Motor kopen op naam van de zaak

Ik heb nu dus mijn bedrijf ook ongeveer 1,5jaar.
maar hoe zit dit dan met zo'n lease plan?

Kun je me daar eens meer over vertellen (eventueel per privé bericht?).

hoe gaat dit in zijn werk, etc..?

Simpel... in dit geval heb ik de Nemo gekocht bij de dealer en onze 10 jaar oude, bijna versleten Berlingo ingeruild. Bleef over een bedrag van ca. 10.000 euro...

Dit bedrag heb ik gefinancieerd op basis van financial lease... dus alle extra kosten, zoals onderhoud, verzekering en wegenbelasting betalen we zelf. Het aanschafbedrag is dus in feite geleend, maar zolang de leasetermijn niet is afgelopen staat de auto op naam van de leasemaatschappij (in ons geval dan)... wel konden we de BTW direct aftrekken en we betalen nu maandelijks een x- bedrag incl. rente. Over de gehele looptijd van 5 jaar praten we over 1430 euro aan rente, waarbij we natuurlijk door behoud van die 10.000 euro op onze RC rekening natuurlijk weer enige rente terugvangen. Tevens komt je geldstroom minder in gevaar, dus je solvabiliteit neemt niet ineens af, je kunt je leveranciers e.d. gewoon blijven betalen... Op jaarbasis betaal je zo nog geen 300 euro aan rente en dat is peanuts... en na 5 jaar is alles afbetaald en komt de auto (het kenteken) gewoon op de BV te staan...

Ja, ik schaam me er niet voor dat de BV geld heeft geleend voor een auto... ;)
 
Laatst bewerkt:
Simpel... in dit geval heb ik de Nemo gekocht bij de dealer en onze 10 jaar oude, bijna versleten Berlingo ingeruild. Bleef over een bedrag van ca. 10.000 euro...

Dit bedrag heb ik gefinancieerd op basis van financial lease... dus alle extra kosten, zoals onderhoud, verzekering en wegenbelasting betalen we zelf. Het aanschafbedrag is dus in feite geleend, maar zolang de leasetermijn niet is afgelopen staat de auto op naam van de leasemaatschappij (in ons geval dan)... wel konden we de BTW direct aftrekken en we betalen nu maandelijks een x- bedrag incl. rente. Over de gehele looptijd van 5 jaar praten we over 1430 euro aan rente, waarbij we natuurlijk door behoud van die 10.000 euro op onze RC rekening natuurlijk weer enige rente terugvangen. Tevens komt je geldstroom minder in gevaar, dus je solvabiliteit neemt niet ineens af, je kunt je leveranciers e.d. gewoon blijven betalen... Op jaarbasis betaal je zo nog geen 300 euro aan rente en dat is peanuts... en na 5 jaar is alles afbetaald en komt de auto (het kenteken) gewoon op de BV te staan...

Ja, ik schaam me er niet voor dat de BV geld heeft geleend voor een auto... ;)

Ja jij heb een BV en dat is al anders als een eenmanszaak.
Als BV sta je natuurlijk ook wat sterker in de markt.

Mag ik vragen waarom jij binnen zo'n korte tijd al een BV hebt?
Of al direct als BV gestart? Je heb neem ik aan ook personeel / compangion e.d.?

Ik denk dat ik de motor gewoon prive op naam gaat zetten.
Want ik heb geen zin om een bedrag van 10.000 euro te gaan lenen aangezien ik nog een persoonlijke lening van 10.000 heb staan.
Deze is vor 60% afbetaald, maar wil hier niet weer aan beginnen.

Aangezien ik een eenmanszaak heb, is het geld van de zaak en prive 1 grote pot.
Bij een BV is dit helemaal gescheiden.
 
Laatst bewerkt:
bijtelling per kilometer?

met de auto betaal je verplicht bijtelling als je;

-meer dan 500km per jaar prive rijdt
-meer dan 35 kilometer van werk woont

of je nu 1000km prive rijdt, of 50.000, de bijtelling veranderd niets.

Auto kost 20.000, valt in de 25% catagorie dan komt er dus 5000,- per jaar op je belastbaar inkomen.

5000/12=416,60 euro bruto per maand
dan kost de auto netto afhankelijk van de schaal waarin je zit met je inkomen. Is dit bijv 40% (ergens die koers) dan betaal je dus netto 40% van 416,60 euro per maand = 164,- om een auto van 20.000 euro prive te kunnen gebruiken.

Andere tarieven zijn 14% en 20% afhankelijk van de uitstoot.

Bij een motor lijkt mij dat dit niet anders is...

zover ik weet is er niets ficaal geregeld wat betrekking heeft op het aantal kilometers dat je rijdt. Wel kun je afspraken maken betreft kilometer vergoeding. Dat is dus iets anders dan bijtelling.

Bijtelling is dus niets anders dan een fiscale "straf" voor diegene die een auto van de zaak ter beschikking krijgen voor prive gebruik. Aangezien dit een verkapt inkomen is dat mensen die geen auto van de zaak rijden niet krijgen.

Leasing is weer iets anders. Dat is het uitbesteden van risico en het spreiden van kapitaal.

Hierin zijn er 2 mogelijkheden;

-Financial Leasing; dit is een soort huurkoop. Veel taxi bedrijven en 1 mans zaken maken hier gebruik van. Taxi bedrijven, omdat geen enkele lease maatschappij het risico en onderhoud wil dragen. en voor 1 mans zaken is de rede dat deze van zichzelf weten hoe ze rijden en door verzekeringen en onderhoud in eigen beheer te houden geld uit sparen.

-Full operational lease; een duurdere vorm van leasing waar er 1 bedrag per maand betaald wordt voor het gebruik maken van de auto. Dit bedrag is altijd gelijk, of er nu wel of geen brandstof pompen kapot gaan, desnoods valt de auto uit elkaar. Het bedrag is altijd gelijk. Voordeel voor grote (met name koeriers bedrijven of fleetowners) bedrijven is dat zij geen zorgen hoeven te maken hoe het personeel met de auto's rijdt.

Het voordeel van leasen en financieren t.o.v. kopen is dat je niet in 1x een groot bedrag hoeft af te tikken, wat veel bedrijven willen stoppen in hun hoofdactiviteiten. Of om de simpele reden dat het geld voor een auto vloot er niet is.
 
Laatst bewerkt:
bijtelling per kilometer?

met de auto betaal je verplicht bijtelling als je;

-meer dan 500km per jaar prive rijdt
-meer dan 35 kilometer van werk woont

of je nu 1000km prive rijdt, of 50.000, de bijtelling veranderd niets.

Auto kost 20.000, valt in de 25% catagorie dan komt er dus 5000,- per jaar op je belastbaar inkomen.

5000/12=416,60 euro bruto per maand
dan kost de auto netto afhankelijk van de schaal waarin je zit met je inkomen. Is dit bijv 40% (ergens die koers) dan betaal je dus netto 40% van 416,60 euro per maand = 164,- om een auto van 20.000 euro prive te kunnen gebruiken.

Andere tarieven zijn 14% en 20% afhankelijk van de uitstoot.

Bij een motor lijkt mij dat dit niet anders is...

zover ik weet is er niets ficaal geregeld wat betrekking heeft op het aantal kilometers dat je rijdt. Wel kun je afspraken maken betreft kilometer vergoeding. Dat is dus iets anders dan bijtelling.

Bijtelling is dus niets anders dan een fiscale "straf" voor diegene die een auto van de zaak ter beschikking krijgen voor prive gebruik. Aangezien dit een verkapt inkomen is dat mensen die geen auto van de zaak rijden niet krijgen.

Leasing is weer iets anders. Dat is het uitbesteden van risico en het spreiden van kapitaal.

Hierin zijn er 2 mogelijkheden;

-Financial Leasing; dit is een soort huurkoop. Veel taxi bedrijven en 1 mans zaken maken hier gebruik van. Taxi bedrijven, omdat geen enkele lease maatschappij het risico en onderhoud wil dragen. en voor 1 mans zaken is de rede dat deze van zichzelf weten hoe ze rijden en door verzekeringen en onderhoud in eigen beheer te houden geld uit sparen.

-Full operational lease; een duurdere vorm van leasing waar er 1 bedrag per maand betaald wordt voor het gebruik maken van de auto. Dit bedrag is altijd gelijk, of er nu wel of geen brandstof pompen kapot gaan, desnoods valt de auto uit elkaar. Het bedrag is altijd gelijk. Voordeel voor grote (met name koeriers bedrijven of fleetowners) bedrijven is dat zij geen zorgen hoeven te maken hoe het personeel met de auto's rijdt.

Het voordeel van leasen en financieren t.o.v. kopen is dat je niet in 1x een groot bedrag hoeft af te tikken, wat veel bedrijven willen stoppen in hun hoofdactiviteiten. Of om de simpele reden dat het geld voor een auto vloot er niet is.

We hebben het over bijtelling van de kosten van je motor, niet de auto ;)
 
Ja jij heb een BV en dat is al anders als een eenmanszaak.
Als BV sta je natuurlijk ook wat sterker in de markt.

Mag ik vragen waarom jij binnen zo'n korte tijd al een BV hebt?
Of al direct als BV gestart? Je heb neem ik aan ook personeel / compangion e.d.?

Ik heb het verliesgevende bedrijf van mijn werkgever overgenomen (incl. al mijn collega's) en binnen 10 maanden hebben we dit gezamelijk veranderd in een winstgevende onderneming. Goed, ik had/heb de tijd mee in onze branche... maar van een brutowinst van 0,33 per omgezette euro in de oude BV, ben ik naar 0,46 gegaan in de nieuwe BV. De marges zijn opgehoogd en de kosten van de BV verlaagd en nu loopt het prima...

Feitelijk heb ik de oude BV leeggekocht en alles in een nieuwe BV gestopt, waarbij ik de enige eigenaar ben. Ik nam de 5 personeelsleden/collega's over en heb er kort na de start 2 ingeleend, die er nu nog steeds staan en ik kom er nog 1 of 2 te kort... we hebben de wind in de rug en dat bevalt me prima zo... ;)
 
Ik heb het verliesgevende bedrijf van mijn werkgever overgenomen (incl. al mijn collega's) en binnen 10 maanden hebben we dit gezamelijk veranderd in een winstgevende onderneming. Goed, ik had/heb de tijd mee in onze branche... maar van een brutowinst van 0,33 per omgezette euro in de oude BV, ben ik naar 0,46 gegaan in de nieuwe BV. De marges zijn opgehoogd en de kosten van de BV verlaagd en nu loopt het prima...

Feitelijk heb ik de oude BV leeggekocht en alles in een nieuwe BV gestopt, waarbij ik de enige eigenaar ben. Ik nam de 5 personeelsleden/collega's over en heb er kort na de start 2 ingeleend, die er nu nog steeds staan en ik kom er nog 1 of 2 te kort... we hebben de wind in de rug en dat bevalt me prima zo... ;)

Kijk dan doe je goede zaken!

Zelf en ik 23 en ben een eenmanszaak begonnen in de IT branche.
Beginnende als reparatie/onderhoudsbedrijf, waarbij nu ook de verkoop erbij doe.

van dag 1 tot heden geen periode verlies geboekt dus kom ook prima uit de voeten. O-)

Dit alles doe ik nog in de avonduren en in het weekend en bevalt me prima zo.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dan doe je goede zaken!

Zelf en ik 23 en ben een eenmanszaak begonnen in de IT branche.
Beginnende als reparatie/onderhoudsbedrijf, waarbij nu ook de verkoop erbij doe.

van dag 1 tot heden geen periode verlies geboekt dus kom ook prima uit de voeten. O-)

Dit alles doe ik nog in de avonduren en in het weekend en bevalt me prima zo.

oeps, d'r ging ff wat fout...
 
Laatst bewerkt:
Simpel... in dit geval heb ik de Nemo gekocht bij de dealer en onze 10 jaar oude, bijna versleten Berlingo ingeruild. Bleef over een bedrag van ca. 10.000 euro...

Dit bedrag heb ik gefinancieerd op basis van financial lease... dus alle extra kosten, zoals onderhoud, verzekering en wegenbelasting betalen we zelf. Het aanschafbedrag is dus in feite geleend, maar zolang de leasetermijn niet is afgelopen staat de auto op naam van de leasemaatschappij (in ons geval dan)... wel konden we de BTW direct aftrekken en we betalen nu maandelijks een x- bedrag incl. rente. Over de gehele looptijd van 5 jaar praten we over 1430 euro aan rente, waarbij we natuurlijk door behoud van die 10.000 euro op onze RC rekening natuurlijk weer enige rente terugvangen. Tevens komt je geldstroom minder in gevaar, dus je solvabiliteit neemt niet ineens af, je kunt je leveranciers e.d. gewoon blijven betalen... Op jaarbasis betaal je zo nog geen 300 euro aan rente en dat is peanuts... en na 5 jaar is alles afbetaald en komt de auto (het kenteken) gewoon op de BV te staan...

Ja, ik schaam me er niet voor dat de BV geld heeft geleend voor een auto... ;)
Vind het ook niet vreemd ofzo om dat op je zaak te doen hoor. Zou precies hetzelfde doen.
Als je een zaak heb moet je er ook gebruik van maken naar mijn mening
 
het is idee is dat je zo aantrekkelijk mogelijk PRIVE kunt rijden met de bedrijfs-motor. ;)

Je bent zelfstandige. Je hebt een eenmanszaak. Ieder moment van de dag ben je met je zaak bezig. Je doet creativiteit op tijdens het rijden, en ordend je plannen.

Niks prive rijden!

Zo doe ik het.
 
Kijk dan doe je goede zaken!

Zelf en ik 23 en ben een eenmanszaak begonnen in de IT branche.
Beginnende als reparatie/onderhoudsbedrijf, waarbij nu ook de verkoop erbij doe.

van dag 1 tot heden geen periode verlies geboekt dus kom ook prima uit de voeten. O-)

Dit alles doe ik nog in de avonduren en in het weekend en bevalt me prima zo.

Dan doe je ook prima zaken... :Y
Op m'n 23ste was ik met hele andere dingen bezig... ;)
 
Dan doe je ook prima zaken... :Y
Op m'n 23ste was ik met hele andere dingen bezig... ;)

Alleen het vriendinnetje vindt het soms niet zo leuk.

Maargoed wanneer alles goed ingepland wordt is alles prima te combineren.
Alleen geen minuut rust in me reet :9
 
Alleen het vriendinnetje vindt het soms niet zo leuk.

Maargoed wanneer alles goed ingepland wordt is alles prima te combineren.
Alleen geen minuut rust in me reet :9

Dat vriendinnetje heeft pech... :P
Als ze later met jou een gezinnetje zou willen beginnen, dan verwacht ze ook dat er centjes binnenkomen. Als dat nu betekent minder stappen en minder tijd voor haar, dna moet ze de lol van de lange termijn maar zien... met jou heb ik geen medelijden, jij doet het jezelf aan... :+
 
Dat is opzich niet weinig!
Dus het komt erop neer dat iedere km die je privé rijdt, moet je terug betalen aan de belasting. :/

Ja sorry, ik weet weinig van die belastingtechnische troep af. |(

Nee, je betaald belasting over het prive kms. Dus stel de totale kosten voor de zaak van het afschrijven en onderhoud voor de motor is 2000 Euro. Je rijdt dat jaar totaal 20.000 kms. dan kost ie dus 0,10 Euro per km. Jij rijd prive 1000 kms dan heb je dus een prive voordeel van 100 Euro. Die 100 Euro moet je rekenen als extra in komsten. Stel hoogste schijf is voor jou 42% dan moet je dus 42 Euro extra belasting betalen voor het prive verbruik.
 
bijtelling per kilometer?

met de auto betaal je verplicht bijtelling als je;

-meer dan 500km per jaar prive rijdt
-meer dan 35 kilometer van werk woont

of je nu 1000km prive rijdt, of 50.000, de bijtelling veranderd niets.

Auto kost 20.000, valt in de 25% catagorie dan komt er dus 5000,- per jaar op je belastbaar inkomen.

5000/12=416,60 euro bruto per maand
dan kost de auto netto afhankelijk van de schaal waarin je zit met je inkomen. Is dit bijv 40% (ergens die koers) dan betaal je dus netto 40% van 416,60 euro per maand = 164,- om een auto van 20.000 euro prive te kunnen gebruiken.

Andere tarieven zijn 14% en 20% afhankelijk van de uitstoot.

Bij een motor lijkt mij dat dit niet anders is...
.

Ja, dat lijkt jou niet anders maar het is wel anders. Het is zoals eerder beschreven. Dus prive kms prive bij tellen als inkomen en daarover belasting betalen.
 
is er in de afgelopen twee jaar verder helemaal niemand onder de mede mf'ers geweest die hier brood in zag ? een motor van de zaak dat is toch geniaal, als zelfstandig ondernemer betaal je al genoeg belasting, als je op deze manier je winst wat druk en er prive veel lol van heb is dat toch perfect.

*O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort wil ik een motor gaan kopen.
Maar deze wil ik op naam van de zaak aanschaffen.

Ik ben van het volgende op de hoogte:

afschrijving over een periode van 5 jaar
voor een motor hoeft geen bijtelling betaald te worden, dus of je er nu prive of zakelijk mee rijdt maak niets uit.

Weten mensen wat er nog meer voor regeltjes zijn waar ik rekening mee moet houden?

Motorkleding kan je ook op naam van de zaak kopen.
Afschrijving gaat idd over 5 jaar. Daarom beter een motor leasen, ben je er op 2 jaar weer vanaf. En je kan benzine, onderhoud en motorkleding nog steeds als kosten afschrijven. Over de motorkleding kan je kleinschalige investeringsaftrek krijgen. Als je nog steeds recht hebt op startersaftrek kan je je motor wel in 1 keer afschrijven :)
 
is er in de afgelopen twee jaar verder helemaal niemand onder de mede mf'ers geweest die hier brood in zag ? een motor van de zaak dat is toch geniaal, als zelfstandig ondernemer betaal je al genoeg belasting, als je op deze manier je winst wat druk en er prive veen lol van heb is dat toch perfect.

*O* *O* *O*

Die van mij zit in de Lease. Meer BTW om af te schrijven, motor staat niet in de boeken maar ik kan wel onbeperkt RVO en motorkleding boeken :)
 
Nee, je betaald belasting over het prive kms. Dus stel de totale kosten voor de zaak van het afschrijven en onderhoud voor de motor is 2000 Euro. Je rijdt dat jaar totaal 20.000 kms. dan kost ie dus 0,10 Euro per km. Jij rijd prive 1000 kms dan heb je dus een prive voordeel van 100 Euro. Die 100 Euro moet je rekenen als extra in komsten. Stel hoogste schijf is voor jou 42% dan moet je dus 42 Euro extra belasting betalen voor het prive verbruik.

Het volstaat om een aantal kilometers prive op te geven. Dat hoeven er echt geen 1000 te zijn.

Maar goed, het kost je dus zo goed als niks. Als je een koekblik koopt betaal je al gauw aanzienlijk meer.
 
'Motorkopen op naam van de zaak' > 'Motor kopen op naam van de zaak'
 
omdat het werkelijk aantal gereden kilometers prive niet te controleren is door de bd kan je dus ook binnen het redelijke opgeven laat de bd maar bewijzen dat het er meer zijn (ze gaan echt niet elk weekend achter je aan rijden om kms te meten), echter als je er geen opgeeft hoeft de bd alleen maar te bewijzen dat je wel prive gereden hebt ( en dat is een stuk makelijker)!!!

maar dit hebben jullie niet van mij natuurlijk!!
 
ik heb meerdere motorfietsen van de zaak en een bus. Nergus last van :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan