motor kopen voordat je RBW binnen is

motor kopen voordat je RBW binnen is?

  • gewoon doen, laat ze maar zeuren

    Stemmen: 44 64,7%
  • nee lekker wachten tot je zelf mag (proef)rijden

    Stemmen: 24 35,3%

  • Totaal aantal stemmers
    68
Zou wel kunnen denk ik maar is wel een heel gedoe hoe krijg je bijvoorbeeld je motor telkens verplaatst van dealer naar je huis en weer terug?

Alhoewel.. ik wil m ook wel even halen en brengen hoor albert :P

haha nou iig hoef ik me over het transport geen zorgen te maken, want green-danger heeft me toch een mooi karretje O-)
denk dat ik t zelfde ga doen als jou :P (alleen dan met een cbr ;) )
 
Ik zegt: Niet doen. Ik heb het zelf ook gedaan. Bij het zoeken naar een leuke fiets heb ik een vriend mee genomen die al een aardige tijd in deze hobby zit. Heb me voorzien van een Yamaha YZF750R. Leuke fiets, niks mis mee. Maar.... Nu ik al een tijdje (te vaak) hier rond hang ben ik van mening dat ik graag een Honda had gewild. CBR600 of een fireblade met evt. lichte schade. Heb ze allebij voor mijn budget kunnen kopen. Reden dat ik ben afgehaakt op de 2 Honda's. CBR600 uit 93 had 2 banden eronder (oh je meent het ;) ) die alle 2 na een +-1000km vervangen moest worden. En de ketting en tandwielen zaten er ook al een tijdje onder. De Fireblade uit 94 daar had de eigenaar een schuiver mee gemaakt en is in de berm gekomen. Schade was minimaal en was met een kleine 100euro zo weer een showroom model geweest.
De Yamaha die ik heb gekocht is goed, ik weet dat hij van een eingenaar komt die er alles aan liet doen om deze in perfect staat te houden. Maar..... Had toch graag een Honda CBR600 of Fireblade gehad.
Nog een reden om te wachten: Lijkt je het niet leuk om zelf een test rit te maken? Er bij staan met de handen in de zakken en wachten dat je vriend of diegenene die hem gaat testen terug is is ook niet alles. Mischien kun je in de tussentijd wel iets meer sparen zodat je budget in loop van de tijd iets hoger word. Mischien wil je wel een ton met een kraslot en kun je een Benelli Tornado kopen! :+

In iedergeval succes met je aankoop. Mijn mening heb je in iedergeval.

allereerst bedankt voor je mening:P maar ik ben dr uit, ik ga het toch doen:P mede door jullie argumenten, dus ook door joune want ook al heb ik proefgereden dan ga ik nog steeds voor de CBR, aangezien ik toch niets anders wil.

haha als ik een ton win, dan hou ik de pasgekochte tweedehands wel:P en koop er gewoon eentje bij:P :Y
 
Jij bent snel overtuigd haha, jammer dat het een cbr is :P

dit topic was meer om mezelf meer steun te geven, en misschien een aantal punten waar ik zelf niet aan had gedacht ter sprake brengen:P maar wat ik heb al die dingen die al zijn gedacht al in acht genomen :P
haha CBR rulezzz XD
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook gedaan. Zat me al een hele tijd te oriënteren op wat voor soort motor ik graag wilde hebben en toen zag ik ineens een motor bij een motorzaak staan waar ik spontaan verliefd op werd.

Die heb ik een week later gekocht en met de motorzaak afgesproken dat die bij hen blijft staan totdat ik mijn rijbewijs heb en dan ook op mijn naam wordt gezet en dat de garantie ook dan pas ingaat. Prima deal vond ik.
 
Ook ik heb een CBR600F gekocht voordat ik mijn RBW had.
Altijd blij mee geweest, maar.....

Nu kan ik pas zeggen dat ik de verkeerde keuze gemaakt heb.
Nu ik mijn Tiger heb weet ik dat de CBR niet bij mij paste.
Kortom ik had moeten proefrijden!

Veel verschillende type motoren en modellen testen. Alleen dan kan je de beste keuze maken.
 
Ook ik heb een CBR600F gekocht voordat ik mijn RBW had.
Altijd blij mee geweest, maar.....

Nu kan ik pas zeggen dat ik de verkeerde keuze gemaakt heb.
Nu ik mijn Tiger heb weet ik dat de CBR niet bij mij paste.
Kortom ik had moeten proefrijden!

Veel verschillende type motoren en modellen testen. Alleen dan kan je de beste keuze maken.

Hoelang is het geleden dat je je rijbewijs gehaald hebt?
en was je toen tevreden met de bike? zo ja dan is dat toch een goede keuze geweest lijkt me..

En je kunt eenvoudig niet ALLE typen motoren proberen om te proeven :P
 
Ik heb ook nog geen rijbewijs maar wel in het bezit van een Yamaha XJ600 Diversion.
Test-rit heb ik laten doen door een kennis die zelf een motorzaakje heeft gehad 4 jaar geleden en die was er zeer over te spreken (technisch gezien). Is een zeer leuke beginners fiets en niet te zwaar (45KW/600cc)

Ik heb deze motor gekocht omdat deze uit 2002 komt met maar 11360km op de teller. Dit alles voor een prijsje van 2100 euro.... kijk, onder deze voorwaarden zou ik zeker zeggen DOEN.
Dit maak je niet echt vaak mee en hij was technisch in perfecte staat. banden 100% nieuw

Dus ja, zelf zou ik op het juiste moment je slag slaan. test-rit kan je doen door een kennis. Die moet dan alleen het technische aspect beoordelen en niet het rijgedrag. Jijzelf bent de enige die dat kan beoordelen. Wat kan het kwaad. Als je je rijbewijs hebt en je vind de motor niet lekker rijden verkoop je hem toch weer. lijkt mij geen probleem.. maar weet wel dat je motor heel anders rijdt als je les fietsje dus het is even wennen....

Sowieso raadt ik zelf geen motor aan met veel vermogen. Ga dus geen Honda Pan European 1100 kopen, of zoals iemand anders hier op het forum (wilde advies) en die zag een Suzuki Hayabusa waar hij interesse in had (net paar maanden z'n rijbewijs)
Deze "beesten" zijn te krachtig voor een beginner en dan gaat de motor weg met jouw ipv andersom :)

Affijn, success met je aankoop en hoop dat je snel je A-tje haalt zodat je lekker kan toeren :]
(ben zelf ook druk bezig met lessen)
 
Ook ik heb een CBR600F gekocht voordat ik mijn RBW had.
Altijd blij mee geweest, maar.....

Nu kan ik pas zeggen dat ik de verkeerde keuze gemaakt heb.
Nu ik mijn Tiger heb weet ik dat de CBR niet bij mij paste.
Kortom ik had moeten proefrijden!

Veel verschillende type motoren en modellen testen. Alleen dan kan je de beste keuze maken.
maar ik denk dat je die keuze pas kan maken als je er heel wat uren op hebt..
als je net je rbw hebt weet/merk je dat denk ik niet zo erg..
 
Ik lees dat mensen voor het behalen van hun A rbw al een motor aanschaffen. Kan dit? Een motorvoertuig MOET namelijk verzekerd zijn en je moet bij je verzekering rbw gegevens verstrekken. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Tevens de verkering op de naam van je ouders oid zetten is een optie maar dan moet de motor ook op naam van verzekerde staan en 1 van je ouders moet in het bezit zijn van het A RBW.
 
Ik lees dat mensen voor het behalen van hun A rbw al een motor aanschaffen. Kan dit? Een motorvoertuig MOET namelijk verzekerd zijn en je moet bij je verzekering rbw gegevens verstrekken. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Tevens de verkering op de naam van je ouders oid zetten is een optie maar dan moet de motor ook op naam van verzekerde staan en 1 van je ouders moet in het bezit zijn van het A RBW.
Ik heb mijn motor gewoon verzekerd bij KNMV en dat ging zonder problemen. hoefde helemaal niets af te geven wat betreft rijbewijs A....
Wel is het zo dat ik m'n rijbewijs B moest afgeven bij het overschijven van de motor op andere naam toen ik heb ging kopen. Het overschrijven kon ook met een uitreksel van de gemeente waar je woonachtig bent, maar een rijbewijs van een andere categorie kan ook..

Kortom; verzekering geen probleem..
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat mensen voor het behalen van hun A rbw al een motor aanschaffen. Kan dit? Een motorvoertuig MOET namelijk verzekerd zijn en je moet bij je verzekering rbw gegevens verstrekken. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Tevens de verkering op de naam van je ouders oid zetten is een optie maar dan moet de motor ook op naam van verzekerde staan en 1 van je ouders moet in het bezit zijn van het A RBW.

van wat ik weet is dit niet nodig, je kan je motor wel verzekeren zonder A RBW, echter je bent niet verzekerd als je gaat rijden op de motor zonder RBW A, heel vaag maar als het goed is werkt het zo

*correct me if im wrong

duck was me voor O-)
 
Laatst bewerkt:
van wat ik weet is dit niet nodig, je kan je motor wel verzekeren zonder A RBW, echter je bent niet verzekerd als je gaat rijden op de motor zonder RBW A, heel vaag maar als het goed is werkt het zo

*correct me if im wrong
Klopt helemaal. Je rijd zonder rijbewijs en dan ben je automatisch niet verzekerd.
Als je het zo leest is het inderdaad krom maar zo is het wel geregeld hier in Nederland..
 
had mijn CBR600f ook thuis staan voordat ik mijn rijbewijs had.. Geen spijt van, prima fiets om op te beginne en rij d'r nog steeds op...
Hoop andere woon/werk fietsen versleten maar hij de CBR is gebleven.. (tot m'n financiele situatie het toelaat om deze in te ruilen voor een SP1 natuurlijk :X )
 
van wat ik weet is dit niet nodig, je kan je motor wel verzekeren zonder A RBW, echter je bent niet verzekerd als je gaat rijden op de motor zonder RBW A, heel vaag maar als het goed is werkt het zo

*correct me if im wrong

duck was me voor O-)

als je nog geen A hebt kan je de motor dus wel verzekeren. Zelfs zonder A en B (zelf ook gedaan) En dan is de fiets wel verzekerd als iemand anders (in bezit van A) er op rijd.
 
Wat trouwens ook sommige mensen wel eens denken om te doen, is de motor te schorsen van wegenbelasting en verzekering omdat ze er toch niet op mogen rijden.
Zelf zou ik hier niet voor kiezen tenzij je verwacht dat je pas je rijbewijsje heeel veel later gaat halen.

Het schorsen kost iets van 30 euro, en dan mag je hem de komende 3 maanden niet actief "zetten". Kortom na die 3 maanden mag je de schorsing weer opheffen.
Belasting in Noord-holland kost 22 euro per kwartaal. Kortom ben je goedkoper uit. Het enige wat je nog hebt is de verzekering en bij KNMV kost dat 6 euro per maand (kost het mij in iedergeval)

Ga dus niet denken dat schorsen goedkoop is want dat klopt niet helemaal. Tevens mag de motor dan niet op de openbare weg STAAN, dus moet hij gestalt zijn op eigen terrein of in de garage... (stop voor het huis is openbare weg dus daar mag de motor niet staan)
 
Laatst bewerkt:
Wat trouwens ook sommige mensen wel eens denken om te doen, is de motor te schorsen van wegenbelasting en verzekering omdat ze er toch niet op mogen rijden.
Zelf zou ik hier niet voor kiezen tenzij je verwacht dat je pas je rijbewijsje heeel veel later gaat halen.

Het schorsen kost iets van 30 euro, en dan mag je hem de komende 3 maanden niet actief "zetten". Kortom na die 3 maanden mag je de schorsing weer opheffen.
Belasting in Noord-holland kost 22 euro per kwartaal. Kortom ben je goedkoper uit. Het enige wat je nog hebt is de verzekering en bij KNMV kost dat 6 euro per maand (kost het mij in iedergeval)

Ga dus niet denken dat schorsen goedkoop is want dat klopt niet helemaal. Tevens mag de motor dan niet op de openbare weg STAAN, dus moet hij gestalt zijn op eigen terrein of in de garage... (stop voor het huis is openbare weg dus daar mag de motor niet staan)

ik heb dat al eens opgezocht over dat schorsen, en dat zou me uiteindelijk meer kosten dan dat het me iets opleverd. ik heb mijn rijbewijs wel binnen 3 maanden XD
 
Ik heb het ook gedaan. Zat me al een hele tijd te oriënteren op wat voor soort motor ik graag wilde hebben en toen zag ik ineens een motor bij een motorzaak staan waar ik spontaan verliefd op werd.

Die heb ik een week later gekocht en met de motorzaak afgesproken dat die bij hen blijft staan totdat ik mijn rijbewijs heb en dan ook op mijn naam wordt gezet en dat de garantie ook dan pas ingaat. Prima deal vond ik.
Hier moet je wel voorzichtig mee zijn, als de zaak failliet gaat dan kan het zomaar zijn dat je je geld EN je motor kwijt bent!

Je kunt trouwens prima een motor op je naam hebben staan zonder dat je een rijbewijs hebt, ofwel geschorst ofwel in overleg met de verzekering. Mocht je de motor in de showroom van de dealer laten staan, zoek dan ook even uit hoe het zit met de verzekering. Ook dan wil je niet de dupe worden van brand/diefstal/onhandige klant.
 
Hoelang is het geleden dat je je rijbewijs gehaald hebt?
en was je toen tevreden met de bike? zo ja dan is dat toch een goede keuze geweest lijkt me..

En je kunt eenvoudig niet ALLE typen motoren proberen om te proeven :P

Dat is nu 6 jaar geleden. En inderdaad heb ik nooit echt spijt gehad van de CBR maar als ik meer proef gereden had dan weet ik zeker dat ik niet voor de CBR gekozen had.
Maar iets met een andere houding.

Proefrijden hoeft ook niet op 50 verschillende motoren, maar 3-4 verschillende modellen (sport, tour, naked) is geen enkel probleem (althans niet bij de dealers waar ik ooit geweest ben)
 
maar ik denk dat je die keuze pas kan maken als je er heel wat uren op hebt..
als je net je rbw hebt weet/merk je dat denk ik niet zo erg..

Natuurlijk merk je het verschil tussen een Naked, Sport of Tour motor
Ook merk je het verschil tussen een 2, 3 of 4 cilinder.

Alles bij elkaar maakt de keuze makkelijker en beter!
 
Heb zelf een maat laten proefrijden...op zich zat dat wel goed...het lastigst was het niet mogen rijden.
Als je dan zakt is het dubbel auw. De kunst is om het ding te laten staan.
Heb stiekem 1 keer gereden, kan niet zeggen dat ik genoten heb..
 
Gewoon doen, ik heb destijds een motor gekocht die niet liep, waarvoor ik geen geld had en geen tijd op dat moment.

Geen seconde spijt van gehad!


Maar ben dan wel zelf een sleutelaar en geluk moet je hebben. dwing je af.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf tijdens het lessen voor mijn A expres niet op Marktplaats.nl gekeken, puur om de verleiding te kunnen weerstaan.

Wat niet weet, wat niet deert.
 
valt me op dat eigenlijk constant 1/3 het niet zou doen en 2/3 het wel zou doen O-)
 
Ik heb 2x een motor gekocht zonder proefrit en nooit spijt van gehad. Staat inspecteren, motor beluisteren en op je gevoel afgaan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan