MOTOR Kopen en dan? Hoe Kleppen Controleren?

BuGs_BuNnY

Die hard MF'er
9 feb 2002
893
0
Drenthe
Ik wil een andere motor kopen maar daarvan is bekend dat het kleppen stellen en/of controleren een dure grap is..

Hoe kan je dit controleren/testen als je een motor koopt? :?

Je kunt de boel niet open schroeven en dan bekijken.
 
Als je het zou kunnen controleren, kan je ze ook gelijk ff stellen... toch?

Vragen of het recent gebeurd is, onderhoudsgeschiedenis nakijken.

En anders zelf ff laten doen, het hangt af van de motor of het duur is of niet.

Bij bepaalde motors moet je het hele motorblok uit het frame kantelen om erbij te kunnen, bij andere duurt het 10 minuten per cilinder.
 
Aan de andere kant. Kleppen horen toch bij een beurtje. Zou je de motor laten staan omdat ze wellicht gecontroleerd moeten worden? Had toch een keer moeten gebeuren toch?
Zou je bij een andere motor waar het 10min duurt ter plaatse de kleppen gecontroleerd voor aankoop?
 
Wellicht kan je horen dat de kleppen echt moeten gebeuren?

Want zou toch jammer zijn dat je een motor koopt en maand later moeten de kleppen worden gesteld. Of dat dit al is gebeurd maar je dit niet weet en de dealer ook niet.

Maar als het niet te horen is of te voelen is het een kwestie van dat is zoals het is.

Ik dacht aan een Honda VFR800. blijkt een dure grap te zijn
 
Ik adviseer altijd om bij aanschaf van een auto of motor 10-15% van het budget apart te houden voor het eerste onderhoud, dat kun je vaak ook afdingen op de prijs....
Niet denken van dat heb ik in de knip gehouden, daarvan laat je de motor een keer nalopen en onderhouden, want zeg nu zelf , buiten een enkeling waar de verkoop plotseling moet gebeuren, gaat toch geen mens zijn voertuig eerst helemaal laten servicen en onderhouden voordat hij hem gaat verkopen
 
Waarom is het bij een VTEC duurder?

Bij de auto's met VTEC gaat het (meen ik) net zoals bij auto's zonder VTEC.

Motor VTEC is andere techniek?
 
Laatst bewerkt:
Wellicht kan je horen dat de kleppen echt moeten gebeuren?

Want zou toch jammer zijn dat je een motor koopt en maand later moeten de kleppen worden gesteld. Of dat dit al is gebeurd maar je dit niet weet en de dealer ook niet.

Maar als het niet te horen is of te voelen is het een kwestie van dat is zoals het is.

Ik dacht aan een Honda VFR800. blijkt een dure grap te zijn


Als je aan een VFR 800 denkt, stel je vragen dan even op het forum van de VFROC. Daar zit redelijk wat kennis
 
Waarom is het bij een VTEC duurder?

Bij de auto's met VTEC gaat het (meen ik) net zoals bij auto's zonder VTEC.

Motor VTEC is andere techniek?

Voor zover ik weet (nooit gedaan zo'n ding) moeten de nokkenassen eruit en vervangen worden voor een bepaald stuk speciaal gereedschap (kaliber oid), om alleen al te kunnen meten. Moet er dan nog gesteld worden, dan moeten ze er weer uit om shims te wisselen en er weer in om dan opnieuw te meten, en indien goed weer eruit voor de nokkenassen. Kost dus veel tijd.
 
Voor een vfr800 vtec is de interval 24.000km voor klepspeling controle. Alleen het controleren inclusief kappen verwijderen duurt vlgs honda ongeveer 7 uur. De meeste dealers kunnen dit tussen 4 en 5 uur. Ook afhankelijk hoeveel kleppen gesteld dienen te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan