Motor inrijden

Crawl

MF veteraan
13 jan 2002
9.542
27
Haarlemmermeer
The American way :}


On a Dyno:
Warm the engine up completely, then:
Do Three 3/4 Throttle runs from 6,000 to 11,000 rpm
Let it Cool Down
Do Three 3/4 Throttle runs from 5,000 to 12,000 rpm
Let it Cool Down
Do Three Full Throttle runs from 4,000 to Redline
Let it Cool Down
Go For It !!


On the Racetrack:
Warm the engine up completely, then:
Do one easy lap to warm up your tires, following the above rpm guidelines.
Pit, turn off the bike & check for leaks or any safety problems.
Go For It !!


On the Street:
Warm the engine up completely:
The main thing is to use my recommended rpm's and throttle settings. The only problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, the best thing is to get out into the country and open it up !

Be Safe On The Street !
Watch your speed ! When you're not used to the handling of a new bike, you should accelerate on the straightaways, then slow down extra early for the turns. Remember that both hard acceleration and hard engine braking (deceleration) are equally important during the break in process.
Go For It !!

 
Laatst bewerkt:
klopt zo hoort het

oja, ze zijn er vergeten erbij te zetten "koop elk jaar een nieuwe bike"


ik doe het wel op mijn manier
rustig aan en langzaam op bouwen.
zo heb ik ook het meeste plezier van mijn vrouw :P
 
Het inrijden bestaat bij die amerikaan uit 9 sprintjes op een testbank :? :? Over wat voor afstand zou dat zijn, 10km?

Ik heb gelezen dat bij auto's de compressie tijdens het inlopen de eerste 5000km rustig bleef stijgen (en dus ook het vermogen).
Natuurlijk is een motor anders dan een auto maar inrijden d.m.v. 9 sprintjes? Als ik een nieuwe motor heb komt er de eerste 5000km geen amerikaan in de buurt :j .

Gr. Jeroen
 
Het inrijden bestaat bij die amerikaan uit 9 sprintjes op een testbank :? :? Over wat voor afstand zou dat zijn, 10km?

Beetje vaag idd. Kan vast niet goed zijn.
De zx12r'en die beschikbaar werden gesteld voor testen, werden allemaal teruggeroepen, omdat er in Duitsland 1 in de soep gedraaid is.
Met een nieuwe fiets tot de max gaan vindt het blok volgens mij niet echt lekker.
 
Beetje vaag idd. Kan vast niet goed zijn.
De zx12r'en die beschikbaar werden gesteld voor testen, werden allemaal teruggeroepen, omdat er in Duitsland 1 in de soep gedraaid is.

Ja, en vervolgens werd de inrij periode verlengd naar 3200km :j
K'heb 'm best wel rustig ingereden, maar af en toe een sprintje moet kunnen })
 
het vermogen blijft zelfs stijgen tot 40.000 km
uit div testen gebleken
ligt veel aan de harde cillinderwanden en goede olie van tegenwoordig.
ene als hij eenmaal ingelopen is dan heet het ineens geen inlopen meer maar verslijten 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan