motor inruilen met een (verborgen) gebrek?

kevinblade

motorverslaafde/deskundige
1 okt 2003
11.195
759
Apeldoorn
Hallo hartendiefjes

We klagen vaak over motorzaken en natuurlijk helemaal correct.
Maar ik wil wel eens de mening van jullie weten over hoe wij het eigenlijk heel eerlijk vinden als je je motor gaat inruilen met een verborgen gebrek.
Denk je dan van lekkerrrr ben ik er vanaf en scheelt mij een hoop geld, of zoiets van ach die gasten van de motorzaak hebben er toch verstand van???
Probleem is namelijk dat zo,n motor weer verkocht gaat worden aan mss wel een mede mf lid.
En die komt er dan achter dat hij niet zo,n goede motor heeft gekocht en natuurlijk net de 3 maanden garantie voorbij en noem maar een scenario op.
Is de motorzaak dan de schuldige of de vorige eigenaar??????
p.s. nee ik verkoop geen motoren.
 
Er is wel iets met onderzoeksplicht van de koper en een meldingsplicht van de verkopende partij. Als verkopende/inruilende partij zijn er dus zaken die je verplicht bent om te melden bij overdacht van de motor. Dit zijn onder andere verborgen gebreken. Maar de kopende partij heeft ook een bepaalde onderzoeksplicht ten aanzien van het aangeboden object.

Het is mij echter vaag welke dingen wel/niet onder het bovenstaande vallen. Maar van een motorzaak mag je verwachten dat ze een correct product afleveren. Van een onwetende motormuis kan je niet altijd alles verwachten met betrekking tot technische kennis. Dat komt erop neer dat de motorzaak in zo een geval moet gaan kijken in welke staat de motor is.

Het voorbeeld dat jij schetst geeft een beeld van de motormuis die wel weet wat er loos is met de motor. Dat maakt het verhaal anders. Het is immers wel zo netjes om je motor op een eerlijke manier te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen, maar dit is meer mijn persoonlijke mening. Ik heb geen zin om iemand anders op te zadelen met problemen die ik achteraf zelf had moeten oplossen of het móeten vermelden.

Al vind ik dat als ik het indien wel vermeld, dat de motorzaak dat ook moet doen. Alleen het probleem is dat je het nooit weet of ze het daadwerkelijk het wel doen. Dan hebben hun wel een kat in 't bakkie.
 
Het gaat er mij om dat een motor met opzet wordt ingeruild die een verborgen gebrek heeft, en neem maar van mij aan dat het best regelmatig voorkomt.
:(
 
Als jij je motor inruilt kan er iets mis mee zijn terwijl jij dit ook niet geweten hebt. :(

Edit: En als je het wel weet en dus met opzet doet, ben je zeer triest.
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie is het de motorzaak die daar verantwoordelijk voor is. Zoals eerder gezegd: er is een meldingsplicht en een onderzoeksplicht. Als je het hogerop gaat zoeken dan kan je er donder op zeggen dat de rechter zegt dat de motorzaak wat meer expertise heeft dan de motorrijder die de fiets gekocht heeft. Of ik het ermee eens ben is een ander verhaal.

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik kocht bij een motorzaak een motor en deze was van binnen eigenlijk al aan het overlijden. Ik nam in dat geval het verlies op mij en heb een ander blok op mijn kosten erin gezet. Omdat ongeveer al het personeel was vervangen, in het systeem de historie van de motor maar beperkt zichtbaar was en omdat ik er eigenlijk helemaal geen zin in had om hier mij druk over te maken heb ik het hierbij maar gelaten. Ach, en het gebeurt je maar 1 keer :/
 
Het gaat er mij om dat een motor met opzet wordt ingeruild die een verborgen gebrek heeft, en neem maar van mij aan dat het best regelmatig voorkomt.
:(


Persoonlijk vind ik het walgelijjk. Ik zou het ook niet kunnen, en krijg al een rooie kop als ik aan liegen denk.

Aan de andere -zakelijke- kant, weet ik dat garegebedrijven ook best een marge inbouwen, voor mogelijke gebreken/onderhoud/garantie, bij in- en verkoop.

Daar komen dan weer de klachten van een laag bedrag terugkrijgen en voor een goede prijs verkopen.

Maar bottom line: weten dat het niet 100% goed, en weten dat de koper verwacht van wel, en dan niks zeggen is een bigtime no-no (voor mij dan).


Daarom zal ik ook nooit echt rijk worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'motor inruilen' > 'motor inruilen met een (verborgen) gebrek?'
 
In eerste instantie is het de motorzaak die daar verantwoordelijk voor is. Zoals eerder gezegd: er is een meldingsplicht en een onderzoeksplicht. Als je het hogerop gaat zoeken dan kan je er donder op zeggen dat de rechter zegt dat de motorzaak wat meer expertise heeft dan de motorrijder die de fiets gekocht heeft. Of ik het ermee eens ben is een ander verhaal.

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik kocht bij een motorzaak een motor en deze was van binnen eigenlijk al aan het overlijden. Ik nam in dat geval het verlies op mij en heb een ander blok op mijn kosten erin gezet. Omdat ongeveer al het personeel was vervangen, in het systeem de historie van de motor maar beperkt zichtbaar was en omdat ik er eigenlijk helemaal geen zin in had om hier mij druk over te maken heb ik het hierbij maar gelaten. Ach, en het gebeurt je maar 1 keer :/

Ja in dit geval heb je een motor gekocht en ben jij zo te lezen een kut ervaring rijker :(. Maar stel dat jij die half dooie motor daar kwam inruilen terwijl je wist dat die op overlijden stond. Die mensen geven jou veel te veel geld en komen later weer in de problemen als ze deze zo door proberen te verkopen :( En zo gaat het rond.
 
Hallo hartendiefjes
Dag honnepon.
Maar ik wil wel eens de mening van jullie weten over hoe wij het eigenlijk heel eerlijk vinden als je je motor gaat inruilen met een verborgen gebrek.
Als ik er vanaf weet, dan zal ik er eerlijk over zijn.
Gebreken die voor mij verborgen zijn en na de verkoop aan het licht komen, komen wat mij betreft voor rekening van de koper. Ik geef geen garantie.
 
Dag honnepon.Als ik er vanaf weet, dan zal ik er eerlijk over zijn.
Gebreken die voor mij verborgen zijn en na de verkoop aan het licht komen, komen wat mij betreft voor rekening van de koper. Ik geef geen garantie.

Ja, maar jij bent particulier. Een motorzaak hoeft ook geen garantie te geven. Maar als er binnen een aantal km/dagen iets ernstig mis is, zijn de koste uiteindelijk wel voor de garage. Consumenten recht is vrij sterk in Nederland.
 
Laatst bewerkt:
Ja in dit geval heb je een motor gekocht en ben jij zo te lezen een kut ervaring rijker :(. Maar stel dat jij die half dooie motor daar kwam inruilen terwijl je wist dat die op overlijden stond. Die mensen geven jou veel te veel geld en komen later weer in de problemen als ze deze zo door proberen te verkopen :( En zo gaat het rond.
Tja, die klootzakken mag je van mij part afschieten, het leuke ervan is dat ik de motorzaak aansprakelijk stel en dat het probleem eigenlijk bij de vorige eigenaar ligt. In mijn geval had de motorzaak het kunnen weten, lang verhaal en ga ik niet weer oprakelen.

Ik heb zo'n idee dat veel motorzaken ook beter kunnen kijken naar het materiaal. Tegenwoordig wordt er een motor ingeruild, loopt men er een keer omheen en gaat handjeklap doen met de persoon die 'm wil inruilen. Die motoren worden niet eens meer gestart, laat staan dat er bij twijfel een monteur omheen loopt. De motor wordt na het poetsen in de showroom gezet en bij verkoop gooit men hoogstens een plasje olie erin. Tja, dan moet je met marge gaan werken en niet gaan zeiken dat je je opgelicht voelt. Het is een boze wereld.
 
kun je ons niet beter vertellen over wat voor een gebrek het gaat? want voor mij is een barst in de linkerspiegel niet even erg als een krukas lager die niet meer lekker draait. allebei verborgen gebrekken...
 
Ooit hebben ze thuis een oldtimer ingeruild (die niet kon gestart worden wegens "platte batterij") met een vastgelopen motor tegen eentje die van zijn leven niet door de keuring zou raken wegens een gecamoufleerd groot gat in de bodemplaat waar ooit een airco installatie in had gestaan.

Allebei gekloot dus, maar bij een auto van de jaren 60 of 70 zitten altijd wel gebreken.. anders ben je naïef om te denken van niet.

(nu, voor een recente motor/wagen zou ik er toch minder om kunnen lachen)
 
Ik zou ook nooit een motor verkopen met verborgen gebreken, eerlijkheid duurt het langst.
Helaas gebeurt het nog steeds erg vaak...
 
Als ik er vanaf weet moet ik het ook vertellen, anders lijkt het mij teveel op liegen.
Ik zou het ook niet leuk vinden een motor te kopen met een verborgen gebrek waarvan je zeker weet dat de vorige eigenaar het wist, maar het zal zeker vaak zat gebeuren.
Ik heb het wel eens gehad met het kopen van een auto voor mijn zusje, ze heeft er achteraf nog erg veel kosten aan gehad, voelde me wel rot achteraf.
 
Heb het eerlijk gezegd wel eens gedaan... Niet ingeruild, maar verkocht.

Jaja, ik zeg het tenminste eerlijk, maar heb meerdere keren een motor verkocht met een gebrek wat de koper niet opmerkte.. Ja, dan had ik het kunnen zeggen. Meestal doe ik dat ook wel, maar soms heb je van die kopers die zo uit de hoogte doen dat ik ze het lekker zelf laat uitzoeken.

In mijn brommertijd was het ook een kwestie van geld. :X

En uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de koper (bij particuliere verkoop)
 
Het wordt door motorzaken ook wel erg makkelijk gemaakt. Ik heb in een grijs verleden een keer of 3 een nieuwe motor gekocht en de oude ingeruild. Zonder enige vorm van keuring, maar ook zonder te vragen naar de staat van de motor werd een inruilprijs genoemd.
 
Draai het eens om en vraag je af hoe jij het zou vinden om zo een motor te kopen?
 
kun je ons niet beter vertellen over wat voor een gebrek het gaat? want voor mij is een barst in de linkerspiegel niet even erg als een krukas lager die niet meer lekker draait. allebei verborgen gebrekken...

Een barst in de linkerspiegel noem ik nou niet bepaald een verborgen gebrek :')
 
Als je een motor koopt, kijk je wat je koopt en maak je een proefrit. Dat geldt ook voor een motorzaak.

Als je door omstandigheden geen proefrit kan maken dan zou ik dat in de inruilprijs verwerken. Je kan tegenwoordig niet van een klant verwachten dat hij zelf alles verteld, want dat gaat rechtstreeks ten koste van zijn eigen beurs. Doorvragen waarom iets verkocht/ ingeruild wordt levert soms een eerlijk antwoord op, soms niet.

Ik heb meegemaakt dat zelfs bij overduidelijke (gerepareerde) schades de andere partij glashard ontkent dat er ooit iets met hun auto/motor gebeurd is.
 
Het wordt door motorzaken ook wel erg makkelijk gemaakt. Ik heb in een grijs verleden een keer of 3 een nieuwe motor gekocht en de oude ingeruild. Zonder enige vorm van keuring, maar ook zonder te vragen naar de staat van de motor werd een inruilprijs genoemd.

Same here
 
Ik zou het niet doen :N

Netjes vertellen dan weet de zaak waar hij aan toe is en kan hij zelf bepalen als hij er wel of niet mee in zee wil gaan.
 
Vorige Blade had probleempje, gewoon verteld bij inruil :Y , zij vertelden echter niet dat ik een schadefiets terugkocht... Lekkere jongens daar in eemnes :X

Maar goed, op inslag in stuurnok na zie je er nu niks meer van...en een versleten ketting..

[me="Blade"]had ook beter moeten kijken maar vond 'm mooi en vergat een paar aandachtspuntjes...dom dom dom |( [/me]

Heb wel hoop plezier van deze fiets :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan