Motor kookt over, er komt stoom onder de motor vandaan. Waarschijnlijk een probleem met de radiatordop

Epco

Rookie
8 jul 2020
13
11
Na een grondige revisie van mijn Honda shadow vt1100 ace waarbij ook de thermostaat vervangen is ,had ik vandaag weer een eerste ritje. Het was niet echt warm en het regende een beetje. Na een half uur gereden te hebben kwam ik kin de file en moest tussen de rijstroken door sturen. Na enkele stoplichten parkeerde ik mijn motor en er kwamen grote rookwolken stoom uit het slangetje beneden (dit is aangesloten op het koelreservoir denk ik) ik heb de reparateur gebeld en die gaf aan dat het met de druk te maken kan hebben en er waarschijnlijk een radiatordop vervangen moet worden. Nu heb ik gekeken maar ik kan die dop nergens vinden. Weet iemand waar die dop zit?
 
Er zit een overlooptankje op . Het overloopslangetje zit boven aan het reservoir vast, volgens de tekeningen hoort dit ook zo. Het reservoir zit tussen min. en max. in. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een verstopping zit in de buizen van het systeem en dat de boel niet circuleert. Bv een verstopping in de radiator door corrosie. Misschien het beste om het systeem onder druk te laten testen.
 
Na een grondige revisie van mijn Honda shadow vt1100 ace waarbij ook de thermostaat vervangen is ,had ik vandaag weer een eerste ritje. Het was niet echt warm en het regende een beetje. Na een half uur gereden te hebben kwam ik kin de file en moest tussen de rijstroken door sturen. Na enkele stoplichten parkeerde ik mijn motor en er kwamen grote rookwolken stoom uit het slangetje beneden (dit is aangesloten op het koelreservoir denk ik) ik heb de reparateur gebeld en die gaf aan dat het met de druk te maken kan hebben en er waarschijnlijk een radiatordop vervangen moet worden. Nu heb ik gekeken maar ik kan die dop nergens vinden. Weet iemand waar die dop zit?


Die reparateur, is dat een bedrijf of een beunhaas?
In het geval dat het een bedrijf is, zou ik de motor even terug brengen, het zou kunnen dat er bij de reparatie iets niet goed is gegaan.

Als het een beunhaas is waar je al €2400.- aan uit hebt gegeven, zou ik daar nooit meer heen gaan...
 
Die reparateur, is dat een bedrijf of een beunhaas?
In het geval dat het een bedrijf is, zou ik de motor even terug brengen, het zou kunnen dat er bij de reparatie iets niet goed is gegaan.

Als het een beunhaas is waar je al €2400.- aan uit hebt gegeven, zou ik daar nooit meer heen gaan...
Couleeeeere............ :? Een bedrag van €2400 (*) voor reparatie????????????? 😲
Hebben ze de hele motorfiets in revisie genomen?
Nieuwe banden, nieuwe ketting, nieuw balhoofd, verrotte uitlaat, koprevisie, eeeeh ........... ongeveer de hele motorfiets aangepakt........?
Had je niet beter voor €2400 meer direct een goeie kunnen kopen!
Hoewel?? Voor dit bedrag €2400 moet er al een goede fiets te koop zijn waaraan je NIET meer direct hoeft te sleutelen!!
Ergste is, dat je nu nog niet eens KLAAR bent, maar dat de koeling nog bekeken moet gaan worden.
Wie weet wat daar de vervolgkosten nog van gaan zijn :?:?:?:?

Volgende keer iemand meenemen met verstand van zaken die als je bij mogelijke aankoop te veel gaat kwijlen direct de roze bril van je hoofd trekt!
(*) Met €2400 kan ik zelf meerdere jaren mijn onderhoud doen.
 
Laatst bewerkt:
We weten niet precies wat er voor die 2400 euro gebeurd is. Het is heel veel, maar er valt altijd wel iets te verzinnen waardoor dat bedrag zo raar niet meer is. Haalt niet weg dat je voor de bedrag inderdaad een (goed werkende) andere kan kopen. Hoe dan ook, TS begrijpt niet zo veel van een koelsysteem maar het enige dat ik hier zie zijn mensen die hem vertellen dat hij hem dan maar weg moet brengen. We zijn hier om te leren toch? :)

Je koelsysteem heeft twee circuits. Eén daarvan is heel kort (waterpomp, blok... dat is het wel) en de andere een stuk langer (omleiding langs de radiator). Om snel op te warmer gebruikt de motor het korte circuit, en zodra de boel op temperatuur is opent ie langzaam naar het lange circuit totdat alles op temperatuur is. Dit regelt je thermostaat: die zit tussen beide systemen geknoopt en heeft dus niets van doen met je huidige probleem (want het warme water kan overduidelijk richting je radiator komen). Als het water in het lange circuit ook goed opwarmt gaat de radiator dit koelen natuurlijk, met een beetje hulp van de ventilator indien nodig. Die wordt door een thermoswitch in de radiator bijgeschakeld waar nodig. Terwijl de boel opwarmt zet de vloeistof ook uit, en daardoor komt het spul op druk. De rubber slangen e.d. zetten ook een beetje uit (worden harder) en daardoor werkt de boel met een betrekkelijk constante hoeveelheid vloeistof. Een beetje marge is nodig echter, want als de druk te hoog oploopt moet er afgelaten kunnen worden: dat regelt de dop. De dop laat een bepaalde maximum druk toe en gaat daarna 'lekken', eigenlijk net zoals de thermostaat dat met temperatuur doet. Dat is het ontwerp, en er kan eigenlijk verdomde weinig kapot aan. Er zit een rubberring onder veerkracht in, je kunt even kijken of dat er allemaal is en vast zit. Het lekken gebeurt als het goed is richting een overloopreservoirtje. Dat reservoir is niet al te groot, maar net groot genoeg om als buffertje te dienen.

Als er domweg veel te veel koelvloeistof in de motor gegooid is, gaat dat reservoirtje ook overlopen. Dát kan totaal geen kwaad maar ziet er eng uit als je niet weet waardoor het komt. Dan zou je wel zien dat het reservoirtje (bij warme motor!) vol zit, bij koude motor zuigt het systeem weer water uit het reservoir. Je verzint het niet, maar dat stabiliseert zichzelf dus na een paar 'heat cycles'. Doordat het teveel aan water eruit loopt. De overloop zal altijd via dit reservoirtje lopen, als het water elders vandaan komt gaat er iets goed mis. Het zou zomaar kunnen dat dit je "probleem" is, en dan ben je verder dus klaar. Als het reservoirtje leeg begint, en alsnog na een tijdje overstroomt, heb je waarschijnlijk een grondiger probleem. Vermoedelijk niet de dop, overigens.

Wel gek dat je ventilator niet aansloeg terwijl er stoom uit het watersysteem komt. Dan zou je dus eens een thermometer in je radiator moeten proppen en kijken hoe heet het nu echt is, want naast de ventilator kan ook de thermoswitch naar de ventilator toe kapot gaan. Of men vergeet een stekkertje, of zo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet gemeld dat ie 'm weg moet brengen , maar dat ie iemand mee moet nemen met kennis!

Heel nobel dat je een uitleg geeft over werking van een koelsysteem.
Maar is dit voor TS mss al een brug te ver? Hij is als beginner nog niet in staat om zijn radiateurdop te kunnen vinden.
Daarom beter om iemand met hem mee te laten kijken.
Dan kan ie direct zien hoe eea in elkaar zit en wat met alle termen wordt bedoeld. Dan leert ie DIRECT!!
 
Laatst bewerkt:
Wat ik er uit begrijp, als dóór het expansietankje, hier koelreservoir genoemd wat niet bestaat, stoom uit het ontluchtingsslangetje blaast (het wordt nooit een overloop tenzij het zo verschrikkelijk vol afgevuld is), dan is het toch echt de radiatordop die doorslaat

Ik heb niemand horen zeggen: Trek de connector van de fan-sensor en druk die tegen massa

Misschien zit de thermostaat achterstevoren od pleur hem er tijdelijk helemaal uit, om te testen !!

Als je een uur kan rijden en je krijgt het euvel er niet uit:



Precies een uur
1594382682333.png
 
We weten niet precies wat er voor die 2400 euro gebeurd is. Het is heel veel, maar er valt altijd wel iets te verzinnen waardoor dat bedrag zo raar niet meer is. Haalt niet weg dat je voor de bedrag inderdaad een (goed werkende) andere kan kopen. Hoe dan ook, TS begrijpt niet zo veel van een koelsysteem maar het enige dat ik hier zie zijn mensen die hem vertellen dat hij hem dan maar weg moet brengen. We zijn hier om te leren toch? :)

Je koelsysteem heeft twee circuits. Eén daarvan is heel kort (waterpomp, blok... dat is het wel) en de andere een stuk langer (omleiding langs de radiator). Om snel op te warmer gebruikt de motor het korte circuit, en zodra de boel op temperatuur is opent ie langzaam naar het lange circuit totdat alles op temperatuur is. Dit regelt je thermostaat: die zit tussen beide systemen geknoopt en heeft dus niets van doen met je huidige probleem (want het warme water kan overduidelijk richting je radiator komen). Als het water in het lange circuit ook goed opwarmt gaat de radiator dit koelen natuurlijk, met een beetje hulp van de ventilator indien nodig. Die wordt door een thermoswitch in de radiator bijgeschakeld waar nodig. Terwijl de boel opwarmt zet de vloeistof ook uit, en daardoor komt het spul op druk. De rubber slangen e.d. zetten ook een beetje uit (worden harder) en daardoor werkt de boel met een betrekkelijk constante hoeveelheid vloeistof. Een beetje marge is nodig echter, want als de druk te hoog oploopt moet er afgelaten kunnen worden: dat regelt de dop. De dop laat een bepaalde maximum druk toe en gaat daarna 'lekken', eigenlijk net zoals de thermostaat dat met temperatuur doet. Dat is het ontwerp, en er kan eigenlijk verdomde weinig kapot aan. Er zit een rubberring onder veerkracht in, je kunt even kijken of dat er allemaal is en vast zit. Het lekken gebeurt als het goed is richting een overloopreservoirtje. Dat reservoir is niet al te groot, maar net groot genoeg om als buffertje te dienen.

Als er domweg veel te veel koelvloeistof in de motor gegooid is, gaat dat reservoirtje ook overlopen. Dát kan totaal geen kwaad maar ziet er eng uit als je niet weet waardoor het komt. Dan zou je wel zien dat het reservoirtje (bij warme motor!) vol zit, bij koude motor zuigt het systeem weer water uit het reservoir. Je verzint het niet, maar dat stabiliseert zichzelf dus na een paar 'heat cycles'. Doordat het teveel aan water eruit loopt. De overloop zal altijd via dit reservoirtje lopen, als het water elders vandaan komt gaat er iets goed mis. Het zou zomaar kunnen dat dit je "probleem" is, en dan ben je verder dus klaar. Als het reservoirtje leeg begint, en alsnog na een tijdje overstroomt, heb je waarschijnlijk een grondiger probleem. Vermoedelijk niet de dop, overigens.

Wel gek dat je ventilator niet aansloeg terwijl er stoom uit het watersysteem komt. Dan zou je dus eens een thermometer in je radiator moeten proppen en kijken hoe heet het nu echt is, want naast de ventilator kan ook de thermoswitch naar de ventilator toe kapot gaan. Of men vergeet een stekkertje, of zo.

Lekke koppakkingen zijn ook wel een dingetje.
 
Bedankt voor de tips. Ik ga het nog eens goed lezen en checken. Overigens was de revisie: 2 nieuwe banden, 2 nieuwe riemschijven, remblokjes,, (2e hands) Cardan, zadel, grote beurt, thermostaat, spanningsmeter, accu, dynamo, bedrading thermoschakelaar, km teller kabel vervangen, voorremtang zuigers ontroest (lekkage voorvork verholpen) ik hen nu al zo veel uitgegeven, geen weg terug meer. Het was ook een beetje achterstallig onderhoud van de afgelopen 10 jaar.
 
Na een grondige revisie van mijn Honda shadow vt1100 ace waarbij ook de thermostaat vervangen is ,had ik vandaag weer een eerste ritje. Het was niet echt warm en het regende een beetje. Na een half uur gereden te hebben kwam ik kin de file en moest tussen de rijstroken door sturen. Na enkele stoplichten parkeerde ik mijn motor en er kwamen grote rookwolken stoom uit het slangetje beneden (dit is aangesloten op het koelreservoir denk ik) ik heb de reparateur gebeld en die gaf aan dat het met de druk te maken kan hebben en er waarschijnlijk een radiatordop vervangen moet worden. Nu heb ik gekeken maar ik kan die dop nergens vinden. Weet iemand waar die dop zit?
Ik begrijp dat de revisie elders is gedaan


Ga terug. Ik mag aannemen dat ze een proefrit hebben gedaan na de werkzaamheden....
 
Ik heb even getest en het koelstofniveau zit op het lijntje van max. Bij het warmlopen van de motor slaat inderdaad de fan aan,, dus daar ben ik wel blij mee. Ik heb al een radiatordop besteld en ga dat maar proberen. Of moet ik de motor bij de reparateur zetten voor een grondige inspectie van het koelsysteem?

Even een andere vraag. Ik heb een Tankdop nodig en de originele van Honda zijn nogal duur. Nu kan ik een kopie kopen (uit China) voor iets van EUR 15,00 . Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een zelfde kwaliteit?
 
Ik heb berichten voorbij zien komen dat het wel eends problemen geeft maar wat je niet probeert weet je niet, en hoe lang kan je niet eten voor €15,00?

En als je op zeker wilt gaan kan je bij de betere tweedehandswinkels een goede gebruikte betrekken voor ongeveer die prijs

 
Ik heb even getest en het koelstofniveau zit op het lijntje van max. Bij het warmlopen van de motor slaat inderdaad de fan aan,, dus daar ben ik wel blij mee. Ik heb al een radiatordop besteld en ga dat maar proberen. Of moet ik de motor bij de reparateur zetten voor een grondige inspectie van het koelsysteem?

Even een andere vraag. Ik heb een Tankdop nodig en de originele van Honda zijn nogal duur. Nu kan ik een kopie kopen (uit China) voor iets van EUR 15,00 . Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een zelfde kwaliteit?

 
Hoi. Kwam de waterdamp niet uit je accu?
zit er daar nog voldoende vloeistof in?
ik had ook wel een keer dat de accu niet goed vol was, en de boel werd bloedwarm. Toen de accu was bijgevuld en goed geladen waren de problemen voorbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan