Motor koelt af tijdens het rijden

Abdel.Red

Rookie
7 jun 2022
23
5
Hallo, ik heb een Yamaha R1 staan van 2007 en merkte dit week op dat de temperatuur tijdens het rijden schommelde tussen de 69 en 73 graden waardoor de motor niet soepel rijd, hoger wilt hij niet gaan.
Bij stilstand en gasgeven gaat de temperatuur mooi naar boven tot 98graden en de motor draait lekker soepel.
Vanaf ik terug begin te rijden, rijd die dan 2 min soepel en verlaagt direct naar 70 graden.
Weet iemand wat dat kan zijn?
Bedankt!
 
Sommigen hier hebben blijkbaar een probleem met lezen.
De temperaturen die TS aangeeft zijn volkomen normaal tijdens het rijden.
90° en hoger krijg je alleen bij stadsverkeer/stilstaan.
Zelfs op circuit bij constant gas geven gaat die nooit 90° worden.
Dat hij bij 70° niet goed zou rijden kan iets anders zijn,maar de temperatuur hoeft op geen enkele wijze verhoogd te worden.
Zoals ik al aangaf in #7...
 
Zoals al veel vaker gezegd.
Er lijkt niks mis te zijn met de temperaturen.
Waar ik benieuwd naar ben is het verschil in vermogen waar TS het over heeft.
Plaats eens een filmpje oid waar het verschil te horen is.
 
Bedankt allemaal!
Ik ga de thermostaat al eens testen om dat al uit te sluiten en nadien de sensoren.
Doe dat, die kloppen allemaal... Niemand heeft je dat aangeraden toch??? wel dus...

57 graden is de ideale werktemperatuur. Bij geen van mijn motoren komt de wijzer los, bij normaal tot stevig straatgebruik.

Vergis je er niet in dat je het gas he-le-maal open moet draaien. gGevoelsmatig denk je wel eens dat je het gas open hebt mwat uiteindelijk half gas is. Bij een R1 kan je bij volgas dan maar nauwelijks blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Doe dat, die kloppen allemaal... Niemand heeft je dat aangeraden toch??? wel dus...

57 graden is de ideale werktemperatuur. Bij geen van mijn motoren komt de wijzer los, bij normaal tot stevig straatgebruik.

Vergis je er niet in dat je het gas he-le-maal open moet draaien. gGevoelsmatig denk je wel eens dat je het gas open hebt mwat uiteindelijk half gas is. Bij een R1 kan je bij volgas dan maar nauwelijks blijven zitten.

Ach ja.
Naast al het goede advies kwam er ook advies dat hij liever wilde horen.
 
Allereerst: als je motor niet soepel rijdt met 70 graden speelt er natuurlijk een heel ander probleem
Maar ik heb zelf een R1 gehad uit deze tijd en moet zeggen dat de temperaturen die TS beschrijft toch ook niet normaal zijn.
Rijdend kwam ik niet meer onder de 78 graden en zogauw er iets van bebouwde kom was zat je op 90 graden. Misschien zijdelings toch iets met het probleem te maken?
 
Niemand anders hier met een R1 die het gewapper vd temp. meter kan bevestigen…… :?
Ja hoor.
zeer herkenbaar.
en ook dat in het beging, dat ik me ook afvroeg of die schommeling wel klopte _O-
rustig rijden 90gr even een tel stil staan hup naar de 115 (en koelvin springt aan/blijft 115 = oke)
licht op groen rijden en direct weer 90.. beetje koel weer en wat tempo (blijkbaar veel koele wind door radiator) en hup temp ging naar minimaal 80 of nog wat lager.
Als koelvloeistof niveau een beetje tegen min aan zat, was de schommeling sterker (niet hoger of lager qua temp, maar reageerde sterker op stil staan rijden en wind temperatuur.

Kortom zover het schommelen.. maar probleem van TS is natuurlijk dat hij niet goed loopt... dat hoort niet :?
Schermafbeelding 2022-06-03 om 14.25.20.png
 
Maar hoe loopt de motor als de temperatuur zo verschilt, stotteren, onregelmatig, meer geluid etc…… :?

Als de temp. meter wappert, geen slangen knappen dan lijkt mij weinig aan de hand. Mijn motoren houden ook niet van stadsverkeer, meters wapperen zoals ik al schreef maar dat 30 en 15 jaar al zo….
 
Maar hoe loopt de motor als de temperatuur zo verschilt, stotteren, onregelmatig, meer geluid etc…… :?

Als de temp. meter wappert, geen slangen knappen dan lijkt mij weinig aan de hand. Mijn motoren houden ook niet van stadsverkeer, meters wapperen zoals ik al schreef maar dat 30 en 15 jaar al zo….
dat zei ik. (of bedoelde ik in ieder geval ;) motor zelf liep er absoluut niet anders door.
Die schommeling is geen probleem (en ook niet de TS zijn probleem, die heeft dus dat hij slecht loopt, maar zal met iets anders te maken hebben..kan veel dingen bedenken zo op afstand ;)
Het is trouwens ook niet dat de olie temperatuur zelf veel schommelt... ondanks als je dan lang hard ging en koelvloeistof temp redelijk laag, dat de olie temp an sich rond de 100 gr bleef.
 
dat zei ik. (of bedoelde ik in ieder geval ;) motor zelf liep er absoluut niet anders door.
Die schommeling is geen probleem (en ook niet de TS zijn probleem, die heeft dus dat hij slecht loopt, maar zal met iets anders te maken hebben..kan veel dingen bedenken zo op afstand ;)
Het is trouwens ook niet dat de olie temperatuur zelf veel schommelt... ondanks als je dan lang hard ging en koelvloeistof temp redelijk laag, dat de olie temp an sich rond de 100 gr bleef.
Nouja, TS zal de thermostaat testen wat ik gelezen heb…
 
Maar hoe loopt de motor als de temperatuur zo verschilt, stotteren, onregelmatig, meer geluid etc…… :?

Als de temp. meter wappert, geen slangen knappen dan lijkt mij weinig aan de hand. Mijn motoren houden ook niet van stadsverkeer, meters wapperen zoals ik al schreef maar dat 30 en 15 jaar al zo….
Eenmaal hij zakt naar 70gr loopt stotterend.
Je kan het vergelijken als je je motor na een week opstart die eerste minuut dat de motor draait. Zo'n geluid is het bij mij tijdens het rijden.
 
ben ook benieuwd... ik ken thermostaat problemen meer als na 15 minuten kokende motor (defect gaat niet open)
of na starten duurt het heel lang om op bedrijfstemperatuur te komen (wat veel slijtage geeft) defect hij gaat niet meer dicht.

Gezien topic starter verteld dat hij 2 minuten lekker rijd en dan "minder", denk ik eerder " check de benzine druk".
misschien is de opvoerpomp nog maar half half of check je koelvloeistof niveau. misschien is er iets met de koppakking e.d.
 
Eenmaal hij zakt naar 70gr loopt stotterend.
Je kan het vergelijken als je je motor na een week opstart die eerste minuut dat de motor draait. Zo'n geluid is het bij mij tijdens het rijden.
je motor hoort niet na een week stil staan een minuut lang moeite te hebben!!!
kan het zijn dat er iets is met 1 cilinder? ik zou eens de vier bougies er uit halen en checken of ze alle 4 mooi grijs en droog zijn.
Als er 1 donker zwart en nat is... kan zijn dat er een paar druppels olie in de cilinder lekt (met een week stil staan)..
en daarom na starten een minuut nodig heeft om er bij te komen.
tijdens rijden zal de over en onderdruk zorgen dat de cilinder ook wel en niet lekker mee loopt, wat dan weer het wel of niet lekker lopen kan verklaren.

Kortom, zo van een afstand en met wat je opgeeft zijn vele opties te bedenken _O-

In ieder geval concentreer je op het slecht lopen/varieren!! en starten na een week... dat zijn de dingen die niet horen bij deze R1
 
"effe" heb ik ook niet gezegd :+
Aan de andere kant gezien de problemen, een weekendje flink sleutelen en je kan een boel doen. Er zal toch iets gedaan moeten worden om te weten welke kant je op moet om te zoeken / op te lossen ;)
 
Bij mijn Falco is de temperatuur tijdens het rijden eigenlijk altijd 68 graden. Dat is ook de waarde die het moet zijn. De temperatuur van je koelvloeistof is ook niet per se dezelfde als die van de olie.
Ik heb het omgekeerde probleem als wat jij aangeeft wel eens gehad, toen bleek de verbindt met de luchttemperatuur meter niet goed. Mijn motor dacht dat het continu -20 was ofzo. Bij jou zal vast ook iets vergelijkbaars aan de hand zijn.
 
Misschien een stom idee, gezien een R1 veelste nieuwerwets is voor mij.
Maar als bougies controleren al lastig is, kan je dan niet een infrarood temp meter de uitlaten controleren ?
Dan wordt ook vrij snel duidelijk of er iets niet lekker meeloopt.
Moet je natuurlijk wel zo'n ding hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan