motor kopen zonder rijbewijs

C0bra

MF veteraan
18 jul 2004
1.435
0
Enschede
Hoi ,

Zaterdag wil ik me motor ophalen en op naam zetten. Nu heb ik zo'n leuke kamerraad die auto's gewend is en beweert dat je geen kenteken op naam krijgt zonder rijbewijs... Is dit echt zo?

Op de RDW.nl site staat alleen een geldig legitimatie bewijs (en daar valt een paspoort ook onder) de verkoper van mijn motor heeft ook de motor gekocht toen hij nog lang geen rijbewijs had. Kan iemand mij ff blij maken zodat ik me geen zorgen hoef te maken bij het postkantoor.

Ik hoor graag jullie mening.

Tim
 
Geen vertrouwen in RDW :?

Ga jij maar fijn je fiets op naam laten zetten hoor.

Dan nog slagen voor je A en je heb er ook nog wat aan :P
 
Een kind van 3 kan al 5 motoren en 17 auto's op zijn naam hebben staan. Zorg er alleen voor dat je motor als ie op de openbare weg staat verzekerd is.

En natuurlijk niet zelf rijden.
 
Ik heb ook gewoon mijn motor op mijn eigen naam kunnen zetten zonder A rijbewijs.
Dus is geen probleem. Succes met behalen van rijbewijs. Kriebelt wel als je motor hebt en er niet op mag rijden. Maar als je het eenmaal hebt is het wel lekker als je meteen op de motor kan stappen. Had ik ook. Is echt fijn. *D
 
pffff thx guys! ik zweet al behoorlijk van het feit dat ik daar zaterdag sta en hij is niet op naam te krijgen. (ga naar het postkantoor) met de oude eigenaar. De motor is al in de verzekering WA+ diefstal/brand etc. Slot is al gekocht ART 4? met alarm (zo'n schijfrem slot) en euh de helm en handschoenen heb ik ook al (ga erop terug maar dan wel achterop netjes bij iemand die wel zo'n vaag kleurig papiertje heeft).

maar euh [me]C0bra is weer helemaal happy![/me]
 
Vaak moet je naast je paspoort ook een uittreksel uit het bevolkingsregister bij je hebben. Volgend de RDW in elk geval wel (OF een rijbewijs, OF een paspoort+uittreksel) maar niet elk postkantoor vraagt ernaar.

Tom
 
[me]janice is een ster in motoren kopen zonder rijbewijs :X
[/me]

geen problemen mee gehad tot nog toe.... maar heb hem uiteindelijk toch maar op naam van vriend gezet ivm de verzekering ;)
 
op je naam zetten zonder rijbewijs kan
verzekeren zonder rijbewijs, kan dat ook?
want volgesmij checken ze alle voertuigen bij de rdw die wel een kenteken hebben maar geen verzekering. (ivm. onverzekerd rondrijden)

volgesmij moeje hem dan uitschrijven todat je je rijbewijs heb.
 
ik kocht mn eerste ook zonder rbw.

als je hem niet wil verzekeren moet je hem laten schorsen. anders krijg je misschien een bekeuring thuis voor onverzekerd rijden.
 
klopt ik had ook mijn motor eerder dan mijn rijbewijs kenteken geen enkel probleem dus ik dacht zet m lekker in de schuur tot ik dat roze papiertje heb. Maar dat ging mooi niet door kreeg 2 wkn later een brief binnen van de rdw of ik hem even wilde verzekeren anders zou ik bekeurd worden... Dus of verzekeren of schorsen. Trouwens veel suk6 met de zelfbeheersing ik had er nogal wat moeite mee
hehe
 
ik kocht mn eerste ook zonder rbw.

als je hem niet wil verzekeren moet je hem laten schorsen. anders krijg je misschien een bekeuring thuis voor onverzekerd rijden.
Yep, officieel heb je geloof ik uitreksel bevolkingsregister nodig, niet ouder dan 3 maanden.

Daarna Of schorsen OF verzekeren, ook als je m thuis op zolder zet, als je 'm op naam hebt staan moet ie verzekerd zijn, ook al rij je er niet mee.

Wel goed voor je bonus/malus regeling :P
 
Ik heb zonder mijn A-rijbewijs ook het kenteken kunnen overschrijven.
Ik kreeg wel een vraagje dat ik nog geen A-rijbewijs had, omdat ik me legitimeerde met mijn rijbewijs. Gewoon gezegd dat ik aan het lessen was en dat was geen probleem. Wel heb ik de motor meteen in de verzekering gedaan, want ja het is wel verleidelijk als je een motor in de schuur hebt staan. Bij de verzekering deden ze ook niet moeilijk. Maar tot nu toch volgehouden om er niet op te rijden, totdat ik mijn A-rijbewijs heb. Beter op je lesmotor vallen, dan op je eigen toch. Gelukkig is dit nog niet gebeurd tijdens het lessen.
 
Ik heb mijn bike ook gekocht even voordat ik het rijbewijs binnen had

Het is alleen wel klote dat je er dan nog niet op mag rijden
 
Ik heb zelf mijn eerste motor gekocht toen ik ook nog geen motorrijbewijs had en die gewoon op mijn naam gezet maar niet verzekerd omdat ik er toch nog niet mee mocht rijden en in mijn schuur gezet. Toch kreeg ik een tijdje later een brief binnen dat ik hem moest verzekeren anders zou ik een boete krijgen. Het is inderdaad goed voor je no-claim want toen ik eenmaal begon met rijden had ik er al een aantal procenten vanaf, maar je kan hem inderdaad ook schorsen.
 
Ik heb m'n rijbewijs ook nog niet. Motor staat gewoon op mijn naam. Ze willen op t postkantoor weleens moeilijk doen over een rijbewijs, maar de dealer heeft 'm op naam gezet. De tenaamgestelde hoeft namelijk niet de eigenaar/ bestuurder te zijn.

Pas alleen op, want je dient je motor wel direct te verzekeren. Je hebt een WAM verplichting als kentekenhouder. Wil je dit niet, dan zul je het kenteken moeten schorsen. Dit kost geloof ik een euro of 22.

Groeten Tom.
 
Ik heb mijn motor toen ook gekocht zonder dat ik mijn A stempel had en gewoon op mijn naam over laten schrijven en verzekerd,verder geen problemen gehad. :)
 
Ik heb mijn motor ook gewoon op mijn naam staan en op mijn naam verzekerd, wel wil de verzekering dat je je a rijbewijs snel haalt, maar door omstandigheden heb ik hem nog niet terwijl hij wel gewoon nog netjes verzekerd is.
En om mezelf te beschermen tegen stiekem rijden staat hij gewoon een eindje uit de buurt in een schuur. :]
 
Hallow..

Ik heb ook mijn motor gekocht terwijl ik nog geen rijbewijs had.
Op naam zetten is geen probleem....
Echter...
Zonder een motorrijbewijs kun je hem niet verzekeren. De rdw EIST dat de eigenaar van het voertuig, ook verzekerd is.
Omdat het voertuig niet verzekerd is, MOET je hem laten schorsen.
Heb ik ook moeten doen.
Kost een paar tientjes, en het aanmelden na het behalen van je rijbewijs is gratis.

Succes met je examen...

Rob
 
Kocht mijn eerste auto (een old-timer) waar ik helemaal verliefd op was. Daarna kwam ik tot de "ontdekking" dat ik niet eens een rijbewijs had. Ik had nog niet eens rijles. Maar snel een rijschool gezocht.
 
Hallo allemaal,


Bedankt voor jullie reactie's. Waar het mij om ging is vooral de vraag of je zonder rijbewijs een kenteken van een motor op naam kon krijgen. Dit blijkt dus te kunnen. Nu hoor ik van sommigen dat ze geen verzekering konden krijgen omdat ze geen rijbewijs hadden. Ik raad die mensen aan dan gewoon naar een ander verzekerings maatschappij te gaan. Want wat is nu mooier voor een verzekeringsbedrijf om een motor te verzekeren waar toch nog niet op gereden kan worden. Geld verdienen is dit, (en als je er toch op gaat rijden ben je volgens de wet toch niet verzekerd) zo heeft mijn verzekering blijkbaar ook gedacht want hij is vanaf eergisteren verzekerd *(WA+ met diefstal en brand) moest er wel een ART 4 slot bij kopen (die heb ik nu, zo'n schijfremslot met alarm zodat je hem niet vergeet en de diefjes toch nog enigzins afschrikt als ze aan de motor zitten.)

Dus verzekering is geregeld nu alleen morgenvroeg naar dat postkantoor in apeldoorn en hopen dat ze daar niet moeilijk doen als ik alleen me paspoort laat zien.

Groet,

Tim

edit:
ben overigens verzekerd bij Unigarant (niet de kleinste dus).
End edit:
 
Laatst bewerkt:
Hallow..

Ik heb ook mijn motor gekocht terwijl ik nog geen rijbewijs had.
Op naam zetten is geen probleem....
Echter...
Zonder een motorrijbewijs kun je hem niet verzekeren. De rdw EIST dat de eigenaar van het voertuig, ook verzekerd is.
Omdat het voertuig niet verzekerd is, MOET je hem laten schorsen.
Heb ik ook moeten doen.
Kost een paar tientjes, en het aanmelden na het behalen van je rijbewijs is gratis.

Succes met je examen...

Mee eens, zo is het bij mij ook gelopen.

Charles
 
Terug
Bovenaan Onderaan