motor kopen zonder rijbewijs ?

Evolutions

MF'er
12 sep 2007
55
0
Groningen
Mijn buurjongen is bezig met lessen, en moet volgende maand afrijden.

Hij wil de oude Honda Shadow van mijn pa kopen, krijgt morgen zijn loon en wil de Honda gelijk kopen zodat hij het geld niet aan iets anders uitgeeft.

Kan hij de Honda gelijk op zijn naam overschrijven? Hij heeft dus pas volgende maand (op zn vroegst) zn rijbewijs..

En kan hij hem ookal verzekeren? of moet hij daarmee wachten totdat hij zn rijbewijs heeft gehaald? De Honda is ook geen 25kw..maar dat kan eventueel met een vermogens-uitdraai (grafiek) als er een 25kw setje opzit right?

Alvast bedankt voor jullie hulp;)
 
:N motor moet verzekerd zijn, tenzij het kenteken tijdelijk is geschorst.

KNMV schijnt een uitdraai te accepteren als bewijs dat de motor <25 kW is, maar officieel moet het op het kentekenbewijs staan. Mij heeft trouwens nog geen verzekering naar m'n rijbewijs gevraagd, dus lijkt me dat je buurjongen de motor gewoon zelf kan verzekeren. Hij mag er dan alleen niet zelf op rijden want geen geldig rijbewijs = niet verzekerd (of beter gezegd: verzekering keert niet uit).
 
Kopen en op naam overschrijven is geen probleem. Verzekering laat je gewoon ingaan op de dag dat je je rijbewijs haalt, alsie bij de buren staat hoef je hem tenslotte niet te vervoeren dus no problem, lekker kopen en poetsen!!

Lekker slimme info geef je... |(
Wil je voortaan eerst iets uitzoeken voor je hele domme dingen post?

Elk motorvoertuig dient verzekerd te zijn, tenzij het kenteken geschorst is. Zonder rijbewijs kan je gewoon een motor verzekeren, het verzekeren van een motor betekent namelijk niet dat je er ook mee rijdt. Als kentekenhouder dien je er echter voor te zorgen dat je motor verzekerd is, stel dat een ander er op rijdt...

Als de buurjongen de motor koopt, op zijn naam zet en niet verzekerd... dan krijgt hij vanzelf een acceptgirootje in huis met enige extra kosten. Dat komt dan omdat jij met al je wijsheid een advies hebt gegeven, welke volstrekt onjuist is. Gelukkig voel jij het niet in je portemonnee... dus kan je het vast nog eens doen... ;)
 
Laatst bewerkt:
1. Overschrijven is geen probleem. Let op: als je ook geen B-rijbewijs hebt, moet je een uittreksel GBA meenemen. Alleen een paspoort/id is niet genoeg, alleen een rijbewijs wel.

2. Verzekeren kan zeker. Wel krijg je vaak nog een expliciete clausule dat de eigenaar geen rijbewijs heeft, en de motor dus niet verzekerd is als de eigenaar erop rijdt. (Nogal overbodig, dat staat ook al in de polisvoorwaarden, maar verz.maatschappijen maken 't graag helder voor je)

3. Verzekeren moet! Of je moet hem schorsen, en van de openbare weg afhalen. Let op: Ze controleren ook daadwerkelijk (steeksproefsgewijs) of hij niet op de openbare weg staat, en de boetes zijn dan niet mild.

4. 25 kw is een grijs gebied. Verzekeren kan altijd, de vraag is of een 25kw-bestuurder ook verzekerd is. Omdat een groot deel van de 25kw-motoren alleen een uitdraai heeft, snappen sommige verzekeraars dat de eis 'het moet op het kenteken staan' absurd is. Maar zorg er dan wel voor dat je een expliciete melding krijgt op je polis dat de verzekeraar weet en accepteert dat het een 25kw-motor is, en dat 25kw-bestuurders dus gewoon verzekerd zijn. KNMV is er 1, maar bel eens rond, het kan goedkoper. Zonder zo'n clausule zou ik er nooit aan beginnen. Leuk dat zo'n miepje aan de telefoon zegt dat ze je wel wil verzekeren, de vraag is of ze ook uitkeren als er wat gebeurt.
 
Mocht hij nog geen autorijbewijs hebben gaat het hem niet lukken de motor op naam te zetten.

Ik had mijn motor ook al op naam voordat ik mijn rijbewijs had, maar dit was alleen mogelijk
omdat ik al mijn autorijbewijs had. Bij het postkantoor vragen ze naar je rijbewijs ;)
 
Mocht hij nog geen autorijbewijs hebben gaat het hem niet lukken de motor op naam te zetten.

Ik had mijn motor ook al op naam voordat ik mijn rijbewijs had, maar dit was alleen mogelijk
omdat ik al mijn autorijbewijs had. Bij het postkantoor vragen ze naar je rijbewijs ;)
Onzin! Zoals ik al zei: uittreksel GBA mee. Ze willen ofwel uittreksel+paspoort/id, ofwel een rijbewijs. Heb 't zelf ook gedaan.

Zie ook: 404 | RDW
Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met een origineel:

* geldig Nederlands rijbewijs
Een Nederlands rijbewijs is geldig als het niet langer dan tien jaar geleden is afgegeven
of
* geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).
 
Laatst bewerkt:
Het makkelijkst is natuurlijk nu vast laten betalen (zodat het geld niet op gaat) en overschrijven als hij zijn rijbewijs heeft. Wel een kwestie van vertrouwen, maar sommigen mensen hebben dat nog.
 
Het makkelijkst is natuurlijk nu vast laten betalen (zodat het geld niet op gaat) en overschrijven als hij zijn rijbewijs heeft. Wel een kwestie van vertrouwen, maar sommigen mensen hebben dat nog.
Hmm, dat klinkt niet logisch.

Of je betaalt, en dan wil je 'm ook geleverd hebben (straks flikkert hij om in de schuur van de buren, dan heb je stapels gezeik), of je spreekt gewoon af dat je 'm koopt zodra je je rijbewijs hebt. (maar dan moet je inderdaad van je geld kunnen afblijven. Goede les :+ )
 
Laatst bewerkt:
Zoals al gezegd, op naam zetten kan gewoon.
Bij mij vroegen ze om identificatie, niet rijbewijs. (Had overigens wel een rijbewijs B)
Verzekeren is verplicht, en hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Al moet ik er wederom aan toevoegen, ik had al B en dus een autoverzekering bij die toko toen ik m'n motor daar verzekerde.
Dat van die 25kw weet ik niet, maar het lijkt me dat de verzekering je dat kan uitleggen.
Het lijkt me dat je hem wel 25kw moet maken voor je er op mag rijden natuurlijk.
(geen last van gehad zelf, ik ben oud ;) )
 
1. Overschrijven is geen probleem. Let op: als je ook geen B-rijbewijs hebt, moet je een uittreksel GBA meenemen. Alleen een paspoort/id is niet genoeg, alleen een rijbewijs wel.

2. Verzekeren kan zeker. Wel krijg je vaak nog een expliciete clausule dat de eigenaar geen rijbewijs heeft, en de motor dus niet verzekerd is als de eigenaar erop rijdt. (Nogal overbodig, dat staat ook al in de polisvoorwaarden, maar verz.maatschappijen maken 't graag helder voor je)

3. Verzekeren moet! Of je moet hem schorsen, en van de openbare weg afhalen. Let op: Ze controleren ook daadwerkelijk (steeksproefsgewijs) of hij niet op de openbare weg staat, en de boetes zijn dan niet mild.

1 :^
2 :^
3 :^
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat klinkt niet logisch.
Klinkt heel logisch. Ik had het over wat het makkelijkst is, niet het slimst. Op deze manier wordt het geld aan de motor besteed en hoef je straks niet moelijk te doen op het postkantoor.
 
Lekker slimme info geef je... |(
Wil je voortaan eerst iets uitzoeken voor je hele domme dingen post?

Elk motorvoertuig dient verzekerd te zijn, tenzij het kenteken geschorst is. Zonder rijbewijs kan je gewoon een motor verzekeren, het verzekeren van een motor betekent namelijk niet dat je er ook mee rijdt. Als kentekenhouder dien je er echter voor te zorgen dat je motor verzekerd is, stel dat een ander er op rijdt...

Als de buurjongen de motor koopt, op zijn naam zet en niet verzekerd... dan krijgt hij vanzelf een acceptgirootje in huis met enige extra kosten. Dat komt dan omdat jij met al je wijsheid een advies hebt gegeven, welke volstrekt onjuist is. Gelukkig voel jij het niet in je portemonnee... dus kan je het vast nog eens doen... ;)

Aha in dat geval ben ik denk ik goed weggekomen.

2 jaar geleden namelijk motor gekocht, ANWB assurantien gebeld, geen probleem 10 dagen verzekerd zodat mn oom hem naar huis kon rijden. Daar netjes in de garage gezet. Volgens de ANWB moest ik weer bellen op het moment dat ik mijn rbw, omdat ik hem anders NIET kon verzekeren omdat ik namelijk op dat moment geen rbw had. Zodoende 2 maanden later rbw gehaald, anwb gebeld, motor weer tijdelijk (allemaal gratis trouwens) verzekerd en week later papieren ingevuld voor definitieve verzekering... Nooit wat van gehoord of ander advies gekregen....

Bij deze excuses voor de onjuiste info dan!! :X
 
Het RDW controleert regelmatig het bestand op wegenbelasting en verzekering en voor auto's op APK, je hebt gewoon mazzel gehad.
Ieder motorvoertuig op kenteken moet verzekert zijn en wegenbelasting betalen ongeacht of hij in de garage staat(niet op gereden wordt) of op de openbare weg.
 
Het RDW controleert regelmatig het bestand op wegenbelasting en verzekering en voor auto's op APK, je hebt gewoon mazzel gehad.
Ieder motorvoertuig op kenteken moet verzekert zijn en wegenbelasting betalen ongeacht of hij in de garage staat(niet op gereden wordt) of op de openbare weg.
Tenzij geschorst.
 
Hallo,
het is niet mogelijk verzekeringtechnisch om een motor op je naam te zetten zonder rijbewijs A.
Mijn maatschappij accepteert geen verzekeringsaanvragen van personen voor een motorverzekering zonder dat de verzekeringshouder een geldig rijwebijs kan overleggen.
Doei.
 
Ik heb ook mijn motor gekocht en verzekerd voordat ik een motorrijbewijs had, bij de KNMV.
Dat ging allemaal prima. Je kunt er dan niet zelf op rijden, maar een ander wel.
En je kunt hem op straat zetten, er op straat aan sleutelen, hem naar de garage laten brengen wanneer dat nodig is. Mijn tip: als je hem koopt, ook even verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
het is niet mogelijk verzekeringtechnisch om een motor op je naam te zetten zonder rijbewijs A.
Mijn maatschappij accepteert geen verzekeringsaanvragen van personen voor een motorverzekering zonder dat de verzekeringshouder een geldig rijwebijs kan overleggen.
Doei.
Sommige maatschappijen doen dat wel!
 
ik heb het zelf ook nog meegemaakt precies zo :P
op naam zetten kon gewoon, was geen probleem
verzekering heb ik toen op naam van mn vader moeten doen omdat ik hem niet op mijn naam kreeg omdat hij geen 25kw was, maar was allemaal geen probleem
 
Kan hij de Honda gelijk op zijn naam overschrijven? Hij heeft dus pas volgende maand (op zn vroegst) zn rijbewijs.. Kan heb ik ook gedaan

En kan hij hem ookal verzekeren? Kan heb ik ook gedaan

De Honda is ook geen 25kw..maar dat kan eventueel met een vermogens-uitdraai (grafiek) als er een 25kw setje opzit right? Kan heb ik ook gedaan (unive)
 
Terug
Bovenaan Onderaan