Motor kookt over, er komt stoom onder de motor vandaan. Waarschijnlijk een probleem met de radiatordop

Epco

Rookie
8 jul 2020
13
11
Na een grondige revisie van mijn Honda shadow vt1100 ace waarbij ook de thermostaat vervangen is ,had ik vandaag weer een eerste ritje. Het was niet echt warm en het regende een beetje. Na een half uur gereden te hebben kwam ik kin de file en moest tussen de rijstroken door sturen. Na enkele stoplichten parkeerde ik mijn motor en er kwamen grote rookwolken stoom uit het slangetje beneden (dit is aangesloten op het koelreservoir denk ik) ik heb de reparateur gebeld en die gaf aan dat het met de druk te maken kan hebben en er waarschijnlijk een radiatordop vervangen moet worden. Nu heb ik gekeken maar ik kan die dop nergens vinden. Weet iemand waar die dop zit?
 
Bedankt, dus ik zou dit eerst moeten proberen? Ik weet ook niet of het euvel verholpen is bij het vervangen van de dop. Enkele weken geleden is de thermostaat vervangen. Mijn logisch verstand zegt dat de van aan moet slaan bij het warm worden van de motor waardoor er koeling ontstaat en de druk in het systeem lager wordt. Het lijkt mij dan niet logisch dat de motor gaat koken en overlopen voordat de van is aangeslagen. Kan iemand mij hierin adviseren want mijn kennis gaat niet zover. Volgens mijnmoet het een gesloten systeem zijn.
 
Inmiddels ben ik al EUR 2400 aan reparaties kwijt de afgelopen 2 maanden voor een motor van 20 jaar oud. Het zou fijn zijn als ik dit zonder al te veel kosten kan oplossen.
 
Radiateurdop kost niks gelukkig... maar 2400 euro alleen al aan reparaties voor een shadow? dat is wel echt toewijding...
Maar weet hier helaas ook hoe hard het kan gaan qua kosten als je eenmaal lekker bezig bent haha.

Is het eind wel in zicht?
 
Een dop is niet zo duur maar telt wel weer op bij die 2400 euro. Hoop geld voor zo'n beestje.

Ik zou die dop eerst eens bekijken wanneer hij afgekoeld is. Misschien zit bij er niet goed op of heb je wel een lekkage, slangklem los o.i.d. het moet in ieder geval een gesloten systeem zijn.
 
Na een investering van 2400 euro? Mijn motor ging ook koelvloeistof spugen, als de stoom weg is zie je nog wel wat druppeltjes waarschijnlijk. Dan weet je waar het vandaan komt. Bij mij was het een o-ring bij het thermostaathuis, maar het kan ook een dop of slangklem zijn. In theorie kan er iets heel naars aan de hand, dat wel.
 
vindt het wel een beetje raar dat je na een grondige revisie niet weet waar de radiateurdop zit ?
Hij heeft de revisie dus niet zelf gedaan. Maar dan nog........................
Op je eigen motor is het niet zo raar dat je zelf de meest gangbare zaken kan vinden. 🤪

De radiatordop is idd wel de 1e verdachte.
Is dat 't niet is dan de thermostaat in een pannetje kokend water gaan testen.
Ook de temp waarbij de koelfan inschakelt controleren. (doet de fan het überhaupt wel?)
 
Oké. Ik zal mij er verder in gaan verdiepen. Ik heb de reparateur gevraagd of de van werkte na vervanging van de thermostaat en hij kon het bevestigen maar hij klonk twijfelachtig dus ik zal het nog verder moeten uitzoeken. Ik ben altijd bang dat ik dingen loshaal dat ik dan meer verpest.
 
Dus de thermostaat eraf halen en in een pannetje koken water leggen en dan kijken of de koelfan aanslaat?
Dan heb je een heel knappe motor. Nee, dat werkt niet. Kun je de fan met de hand draaien? Dus dat hij niet vastgerot of om een andere reden geblokkeerd is?

*waarbij ik trouwens denk dat de fan niet het probleem veroorzaakt, maar eerder een lek in het systeem is, al dan niet via de radiatordop.
 
Maar als er een lek is of een slangklem zit los dan zou daar de vloeistof toch uit moeten komen? Nu komt de stoom en druppels netjes uit het zwarte rubberen slangetje onder het koelreservoir?
 
a) ik las slecht, inderdaad.
b) Zit het reservoir tot de top gevuld, of netjes tussen min en max?
c) indien netjes tussen min en max: is het betreffende slangetje de overloop van het reservoir, of is het een per ongeluk niet aangesloten slangetje dat van het thermostaathuis naar het reservoir moet lopen bijvoorbeeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan