Motor kopen advies gevraagd

TinkerBell

MF'er
6 apr 2009
83
0
Wageningen
Hallo Allemaal,

Na 10 jaar motorrijden en 140.000 km verder wordt het tijd voor een nieuwe motor. Er lijken wel eindeloos veel merken en modellen, dus graag jullie advies.

Ik rij nu:
Honda CBF 600 SA

Ik vind fijn aan mijn huidige motor:
  • Motor loopt heerlijk soepel (4 cylinders, als een naaimachientje)
  • Motorvermogen (57 kW (76 hp) @ 10,500 rpm) is voldoende
  • Klein kuipje waardoor m'n hoofd / helm in de wind zit en m'n romp uit de wind.

Ik vind niet fijn aan mijn huidige motor:
  • Choke, vooral in de wintermaanden irritant. De choke is ook wat ouder en loopt terug. Choke vasthouden dus tot dat de motor warm genoeg is.

Fijn, maar lijkt mij niet model afhankelijk:
  • ABS - safety first
  • Topkoffer
  • Middenbok - maar totaal niet noodzakelijk

Verder:
  • Ik rij woon-werk verkeer. Tijd om te poetsen heb ik niet, uiterlijk maakt mij niet uit, comfort wel.
  • Geld maakt mij ook uit, dus ik zoek iets economisch (aanschaf / onderhoud)
  • De motorzaak in de buurt levert Suzuki's
  • Ik heb ondertussen electrisch verwarmde handschoenen, warme vingers zijn dus geregeld

Extra info:
  • Budget: Ik denk aan minder dan 10.000, liefst minder dan 8.000.
  • 2e hands en nieuw zijn beide optie.



Een optie is hetzelfde model maar nieuwer met injectie motor. Honda maakt ze niet meer, dus 2e hands. Eventueel 1000 variant. Iemand nog andere suggesties?

Dank voor het meedenken,
Guido.
 
Laatst bewerkt:
het helpt als je een budget opgeeft.

verder helpt het om op te geven of je aan nieuw of gebruikt denkt.

wat vind je voldoende vermogen. voor de een is dat 50 pk de ander wil er liever 150.
 
Ik denk aan minder dan 10.000, liefst minder dan 8.000.

2e hands en nieuw zijn beide optie.

Vermogen zegt mij niet veel. IK heb nu 600 cc 4 in lijn, is prima. Volgens wikipedia is het:
57 kW (76 hp) @ 10,500 rpm
 
Dan lijkt mij een gsx-f toch een mooie optie? Eventueel een 750 die wat luier rijd dan een 600.

Past makkelijk binnen het budget, en je rijd vergelijkbaar aan wat je nu rijd alleen dan wat nieuwer.
 
Zero S, met raampje dan, als je dat perse wil (zonder went heel gauw hoor).

  • 0 cilinders, ongeveer 1 miljard keer soepeler dan 4
  • Geen choke
  • ABS
  • Koffers optioneel
  • Middenbok nergens voor nodig
  • Ideaal voor woon-werk
  • Uitermate voordelig in onderhoud, want geen verbrandingsmotor
  • Geen benzinekosten
  • Geen wegenbelasting
  • Overal te laden waar een gewoon stopcontact is
 
Volgens mij kan je met zo'n algemene wensenlijst je geen buil vallen aan welke (japanse?) middenklasser dan ook. Ik heb zelf positieve ervaringen met Fazers (600 en 1000), daar had ik echt nooit wat mee.
Owja, meer vermogen went makkelijk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
wat je zelf al zegt, dat je eventueel een cbf1000 wilt doen.

Ik heb nu tijdelijk een 2006 cbf1000 aangezien mijn eigen motor bij de dealer staat. En hij heeft alles wat jij van een motor wilt. (topkoffer kun je er zelf opzetten natuurlijk)

Super soepel en injectie dus geen choke meer. Rijdt nog steeds zeer licht voor mijn gevoel, stuurt mooi makkelijk enzo.

Aangezien het de opvolger van jou motor is en dus injectie heeft. Heeft hij alles wat jij uit een motor wil. + meer vermogen, wat altijd leuk is. En 2e hands zijn 2006-2007 modellen met een redelijk lage kilometerstand niet eens heel duur.

Ik zou zeggen, ga eens een cbf1000 testrijden.
 
Tracer 700 misschien? Tweedehands zijn die net boven 8000 zie ik op motoroccasion.nl. Voldoet verder volgens mij wel aan jouw eisen :)
 
[*]De motorzaak in de buurt levert Suzuki's
Motorzaak in Ede toevallig? Niks mis met dat merk overigens.
Ga een keer naar Termaat in Nijmegen. Die heeft Yamaha.

Advies: Ga naar motorzaken en maak proefritten. Dat werkt veel beter dan weer een topic waar iedereen iets adviseert waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan