motor kopen voordat je RBW binnen is

motor kopen voordat je RBW binnen is?

  • gewoon doen, laat ze maar zeuren

    Stemmen: 44 64,7%
  • nee lekker wachten tot je zelf mag (proef)rijden

    Stemmen: 24 35,3%

  • Totaal aantal stemmers
    68

FietsFanatic

MF veteraan
16 sep 2009
13.333
3
heey luitjes,

De laatste tijd lijkt het alsof het motorvirus alleen maar erger wordt, en ik zit er over te twijfelen of ik nu een motor moet gaan kopen, nog voordat ik mijn rijbewijs heb (motor komt er zowiezo). Momenteel ben ik aan het lessen en ik denk dat ik over 1/1.5 maand klaar ben

Het wordt door IEDEREEN uit mijn directe omgeving afgeraden en die vinden dat ik moet wachten tot ik zelf proef kan rijden, nou heb ik hier al wat over opgezocht op het forum, maar als beginner heb je ook nog helemaal geen gevoel over wat voor motorrijder je bent, ik heb al wel een model op het oog die er voor mij ook uitspringt en dat wordt m dus ook gewoon (CBR 600F) handige linkjes zijn welkom

ook denk ik dat als ik nu een motor koop dat ik hem zelf wel kan terugvoeren naar 25kw, maar als ik wacht, heb ik geen zin om zelf een tijdje bezig te zijn (ben een prutser) en zou ik dus naar een dealer gaan (€€€,sneller?)

maar wat zouden jullie doen/ wat hebben jullie gedaan, en waarom? en heeft iemand ooit spijt gehad van deze keuze d.m.v. technische mankementen/ toch niet helemaal wat je zocht.
 
Als zo'n CBR 600 F precies is wat je wil dan zou ik het gewoon doen. Laat als het even kan wel iemand die verstand heeft van de techniek een proefrit maken. Als je niet iemand kent die dat voor je kan doen is het misschien een idee om een aankoopkeuring te laten doen!
 
Het wordt zoiezo de cbr600F maar vraagt toch om advies wat nu te doen?

Hoe wil je trouwens aan gaan tonen dat je motor geknepen is als je dit zelf hebt gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook bezig met mijn rijbewijs halen maar heb al wel een motor. Testrit heb ik door een kennis laten doen zodat ik toch een beetje meer zekerheid had. Of het een goede keuzen is geweest? Weet ik niet wat ik heb er zelf nog niet op gereden. Maar ik denk het wel. Als je een mooie motor zie gewoon kopen! :Y
 
Het wordt zoiezo de cbr600F maar vraagt toch om advies wat nu te doen?

Hoe wil je trouwens aan gaan tonen dat je motor geknepen is als je dit zelf hebt gedaan?

zover ik weet kan dit toch gewoon???? en dan laten keuren bij de dealer (manuren etc)
 
Hier hetzelfde. Toen ik 6 jaar geleden aan het lessen was heb ik ook al een motor gekocht (Honda CB-1) Wel een vriend die zijn rijbewijs had laten proefrijden en daarna gekocht.

Geen spijt van gehad. Dat was nog de tijd dat je 's ochtends slaagde en een uur later je papiertje in je handen had ;) Dus die dag nog lekker gereden.

Als je weet wat je wilt en je kunt iemand meenemen die voor je gaat proefrijden gewoon doen. Heb je zo iemand niet, dan zou ik gewoon nog ff wachten.
 
Je kan het doen natuurlijk.... Maar dan moet het wel een hele mooie zijn. Anders kun je altijd nog 1,5 á 2 maanden wachten totdat er misschien wat mooiers te koop staat. Suc6 ermee.
Pssst met cbr600 kun je eigenlijks nooit iets verkeerds kopen ;)
 
Ik had ook mijn motor voordat ik het bewijs had. Kennis mee om proef te laten rijden.
Naderhand geen spijt van gehad.
Zoals je al zegt dacht ik ook, proefrijden heb je toch nog geen verstand van net na het halen van je rijbewijs.
 
Ik had ook mijn motor voordat ik het bewijs had. Kennis mee om proef te laten rijden.
Naderhand geen spijt van gehad.
Zoals je al zegt dacht ik ook, proefrijden heb je toch nog geen verstand van net na het halen van je rijbewijs.


:^

Same here..

Als je er toch geen verstand van hebt, hoe iets hoort te rijden o.i.d. dan heb je zelf ook niet veel aan een proefrit.. *O*
 
ik had de motor ook al eerder staan.
zelfs nog voordat ik begon met lessen geloof ik, heb toen mijn broer en een maatje van hem meegenomen en die hebben de motor getest.

dus gewoon een of twee mensen mee nemen die voor je testen en afgaan op hun oordeel
 
ja ik had mijn CB-1 ook al gekocht voor ik mijn rbw had.. soms ff stiekem naar een parkeerplaatsje gereden om te oefenen O-) wel heel verleidelijk om toch stiekem een rondje te gaan doen zonder instructeur :P
magoed, het voordeel is dat je ECHT op je gemak op zoek naar een motor kan gaan, en een goede koop kan doen..
Als je je rbw al hebt heb je kans dat je nogal overhaast een motor koopt :P omdat je niet kan wachten om te :]


en toen ik me rbw had gehaald, met spoed aangevraagd en de volgende dag lekker met de motor naar t gemeentehuis om daar te ontdekken dat die 45e die je extra hebt gedokt om hem de volgende dag op te kunnen halen weggegooid geld was, omdat ze een fout hadden gemaakt en ik hem alsnog na het weekend kon halen :(
 
Ik zou gewoon wachten tot ik mijn A had.
Waar ben je bang voor? Dat er over anderhalve maand nergens meer een CBR 600 f te koop zal zijn.
Als het nu een hele speciale motor zou zijn die je weinig tegenkomt zou je het kunnen overwegen om er al eerder een te kopen. Maar de cbr 600 f is niet echt een exclusieve motor.

Gewoon je A halen en op een aantal 600 f-jes gaan rijden. De een rijdt toch weer anders dan de andere. En ook eens op een andere motor proefrijden en dan je keuze maken. Wie weet bevalt een Bandit 600 of een fazer je toch beter.
En hoe mooi je een motor ook vindt, als hij niet lekker rijdt heb je er toch geen schik mee.
 
Ik heb mijn motor al gekocht voordat ik mijn rijbewijs had. Ik heb toen iemand meegenomen naar de dealer die verstand had van motoren, en hem ook een proefrit laten maken. Daarna is de motor door de dealer officieel op 25kW begrensd. Het lijkt me niet dat het officieel gebeurt als je zelf zo'n setje er in doet, dan kan het hoogstens nog met uitdraai lijkt mij. :)

Succes met het behalen van je rijbewijs! :)

Edit: nee, geen spijt van gehad, mijn motor rijdt heerlijk! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon wachten tot ik mijn A had.
Waar ben je bang voor? Dat er over anderhalve maand nergens meer een CBR 600 f te koop zal zijn.
Als het nu een hele speciale motor zou zijn die je weinig tegenkomt zou je het kunnen overwegen om er al eerder een te kopen. Maar de cbr 600 f is niet echt een exclusieve motor.

Gewoon je A halen en op een aantal 600 f-jes gaan rijden. De een rijdt toch weer anders dan de andere. En ook eens op een andere motor proefrijden en dan je keuze maken. Wie weet bevalt een Bandit 600 of een fazer je toch beter.
En hoe mooi je een motor ook vindt, als hij niet lekker rijdt heb je er toch geen schik mee.

vooral het punt wat de poster boven je ook zegt, namelijk dat ik een overhaaste beslissing ga maken, waar ik nu geen last van heb. :P en zoals mij altijd is geleerd is dat er toch tijd gaat zitten in het doen van een goede koop van een motor. informatie verzamelen, het afdingen, controleren, navragen, extra'tjes eruit proberen te slepen en dat alles kost toch behoorlijk wat tijd, tijd die ik eigenlijk niet wil verspillen zodra ik mijn A'tje heb
 
Ik heb mijn motor al gekocht voordat ik mijn rijbewijs had. Ik heb toen iemand meegenomen naar de dealer die verstand had van motoren, en hem ook een proefrit laten maken. Daarna is de motor door de dealer officieel op 25kW begrensd. Het lijkt me niet dat het officieel gebeurt als je zelf zo'n setje er in doet, dan kan het hoogstens nog met uitdraai lijkt mij. :)

Succes met het behalen van je rijbewijs! :)

Edit: nee, geen spijt van gehad, mijn motor rijdt heerlijk! :)
officieel moet ie toch opnieuw door de RDW gekeurd worden?? :?
 
*toch maar eens opzoeken/navragen van het terugvoeren*

of weet iemand precies hoe dat zit, kan je hem zelf op 25 kw zetten + keuren en wat kost dit +/-
of moet dit speciaal door de dealer

of de gulden middenweg (wat ik denk dat wel kan) zelf het setje inbouwen, keuren bij dealer + inschrijven door dealer, scheelt weer manuren
 
Gewoon doen heb het zelf ook gedaan :P Je moet alleen niet op je 3e rijles met je eigen motor naar de rijles toe komen want daar was mijn instructeur niet zo blij mee
(Almere --->Adam op mijn blade met 150pk). :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motor 2 jaar geleden in december gekocht en laten afknijpen ik had pas 30 juni mijn rijbewijs dus dik een halfjaar later.

Heb nu een zx10r gekocht waar ik ook nog niet eens een proefrit mee gemaakt heb dat ga ik morgen doen :P

Ik zeg gewoon de fiets kopen die je mooi vind en die je echt wilt hebben maakt verder niet uit of je rijbewijs hebt of niet. En niet vergeten te vragen als je bij een dealer koopt dat de garantie pas ingaat als je gaat rijden!
 
*toch maar eens opzoeken/navragen van het terugvoeren*

of weet iemand precies hoe dat zit, kan je hem zelf op 25 kw zetten + keuren en wat kost dit +/-
of moet dit speciaal door de dealer

of de gulden middenweg (wat ik denk dat wel kan) zelf het setje inbouwen, keuren bij dealer + inschrijven door dealer, scheelt weer manuren


Zou wel kunnen denk ik maar is wel een heel gedoe hoe krijg je bijvoorbeeld je motor telkens verplaatst van dealer naar je huis en weer terug?

Alhoewel.. ik wil m ook wel even halen en brengen hoor albert :P
 
Ik zegt: Niet doen. Ik heb het zelf ook gedaan. Bij het zoeken naar een leuke fiets heb ik een vriend mee genomen die al een aardige tijd in deze hobby zit. Heb me voorzien van een Yamaha YZF750R. Leuke fiets, niks mis mee. Maar.... Nu ik al een tijdje (te vaak) hier rond hang ben ik van mening dat ik graag een Honda had gewild. CBR600 of een fireblade met evt. lichte schade. Heb ze allebij voor mijn budget kunnen kopen. Reden dat ik ben afgehaakt op de 2 Honda's. CBR600 uit 93 had 2 banden eronder (oh je meent het ;) ) die alle 2 na een +-1000km vervangen moest worden. En de ketting en tandwielen zaten er ook al een tijdje onder. De Fireblade uit 94 daar had de eigenaar een schuiver mee gemaakt en is in de berm gekomen. Schade was minimaal en was met een kleine 100euro zo weer een showroom model geweest.
De Yamaha die ik heb gekocht is goed, ik weet dat hij van een eingenaar komt die er alles aan liet doen om deze in perfect staat te houden. Maar..... Had toch graag een Honda CBR600 of Fireblade gehad.
Nog een reden om te wachten: Lijkt je het niet leuk om zelf een test rit te maken? Er bij staan met de handen in de zakken en wachten dat je vriend of diegenene die hem gaat testen terug is is ook niet alles. Mischien kun je in de tussentijd wel iets meer sparen zodat je budget in loop van de tijd iets hoger word. Mischien wil je wel een ton met een kraslot en kun je een Benelli Tornado kopen! :+

In iedergeval succes met je aankoop. Mijn mening heb je in iedergeval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan