motor inwendig reinigen???????

peterspost

Rookie
6 jul 2004
13
0
zeewolde
Hallo
ik zelf heb een honda cb 750 boldór
Nu als ik aan het rijden ben hoor ik een rammel
en volgens velen is dat de ketting die binnen in ligt
die spanner zit vast zeggen ze
Nu vertellen ze ook dat er een speciale toevoeging is voor aan de olie
na 500 km er weer uitgooien
dat maakt de vastzittende onderdelen los en maakt hem schoon
dus als het goed is ook mijn keting spanner binnen in

Maar niemand weet precies hoe dat heet
Zijn er nog meer merken en wat is jullie ervaring er mee
ik wil gewoon die ramel kwijt en dat mijn spanner (ketting) weer werkt
wie Oh wie weet raad :]
gr peet
 
Moto-flush van fortè................je mag er niet mee rijden tijdens het spoelen!!!!!!!
Of het voor jouw probleem werkt weet ik niet maar proberen kan geen kwaad.......Motoport verkoopt het trouwens.
 
Zou je niet gewoon eerst eens je distributieketting een keer aanspannen :?

:^ Als die "velen" die ernaar geluisterd hadden even de moeite hadden genomen om 2 moertjes even los en vast te draaien was het geluid waarschijnlijk al weggeweest. Mocht het geluid blijven dan wordt het misschien tijd om de nokkenaskettingspanner eens even wat beter te bekijken, dit is nml de achilleshiel van de cb750/900. Honda heeft hele mooie dingen ontwikkeld maar om de een of andere reden is een goede nokkenaskettingspanner nog altijd te hoog gegrepen :(
 
full

Deze twee boutjes dus (rode cirkels) :z
Overigens,aan de voorzijde net onder de kleppendeksel bevindt zich nog een derde bout....deze is voor het stellen van de korte kettingspanner. (rode pijl)
 
is nokkenaskettingspanner goed zetten ook makkelijk door leek te doen of komt er wel wat bij kijken voor je erbij kan?
en speciaal gereedschap nodig?
(wil t bij mijn cbx550 wel eens checken)
 
Achterop de cilinder zitten 2 dopmoeren, deze even lossen en de motor met de hand een paar slagen ronddraaien (vooral niet met lopende motor!!), vastdraaien en klaar. Aan de voorkant van je cilinderkop zit de spanner voor de ketting van de uitlaatnokkenas(geen dopmoer maar een boutje met moer), hiervoor geldt dezelfde procedure.
Een ander punt van gerammel bij de 750/900 is de starterkoppeling, deze wil nog wel eens los gaan met de bijbehorende geluiden. Als dit zo is even de 3 boutjes die de 2 delen bij elkaar houden opnieuw vastzetten maar nu met een beetje locktite aan het schroefdraad.
 
Achterop de cilinder zitten 2 dopmoeren, deze even lossen en de motor met de hand een paar slagen ronddraaien (vooral niet met lopende motor!!), vastdraaien en klaar. Aan de voorkant van je cilinderkop zit de spanner voor de ketting van de uitlaatnokkenas(geen dopmoer maar een boutje met moer), hiervoor geldt dezelfde procedure.
Een ander punt van gerammel bij de 750/900 is de starterkoppeling, deze wil nog wel eens los gaan met de bijbehorende geluiden. Als dit zo is even de 3 boutjes die de 2 delen bij elkaar houden opnieuw vastzetten maar nu met een beetje locktite aan het schroefdraad.

Bij mij CB750KZ, zelfde blok, deed ik het altijd met stationair draaiende motor, zoals in het wphb staat :?
 
is nokkenaskettingspanner goed zetten ook makkelijk door leek te doen of komt er wel wat bij kijken voor je erbij kan?
en speciaal gereedschap nodig?
(wil t bij mijn cbx550 wel eens checken)

Het is een klusje van nix.
Borgmoer lossen, dan de bout zelf een slag lossen , het blok handmatig een keer ronddraaien en weer vast die handel.
Zelf doe ik dit altijd bij stationair draaiende motor.
 
Het is een klusje van nix.
Borgmoer lossen, dan de bout zelf een slag lossen , het blok handmatig een keer ronddraaien en weer vast die handel.
Zelf doe ik dit altijd bij stationair draaiende motor.

Ja, maar eerst moet wel t nokkenasdeksel eraf. Is dat gewoon 4 bouten losdraaien en kan ie er daarna gewoon weer opgezet of moet je wel smeren/pakking vernieuwen etc?
 
Ja, maar eerst moet wel t nokkenasdeksel eraf. Is dat gewoon 4 bouten losdraaien en kan ie er daarna gewoon weer opgezet of moet je wel smeren/pakking vernieuwen etc?

Ik weet niet hoe het bij een CBX in elkaar steekt, maar bij een CB-blok zitten alle bouten gewoon aan de buitenzijde van het blok......er hoeft dus niets gedemonteerd te worden. Met "net onder de kleppendeksel" bedoel ik te zeggen aan de buitenzijde van het blok tussen kleppendeksel en uitlaatbochten in :9
 
Ik weet niet hoe het bij een CBX in elkaar steekt, maar bij een CB-blok zitten alle bouten gewoon aan de buitenzijde van het blok......er hoeft dus niets gedemonteerd te worden. Met "net onder de kleppendeksel" bedoel ik te zeggen aan de buitenzijde van het blok tussen kleppendeksel en uitlaatbochten in :9

:^

De 2 moeren tussen de carbs en de startmotor zijn een beetje lastiger, weinig plaats.
 
Moto-flush van fortè................je mag er niet mee rijden tijdens het spoelen!!!!!!!
Of het voor jouw probleem werkt weet ik niet maar proberen kan geen kwaad.......Motoport verkoopt het trouwens.

Dit spul reinigt, maar gaat een wat ouder motorblok dan niet juist meer olie verbruiken?
 
NOU MENSEN
het is gelukt boutjes los ff draaien en weer vast gezet
die 2 tussen het blok en de cabarateur zijn wel ff een gepruts daar
tussen is met je sleuteltje 10
alles weer vast gezet
gestart ennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
ramelaar weg yes yes yes
want geluid wat ik hoor en er niet hoort te zitten heb ik een hekel aan
bedankt allemaal
en bronco JIJ bedankt voor die tekening
ik dacht al dat het blok uit elkaar moest maar dit is wel handig gemaakt
daar bij die honda mensen ze zijn wakker geweest toen met het ontwerp van deze honda motor :}
bedankt
 
Klopt aardig wat je zegt alleen het lossen van de dopmoeren moet je doen met een draaiende motor die warm is.
Kheb zelf een boldor 900 en het werkplaats boek.
Ik heb zelf al kleppen en kettingen gesteld.
Werkt dit niet dan moeten de kettingen vervangen worden!!
Achterop de cilinder zitten 2 dopmoeren, deze even lossen en de motor met de hand een paar slagen ronddraaien (vooral niet met lopende motor!!), vastdraaien en klaar. Aan de voorkant van je cilinderkop zit de spanner voor de ketting van de uitlaatnokkenas(geen dopmoer maar een boutje met moer), hiervoor geldt dezelfde procedure.
Een ander punt van gerammel bij de 750/900 is de starterkoppeling, deze wil nog wel eens los gaan met de bijbehorende geluiden. Als dit zo is even de 3 boutjes die de 2 delen bij elkaar houden opnieuw vastzetten maar nu met een beetje locktite aan het schroefdraad.
 
Klopt aardig wat je zegt alleen het lossen van de dopmoeren moet je doen met een draaiende motor die warm is.
Kheb zelf een boldor 900 en het werkplaats boek.
Ik heb zelf al kleppen en kettingen gesteld.
Werkt dit niet dan moeten de kettingen vervangen worden!!

Het wphb gaat uit van een vrij nieuwe motor, niet van een brik, waar alles een beetje moeilijker gaat.
 
Het originele Honda wphb die ik had zegt "met niet draaiende motor", het later uitgekomen Peters wphb heeft het over "met stationair draaiende motor".

Het nadeel van de meeste WPH's is dat er geen herdrukken verschijnen als een fabrikant met servicebulletins naar buiten is gekomen. Ik vindt de wph's van Haynes en Peters toch al :r vanwege de vele onjuiste informatie, Clymer is vaak wel redelijk. Je kunt beter een wph rechtstreeks bij de fabrikant bestellen, ongeveer de helft duurder en 5x beter
 
Terug
Bovenaan Onderaan