motor kopen die lang stilgestaan heeft

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik kan bij een 'mannetje' een Honda CBX 550 F2 uit 1984 kopen met 32K miles op de teller. Alles ziet er perfect uit en een paar kleine dingetjes worden verholpen (nieuwe banden, keerringen, verlichting).
Dit alles voor de prijs van EU 750,=

1 Probleem echter: motor loopt niet echt lekker en slaat snel af (loopt waarschijnlijk op 3 cylinders).
'Mannetje' zegt dat dat komt omdat de motor een klein jaar stil heeft gestaan; ff 100km rijden op super-benzine en dan zal die wel weer lekker lopen....

Nu heb ik helemaal nog geen verstand van motoren (newbie) en weet dus niet of ik dit nou moet doen of niet?

Is de kans reeel dat dit zich oplost?
Zo niet is t een kwestie van carbs schoonmaken?
Kan het ook een heel vervelend (duur) probleem zijn?

Wat kan ik het beste voorstellen:
- Eerst moet ie top lopen voor ik m koop
- Kopen met toezegging dat carbs schoongemaakt worden als t niet goed komt
- anders...

Verder klinkt 'ie zonder bijgeluiden, vering, remmen, versnelling, koppeling, frame in prima staat....

iemand?

voor dat geld kun je heel wat betere en rijdbare motors kopen. als je er geen verstand van hebt, NIET kopen. zeker van deze leeftijd. je haalt je kosten op de hals waar je 3 andere van kunt kopen. (mijn gpz500 bijv) als hij hem graag wil verkopen, moet hij er zelf maar mee gaan rijden. ik zou er misschien 250 euro voor geven. en dan zie ik mezelf als een redelijke knutselaar.

Proefritje van die bedoelde 100KM maken :? :?
En waar staat die smiley met "I'm with ...."

Maar goed, ruime proefrit maken, en kijken wat er gebeurt. Ik vindt een jaar stilstaan namelijk niet lang genoeg voor dit soort problemen....
In ieder geval de genoemde 100 Kilometer lang, en niet alleen snelweg, maar zeker ook dijkjes en provinciale weg.

En niet in de buurt van Arnhem, ik heb me laten vertellen dat daar een sneaky motoragent rondrijdt 8-)

Bedankt voor de reacties.

De reden dat ik 'm interessant vind is dat:
- 'ie er erg goed uitziet voor z'n leeftijd. ik heb al redelijk wat andere bekeken, maar deze is echt netjes.
- 'mannetje' doet er nog aantal dingen aan. Heb je bij een particulier niet.
- Alle andere dingen werken nog helemaal perfect (schakelen, koppeling, remmen) etc. De motor maakt geen enkel vreemd bijgeluid.

In mijn ogen echt een aantrekkelijke motor voor weinig geld, bij iemand die er ook nog wat aan doet en die me ook later vrij goedkoop kan helpen.

Maar ja, hij loopt nu (nog) niet helemaal rustig en garantie heb ik voor dit geld niet...

Ik vind het niet erg als er nog wat kleine kosten voor moeten worden gemaakt, maar wil uiteraard niet nog 's 700 euro kwijt zijn.

Wat zou het allemaal kunnen blijken te zijn?

Voor dat geld moet je ook een goed rijdbare motor kunnen kopen. De CBX550 is nooit een populaire motor geweest en heeft een apart gesloten remsysteem. Daar is honda toch weer vanafgestapt. Als je zelf niet technisch bent zou ik er niet aan beginnen. De tweedehands motormarkt ligt redelijk op z'n gat, als ik zie wat de prijzen zijn op marktplaats, dus je moet voor dat geld toch wel wat kunnen kopen.
Verder de aanschafprijs is een, maar onderhoud zoals banden, ketting en tegenwoordig ook de benzine hakken er aardig in.
Kosten aan een oudje kan je altijd verwachten.

nieuwe bougies en carbs reinigen, en het is WAARSCHIJNLIJK opgelost!

als je zelf niet handig bent:
laat hem er zelf maar die 100k mee rijden dan, en kom dan terug, als ie dan geod loopt, koop je m pas!

Als je eht niet vertrouwd, en je hebt zelf weinig verstand van motoren, niet doen!!

Een motor in die goeie staat is vaak ok ,dat deze rottig wil starten komt door het stilstaan de hiervoor genoemde dingen uitvoeren dan moet zo`n motor weer toppie worden.

Ik zou de eigenaar gewoon voorstellen dat je hem koopt NADAT hij er voor zorgt dat ie netjes op 4 cylinders loopt!
En als het ding er verder echt netjes uit ziet en in goede staat van onderhoud is kun je je er niet echt een buil aan vallen lijkt me.
Wat die ingepakte voorremschijven betreft daar zou ik me niet zo druk om maken, het was een beetje lastig sleutelen eraan maar gaf nooit echte problemen.
En mocht je het echt niet meer weten neem iemand mee die er wat ervaring in heeft anders?

Bedankt!

Ik ga m inderdaad maar voorstellen dat hij er eerst zelf voor moet zorgen dat 'ie goed loopt (gebruikt ie m maar een paar dagen of zo) en dat ik m dan wel wil.

Ik heb nog de tijd.... morgen eerste les :-)

Ach, ik heb er een paar bekeken en allemaal hebben ze wel wat (kleine) dingen. Maar bij een particulier moet je dat zelf allemaal maar oplossen (of laten doen).
Als je dat er bij rekent, is het vaak ook niet meer zo goedkoop.

Hier krijg ik een nieuwe voorband, nieuwe keerringen en de knipperlichten worden gemaakt.

Als 'ie dan ook nog goed loopt lijkt er in eerste instantie niet veel mis mee (voor een leek die enkel een lange checklist heeft :-)

Terug
Bovenaan Onderaan