Motor kopen; waar op letten?

Wat ook ooit eerder meerdere malen is geopperd ivm slijtage (koude start).

Beter een jonge motor met veel km's dan een oudere motor met weinig. (relatief gezien).
Hoe minder km's hoe groter de kans dat er te kleine pokkestukjes zijn gereden (slecht/niet/nauwelijks warm worden enzo, slecht voor blok, glijlagers, uitlaten enz)
 
@bok001: Er staat ietwat, 36k hoort inderdaad niet veel te zijn voor een motor (maar de eerste heeft 10k minder met 1 jaar jonger ;))

Staar je niet blind op de kilometerstand. Ik heb liever een fiets die meer en langere kilometers heeft gemaakt dan eentje die 's winters in de stalling staat en in de zomer gebruikt wordt voor 'toertochtjes' van 30 kilometer.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een goede, voor auto;'s geld natuurlijk hetzelfde :)

Beter een goed ingelopen motor dan een half versleten door het onregelmatig gebruik en opwarmen.
 
Ik ben wezen kijken naar de CBR bij Wim Theunissen (1999, 33600km)
De motor zag er netjes uit, ik was aan het controleren op schade toen mijn vriendin kleurverschil opmerkte op de voorkap. De vorige eigenaar blijkt ermee gevallen te zijn en de rechter-voorkap is vervangen en het voorscherm overgespoten. Tevens is er een andere uitlaat gemonteerd.
Aan de deksels op de motor en de voetsteunen e.d. was absoluut niets te zien.
Wim kwam ook direct aan met zijn onderhoudshistorie van de motor. Sinds de vorige eigenaar de motor heeft gekocht (17dkm) is hij bij Wim in onderhoud geweest. De motor heeft netjes zijn beurten gehad, ketting en tandwielen zijn een keer vervangen. De motor is alleen in de zomer gebruikt geweest.
Op marktplaats stond een vrg prijs van 4250, Wim wilde de achterband vervangen (Bridgestone BT021R, is dat wat?) omdat deze nog 1 tot 2 mm te gaan had en er dan 4500 voor hebben.
Is 250 euro voor een bandje niet wat duur betaald?

Ik ben er nog niet helemaal uit omdat ik liever geen 4500 wil neerleggen voor een schade motor.
Wegens omstandigheden op het werk kan ik ook geen gat in de lucht springen al was ik wel wat zenuwachtig in de goede zin voor het bekijken van deze motor :)
Hij staat er goed bij en is netjes onderhouden, alleen 1x onderuit geschoven. Tevens zit er 6 maanden garantie op, mocht er na 2 maanden een slippende koppeling of een defect in de motor optreden. Een kapot lampje of lekke band rijden is natuurlijk geen garantie.
Verder dan de kappen kon ik niet kijken, dus tot hier reikt ook mijn kennis ervan.

Ik heb tot dinsdag om te beslissen of ik nog een proefrit wil maken zaterdag en hem dan bijna zeker koop of dat ik hem laat staan voor een tweede koper.

Heeft er nog iemand tips of adviezen voor me? :)

Deze motor heeft weer een verdacht lage km stand :P
 
Laatst bewerkt:
als hij een fiets verkoopt moet ie een deugdelijke fiets verkopen, dus een met een goeie achterband. dan kan hij dus die band vervangen voordat ie in de verkoop gaat en dan lekker met de prijs omhoog, of hij doet het niet maar dan heb je kans dat je onder het predikaat garantie gewoon een nieuwe band moet vragen. 250 euro vind ik iig erg veel.

sowiezo is deze prijs nog wel wat mee te doen. misschien ook nog wel een leuk slot ofzo erbij. :Y
 
250 euro erbij voor een bandje is wel erggggg duur :r .

die tweede ziet er wel mooi uit,en die kmstand zegt niks,heb ze wel lager gezien.
mijne had 32000km gelopen in 13 jaar tijd.

denk dat je de tweede wel voor 4000 tot 4200 moet kunnen halen.

en anders even bij een lokale dealer of bekende een aankoop keuring laten doen.

veel succes

Welkom bij Motorbanden.nl
285 euro voor twee banden })
 
Laatst bewerkt:
Als je van een particulier koopt: vraag dan naar de facturen (daar staan vaak km-standen op) van de dealer en/of naar een onderhoudsboekje. Als het goed is, houd de dealer daar alles in bij wat er met de fiets gebeurd is.

Verder: ga er zeker een stuk op rijden, dan voel of hoor je ook dat er misschien iets aan de hand is.

Verder is het handig dat je iemand meeneemt (liefst zelf ook een motorrijder), want 2 zien er meer dan een.

Succes met je aankoop!! :)
 
Je bent eigenlijk net een beetje te laat als je het over de 'wintermaanden' hebt.
Echter, als je graag een 99'er (CBR600f) wilt, moet je gewoon je best doen en eventjes blijven zoeken nog. Eigenaren die hem nu willen verkopen zien het ook mooier weer worden (oke, nu even niet ;)) en willen hem graag kwijt. Vraagprijzen zijn natuurlijk niet altijd de prijs die jij gaat betalen! :P Een beetje onderhandelen kan altijd. Dus veel mailen en bellen en kijken en bieden. Dan komt je vanzelf op een mooie prijs hoor... :Y
 
Tjah mijn budget is nu ruim genoeg om zonder problemen lekker een motor uit te kunnen zoeken. De prijzen zijn sinds november wel oingeveer gelijk gebleven, rond de 4000 voor een FY.

Die 250 voor de achterband is wel incl erop leggen natuurlijk, dat zal normaal gesproken toch ook wel geld kosten. Een dealer waar ik net langs ben geweest vond 250 euro voor de Bridgestone geen rare prijs iig. De band die er nu op ligt is nog niet versleten, maar je rijdt er ook geen jaar of meer mee rond denk ik :)

Een beetje onderhandelen was ik ook van plan, een broek en jas heb ik ook nog nodig namelijk. En een slot inderdaad niet te vergeten.
Ik zit alleen te denken of ik hem moet nemen ja of nee, vind het toch zonde van die voorkap :{

In het CBR topic zal ik zeker een ervarenrijder mee vragen de volgende keer dat ik ga kijken :)
 
Dit is de motor waar het om gaat overigens :)

ZVtAyZddqg==.jpg
 
Die 250 voor de achterband is wel incl erop leggen natuurlijk, dat zal normaal gesproken toch ook wel geld kosten. Een dealer waar ik net langs ben geweest vond 250 euro voor de Bridgestone geen rare prijs iig. De band die er nu op ligt is nog niet versleten, maar je rijdt er ook geen jaar of meer mee rond denk ik :)

Een SETJE bt020 (de voorganger van de 21) kost 260 inclusief montage :X
 
Ik heb er even over nagedacht, en zit nog met wat vragen.
Als de motor gevallen is, is er ook kans dat het stuur/voorvork krom is?
Ligt natuurlijk aan de snelheid enz, maar hoe kun je het checken?
Ook de rem en voetsteunen vertoonden volgens mij absoluut geen krassen of wat dan ook namelijk.
Ik zal zo nog eens bellen om et vragen wat er met de prijs gedaan kan worden.

Heeft er iemand zaterdag tijd om mee te gaan naar Beneden Leeuwen (GE) of Horst (Limburg)
 
ik rij weliswaar geen cbr, maar er zijn altijd wel een paar vaste dingen waar je op kan letten.
ANWB heeft ze altijd wel paraat.
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/motorrijden/motorrijden-aankooptips.nl.html

normaal gesproken rolt een motor rechtdoor in een niet al te hoge versnelling. (als je het stuur loslaat)
 
Laatst bewerkt:
Zo net na het werk even kijken bij een CBR die in Gerwen staat (betermotorrijden.nl).
De motor staat al een tijd op marktplaats en is niet erg duur.

De man die over de motoren ging was er niet dus zelf maar even geinspecteerd:
Dit is de motor:
1113619-1-2-2.jpg


Mijn vragen:
Waar is dit kapje voor? Valbescherming denk ik?
cbr1.jpg


Het schakelpookje staat iets naar achteren, dit hoort niet neem ik aan?
cbr2.jpg


Hier zitten wat krassen, die niet per sé op valschade duiden.
Misschien wat slecht te zien (5MP op een telefoon blijft rommel :'))
cbr3.jpg


De uitlaat loopt dicht langs de knipper achter:
cbr4.jpg


Wat beschadigingen op het frame.
cbr5.jpg


Ik zag op redelijk veel bouten en moeren wat beschadigingen, er is dus al meer dan eens aan de motor gesleuteld. Ik weet niet of dit bij onderhoud hoort of dat misschien op andere dingen wijst.

Ook de radiateur heeft 'schade':
cbr6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wezen kijken bij de motor in Horst, zeer mooie machine en liep erg netjes. Schakelde als een mes door de boter en zag er perfect uit.
Die wordt het :Y)
 
Vandaag wezen kijken bij de motor in Horst, zeer mooie machine en liep erg netjes. Schakelde als een mes door de boter en zag er perfect uit.
Die wordt het :Y)


http://link.marktplaats.nl/150693302

deze bedoel je?

fiets ziet er strak uit. neem aan dat hij daar nog met de oude tandwielen en ketting is?

zit namelijk een aardige laag roest op volgensmij :P
 
Geen idee van wanneer de foto is. Ketting en tandwielen zijn vorig jaar maart vervangen (bonnetje gezien) :)
De ketting moet wel gespannen worden, deze hangt namelijk zeer los.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan