Motor invoeren vanuit Belgie

Bl8

MF'er
20 nov 2001
75
0
Hoi mensen,

Ik zit eraan te denken om bij een motorzaak in Belgie een motor (CBR600) te gaan kopen, maar nou vroeg ik me het een en ander af:

- Geven motorzaken in Belgie zoals in Nederland over het algemeen 3 maanden garantie op een motor?

- Hoe zit het met het kentekenbewijs; kennen ze in Belgie ook iets van kentekenbewijs deel 1 en 2 en het overschrijvingsbewijs, of hoe zit dat?

- Kost het nog iets om een 2e hands motor te Exporteren uit Belgie?

- En wat kost het daadwerkelijke keuren bij het RDW keuringsstation in NL? (er staan wel wat prijzen op de site v.d. RDW, maar er staat niet duidelijk wat de keuring zèlf kost)

- Zijn er nog speciale dingen waar je specifiek op moet letten bij een motor (van een motorzaak) uit Belgie?


Ik ben benieuwd of jullie antwoord hebben op mijn vragen :)

~Bl8~
 
Wat ze met garantie doen weet ik niet.
BTW verschil en BPM moet je betalen. BPM ligt aan de leeftijd van de fiets gaat 1% per maand af tot 90 maanden 10% betaal je altijd
BPM wordt over de catalogus prijs van betreffend bouwjaar berekend.
Kosten Keuring ca 250 piek daar boven op nog kosten voor kenteken bewijs en plaat en als ik me niet vergis ook opruimings kosten
Als ik naar de prijzen in Belgie kij denk ik dat je hier, en zeker als je particulier zoekt goedkoper uit bent :P :
 
In het autoblad \"De Heilige Koe\" van oktober staat een heel item over invoeren.

Kosten: Rdw kentekenonderzoek F135,- dit is alles wat je moet betalen voor een voertuig met EU-typegoedkeuring.

Eu = Europese Unie (dus niet Europa)

Een RDW keuring is alleen nodig voor voertuigen van buiten de Eu (US bv.) en dan kunnen de kosten flink oplopen. (1000,- of meer)(Maar kan weer weinig kosten voor auto uit bv Zwitserland)
Dus vraag eerst bij RDW of er een Eu-typegoedkeuring is voor de motor die je wilt kopen.

Verdere kosten:
Kentekenbewijs deel 1: f 70,-
kentekenbewijs deel 2: f 21,50
verwijderingsbijdrage : f 99,17
eendagskentekenbewijs : gratis (kan je met de motor rijdend naar RDW)

gebruikt binnen EU : geen invoerrechten of BTW
nieuw binnen EU : geen invoerrechten, wel BTW
buiten Eu : invoerrechten en bTW

Gebruikt is ouder dan 6 maanden of meer dan 6000 km.

Dan nog de BPM:

Bpm is 45,2 procent van netto bedrag, dat is prijs en accesoires, maar nog zond er BTW.
Wanneer er voor het eerst BPM betaald wordt(bijv bij import) mag er eerst een bedrag afgetrokken worden van f 3394,- (dit bedrag geldt voor auto met benzinemotor, dus misschien wijkt dit bedrag af voor motoren, even navragen bij RDW)

De BPM die je moet betalen loopt af naarmate de motor ouder is, maar op een onlogische wijze.
Als vb geven ze 7 jaar oud, nog maar 12% BPM.
Echter pas na 25 jaar BPM vrij.

Er zijn twee belangrijke adressen:

RDW: www.rdw.nl
tel : 0900-0739 22cent/min

belasting telefoon douane 0800-0143 gratis
www.douane.nl

bij RDW of keuringsstation krijg je formulier waarmee je bij een BPM betaalpunt kuunt laten uitrekenen wat je moet betalen.
Er zijn 16 BPM betaalpunten in Nederland.

Ik bewaar dit artikel en zal het nog even inscannen, dan kan ik het mailen voor wie dat willen.

Controleer wel even de bedragen bij RDW of zo, ik heb dit ook maar overgetikt.
 
Laatst bewerkt:
de garantie is in belgie over het algemeen geen 3 maand maar wel een jaar!!

(fabrieksgarantie, ik zou denken dat dat hetzelfde zou zijn in Nederland maar blijkbaar niet dus)
 
eeeuh bpm 45,2 % is alleen voor auto\'s

motorfietsen is 20,7% om en nabij

BPM trede gaat NIET meer per maand maar per jaar!!

kosten keuring max 175 ik ben niet hoger gekomen als geloof 95,- maar dat moet ik ff nazoeken heb de bon wel ergens tussen de zooi hier :)

heb nu niet veel tijd maar zal binnenkort wel ff de spullen terugzoeken..

heb ook mijn bpm exel berekensheet weer gevonden
op een backup snee...

en de btw in belgie is hoger dan die in duitsland daarom is duitsland voordelger dan belgie.
en de regel in belgie weet ik niet precies.
duitsland is een eitje
 
Laatst bewerkt:
En wat betaal je dan aan bpm aan de hand van het volgende voorbeeld?

- Motor van 2 jaar oud
- Nieuwprijs f20.000,-
- 10.000km op teller

Kostprijs nu: 13.000 mark

Kan je als het goed is dus berekenen zo :?
 
1998      47%(bpm korting)
fl 20,000.00       
zonder bpm btw..fl 13,924.38       
BPM.............fl 2,882.35       
BPM te betalen..fl 1,527.64
fiets...........13,000.00 DM
dm in FL........fl 14,820.00
tot.............FL 16,347.64
!!DIT GELD VOOR HET JAAR 2000 ALS UITGANGSPUNT!!
(alles onder voorbehoud!)

moet de berekening weer kloppend gaan maken voor het jaar 2002...
en dan in euro natuurlijk
zal ik doen en dan kan je hem krijgen....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :}


En nog ff voor Jonas: ik bedoelde garantie bij een 2e hands motor (okkasie noemen jullie het geloof ik). In Nederland krijg je bij een motorwinkel bijna altijd 3 maanden garantie op defecten aan je motor en bij een motor van 1 of 2 jaar oud geloof ik zelfs 6 maanden.


Ik weet overigens nog steeds niet zeker wat ik doe, maar een motor uit Duitsland lijkt me ook wel wat :)
 
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :}


En nog ff voor Jonas: ik bedoelde garantie bij een 2e hands motor (okkasie noemen jullie het geloof ik). In Nederland krijg je bij een motorwinkel bijna altijd 3 maanden garantie op defecten aan je motor en bij een motor van 1 of 2 jaar oud geloof ik zelfs 6 maanden.


Ik weet overigens nog steeds niet zeker wat ik doe, maar een motor uit Duitsland lijkt me ook wel wat :)

Is de fabrieksgarantie standaard niet 2 jaar op een niewue motor ?
Op m\'n eerste motor kreeg ik 3 maanden garantie, maar geen probs er mee gehad, en bij m\'n 2e kreeg ik helemaal geen garantie \'tot de voordeur\'. Ach, het was ook de prijs he, bij die 2e :) Met de 2e ook nog nooit problemen gehad *ff afkloppen*.

Echter denk ik dat als je problemen hebt met de motor niet zo snel terug zal gaan naar het buitenland met die motor, tenzij het echt zwaar serieuze problemen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan