Motor kopen; waar op letten?

daNpy

MF veteraan
1 nov 2007
1.846
0
Eindhoven
Ik heb al op dit forum en internet gezocht maar kon niet echt een bevredigend resultaat vinden op de vraag;
waar moet je op letten als je een motor koopt?

Ik denk zelf het volgende:
- staat van de motor (valschade)
- km stand (natrekken indien mogelijk)
- banden
- vering
- ketting
- algemeen onderhoud
- motorisch? (lekkage, geen rammeltjes, vlot optrekken, niet inhouden)
- versnellingsbak

Ik ben namelijk op zoek naar een beetje sportieve motor voor woon-werk en plezier verkeer. Zelf dacht ik aan een CBR 600 F of een Ninja ZX6-R. Mijn budget is ca 4000,-

De Ninja vind ik echter vanaf 1999 mooier dan de <1999 (andere kont) en die is meteen stuk duurder.
De enige mooie CBR van rond 1995-1996 vind ik in deze kleurstelling:

site%20motoren%2030-3-2006%20035.jpg


Echter is mij een nieuwer model aangeraden ivm een verbeterd frame, en dan vind ik deze weer heel gaaf :9

Honda-CBR600F-1999.jpg


Het vreemde is echter, dat de prijzen van motoren de laatste 1,5 maand zijn gestegen. Eerst was een model 1999 nog betaalbaar, nu gaan de oudere modellen al richting of over de 4000,-
Bij een dealer in Eindhoven is de bovenste fiets zelfs 5.250,- euro!

Ik dacht (hoopte) dat de prijzen van motoren in de wintermaanden zakten. Is deze tijd nog niet aangebroken of moet ik hier nog even op wachten?
 
Laatst bewerkt:
5250 voor zo'n CBR van 8-9 jaar oud is véél te duur.
Een splinternieuwe kost je 'maar' 3000 euro meer.
 
Ik heb al op dit forum en internet gezocht maar kon niet echt een bevredigend resultaat vinden op de vraag;
waar moet je op letten als je een motor koopt?

Ik denk zelf het volgende:
- staat van de motor (valschade)
- km stand (natrekken indien mogelijk)
- banden
- vering
- ketting
- algemeen onderhoud
- motorisch? (lekkage, geen rammeltjes, vlot optrekken, niet inhouden)
- versnellingsbak

Ik ben namelijk op zoek naar een beetje sportieve motor voor woon-werk en plezier verkeer. Zelf dacht ik aan een CBR 600 F of een Ninja ZX6-R. Mijn budget is ca 4000,-

De Ninja vind ik echter vanaf 1999 mooier dan de <1999 (andere kont) en die is meteen stuk duurder.
De enige mooie CBR van rond 1995-1996 vind ik in deze kleurstelling:

[http://www.henkhurkxmotoren.nl/Honda_Gallery/Honda_Gallery/images/site%20motoren%2030-3-2006%20035.jpg (afbeelding)]

Echter is mij een nieuwer model aangeraden ivm een verbeterd frame, en dan vind ik deze weer heel gaaf :9

[http://www.moto-deal.com/encyclopedie-moto/galleries/honda/Honda-CBR600F-1999.jpg (afbeelding)]

Het vreemde is echter, dat de prijzen van motoren de laatste 1,5 maand zijn gestegen. Eerst was een model 1999 nog betaalbaar, nu gaan de oudere modellen al richting of over de 4000,-
Bij een dealer in Eindhoven is de bovenste fiets zelfs 5.250,- euro!

Ik dacht (hoopte) dat de prijzen van motoren in de wintermaanden zakten. Is deze tijd nog niet aangebroken of moet ik hier nog even op wachten?

waarom een 600, en geen 900???? ;)
 
Een tip van mijn kant is dat je goed moet kijken en navragen of de motor in originele staat is. Ik heb eens een motor gekocht waar ik later, toen er wat stuk was, een hoop ellende aan gehad heb omdat motorisch en electrisch vanalles veranderd was. Werkplaatsboek had je geen fuck meer aan. Zaten bijvoorbeeld speciale bobines in. Leuk tot er één van kapot ging. Moest die speciaal uit de vs moest komen en was nog rete duur was ook. Carburateurs helemaal veranderd waardoor het ding zoop als een ketter (1:8 als je niet al te gek deed). Het apparaat liep wél als de brandweer, dat dan weer wel. Als er niets kapot was dan he. Sindsdien vraag ik het ALTIJD na en laat het ook op de factuur zetten.
 
@Blije Y:
Lees mn eerste zin :z

@Rutgert: Helemaal gelijk, er stond een nieuwe hier in Eindhoven voor 9000,-..

@Higgins:
Omdat ik nog niet dood wil :+

@KingCoder: Dat is iets waar je met auto's idd ook op moet letten, als er iemand heeft lopen hobbieen is er geen documentatie meer...
 
Laatst bewerkt:
...

@Rutgert: Helemaal gelijk, er stond een nieuwe hier in Eindhoven voor 9000,-..


...

http://www.honda.nl/content/tweewielers/modellen_cbr600f_gegevens.php (9000? Standaard uitvoering?)

Zeker een overjarig model...
 
Laatst bewerkt:
op sommige punten wellicht wat overdreven maar zeker een goeie "handleiding"

http://www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motorkopen/pagina_inspectiepunten_index.htm

en aangezien ik deze ook uit de zoekfunctie heb gehaald (of stond ie zelfs bij faq?) lijkt me dat hier wel een slotje op kan?
 
Laatst bewerkt:
@Blije Y:
Lees mn eerste zin :z

Beter zoeken, heb al verschillende topics met soortgelijke titel langs zien komen het afgelopen half jaar. Zit nu op t werk, dus heb geen tijd om t voor je te doen, maar weet zeker dat er een en ander te vinden is.
 
http://www.honda.nl/content/tweewielers/modellen_cbr600f_gegevens.php (9000? Standaard uitvoering?)

Zeker een overjarig model...
Yup, was een Model 2007 en die was afgeprijsd omdat er in 2008 weer een nieuw model komt :)
Kan zijn dat ie 8 of 9k kostte maar dat is alweer een half jaar geleden, zo te zien is de prijs inmiddels weer gezakt :)
 
Beter zoeken, heb al verschillende topics met soortgelijke titel langs zien komen het afgelopen half jaar. Zit nu op t werk, dus heb geen tijd om t voor je te doen, maar weet zeker dat er een en ander te vinden is.
In dat geval heb ik niet goed gezocht, de topics die ik zag met enige relevantie waren alweer uit 2004. Ook op Google was er weinig te vinden.

@vester: thx!
 
@Blije Y:
Lees mn eerste zin :z

@Rutgert: Helemaal gelijk, er stond een nieuwe hier in Eindhoven voor 9000,-..

@Higgins:
Omdat ik nog niet dood wil :+

@KingCoder: Dat is iets waar je met auto's idd ook op moet letten, als er iemand heeft lopen hobbieen is er geen documentatie meer...

Mwoa, valt wel mee hoor.... zit tussen je oren.......
Als je met je 19 een porsche kunt betalen, en je er jaren voor gespaard en gewerkt heb, koop je hem toch ook of niet????
 
Een niet onbelangrijke vraag om behoorlijk advies te kunnen spuien is:
Heeft de TS al een motor? Welke? Veel gereden reeds?
Of is TS helemaal een leek en zelfs zonder motorrijbewijs?
maw heeft TS motorervaring (en hoeveel) of juist helemaal niet?
 
Zie mijn voorstel topic :)
Ik heb 3 jaar brommer en scooter gereden, dus de rijlessen waren nagenoeg probleemloos. Ik vond het heerlijk om op de motor te rijden en ben nu dus aan het kijken voor mijn eerste motor.

@Higgins: een 600cc is voor mij snel genoeg, lijkt me wat beter om mee te beginnen.
 
In dat geval heb ik niet goed gezocht, de topics die ik zag met enige relevantie waren alweer uit 2004. Ook op Google was er weinig te vinden.

@vester: thx!
sinds 2004 is er niet veel veranderd op dit vlak ;). Het eerder genoemde student.kun is goed. Kijk daar even op.

Ow... En rijdt proef. Probeer voor je koopt.
 
Zoals in middels aan mijn -mogelijk vervelende :+ - reacties in TKM te merken was heb ik me de afgelopen maanden georienteerd en gezocht naar een geschikte motor.
Nu is het zover dat het mooie weer bijna op de stoep staat en voor de prijzen omhoog stijgen wil ik toch graag een motor bemachtigen :)

Ik heb er 3 gevonden via marktplaats.nl, allen CBR600F model FY uit 99-00 en vraagprijs iets boven de 4000,-

De eerste komt uit 00 en heeft 28dkm gelopen.
bij 24000km grote beurt gehad incl. kleppen stellen
ketting/tandwielen bij 24000km vevangen.alle boekjes met onderhoudsbeurten aanwezig. motor is uitgerust met HISS-startonderbreking met reservesleutel.

De tweede is uit 99 en heeft 36dkm gelopen.
Bij 35000 km nog een grote beurt gehad.
Tijdens deze beurt zijn tevens de ketting en tandwielen vervangen.
Deze motor heeft ietwat veel gelopen, maar heeft wel een prachtige kleurstelling en volgens de eigenaar geen schade.

De laatste staat bij Wim Theunissen in Beneden-Leeuwen, Gelderland.
"hele nette CBR bouwjaar 1999 met net 33000km gelopen incl 6mnd garantie"

Hiervoor heb ik gemaild of ik vrijdag kan komen kijken.
Nu zit ik enorm te twijfelen of ik een motor particulier moet kopen of niet. Bij een dealer heb je altijd iets van garantie, particulier niet. Iedereen die ik erover spreek begint hierover. Ik ben technisch onderlegd, maar weet niet zo heel veel van motoren.
Ik heb op internet de aankooptips doorgelezen en weet een klein beetje waarop te letten, zoals banden, remmen, schade en een krom frame.
Waar moet ik nog meer opletten bij het bekijken en proefrijden van een CBR model '00?

Ik heb hier op het forum weinig reacties gezie over Theunissen motoren, maar wat ik gelezen heb was dat ze de motor in onerhoud hadden en geen negatieve reacties -> goede zaak dus?
 
Volgens mij hoef je bij de gemiddelde goed onderhouden Honda, en zeker een CBR 600F, niet al te angstig te zijn voor kwalen. Je ken ook ff in t CBR topic vragen of er misschien iemand zo aardig is om met je mee te gaan. Geef je 'em een kratje bier voor de moeite. ;)
 
Check framenummer met wat er op t kentekenpapier staat vermeld, ten allen tijde :)

en de prijzen zijn wellicht omhoog geschoten omdat t weer mooier weer wordt?
 
De tweede is uit 99 en heeft 36dkm gelopen.
Bij 35000 km nog een grote beurt gehad.
Tijdens deze beurt zijn tevens de ketting en tandwielen vervangen.
Deze motor heeft ietwat veel gelopen, maar heeft wel een prachtige kleurstelling en volgens de eigenaar geen schade.

Ietwat veel gelopen... Je wil toch niet zeggen dan 36K veel kilometers zijn voor een motor :N
 
@Mental: Dat wilde ik idd doen mocht ik particulier gaan kijken, of misschien bij de 2e bezichtiging bij Wim Theunissen.

@KaWarez: bedankt, inderdaad moet dat niet vergeten worden.
De prijzen zijn gestegen tussen okt en nov, kan ook aan de staat van de motoren liggen ;)
Sindsdien zijn ze ongeveer gelijk gebleven.

@bok001: Er staat ietwat, 36k hoort inderdaad niet veel te zijn voor een motor (maar de eerste heeft 10k minder met 1 jaar jonger ;))

@fireblade: he dat wist ik nog niet, bedankt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan