Motor komt niet boven de 4000 toeren

Harm_Kawa

Rookie
1 sep 2020
4
0
Mijn Kawasaki ER-5 uit 2003 (begrensd op 25kw) komt niet boven de 4000/5000 toeren uit. Ik reed er gisteren mee naar huis en de eerste paar kilometer deed de motor het prima, maar na een stoplicht deed het bovengenoemde probleem zich voor.
Stationair loopt de motor prima en kan ik hem zonder sputteren doordraaien naar de 8000+ toeren. Maar zodra ik optrek merk ik al gelijk in de eerste versnelling dat de motor begint te “happen” na 4500 toeren.


Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?


Al gedaan:
- Kijken of er ergens slangetjes klem zitten
- Tank leeg gemaakt en opnieuw gevuld
- Slangetjes naar de carburateur losgemaakt en doorgeblazen met de compressor

hielp een beetje, ik krijg de motor nu op 5000 toeren.

De carburateurs zijn in april gereviseerd, +/- 4000km geleden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wat jij denkt, denk ik. Vuil in de brandstof, wat nu in je carburateurs zit. Wat zou kunnen is er een sproeier of kanaaltje verstopt zit, waardoor hij te weinig brandstof krijgt om boven de 5k toeren te komen.

Carbs los (of vlotterbakjes iig) en schoonmaken/doorblazen.

EDIT: Zat er trouwens vuil in je tank toen je hem leeghaalde?
 
Als je rijd heb je je pk's nodig. Als je stilstaat heb je nauwelijks kracht nodig om toeren te maken. Ik ben geen expert maar iets zegt me dat die carbs niet helemaal lekker zijn...
 
Ik denk wat jij denkt, denk ik. Vuil in de brandstof, wat nu in je carburateurs zit. Wat zou kunnen is er een sproeier of kanaaltje verstopt zit, waardoor hij te weinig brandstof krijgt om boven de 5k toeren te komen.

Carbs los (of vlotterbakjes iig) en schoonmaken/doorblazen.

EDIT: Zat er trouwens vuil in je tank toen je hem leeghaalde?

Bedankt voor je reactie, ga ik doen!

Er zat geen vuil in de tank, ik heb een tijdje terug wel noodgedwongen E10 moeten tanken, en ik kon pas 180km later E10 cleaner erbij in gooien. Kan dat in verband staan met het probleem?
 
Even een update, het is opgelost!

Ik heb de carburateurs eraf gehaald, blijken ze brandschoon te zijn. Wel even de sproeiertjes en andere leidingen doorgespoten met de compressor, maar er kwam geen vuil uit.

Toen naar het luchtfilter gekeken en hieronder bleek een slangetje los te zitten (zie foto) deze weer goed vastgeklemd. Het is het hele korte dikke slangetje naar de motor? (Uit nieuwsgierigheid, weet iemand wat de functie hier van is?)

De motor loopt nu weer als vanouds 😁
 

Bijlagen

  • 644163D7-B3C0-4AC9-BB7E-3942FF9E26B6.jpeg
    644163D7-B3C0-4AC9-BB7E-3942FF9E26B6.jpeg
    1 MB · Weergaven: 21
  • B92F4E8A-3341-4637-98B9-61C2FF2F2C36.jpeg
    B92F4E8A-3341-4637-98B9-61C2FF2F2C36.jpeg
    390,7 KB · Weergaven: 18
Dat zal haast wel de carterontluchting zijn. Als de zuigers op en neer bewegen, vindt er een behoorlijke luchtverplaatsing plaats in het blok. De gassen in het blok zijn ongezond, en worden door de dikke slang naar het luchtfilterhuis gevoerd, zodat de gassen door de motor worden aangezogen, en verbrand.

Ik kan alleen nog niet verklaren waarom je motor rot zou gaan lopen als deze slang los zit. Hij zit namelijk vòòr de carbs. Misschien een te arm mengsel omdat de motor nu makkelijker lucht krijgt?
 
Denk toch dat je schoonmaakactie van de carbs niet voor niet is geweest en dat je daar de oorzaak moet zoeken :). Ik heb pas tot 3 x toe een carb schoon gemaakt omdat hij toch niet goed liep. (Ja ja, tijd voor een ultrasoonbak) :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan