motor inruilen met een (verborgen) gebrek?

Nee, als ik mijn motor in wil ruilen en er zou wat mis mee zijn dan spendeer ik daar eerst enkele honderden zo niet duizenden euro's aan en dan ruil ik 'm in.

De dealer bouwt een marge in en geeft daarom sowieso altijd een lagere inruilprijs. Ze worden altijd wel voor 500-1000 euro meer verkocht dan ze ingeruild worden. Daar kan de dealer heel wat problemen mee oplossen. Het meeste valt wel op of is te zien of te horen...

Je moet niet altijd alles vertellen, de andere partij vertelt ook niet alles. Overigens heb ik nog nooit een gare motor ingeruild, maar ik zou 'm ook niet tip top in orde maken.
 
Dit is zo'n vraag waarop vrijwel iedereen zal antwoorden dat niet te doen.
Tóch komt het veel vaker voor dan je zou denken. Rara........ O-)
 
Aan TS: Wat is de vraag áchter de vraag?

Een motor inruilen met een technisch gebrek gebeurt vaak niet eens bewust vanuit de "klant" omdat diezelfde klant die fiets kent en dus het "gebrek" vaak niet eens meer bemerkt.

Simpel voorbeeld: Een koppeling die niet lekker op pakt óf een bak die niet 100% schakelt ..... vaak weet de eigenaar al niet meer beter doordat 't probleem ontstaat door langzame slijtage.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zo`n donkerbruin vermoeden dat TS een motor heeft gekocht met een verborgen gebrek ? :P


Aangezien TS voldoende van motoren weet lijkt me dit niet écht het geval.... althans, dat hoop ik dan maar :)
 
Laatst bewerkt:
Als je je motor(scooter) willens en wetens verkoopt met een verborgen gebrek ben je niet goed bezig en waarschijnlijk ook geen echte motorliefhebber (en zal het in het verkeer wellicht ook niet zo nauw nemen met de verkeers- en fatsoen regels) !
 
Laatst bewerkt:
Aan TS: Wat is de vraag áchter de vraag?

Een motor inruilen met een technisch gebrek gebeurt vaak niet eens bewust vanuit de "klant" omdat diezelfde klant die fiets kent en dus het "gebrek" vaak niet eens meer bemerkt.

Simpel voorbeeld: Een koppeling die niet lekker op pakt óf een bak die niet 100% schakelt ..... vaak weet de eigenaar al niet meer beter doordat 't probleem ontstaat door langzame slijtage.



Ik bedoel ook willens en wetens een motor inruilen met een verborgen gebrek.
Nee ik heb niet zo,n ding ingeruild.
 
Ik zie het als een morele kwestie. Zaken die jij als verkoper ook niet weet, daar kun je niks aan doen, dat is nou eenmaal het risico van de handel.

Als jij weet welke zwakke plekken er in/op je motor zitten, dan vind ik dat je dit aan de koper moet melden (ongeacht of dit een particulier of een handelaar is)

Er bestaat volgens mij zo'n gezegde... "wat gij niet wil dat u geschied......" (vul aan en kleur het plaatje)
 
Ik zou niet zo snel meedoen aan het hele spelletje.
Je houdt in dat geval zelf het probleem in stand waar je zelf geen slachtoffer van wil worden.

Wanneer de motorzaak het ontdekt heb je kans dat ze 'plausible deniability' erop toepassen bij de verkoop. Ze kunnen immers zeggen 'Wij hebben hem alleen in de showroom laten staan, de vorige eigenaar heeft niets bijzonders gemeld'.
M.a.w. doen alsof ze het niet gezien hebben en doorverkopen.

En wie weet ben jij dan weer de koper...


Toevoeging: Ik zie een en ander over commerciele zaken; dat het minder erg zou zijn...
Vooral motorzaken - vergeten - niet heel snel iets, terwijl jij daar misschien nog eens terug wilt komen. Kans dat ze je vroeg of laat bij een verkoop of onderhoud een keer goed pakken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo hartendiefjes

We klagen vaak over motorzaken en natuurlijk helemaal correct.
Maar ik wil wel eens de mening van jullie weten over hoe wij het eigenlijk heel eerlijk vinden als je je motor gaat inruilen met een verborgen gebrek.
Denk je dan van lekkerrrr ben ik er vanaf en scheelt mij een hoop geld, of zoiets van ach die gasten van de motorzaak hebben er toch verstand van???
Probleem is namelijk dat zo,n motor weer verkocht gaat worden aan mss wel een mede mf lid.
En die komt er dan achter dat hij niet zo,n goede motor heeft gekocht en natuurlijk net de 3 maanden garantie voorbij en noem maar een scenario op.
Is de motorzaak dan de schuldige of de vorige eigenaar??????
p.s. nee ik verkoop geen motoren.

Schatteboutje ;)

Een interessante stelling.

Ik heb ook al eens een motor met een rotte koppeling ingeruild. Mijn mening is, dat een goede verkoper bij inruil zo'n motor dient te controleren, desnoods even de werkplaats intrekt en na laat kijken. Zo voorkomt hij ontevreden kopers van de inruiler en kan hij bij gebreken de inruilprijs nog een beetje drukken.

Ik weet niet of je wettelijk een mededelingsplicht hebt over eventuele gebreken aan een in te ruilen motorfiets, maar dingen als balhoofdlager, koppeling, vering etc. kunnen niet door elke berijder worden herkend / benoemd.

Zou ik het weer doen?
Ja, zo lang ik weet dan verkopers zeeeeer laks zijn met de controle van in te ruilen voertuigen.
 
ik zeg het altijd wel eerlijk.
ik zou niet iemand graag iets verkopen met ernstige gebreken.

anderzijds als ik mijn motor zou verkopen zou ik ook niet elk krasje gaan aanwijzen die er door gebruik is opgekomen.
 
In principe is de dealer de deskundige. Als een dealer naar zaken vraagt zul je er eerlijk op moeten antwoorden, anders is er sprake van dwaling. Daarmee kan een koop/verkoop vernietigd worden. Vraagt een dealer er niet naar, dan heb je volgens mij geen meldingsplicht.

Als de dealer afgaat op je mooie blauwe ogen, en later tegen allemaal problemen met de motor aanloopt, dan is hij daar zelf schuld aan....
 
Er zijn hier heel veel mensen die zeggen dit NOOIT te doen, maar stel je het volgende scenario eens voor:

Stel je hebt 2 jaar ofzo gespaard voor een motor, je koopt een motor voor ongeveer 5000 euro. Vervolgens kom je erachter dat deze motor flinke gebreken heeft, waar de kosten om het te repareren torenhoog voor zijn. Zou jij dan naar een dealer gaan en deze schade erbij vertellen en vervolgens 1000 euro ofzo terug krijgen? Om vervolgens weer 2 jaar te kunnen sparen voor een soortgelijke motor?

Ik zou het gegarandeerd proberen om de motor in te ruilen zonder de gebreken erbij te vertellen, maar ik zou het niet over mijn hart krijgen om de motor te proberen aan een particulier te verkopen met de gebreken.
 
Ik bedoel ook willens en wetens een motor inruilen met een verborgen gebrek.
Nee ik heb niet zo,n ding ingeruild.

In principe is een handelaar/dealer een ervaringsdeskundige op motorgebied.
Als deze dan niet de moeite neemt de motor verder te bekijken, dan neemt hij een wel erg groot risico, vind je niet?

Particulier gezien vind ik het een no-go, verkoop met verborgen gebrek...
Zakelijk gezien vraag ik me af hoe eerlijk een handelaar zelf is bij een gebruikte motor. Er wordt vaak beweerd dat er een (grote) beurt is uitgevoerd en de praktijk leert dat dit niet per definitie het geval is. Een handelaar heeft daarbij verstand van motoren zou je denken, dus die kan vrij eenvoudig een motor nalopen en dan zijn prijs noemen... of gerichte vragen stellen...


In het verleden ruilde ik een auto in met een verrote koppeling, tegen een andere gebruikte auto met diverse gebreken. Nadat er overeenstemming was over de prijs (handelaar wist niets van de koppeling), ging de man toch even een blokje om met mijn auto. Bij terugkomst was hij boos op me en wilde van de deal af. Echter de aangekochte auto had ook diverse gebrekken (deze waren mij duidelijk geworden bij de proefrit) en toen ik de man daar mee confronteerde en met zijn eerlijkheid naar mij toe, was hij snel stil. Ik zei: Jij probeert mij te belazeren, ik belazer jou! En nu afrekenen en overschrijven... })
 
Voor mij is een 'verborgen gebrek' een gebrek dat actief verborgen is. Dat is iets heel anders dan een 'niet zichtbaar gebrek'. Het eerste, actief verbergen, is in mijn ogen schandelijk gedrag. Iemand die mji dat zou flikken, particulier of motorzaak, is niet zomaar van me af.

Niet zichtbare gebreken zijn iets heel anders. Die vallen deels onder informatieplicht (als de verkoper ervan af weet), deels onder onderzoeksplicht, deels is het domweg pech. Bij een particuliere verkoper ga ik er blind vanuit dat die domweg niks weet, en ik dus op m'n eigen ogen en een goede portie geluk moet vertrouwen.

Bij een motorzaak ga ik er ook vanuit dat ze niets weten, maar krijg ik wel garantie. Als het binnen de garantie aan het licht komt mogen zij het oplossen, als het niet binnen de garantie aan het licht komt is het vast niet ernstig.

(Als ik een duurdere motor zou aanschaffen zou ik een aankoopkeuring laten doen, of een bevriende monteur meenemen)

Als ik een motor aanbied aan een motorzaak (om in te ruilen), zijn zij de experts. Hier is hij, zie maar wat je ervoor geeft. Ik ga 'm niet beter of slechter afschilderen dan hij is. Ik kan wel alle problemen en probleempjes die ik heb gehad op gaan sommen, of alle geluiden die ik eng vindt gaan benoemen, maar zij hebben er vast meer verstand van dan ik.

Als ik een motor aanbied aan een particulier is dat heel wat anders. Dan vertel ik nauwkeurig wat ik gedaan heb, wat ik vind dat nog gedaan moet worden, en wat aandachtspuntjes/problemen zijn. Ik heb geen zin in gezeik, die gast die 'm koopt is net zo dom als ik, en eerlijk duurt 't langst.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier heel veel mensen die zeggen dit NOOIT te doen, maar stel je het volgende scenario eens voor:

Stel je hebt 2 jaar ofzo gespaard voor een motor, je koopt een motor voor ongeveer 5000 euro. Vervolgens kom je erachter dat deze motor flinke gebreken heeft, waar de kosten om het te repareren torenhoog voor zijn. Zou jij dan naar een dealer gaan en deze schade erbij vertellen en vervolgens 1000 euro ofzo terug krijgen? Om vervolgens weer 2 jaar te kunnen sparen voor een soortgelijke motor?

Ik zou het gegarandeerd proberen om de motor in te ruilen zonder de gebreken erbij te vertellen, maar ik zou het niet over mijn hart krijgen om de motor te proberen aan een particulier te verkopen met de gebreken.


dan zou ik in eerste instantie proberen om degene die de motor verkocht heeft aan te pakken.
wettelijk gezien mag je een motor niet verkopen met gebreken zonder deze te melden.
als een motor echt gebreken heeft merk je dat denk ik wel binnen een half jaar.

en als je dan wettelijk nergens op kunt staan maar zeker weet dat je "opgelicht" bent zou ik de verkopende partij weer proberen op te lichten of iets te gappen om mijn verlies te compenseren
 
Ik heb mijn Honda Hornet (perfecte staat overigens) ingeruild vanaf een foto van mijn mobiele telefoon ;) op de Motorbeurs in Utrecht.

De koper (bekende motorzaak) interesseerde het vrij weinig, niet zo verwonderlijk natuurlijk omdat het hier een Honda betreft... die hebben geen gebreken. :+

ok,ok, er stond onder voorbehoud op de nota
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is een 'verborgen gebrek' een gebrek dat actief verborgen is. Dat is iets heel anders dan een 'niet zichtbaar gebrek'. Het eerste, actief verbergen, is in mijn ogen schandelijk gedrag. Iemand die mji dat zou flikken, particulier of motorzaak, is niet zomaar van me af.

...

Als ik een motor aanbied aan een particulier is dat heel wat anders. Dan vertel ik nauwkeurig wat ik gedaan heb, wat ik vind dat nog gedaan moet worden, en wat aandachtspuntjes/problemen zijn. Ik heb geen zin in gezeik, die gast die 'm koopt is net zo dom als ik, en eerlijk duurt 't langst.

*O* *O* *O*
 
Ik heb het met mijn vorige ZX gehad.
De eerste versnelling shoot eruit bij opschakelen als je boven een bepaald toerental zat, had het vermoeden dat dat kwam omdat de schakelvork beschadigd was (ik was destijds de 2e eigenaar).
Ik had het euvel nog gemeld aan de koopster, maar ze zei dat het haar niet uitmaakte, het was haar eerste motor en ze zou toch niet zo hoogtoerig rijden...

Naja, heb ik het in ieder geval gemeld. Voor de rest was de motor in orde, nog geen 6.000km daarvoor waren er nieuwe kleppen, zuiger en nokkenas in gezet door de dealer vanwege een afgebroken klep.
Toen is ook meteen de hele motor even gechekt.
 
Dus ik moet zelf eerlijk zijn en alles vertellen wat ik weet en ondertussen koop ik bij de dealer een motor terug met verborgen gebreken of een ex schadefiets???? hmm...Lijkt wel een beetje op het kip en ei verhaal....
Vind dat die dealer zelf maar moet kijken, moet ik ook als ik daar wat koop...
Aan een particulier zou ik het wel vertellen, deels omdat ik het sneu zou vinden en deels om achteraf geen gezeur aan de deur te hebben.

Ooit ook al eens genaaid met een motor heel erg lang geleden...Daarna altijd geluk gehad. Zou het wel melden als het iets gevaarlijks was, maar dan had ik er zelf allang wat aan laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is idd ook wel een sterk punt.
Als dealer ben je natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor wat je inkoopt dus oplettendheid lijkt mij dan ook wel geboden.
Maar een hoop motoren worden linea recta doorgesluist naar de handel ( export).
Maar als je je motor inruilt en ze kijken er niet naar om dan geeft mij dan ook geen betrouwbaar gevoel, wetende dat je jouw net gekochte motor ook zo is ingeruild.
 
Ook een leuke:

Stel je voor je koopt een motor met 20.000km op de teller. Je laat hem inspecteren door een deskundige en die zegt dat de gebruiksporen eerder op 70.000km duiden.

Er is echter totaal geen bewijs voor dat er iets terug gedraaid is. Er zit wel een onderhoudsgeschiedenis bij, maar geen km-standen.

Als je deze inruilt of doorverkoopt, meld je dan er bij dat er een vermoeden van een teruggedraaide klok bestaat?
 
70.000km of 20.000km zie je wel aan bepaalde onderdelen.
Gewoon inruilen bij de dealer, die moet het ook zien. Aan een particulier zou ik wel gewoon eerlijk zijn. Ik wil ze namelijk niet meer terug zien en ze hoeven niet terug te komen als je alles hebt verteld en ze hebben de mankementen geaccepteerd.

@kevinblade; vaak heb je gewoon garantie dus kom je ergens achter, dan rij je gewoon terug en mogen ze het fixen. Ze hebben genoeg marge ingebouwd hoor.
 
Ik hanteer een verschil tussen motorbedrijven en particulieren.

Overigens heb ik tegenwoordig motoren die aan de onderkant van de markt zitten, dus veel verdienen of terugkrijgen is niet aan de orde. Ik verdoezel ook niks, what you see is what you get.

Mijn oude diversion was helemaal gaar - 40K mee gereden, alleen het hoognodige onderhoud maar goed rond dezelfde tijd gingen mijn voorvorkkeerringen, voorwiellager, uitlaat en CDI unit kapot (69K). Dacht, nou dat brik ga ik niet meer fixen en ook voor een paar knaken te koop gezet met alle gebreken (voor zover bekend bij mij). Tóch nog een koper gevonden. En zo doe ik dat met motoren aan particulieren.

Bij een dealer een keer een BMW ingeruild, kuipschade rondom (geplamuurd maar nog niet gespoten). Zag er uit als Paula de koe. Nieuwe verkoper, ik vroeg wat krijg ik terug, hij naar binnen.. Zegt 10K. Ik zeg direct "DEAL", handje, koffie, tekenen. Kijk, dat de verkoper waarschijnlijk niet beseft dat al het kuipwerk gespoten moet worden en dat niet heeft gezegd tegen de senior... tja... dan heb ik zoiets van JAMMERRRR. Ik heb nog wél tegen hem gezegd, die 6 weken levertijd, houd er rekening mee dat ik er dan ruim 12K bijdraai (dus over de 100K op de teller). Was ook geen probleem (geloofde mij waarschijnlijk niet). Hard? Misschien. Als de cassiére mij teveel teruggeeft zeg ik het wel. Maar iemand waar je een uur mee zit te lullen, zou beter moeten weten. Dat weet hij ook wel ondertussen, ik zag hem een paar weken later bij een andere (!) dealer, was nog steeds vrolijk, handje, koffie, ff kleppen (nee geen andere motor). Bij het afhalen van de nieuwe motor kreeg ik wel te horen van de andere verkopers "Nou, je hebt een mooie deal gemaakt met die BMW van je" maar ze namen mij het verder wel sportief op.... "Oh.. er staat wel veel op de teller hè".. Tja, ik had ze gewaarschuwd :)

Ik zeg gewoon, wat krijg ik voor dit brik deze fraaie tweewieler terug. En vervolgens mogen ze hem keuren, rijden, aan het gas hangen, ze doen maar. Dan komen ze met een bod. Is dat bespreekbaar, dan is het een deal. Zo niet, dan is het jammer. Is maar één keer gebeurd dat ze hem niet wilde inruilen (en terecht _O-) Maar ja dan krijg je weer korting dus ach.. lood om oud ijzer zullen we maar zeggen :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan