Motor kopen met hoge kilometerstand?

Ik snap niet helemaal waar de angst voor hoge kilometerstanden nog op gebaseerd is. Een beetje moderne motor heeft daar toch geen problemen mee? Mijn 650f heeft er nu ruim 152.000 probleemloze kilometers op zitten (in tien jaar tijd, dat wel) en ik heb niet echt het idee dat er grote problemen aan zitten te komen.
 
Ik snap niet helemaal waar de angst voor hoge kilometerstanden nog op gebaseerd is. Een beetje moderne motor heeft daar toch geen problemen mee? Mijn 650f heeft er nu ruim 152.000 probleemloze kilometers op zitten (in tien jaar tijd, dat wel) en ik heb niet echt het idee dat er grote problemen aan zitten te komen.
Die angst komt van het terugdraaien. Iemand koopt een totaal versleten motor met 20.000 op de teller. Die denkt dan: kan je nagaan hoe erg het is als er 120.000 op staat.
 
Die angst komt van het terugdraaien. Iemand koopt een totaal versleten motor met 20.000 op de teller. Die denkt dan: kan je nagaan hoe erg het is als er 120.000 op staat.
Ergens snap ik dat, maar ik zou dan juist angst hebben bij het kopen van een motor met een lage kilometerstand. Bij een hoge stand zal minder snel gesjoemeld zijn.
Kijk gewoon bij een hoge stand naar de algemene staat van onderhoud en de onderhoudsgeschiedenis, dan zou er niet veel mis kunnen gaan, toch?
 
Die angst komt van het terugdraaien. Iemand koopt een totaal versleten motor met 20.000 op de teller. Die denkt dan: kan je nagaan hoe erg het is als er 120.000 op staat.
Het zit veel dieper; onze vaders en grootvaders reden auto in een tijd dat om de 2500-5k olie gewisseld moest worden, en auto's met 8 jaar op de sloop stonden.
Veel van ons zijn dus ook opgevoed met "pas op hoge kilometrages!"
En inderdaad: vroeger waren veel merken met een ton gewoon 'op'..

Techniek staat niet stil, wij als mens wèl..
 
Zou me inderdaad niet zo druk maken om de km's.
Heb onlangs een motor gekocht met 85k op de teller.
Plaatje was compleet voor mij, van 2de eigenaar, in goede staat, behoudens normale gebruikers sporen.
Remmerij vernieuwd, beurtje gehad.

Ben wel erg benieuwd waar jouw potentiële nieuwe motor te koop staat.
 
De laatste 3 doorgestreepte motoren in het rijtje hieronder allemaal gekocht met meer dan 65.000 km op de teller en verkocht of ingeruild na een jaar of 5 met meer dan 130.000 km op de teller.
De laatste, de BMW R65, gekocht met 24.000 mijl (ca. 42.000 km) op de teller en in 15 jaar tijd heb ik er 76.000 mijl (120.000 km bij gereden.. Amerikaanse uitvoering van de R65 monoshock. Blok is nog niet open geweest.
 
Kocht mijn BMW vorig jaar met 110,000 km op de teller. Is van 2008 en ik ben de tweede eigenaar (als je de handelaar niet mee telt) volledige onderhoudskosten bekend en altijd dealer onderhouden. Met 100,000 een grote beurt gehad, dus handelaar heeft alle vloeistoffen vervangen en dan kon ik er weer een jaar tegenaan. Dat dit jaar de riemschijven voor vervangen moesten worden, dat is dankzij een extra post waar je rekening mee houdt.
 
Hoegee had onlangs foto gepost van een Gsxr1000 van een klant van hun. 285000 km op de teller.
Het is een Suzuki en denk dat die 1400 blok mits keurig zijn onderhoud gehad, nog een extra + 100000 km mee kan :)
Ik heb met m’n GSXR1000 (model 2007) 74.000 km gereden (in 7 jaar) voordat ik ‘m inruilde; was motorisch nog piekfijn in orde (onderhouden door Hoegee).
 
Ik lees een hoop indrukwekkende kilometrages! Gaaf om te zien dat de techniek inderdaad zo ver vooruit is gegaan. Mijn opa had een eigen garagebedrijf (1965 - 1985 oid) dus toen hij nog leefde adviseerde hij altijd uit te kijken met hoge KM-standen. Misschien dat daar de angst vandaan komt. In elk geval, ik ben dus vandaag gaan kijken bij Robs accesoires in 't Zand, want hij had ook een GSX1400 staan en is op zondag geopend.. Op deze GSX staat 487xx km... Ziet er spatzuiver uit, geen spatje roest oid. Stukje op gereden, man wat een machine. Kon me niet meer inhouden dus ik heb m gekocht :$
 
Ik lees een hoop indrukwekkende kilometrages! Gaaf om te zien dat de techniek inderdaad zo ver vooruit is gegaan. Mijn opa had een eigen garagebedrijf (1965 - 1985 oid) dus toen hij nog leefde adviseerde hij altijd uit te kijken met hoge KM-standen. Misschien dat daar de angst vandaan komt. In elk geval, ik ben dus vandaag gaan kijken bij Robs accesoires in 't Zand, want hij had ook een GSX1400 staan en is op zondag geopend.. Op deze GSX staat 487xx km... Ziet er spatzuiver uit, geen spatje roest oid. Stukje op gereden, man wat een machine. Kon me niet meer inhouden dus ik heb m gekocht :$
Mooi, hoor. Gefeliciteerd!
 
Het zit veel dieper; onze vaders en grootvaders reden auto in een tijd dat om de 2500-5k olie gewisseld moest worden, en auto's met 8 jaar op de sloop stonden.
Veel van ons zijn dus ook opgevoed met "pas op hoge kilometrages!"
En inderdaad: vroeger waren veel merken met een ton gewoon 'op'..

Techniek staat niet stil, wij als mens wèl..

Yep, ik kan me herinneren dat mijn ouders een auto wilden kopen en bij een dealer langs gingen. Was er eentje die wel voldeed, maar die ' was over de kop' gegaan. En ik als klein jongetje maar kijken, zag geen schade. Bedoelde ze 100.000 km...
 
Ik lees een hoop indrukwekkende kilometrages! Gaaf om te zien dat de techniek inderdaad zo ver vooruit is gegaan. Mijn opa had een eigen garagebedrijf (1965 - 1985 oid) dus toen hij nog leefde adviseerde hij altijd uit te kijken met hoge KM-standen. Misschien dat daar de angst vandaan komt. In elk geval, ik ben dus vandaag gaan kijken bij Robs accesoires in 't Zand, want hij had ook een GSX1400 staan en is op zondag geopend.. Op deze GSX staat 487xx km... Ziet er spatzuiver uit, geen spatje roest oid. Stukje op gereden, man wat een machine. Kon me niet meer inhouden dus ik heb m gekocht :$
Daar kijg je geen spijt van denk ik .. Ik wil er zelf ook nog eens een hebben ,
Het is een prima motor voor grote personen ..
 
Ik lees een hoop indrukwekkende kilometrages! Gaaf om te zien dat de techniek inderdaad zo ver vooruit is gegaan. Mijn opa had een eigen garagebedrijf (1965 - 1985 oid) dus toen hij nog leefde adviseerde hij altijd uit te kijken met hoge KM-standen. Misschien dat daar de angst vandaan komt. In elk geval, ik ben dus vandaag gaan kijken bij Robs accesoires in 't Zand, want hij had ook een GSX1400 staan en is op zondag geopend.. Op deze GSX staat 487xx km... Ziet er spatzuiver uit, geen spatje roest oid. Stukje op gereden, man wat een machine. Kon me niet meer inhouden dus ik heb m gekocht :$

Gefeliciteerd!
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Hi guys,

Ik zag bij de plaatselijke motorboer een dikke Suzuki GSX 1400 staan met alles erop en eraan. Motor is uit 2006. Prijs is wel aardig (5700). Enige dat me een beetje afremt om te gaan kijken is de kilometerstand.. Er staat namelijk al bijna 63.000 km op. Ik heb geen idee of dat veel is voor deze blokken. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Wel/niet doen met dergelijke kilometerstanden?
Nee , ik kocht mijn CB1300 over de ton en daar staat nou 130.000 op ongeveer.
die 120 a 130 pk halen ze inmiddels zelfs uit de helft van het aantal cc's en het type motor nodigt niet uit om vaak en lang op hoge toeren te rijden.
Geen probleem ,de staat van onderhoud zegt veel meer.

Waarschijnlijk zijn woorden van deze strekking hierboven al vaker gezegd/geschreven, maar ik had geen zin om terug te lezen en was voornamelijk nieuwsgierig om wat voor motor het ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan