Motor kopen met lichte valschade?

bsmpower

Die hard MF'er
11 okt 2010
360
128
Utrecht
Hoi! Ik ben wezen kijken naar een 2e hands motor. Aan de rechterkant was zichtbaar dat de motor een schuiver heeft gemaakt. Iets schade aan het stuur uiteinde, remhendel, valbeugel en uitlaat.

De verkoper was heel eerlijk wat er is gebeurt, namelijk weg gegleden in een bocht op nat asfalt met ong 70km/u. De schade is opgelost door het vervangen van wat onderdelen, metaal opgeschuurd en plekjes gelakt.

Optisch zie je er niet heel veel meer aan, maar ben vooral bang voor interne schade. Waar moet ik op letten om hier achter te komen? Tijdens de proefrit het stuur loslaten al gedaan, en hij ging netjes rechtdoor. De huidige eigenaar rijdt er inmiddels ook alweer 2 jaar mee, dus problemen waren al aan het licht gekomen?

Of beter gewoon laten staan en naar iets anders kijken?
 
Misschien is er wel een vork of kroonplaat, of beide krom, 70is ook niet bepaald langzaam om mee te vallen. Ik zou het bij twijfel laten staan
 
Misschien is er wel een vork of kroonplaat, of beide krom, 70is ook niet bepaald langzaam om mee te vallen. Ik zou het bij twijfel laten staan
Hij geeft aan dat hij bij stuur los en tijdens het normaal rijden niks merkt. Lijkt me stug dat die dan ernstig krom zijn.

Edit: Je kunt eens vragen of je een stuk kuip er af kunt halen. Kijken of ophangpunten en max stuuruitslag krom of beschadigd zijn.
 
Hij geeft aan dat hij bij stuur los en tijdens het normaal rijden niks merkt. Lijkt me stug dat die dan ernstig krom zijn.
Aannames zijn wel makkelijk om te maken als het niet jouw geld is wat uitgegeven gaat worden :+
 
Waarom ga je kijken naar een schade motor? Is deze zo veel goedkoper dan de rest? Wat voor motor gaat het om?
 
Aannames zijn wel makkelijk om te maken als het niet jouw geld is wat uitgegeven gaat worden :+
Zeker waar. Zie mijn edit voor de iets minder aanname, iets meer check ;)

Denk dat de meeste motoren wel eens een schuiver maken in hun carrière. Als iemand toegeeft dat t met dusdanige snelheid is gebeurd geeft mij dat wel het gevoel dat het een eerlijke motor is.
 
Mijn TDM reedt ook kaarsrecht bij de proefrit zonder handen, helaas ging hij bij de 180kmh pendelen. Na lang zoeken bleken de voorpoten toch krom. Zou dus goed alles nakijken. Recht profiel langs de voorpoten om te kijken of ze recht zijn in alle dimensies, stuurnokjes controleren en kuipophangpunten controleren.
 
Het is van zeer grote invloed op het "juiste" antwoord op deze vraag wat voor motor het is en welke prijs ervoor gevraagd wordt :) Is het een relaxt oud beestje voor <=1000 euro, dan zeg ik als 'ie echt lekker rijdt, why not. Is het toch een stuk duurder, dan misschien even een deal maken dat je hem even laat checken bij een motorzaak voordat je koop definitief is. Is het piepjonge peperdure bolide met maar een paar duizend km op de klok, dan wordt het een heel ander verhaal.
 
Zeker waar. Zie mijn edit voor de iets minder aanname, iets meer check ;)

Denk dat de meeste motoren wel eens een schuiver maken in hun carrière. Als iemand toegeeft dat t met dusdanige snelheid is gebeurd geeft mij dat wel het gevoel dat het een eerlijke motor is.
Hij heeft me elke plek laten zien waar iets van schade zat. Niet alleen de glij schade, maar alle gebruikers sporen. Ding is ook gebruikt, reizen mee gemaakt etc. Dan verwacht ik ook geen showroom staat. Grootste zorg is onzichtbare schade, maar je zou denken dat dit al lang voor problemen had gezorgd. En de doorverkoop waarde zal ook minder zijn aangezien de volgende koper de schade ook ziet.
 
Het is van zeer grote invloed op het "juiste" antwoord op deze vraag wat voor motor het is en welke prijs ervoor gevraagd wordt :) Is het een relaxt oud beestje voor <=1000 euro, dan zeg ik als 'ie echt lekker rijdt, why not. Is het toch een stuk duurder, dan misschien even een deal maken dat je hem even laat checken bij een motorzaak voordat je koop definitief is. Is het piepjonge peperdure bolide met maar een paar duizend km op de klok, dan wordt het een heel ander verhaal.
Kawasaki Versys 300x, 20K km, eerste eigenaar, alle onderhoudshistorie bekend, wat leuke accessoires en rond de 3500,-.
 
Dat verandert de zaak wel. Als een motor schade heeft of gevallen is móet dat gewoon de advertentie staan. Nu lijkt het er op dat de verkoper stilletjes hoopte dat de potentiële koper de schade niet zou opmerken....
 
Wat je ook nog zou kunnen doen is de verkoper zeggen van joh, ik kan er nu helaas niet op vertrouwen, maar als je nou een nette vent bent, werk je de advertentie bij en zet je het er gewoon in, inclusief foto's, dan heb je bij je volgende koper in ieder geval dit probleem niet.

Mocht de verkoper dat dan onverwijld doen, kun je altijd nog van gedachten veranderen.

Ik bedoel, we kunnen vanaf hier ook niet in het hoofd van die verkoper kijken natuurlijk.
 
Max stuuruitslag van de Versys 300 is van kauwgum. Als de klap hard was is die zeker krom.

Aan de andere kant kost een binnenpootje 150 euro. Niet onoverkomelijk natuurlijk.
 
Zo ga ik eigenlijk ook naar elke 2e hands aanschaf. Gebruikerssporen maak ik me geen zorgen over, ik ga zoeken naar valschade op voorpoten, achterbrug, frame achter de stepjes en pedalen, stuurnokjes en dergelijke.
 
Mijn TDM reedt ook kaarsrecht bij de proefrit zonder handen, helaas ging hij bij de 180kmh pendelen. Na lang zoeken bleken de voorpoten toch krom. Zou dus goed alles nakijken. Recht profiel langs de voorpoten om te kijken of ze recht zijn in alle dimensies, stuurnokjes controleren en kuipophangpunten controleren.
Mijn TDM was schadevrij (van mn pa, 1e eigenaar), die deed dat ook bij 180+ :X
 
Wat je ook nog zou kunnen doen is de verkoper zeggen van joh, ik kan er nu helaas niet op vertrouwen, maar als je nou een nette vent bent, werk je de advertentie bij en zet je het er gewoon in, inclusief foto's, dan heb je bij je volgende koper in ieder geval dit probleem niet.

Mocht de verkoper dat dan onverwijld doen, kun je altijd nog van gedachten veranderen.

Ik bedoel, we kunnen vanaf hier ook niet in het hoofd van die verkoper kijken natuurlijk.
Jawel dat hoofd is netjes bij geschuurd en afgevijld. :P
})
 
Terug
Bovenaan Onderaan