Motor Kamperen topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hawk Tartaros

MF veteraan
5 feb 2008
10.536
2

Ik ben een lijstje aan het maken met dingen die je mee zou moeten nemen om in de natuur te kamperen met de motor.

Ook ben ik op zoek naar handige tips en tricks en vond het wel een goed idee om alles in 1 topic te stoppen voor als er andere mensen zijn die nog geen ervaring hebben met kamperen en dit graag eens willen gaan doen.

Het is dus de bedoeling om zo licht en compact mogelijk te reizen en dus alleen de dingen mee te nemen die ook echt nodig zijn.
Het lijstje tot nu toe is als volgt.​

Checklist Uitgaand Van 1 Persoon

* ID-kaar/paspoort, rbw, verzekeringspasje, anwb pas en schadeformulier.
* Compact en makkelijk op/af te breken tent, 2 persoons voor iets meer comfort.
* Compacte slaapzak.
* slaapmat (Zelfopblaasbaar)
* Gereedschap zetje incl handleiding motor (instructieboekje).
* Tomtom aangesloten op je accu en/of (voor de old school) landkaart.
* Klein pannetje en gasbrander + bestek
* Eten om mee te beginnen en later tijden de rit aanvullen.
* water voorraad.
* Kettingspray.
* Zaklamp en extra batterijen.
* norrit (altijd handig).
* wc papier.
* tandenbostel + tandpasta.
* Handoek.
* Regenpak.
* Aansteker.
* zakmes.
* Eventueel camera.
* Plastic zakjes voor elektronica dat niet nat worden mag.

Tips en tricks

* Zorg ervoor dat je je pinpas niet in je tanktas doet als die magneten heeft.
* Telefoon uit zo houd je je batterij langer in leven voor als je het een keer nodig hebt.
* Cash geld onder je zadel ivm diefstal dat je altijd wat op zak hebt.
* Motor nakijken voor vertrek Bravok - banden, remmen, accu, verlichting, olie, ketting, en overige vloeistoffen.


Aanvullingen en tips worden gewaardeerd.
Dus wat nemen jullie allemaal mee.
 
Laatst bewerkt:
Het is dus de bedoeling om zo licht en compact mogelijk te reizen en dus alleen de dingen mee te nemen die ook echt nodig zijn.

motor
pinpas
telefoon voor noodgevallen.

slapen kan ook in een tent inplaats van op de motor
louis speedbag 75L(bagagerol) van binnen naar buiten.
opblaasbaar hoofdkussen
slaapzak
zelfopblaasbaar matje
binnentent
buitentent
grondzeil.
touw of spanband eromheen. en in de tas stoppen. en de stokken en andere dingen. flessen drinken enz. eromheen steken.

12v>230 converter voor het opladen van mijn digitale camera. telefoon enz.
gaspitje en een pan+deksel uit het bekende reissetje. lucifers voor als de vonk weigert.
regenpak. hoezen voor je laarzen. en een 2e setje handschoenen.
gereedschapsset
wc papier. voor van alles
flinke staaflamp. O-) toch wel lekker als er een paar wilde honden om je heen komen staan. en ook te gebruiken om haringen enz. de grond in te meppen.

en de nodige voedsel en vocht voorraad.
en alle pennetjes vervangen voor van die spijker haringen.

en meer heb ik er volgens mij niet uitgehaald tijdens me vakantie.
 
Op het voorgaande een paar opmerkingen:

een dikke staaf lantaarn is niet geschikt voor harinen in de grond slaan en ook niet vor het uittikken van een steekas voor bijvoorbeeld ketting of banden reparatie.
Een Hamer is een goed idee maar een bijl nog beter en universeler in te zetten.

De dikke staaflantaarn (MAGlight met 3 of 4 monocellen) heeft bij mij plaats gemaakt voor een Fenix zaklamp met twee kleine lithiumcellen. Veel meer licht en een flash plus SOS functie, de flashfunctie kan ook tactisch gebruikt worden tegen lieden die wat minder aardige bedoelingen hebben.

Een zelf opblaasmatras heeft een voordeel dat het licht en isolerend is, een goed luchtbed biedt bij mij de voorkeur en is veel compacter. Om de tent heen gerold heeft een luchtbed nouwelijks extra pakvolume, pompje neem ik niet mee...longen zijn bij mij prima.

Gereedschap:
bepaal eerst tot welk nivo je wilt en kunt sleutelen onderweg, neem gereedschap mee waarmee je die werkzaamheden kunt uitvoeren en niet meer. Neem ook gereedschap mee waarmee jeje primus of tent kan repareren of andere zaken die je bij je hebt.

Nivo1 Banden-Ketting-remmen-olie-bougies
Nivo2 Gas en koppelingskabels
Nivo3 Electrisch systeem
Nivo4 Koppelingsplaten-wiellagers-balhoofdlagers
Nivo5 Cilinderkop-reparatie carters (vloeibaar metaal of Durafix)
Nivo6 diverse reparaties aan motorblok

In de praktijk kun je kijken welke maten je nodig hebt, meestal neem ik alleen de meest vorkomende dopsleutels mee en een setje steekringsleutels. geen komplete dopsetdus want dat neemt teveel plaats in en is te zwaar, voor de XTZ750 heb je vaak een pijpsleutel 8-9 nodig voor de diverse deksels van het blok. Verder een goede bougiesleutel, controleer ook of hij past!!! Voorbeeld van dopsleutels 10-12-13-14-17-19 en de rest thuis laten. Verder een sleutel welke past op de moeren/bouten van de steekassen van voor en achterwiel en achterbrug.
 
Aahh kijk eens aan had die niet gezien.

Dan mag en kan hier wel een slotje op. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan