motor keuze

meuly646

Rookie
25 aug 2008
4
0
berchem
hey,

eerst en vooral vette site.

zit met een klein probleempje.

heb nu een suzuki bandit 600 s leuk motor maar ben er tijdens mijn verlof mee
naar frankrijk (provence) gereden en kwam toch een paar pk's te kort om vlot mee te kunnen op de autoroute du soleil.
graag had ik van jullie geweten wat een waardige opvolger zou kunnen zijn.

de bedoeling van mijn motor is vooral tripjes tijdens het weekend en een paar grotere tripjes in het jaar zoals de provence, italie,.... enzo

greetz meuly
 
Om veel harder te gaan dan de bandit 600 aankan voor langere stukken, is het misschien een idee om er eentje met een volle kuip te kiezen. :]
 
Laatst bewerkt:
hey roestendoenze

het gaat niet echt om de snelheid ben niet iemand die tegen 300 per uur op de snelweg hangt.
maar heb een paar tripjes gedaan in luberon nogal een heuvelachtig landschap. en dan merk je dat de bandit 600 s hier niet echt voor gemaakt is. je moet hoog in toeren gaan om je motor + bagage de hoogte in te krijgen.
 
hey,

eerst en vooral vette site.

zit met een klein probleempje.

heb nu een suzuki bandit 600 s leuk motor maar ben er tijdens mijn verlof mee
naar frankrijk (provence) gereden en kwam toch een paar pk's te kort om vlot mee te kunnen op de autoroute du soleil.


greetz meuly

Ik kan het me niet zo goed voorstellen.
Ik heb een bandit 600 S en dat gaat meer dan prima mee op de snelweg, ook op lange stukken.


Hoeveel toeren rijd je dan?

Misschien zou een Yamaha TDM wat zijn? IS een leuke toermotor met iets meer pit, maar kun je ook leuk mee 'spelen.'
 
Laatst bewerkt:
hey roestendoenze

het gaat niet echt om de snelheid ben niet iemand die tegen 300 per uur op de snelweg hangt.
maar heb een paar tripjes gedaan in luberon nogal een heuvelachtig landschap. en dan merk je dat de bandit 600 s hier niet echt voor gemaakt is. je moet hoog in toeren gaan om je motor + bagage de hoogte in te krijgen.

Het is toch ook een hoogtoerige motor of niet dan? Dan moet je ook niet bang zijn die toeren te maken, kan die best tegen. ;)
Is meer tussen de oren volgens mij. :P

Ik lees 10500rpm max vermogen en 9500rpm max koppel. Ik neem aan dat ie dan tot 12duizend rpm mag?
Dan is het geen volgens mij geen enkel punt om een uur aan een stuk met ruim 9000rpm te rijden. Is gewoon motorkarakteristiek, istie voor gemaakt. :Y

Sterker nog, veel beter terugschakelen en die toeren maken, dan in de hoogste versnelling blijven zitten en merken dat je bergop-snelweg bij een bepaalde snelheid (ver onder topsnelheid) volgas gaat.
 
Laatst bewerkt:
Bandit 1200 is aan te raden, meer dan genoeg koppel uit het uitgeboord GSX-R 1100 blok, perfecte combinatie van Koppel & PK, Ik weet niet hoe hard jij rijd aangezien een B6 de 200 wel haald, maar dan zou ik inderdaad ook voor een volledige kuip gaan op de B12
 
Harley, hoef je ook niet hoog in de toeren te gieren om normaal een heuveltje te nemen..... O-)
 
ja maar ik denk dat hij niet rustig toeren bedoeld, ik neem aan dat hij toch redelijk plat door de bocht wil gaan met een redelijke snelheid
 
Je doet net alsof dat met een Harley niet kan.... '(

Ligt eraan wat voor Harley. :Y

Mensen schijnen te denken dat Harleys er maar in 1 soort zijn en allemaal met motorblokjes en frames van jaren '60 principe. :W


Qua topsnelheid vind ik die hele zware 1200+ cc's toermodellen trouwens wel echt dik tegenvallen. :X
 
Ligt eraan wat voor Harley. :Y

Mensen schijnen te denken dat Harleys er maar in 1 soort zijn en allemaal met motorblokjes en frames van jaren '60 principe. :W


Qua topsnelheid vind ik die hele zware 1200+ cc's toermodellen trouwens wel echt dik tegenvallen. :X

Ligt aan de chauffeur piloot. :Y

Ik geloof dan mijn top ligt op 170 (volgens boekje). Ik rijd nooit zo hard, maar als je het hebt over bergen en bochtjes maakt topsnelheid toch geen ene reet uit?

En voor snelheid hoef je die dingen idd niet te kopen, want je waait er gewoon vanaf!
 
En voor snelheid hoef je die dingen idd niet te kopen, want je waait er gewoon vanaf!
Da's een mooie topsnelheid in vergelijk met max. toegestaan in NL. :Y
Is namelijk zelfde als van m'n cb400f-je en dan kun je prima met 130kmu continu doorrijden zonder bang te zijn voor je blokje. :Y

Met passagier en bagage en bergop wordt je kruis-snelheid dan wel weer wat lager, zeg rond de 100-110kmu, dan zit je gauw een versnellinkje lager te rijden. :Y

Dit laatste is voor topicstarter geloof ik niet gewenst, die wil op zijn gemakkie zonder hoog toerental 130-140 ofzo blijven rijden.

Dan heb je zoiets als een yamaha XJR 1300 nodig bijvoorbeeld. :]
 
hey,

heb op mijn trip naar provence zowat in alle rpm's gereden en inderdaad met de suzuki bandit kan je tot 12000rpm's gaan maar als ik een uur aan een stuk tegen deze hoge toeren hang kom ik alles behalve met een gerust gevoel van deze motor af. misschien zit het vooral tussen mijn oren maar het voelt ook niet lekker om tegen meer dan 8000 rpm's (dan hangt hij net boven de 155 km per uur) rond te rijden. je wordt dan nog voorbij gezoeft door een bmw motor die je niet hoort janken.
het is zoiets dan ik zoek een stille motor waarbij je niet constant de hoge toeren moet gaan opzoeken om een inhaalbeweging te maken (versnelling).
 
Tja, nu kan ik de VFR ook van harte aan bevelen maar in principe rijd alles tot op zekere hoogte prima in de bergen. Met meer vermogen en koppel gaat het altijd makkelijker. Goede banden scheeld ook al een stuk.
Stijf frame helpt ook maar bij de meeste fietsen is dat prima in orde
Lager gewicht en kleinere wielbasis geeft snellere reaktie met het platleggen.
Verder moet je stepje niet te gauw aan de grond zitten.

Grof weg zou ik zeggen kijk naar 100pk 200 KG fietsen.
 
heb op mijn trip naar provence zowat in alle rpm's gereden en inderdaad met de suzuki bandit kan je tot 12000rpm's gaan maar als ik een uur aan een stuk tegen deze hoge toeren hang kom ik alles behalve met een gerust gevoel van deze motor af. misschien zit het vooral tussen mijn oren maar het voelt ook niet lekker om tegen meer dan 8000 rpm's (dan hangt hij net boven de 155 km per uur) rond te rijden. je wordt dan nog voorbij gezoeft door een bmw motor die je niet hoort janken.
Dat 'janken' hoort bij zo een type motor. ;)

Serieuze tip voor als je een snelweg trip gaat doen, fatsoenlijke oordoppen gebruiken. Scheelt een heel stuk, je stapt een stuk frisser van je motor af na een dagje snelweg. :Y


12000rpm continu zou ik ook niet doen, maar als je boven de 155kmu wilt denk ik dat je toch naar (boven?) de 9000rpm moet. En bij inhalen effe naar de 11duizend lijkt me.


Volgende keer goed opletten wat voor BMW het is. :P
(Wrsch een 1100/1200cc met redelijk wat PK's erin)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan