Motor kopen uit Belgie zonder kentekenplaat TIPS?

Faruk

MF'er
11 apr 2019
55
19
Hallo beste mensen,

Ik heb paar dagen geleden mijn A1 rijbewijs behaalt en ik zoek dus nu een motor waarmee ik mee kan beginnen met rijden.
Voor de A1 categorie dacht ik aan een honda varadero 125 , of ktm duke 125 (adviezen voor andere zijn altijd welkom). De Honda is wel mijn favoriet omdat hij lekker zo groot is.
Nu heb ik sowieso eerst gekeken naar de Nederlandse markt, maar kon er niet een nette vinden, en toen kwam ik een paar Belgische verkopers tegen.
En die Belgische hebben gewoon meer exemplaren van dit motor en de meeste zijn veel mooier dan hier in Nederland. Alleen ik twijfel wel of ik het zou moeten doen want ik weet ook niet wat er allemaal bij komt spelen. Ik vraag me dingen af zoals:

- Hoe moet ik de motor meenemen naar Nederland, ik zou hem wel willen rijden naar NL maar zou dat mogen?
- Ik moet hem laten keuren voor NL kentekenplaat toch? wat zijn alle kosten ervan
- Het wordt mijn eerste motor dus weet niet veel, ik vraag me eigenlijk gewoon af
Wat gaat de hele proces kosten en hoe ziet de proces er van begin tot eind er eigenlijk uit (
dus van bepalen welke motor tot NL kenteken krijgen).


Alvast dankjewel.
 
- Hoe moet ik de motor meenemen naar Nederland, ik zou hem wel willen rijden naar NL maar zou dat mogen?
Aanhanger. Naar Nederland rijden is veel lastiger. Kan wel, maar je moet natuurlijk wel een kenteken hebben. En dat moet je ook ergens vandaan toveren.
- Ik moet hem laten keuren voor NL kentekenplaat toch? wat zijn alle kosten ervan
Je moet in elk geval bij het RDW langs. Is ergens een topic over hoe dat in zn werk gaat en wat het kost.
- Het wordt mijn eerste motor dus weet niet veel, ik vraag me eigenlijk gewoon af
Wat gaat de hele proces kosten en hoe ziet de proces er van begin tot eind er eigenlijk uit (
dus van bepalen welke motor tot NL kenteken krijgen).
Ook dit staat in het bovengenoemde topic.
 
Recent een dit jaar in Engeland gekochte motor ingevoerd en bij RDW geschouwd. Een echte keuring is het niet want er bestaat nog geen periodieke keuring voor motoren. Schouwen dus, de RDW kijkt of de motor in kwestie geen gevaar voor jezelf of andere weggebruikers kan opleveren. omdat mijn motor uit UK kwam werd er extra aandacht besteed aan met name de koplamp. De totale kosten zonder de herkeuring (want werd afgekeurd op koplamp) was 127 €. Dan dien je een BPM aangifte te doen waarvan de kosten om via een bedrijf dit te laten doen varieerd tussen 30 en 50 €. Afhankelijk van de leeftijd van je motor dien je dus dan de verschuldigde BPM te voldoen. Heb je betaald krijg je binnen 5 werkdagen maar in de praktijk veel sneller het kentekenpasje in de bus en de dag erna de overschrijvingscode, dan nummerplaat laten maken en klaar is Kees, Jan, Piet enzv. helaas kun je sinds 1 december niet meer zonder afspraak terecht maar dien je een afspraak te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan