Motor kopen die lange tijd heeft stil gestaan..

RallyPatrick

Die hard MF'er
25 nov 2002
477
0
Hey people !

Ik zou graag wat advies van de experts hier hebben! :)

* Als ik een Kawasaki ZXR750 (1991) wil gaan kopen die een behoorlijke tijd heeft stil gestaan, waar moet ik dan op letten?

- Benzine/olie/remvloeistof vernieuwen?
- Als er hele kleine scheurtjes in een band zitten, vervangen of kan dat nog?
- en verder ??

* En weten jullie nog zwakke punten van deze motor?

Alvast bedankt! :} :]

p.s. Deze moet het gaan worden:

33992
 
Vooral op letten dat hij goed loopt, meestal zitten de carberateurs dicht met bezinksel van de benzine, vooral de stationair sproeiers.
Alle vloeistoffen zondermeer vervangen.
scheurtjes in de banden.. lijkt me simpel, met banden nooit risico nemen.

Luchtfilter, oliefilter en bougies vervangen evtueel ook benzine filter als dat er op zit.

Wat ook kan gebeuren dat hij na verloop van tijd slechter begint te lopen doordat bv bougie kabels poreus zijn en ze gaan doorslaan.

Let goed op de rem leidingen, scheurtjes enzo.

Het mooiste is als je er een flinke proefrit op kan maken en hem dan ff met een slang goed nat spuiten, vooral achter en onder het polyester hem dan gelijk weer starten en rijden meestal kom je dan ook wel achter verborgen gebreken.

Succes
 
Hola,

mooie fiets!!!

Verse olie en oliefilter, luchtfilter
remvloeistoffen vervangen (kun je beter gelijk remleidingen vervangen, voorschrift is meestal eens per 4 jaar, staalomvlochten nemen, vast drukpunt.

Je banden zou ik voor de zekerheid ook vervangen (Jos Smit in haarlem is goedkoop vergeleken met anderen)

Carburateurs schoonmaken wellicht.

Hoe lang heeft ie stilgestaan eigenlijk?? Zoiezo even wat van de prijs af praten want twee nieuwe banden, remleidingen, olie en oliefilter, luchtfilter is voor een z900 "slecht" 350 euro, ben bang dat je zeker 500 eurootjes kwijt bent...
Maar dan rij je er ook weer leuk bij *D
 
Hey da's dezelfde die ik heb alleen nog in originele staat (zo te zien)....ziet er wel nog goed uit. Mag ik vragen wat je er voor moet betalen??
 
Thx alvast :) Hij heeft volgens mij al bijna een jaar niet meer gereden.
Prijs en andere dingen moet ik het nog over hebben.

Zowieso een grote beurt en dan waarschijnlijk een nieuwe voor of achterband.
Kilometerstand is trouwens iets meer dan 45000, zegt volgens mij ook niet alles...

Motor is nagenoeg helemaal origineel, zit wel een andere sporteinddemper op (weet niet welk merk).

Wat zo'n motor nog moeten kosten, als je grote beurt erbij rekent? Rond de €2500,- ofzo?


ps: Dizzy wat voor banden heb jij eronder en heb je ook dubbel dimlicht enzo? Ben ik wel van plan! :9

ps2: Moet ik alleen nog een werkplaatshandboek erbij kopen, van Peter's ofzo, schijnt wel een goeie te zijn en ook nog eens nederlands :)
 
Laatst bewerkt:
niet kopen maar mij adress en tel nr geven. :9~
hahah :+
daar ga je veel plezier mee beleven.
suc6 met de onderhandelingen.
en dan maar :]
gr jos
 
carbu('s) uitkuisen
benzine verversen
benzine filters verversen
eventueel benzine tank proper maken

olie aflaten en verversen
oliefilter(s) verversen
eventueel oliecooler proper maken

banden nakijken

batterij nakijken! eventueel vervangen

kijken of hij hevig rookt bij het draaien, en welke kleur rook?
blauw = hoog olieverbruik is garantie op versleten zuigerveren.

da's wat me ff te binnen schiet.

verder veel rijplezier!
 
[ps: Dizzy wat voor banden heb jij eronder en heb je ook dubbel dimlicht enzo? Ben ik wel van plan! :9

Bij mij liggen er Bt10 onder....goede band die lekker plakt.....
Nee geen dubbel dimlicht......mag volgens mij ook niet! :?

edit: Kun je misschien eens foto'a maken van voorkant en van bovenop? Ik mwil mijn motor weer in originele staat laten spuiten, dan kan ik dat als voorbeeld gebruiken.....mailen kan ook!! *D
 
Laatst bewerkt:
Heb pas zo'n zelfde fiets gekocht maar dan uit 89.
Let erop dat het hele benzinesysteem schoongemaakt wordt!! Bij mij was dat een en al ellende..Vervang alle benzineslangen, en het filter, het beste is om ff het benzine filter uit te kloppen, als hier bruine stukjes uit komen is het niet best, schijn ff met een zaklamp in je tank, als deze geroest is moet je niet gaan prutsen maar gelijk de tank opnieuw coaten want die roestdeeltjes blijven anders loskomen. Ik weet niet of er bij jouw model nog een riempje om de dynamo zit maar als dat zo is kun je die ook beter vervangen, bij mij was hij verdroogd en gescheurd..

Success, RRooffusssss.....
 
* En weten jullie nog zwakke punten van deze motor?
Ja: Dat het geen beginners fiets is :+
Mooie fiets hoor. En je moet het natuurlijk lekker zelf weten, maar het is nu niet echt een fiets om net na je examen lekker bochtjes mee te maken. Het is tenslotte een volbloed race replica.

Terug naar jouw oorspronkelijk vraag, mijn antwoord is: zet hem op de dynojet testbank! Het lijkt misschien overdreven, en het kost een paar centen. Maar ik heb daar al heel wat reputaties zien sneuvelen. Een dynojet laat je fiets echt het maximum leveren terwijl je er rustig naast staat om alles te bestuderen. ;)
 
Geinig fietsie.

Ik zie echter wel een oude kentekenplaat. Vergeet deze niet te vervangen voor een nieuw type.
Anders zijt gij een crimineel!!! :+
 
Ik zou ieg alle vloeistofjes vervangen, incl. remvloeistof.
Zeker de staat van de rest van het remsysteem controleren, is van levensbelang, net als banden, speling op balhoofd, krom frame etc.
Kritisch een lange proefrit maken doet mi wonderen.

Bedenk dat alleen al een opknapbeurt van het remsysteem erg prijzig zal zijn.

Laat mogelijke reparaties vooral de koopsom drukken; het is een heel goed argument!
 
Ga nooit van een laag bedrag uit om een motor te fixxen..
Sinds een jaar zijn we bezig met een GL1100 en er zijn al wat dingen aan gedaan:

-Schokbrekers achter
-Voorvork keringen & olie (2x inmiddels ivm luchtassistentie)
-Accu
-Bougies
-Lucht en olie filter
-Olie, koel en remvloeistof
-Andere set carbs (benzine kan echt troep geven zoals iemand eerder zei) en in ultrasoon bad laten doen
-Paar x naar Ruud Fredriks (bad, bank etc)

Kost je zo meer dan je denkt. Wil natuurlijk niet zeggen dat hij dat niet waard is :) So enjoy cleaning, building & riding :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan