motor kopen, Honda XR 600 R ??

CitizenErased

MF veteraan
13 nov 2001
6.622
25
Oceania
Ik ga dadelijk mijn motorrijbewijs halen, ik heb dan een "zwaar rijbewijs". Ik zit te denken om een
Honda XR 600 R te kopen. Dat is tenminste nog te betalen denk ik dan.

Hebben jullie tips waar ik op moeten letten als ik ga kijken voor zon motor? Ik heb geen ervaring met motoren.

Misschien heeft iemand nog wat info over de XR 600R. Hoe snel trekt hij? Wat is de top? En het brandstofverbruik?? Bedankt alvast.
 
Honda xr600r is een off the road. Weet niet of je dat wilt, zitten dus geen wegbanden maar noppenbanden op.
Top ligt rond de 160 / 170 km/u.
Verbruik ligt ongeveer op 8 liter op 100 km.
 
Honda xr600r is een off the road. Weet niet of je dat wilt, zitten dus geen wegbanden maar noppenbanden op.
Top ligt rond de 160 / 170 km/u.
Verbruik ligt ongeveer op 8 liter op 100 km.

Ik denk dat de top lager ligt en het verbruik ook. 1 op 12,5 is wel erg veel. Het ligt aan je rijstijl. Denk zelf dat de top echt niet hoger dan 160 zal liggen.

Ik heb zelf een XR250R gehad, top was 125km/u (met mij erop althans), schijnt 130km/u te gaan als je zo licht bent als een veertje, verbruik was.... tussen de 1:20 en 1:25 ofzo (600cc zal rond de 1:18 zijn ofzo?). Nooit getest, klein tankje (7 liter). Had liever dat de tank niet te leeg was, je weet maar nooit ;)

Waar je op moet letten is dat de motoren gebruikt worden voor de cross en ze dus goed afgeragt kunnen zijn. Verder is zo'n motor niet geschikt voor op de snelweg, in de stad en op provinciale wegen een leuke motor (en in het zand natuurlijk helemaal geschikt!) , maar op de snelweg vond ik het niets. Ik vloog alle kanten op door de wind.


Wil zelf nog wel een keer een XR600 kopen of iets in die geest.. zijn leuke speledingen.
 
Xr600 heeft iets van 50 pk? Heb niet op de 600 gereden maar de 250 was redelijk vlot met optrekken. Ik neem aan dat de 600 nog harder optrekt, maar wil je een machine die nog sneller op trekt, koop dan gewoon een supersport ofzo.

Voordeel van de XR600 is wel z'n vrij lage gewicht.
 
ergens tussen 45 en 50 pk.
trekt vanzelf op het achterwiel.
top van 160? nog nooit gehaald.
verbruik ligt aan je rijstijl (bij mij zo'n 1:12)
absoluut ongeschikt voor de snelweg, ik vind het iig eng.
kans is groot dat je aso/agressief gaat rijden op zo'n ding (ik wel).
 
Ik heb er wel eens een gereden; trekt errug snel op, alleen niet supersnel door naar 100+... De eerste meters gaan echt hard, maar je moet natuurlijk al heel snel schakelen. De top lag rond de 150 op de teller, maar dat is echt niet leuk meer...
 
Wat vind je van deze?

full


Te koop voor 1450 euro
 
hoe mag je der dan mee op de baan rijden, als hij offroad is!?

Tja, vraag ik me ook af. Moet 'ie niet RDW goedgekeurd worden nadat je ook nog andere banden erop hebt gezet en de remmen en verlichting hebt aangepast?
 
Tja, vraag ik me ook af. Moet 'ie niet RDW goedgekeurd worden nadat je ook nog andere banden erop hebt gezet en de remmen en verlichting hebt aangepast?

Huh? doe jij dat ook als je andere banden op de fiets zet?

Maar zo'n o-t-r rulez! zet er goeie wegbanden op en je bent op die mooie dijkweggetjes net zo snel als een supersport :]
 
Huh? doe jij dat ook als je andere banden op de fiets zet?

Maar zo'n o-t-r rulez! zet er goeie wegbanden op en je bent op die mooie dijkweggetjes net zo snel als een supersport :]

:Z Goed lezen schijnt moeilijk te zijn: "...nadat je OOK nog andere banden erop hebt gezet en de remmen en verlichting hebt aangepast?"

Maw. je zult eerst (voor een pak Euros) je fiets moeten ombouwen en oa. banden erop moeten zetten die goedgekeurd zijn voor weggebruik. En de vraag is of je zo'n off-road dan ook nog RDW moet laten keuren omdat hij niet voor de openbare weg bedoeld is toch? (geen knippers ed.). Of is het er een met kenteken?
 
Laatst bewerkt:
Heb zonet een aangeboden gekregen, met verlichting en op plaat etc. van 1989 voor 750€, draait goed, met een HRC kitje erop :P

Denk eraan om zelf een brikSM te bouwen 8-)
 
:Z Goed lezen schijnt moeilijk te zijn: "...nadat je OOK nog andere banden erop hebt gezet en de remmen en verlichting hebt aangepast?"

Maw. je zult eerst (voor een pak Euros) je fiets moeten ombouwen en oa. banden erop moeten zetten die goedgekeurd zijn voor weggebruik. En de vraag is of je zo'n off-road dan ook nog RDW moet laten keuren omdat hij niet voor de openbare weg bedoeld is toch? (geen knippers ed.). Of is het er een met kenteken?

OK, De XR600's hebben zo'n beetje allemaal kenteken. Deze dingen worden gebruikt voor off-the-road en enduro ritten, daar heb je een kenteken voor nodig. Je hoeft dus niet naar de RDW met zo'n fiets.
Als inderdaad een CROSSER koopt, zoiets als een CR500 ofzo, zit daar vaak geen kenteken en verlichting op enzo, daarvoor moet je dus wel de boel verbouwen en naar het RDW, maar dat is inderdaad onbegonnen werk.
 
Nou, ik heb een soortgelijke fiets gekocht (XL 600 R) en die stond anderhalf uur na aankoop (van soort particulier in Varsseveld) bij Bodelier in Geffen voor een (bijna) totale revisie...

Let er goed op dat er niet teveel mee gerost is. Kun je zien door steenslag en beschadigingen op de achterbrug e.d.
Die fietsen zijn, als er vaak mee gecrosst is, al vlug toe aan een nieuwe zuiger en opboren van de cylinder. Meestal kan dit maar drie keer dus de compressie nameten is geen overbodige luxe. Is wel een dure grap dus misschien waard om daarop te letten.

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan