Motor is geen 25 maar 26,2kw

Furiousz

MF veteraan
5 apr 2005
5.831
0
Westwoud
Vorig jaar heeft mijn vriedin een Suzuki GS500 uit 1998 gekocht. Met de motorzaak was afgesproken dat de motor afgevoerd zou worden naar 25kw. Een week later kon ze de motor ophalen, en op het kenteken stond netjes: Het betreft een lichte motorfiets (25kw), dus alles officieel op papier.

Afgelopen week wou de motor niet meer starten, dus is hij naar een andere motorzaak gebracht. Deze vertelde mij dat de motor waarschijnlijk helemaal geen 25kw is, omdat hij geen terugvoersetje kon vinden. Hierna is de motor op een vermogensbank geweest, en daaruit blijkt dat de motor 35,7 pk op het achterwiel heeft, en 41 pk op de krukas. (is dus 26,6 kw en 30 kw).

Beetje vreemd dus, maar wat betekend dit? Rijd mijn vriendin op een te zware motor, en is ze in principe onverzekerd?

 
Laatst bewerkt:
full
 
25kw krijg je hem toch nooit precies, mijne is ook 25.3 kw :o

maarja het staat op het kentekenbewijs en die 1.nogwat kw zou ik me in elk geval geen zorgen om maken ;)
 
Een GS500 heeft toch meer dan 35,7 pk op het achterwiel?
Er is dan toch wel iets veranderd neem ik aan.

edit: als hij niet afgevoerd zou zijn is ie er 10 kwijt op de krukas volgens google...
 
Laatst bewerkt:
Er is ook niks extra's te vinden.... sproeiertjes, carb dekseltjes en de buisjes waar je gasnaalden in vallen zijn vervangen

Ik heb er bij gestaan toen de monteur er mee bezig was, hij wees me waar normaal gesproken het setje moet zitten, maar er zat niks (althans, nix dan standaard onderdelen)
 
de buisjes waar je gasnaalden in vallen, en dat vacuum dingetje |( . Hij heeft ook nog de carbs gereinigd, want deze waren ontzetten vies
 
ok, kan er iemand dan uitleggen hoe het precies hoort te zitten bij een gs500? Misschien d.m.v.een foto ofzo? Bij mijn Diversion is het echt overduidelijk, daar zitten 4 vernauwde rubberen ringen in (is trouwens binnen 15min te verwijderen ;) )
 
ok, kan er iemand dan uitleggen hoe het precies hoort te zitten bij een gs500? Misschien d.m.v.een foto ofzo?

....

In de carb, zit een ander sproeiertje, een ander gasbuisje, en de twee carb-dekseltjes zijn anders, er is 'zo' niks aan te zien. Puur omdat het er allemaal in hoort, alleen deze drie onderdeeltjes zijn nét iets anders waardoor hij wat minder vermogen levert :)

Ik hád een foto'tje van het setje, en hád een screenshotje van de exploded views van de carbs, maar die ben ik op de een of andere manier kwijt. Maar heb het idee dat jij nog de monteur enig idee hadden waarnaar jullie aan het zoeken waren ;)
 
Volgens mij niets aan de hand. Bovendien zat er vroeger (misschien nu nog) een certificaat bij zo'n kitje voor de RDW. 41 pk op de krukas is in elk geval niet vol vermogen. Vol vermogen heeft ie iets van 48pk op de krukas.

Hoe hard loopt ie ? Loopt ie 150-160, dan is hij 25kw. Loopt ie 190km/u, dan issie ongeknepen maar er zijn meerdere manieren om een motor te knijpen. Vol vermogen is hij in elk geval niet !

Hij mag trouwens wel iets afgesteld worden, A/F ratio van 1 : 12, zou 1:13 moeten zijn :P
 
De afstelling is idd niet helemaal zuiver, maar omdat in orde te krijgen kost flink veel pegels begreep ik. Ik heb 1x een topsnelheid gehaald van iets boven de 170 (wind mee).

Ik hád een foto'tje van het setje, en hád een screenshotje van de exploded views van de carbs, maar die ben ik op de een of andere manier kwijt. Maar heb het idee dat jij nog de monteur enig idee hadden waarnaar jullie aan het zoeken waren

Ik ging er vanuit dat een monteur zoiets zou weten, en wat mij zelf betreft...
mijn technische kennis & vaardigheden zijn vrij beperkt (alhoewel ik de laatste tijd steeds meer zelf doe en leer :) )
 
Mobu weet er in principe ook wel genoeg van af lijkt me. Maar het kan zijn dat de dealer het op een andere manier heeft geknepen dan dat officieel moet op een GS500e.... Leg voor de zekerheid een zware baksteen onder je buddy, dan is het gewicht van de motor ook wat hoger en kunnen ze niets zeggen over het 156kg /0,16kw/kg verhaal ;)
 
Dit was de eerste keer dat ik bij Mobu kwam, maar had er wel een goed gevoel bij :Y (anders dan bij de zaak waar de motor gekocht is...... :N ).

Voor zover ik begrijp uit jullie reacties, is er in principe niks aan de hand, en kan mn vriendin gerust zo blijven rijden op haar GS.
Iedereen bedankt voor de reply`s :}
 
Mobu weet er in principe ook wel genoeg van af lijkt me. Maar het kan zijn dat de dealer het op een andere manier heeft geknepen dan dat officieel moet op een GS500e.... Leg voor de zekerheid een zware baksteen onder je buddy, dan is het gewicht van de motor ook wat hoger en kunnen ze niets zeggen over het 156kg /0,16kw/kg verhaal ;)

Helaas, het is maximaal 25kw én 0,16kw/kg :P
 
voor de papieren zijn het de krukas pk's die tellen (de kw's die std vermeld staan op papier zijn altijd krukas pk's)
dus je vriend heeft 41 pk ipv 33 wat toegestaan is.
 
voor de papieren zijn het de krukas pk's die tellen (de kw's die std vermeld staan op papier zijn altijd krukas pk's)
dus je vriendIN heeft 41 pk ipv 33 wat toegestaan is.

Ok, dit schept enige duidelijkheid. Dus het vermogen is WEL teveel..

Ja dat is waar..... misschien hebben ze echt te goedkope oplossing gebruikt voor deze GS... en wel belast voor de volle prijs.

Zo`n idee heb ik nu ook. Maar aan de andere kant, om het officieel op papier te krijgen (kentekenbewijs), moet het toch via de importeur EN de RDW?
 
26.2 kw > 25 kw

25 kw is de maximum grens, deze wordt overschreden dus je rijbewijs is niet geldig... Maarja je kan wel de schuld in de schoenen schuiven van de motorzaak waar je hem kocht. Als ik jou was gooide ik de uitdraai de vuilbak in, en van de domme gebaren. 1.2 kw is nu niet bepaald een merkbaar verschil, en je hebt de motor in vertrouwen bij die zaak gekocht...

MAAR voor alle duidelijkheid in principe rijd je rond met een ongeldig rbw en ongeldige verzekering :Y
 
26.2 kw > 25 kw

25 kw is de maximum grens, deze wordt overschreden dus je rijbewijs is niet geldig... Maarja je kan wel de schuld in de schoenen schuiven van de motorzaak waar je hem kocht. Als ik jou was gooide ik de uitdraai de vuilbak in, en van de domme gebaren. 1.2 kw is nu niet bepaald een merkbaar verschil, en je hebt de motor in vertrouwen bij die zaak gekocht...

MAAR voor alle duidelijkheid in principe rijd je rond met een ongeldig rbw en ongeldige verzekering :Y


nogmaals: 25kw die toegestaan is , is het vermogen aan de krukas, niet aan het wiel.die 26.2kw die gemeten is , is aan het wiel gemeten.
 
nogmaals: 25kw die toegestaan is , is het vermogen aan de krukas, niet aan het wiel.die 26.2kw die gemeten is , is aan het wiel gemeten.

ben jij er zeker van dat er in de wet een onderscheid gemaakt wordt tussen krukas peekaas en achterwielpeekaas? Ik weet het niet dusja...
 
Kan ik me niet voorstellen, aandrijvingsverlies verschilt enorm per motor en dan krijg je hele rare verschillen.

Voor de TS geld alleen het kentekenbewijs, dat moet volgens de wet kloppen, dus hij is gewoon netjes verzekerd!
Tenzij TS duidelijk zou kunnen merken dat het niet klopt, dan kun je aan goeder trouw gaan twijfelen, maar lijkt me niet echt van toepassing! ;)
 
ben jij er zeker van dat er in de wet een onderscheid gemaakt wordt tussen krukas peekaas en achterwielpeekaas? Ik weet het niet dusja...


het vermogen opgegeven door de constructeur (hetgene wat op papier staat) is ALTIJD krukas, dat is voor verschillende redenen gedaan
-belastingen in sommige landen
-beperkt vermogen rijbewijzen
-...




dus moet er een regelmaat gesteld worden dat niet de ene constructeur het vermogen opgeeft aan het wiel, en de andere constructeur het vermogen opgeeft aan de krukas

dus ja: er wordt wel rekening mee gehouden met wel vermogen er op papier staat en in het echt (de pc van de dyno kan ook direct het krukas vermogen berekenen hoor...)

als je het niet gelooft, best, maar het is zo

Kan ik me niet voorstellen, aandrijvingsverlies verschilt enorm per motor en dan krijg je hele rare verschillen.

de vuistregel is altijd dat ongeveer 10-15% van het krukasvermogen moet worden afgetrokken voor het achterwielvermogen te berekenen
dus 41pk -(0.1*41)= ongeveer 36pk
 
Terug
Bovenaan Onderaan