Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet te moeilijk doen, kopen dat ding.

Óf, naar een dealer en €1500 meer neerleggen.

Aantal weken geleden kocht ik me motor voor €8500 zonder proefrit. Met een beetje mensenkennis kom je dan al een heel eind. En daarbij kan je in stilstand al redelijk veel aan de motor controleren. Maar goed, ik ben soms misschien wel iets te makkelijk.

Als ik sommige reacties zo lees…. Wat een moeilijk gedoe 🤭
 
Iedereen heeft toch een WA-verzekering?

Als je schade toe brengt aan materialen van een ander kun je een beroep doen op die verzekering.
Voor de testrit wel even je autosleutels achterlaten.
 
Wanneer je betrokken raakt in een ongeluk niet, dan gaat het via de verzekering van het voertuig.

Ik dacht wanneer de persoon die de proefrit maakt de motor laat vallen of onderuit gaat, hij of zij een beroep kan doen op de WA-verzekering.
 
Wanneer je betrokken raakt in een ongeluk niet, dan gaat het via de verzekering van het voertuig.

Ik dacht wanneer de persoon die de proefrit maakt de motor laat vallen of onderuit gaat, hij of zij een beroep kan doen op de WA-verzekering.
Nee , bij een motorvoertuig geldt de verzekering van het voertuig.

Het is overigens geen wa maar AVP ( aansprakelijkheidsverzekering particulieren)
 
Iedereen heeft toch een WA-verzekering?

Alleen degenen die in het bezit zijn van een motorrijtuig (bromfiets, motor, auto, etc.). Wat jij bedoeld is de aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP) die in de volksmond ook een WA wordt genoemd, maar echt iets heel anders is.

Als je schade toe brengt aan materialen van een ander kun je een beroep doen op die verzekering.
Voor de testrit wel even je autosleutels achterlaten.

Nee, dat kan niet als je schade toebrengt aan het motorrijtuig van een derde terwijl je er zelf mee rijdt. De AVP sluit die schade expliciet uit. En dat is meteen het verschil tussen een WA en een AVP. De WA zorgt ervoor dat wanneer iemand wettelijk aansprakelijk is voor schade, de tegenpartij zijn schade ook krijgt vergoed. Eventueel kan de verzekeraar schade verhalen op de verzekerde als die zich niet aan de polisvoorwaarden heeft gehouden (bv. dronken rijden, geen rijbewijs), maar de tegenpartij staat daarbuiten en krijgt zijn schade altijd vergoed.

Een AVP keert niet noodzakelijk uit als je wettelijk aansprakelijk bent voor de schade van een ander. De polisvoorwaarden zijn leidend. Het kan bij een AVP zo zijn dat je zelfs door een rechter veroordeeld wordt de tegenpartij schadeloos te stellen terwijl jouw verzekering niet de verplichting heeft uit te keren. In welke gevallen wordt uitgekeerd is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Maar alle AVP polissen sluiten schade aan een motorrijtuig uit die wordt gemaakt met de verzekerde als bestuurder. De reden ligt ook wel voor de hand, zonder die uitsluiting zou je een auto op de naam van een ander kunnen zetten, die het voertuig dan alleen WA verzekerd. En vervolgens zou je dan een vorm van allrisk dekking hebben met je eigen AVP.

Het resultaat is wel dat je als particulier moeite hebt schade te verhalen die bij een proefrit is veroorzaakt. Dus ik snap de verkoper uit dit voorbeeld prima, maar tegelijkertijd is dat ook de reden waarom ik nooit een motor via marktplaats zal verkopen, maar ook niet kopen.
 
Uk heb mijn laatste 2 verkocht zonder proefrit voor de verkoop. Het mocht wel..maar nadat ie op de ander z'n naam stond. Dit ivm verzekering. De ene stond geschorst....de andere toen niet.
Beviel ie echt niet..dan nam ik hem terug op naam. En ja..dan komt er wel een koper bij (te zien bij ovi.rdw). Maar ik wist zeker geen gezeik te hebben met verzekering of boete.
Doordat ze hem op hun naam moesten zetten (en betalen uiteraard) wist ik dat ik de testpiloten eruit haalde. Ik zou dit zelf ook prettig vinden bij aankoop. Al die manieren van rijbewijs achterlaten, meerijden etc etc helpen uiteindelijk geen fuck als er een probleem is. Denk aan. Vallen oid....
Uiteindelijk is het aan een verkoper zijn regels te bepalen en daar kan een koper mee akkoord gaan of niet maar ook dit zou ik niet aan meewerken.
Ik heb al teveel drollen gezien die volgens verkoper altijd perfect zijn. Nee ik wacht wel op de volgende dan.
 
Een proefrit houdt altijd wat risico in, maar een motor kopen van een particulier is ook niet risicovrij. Een proefrit is wat mij betreft gewoon onderdeel van de onderzoeksplicht. Alleen er naar kijken en even starten kan niet voldoende zijn.

Na een ervaring met een zeer achterdochtige eigenaar die zijn motor te koop had staan (en waar achteraf -ondanks de proefrit- toch het eea aan mankeerde), heb Ik me voorgenomen om in zo’n geval gewoon zonder motor naar huis te gaan. Een motor kopen is emotie en die moet positief zijn.
Omgekeerd ook, wie hier met een chagrijnige smoel komt afkraken en onderhandelen kan gelijk omkeren. Gelukkig komt dat maar heel zelden voor (en zoveel handel ik niet), soms is er nog tot lang na de koop leuk contact.
Oftewel, ik zou er vooral geen tijd verder aan besteden en verder kijken.
 
Als je problemen hebt met de regels vd verkoper dan op naar de volgende… :?

Ohja, mijn VFR heb ik zonder proefrit gekocht….starten, omheen lopen en gekocht. 2weken later werd hij bij mijn aan de deur door de eigenaar gebracht.
 
Als je problemen hebt met de regels vd verkoper dan op naar de volgende… :?
1660461791977.png
 
het ligt er ook een beetje aan met welk doel iemand wil proefrijden. Is het om de fiets te controleren of om te kijken of het model wat voor hem is? In dat laatste geval huur je er maar 1, in het eerste geval prima als je even een blokje om wil. Maar met een duurdere fiets kan ik me voorstellen dat je als verkoper graag een borg wil. Dat werkt ook een stuk handiger dan met een contract of kopietjes oid als het mis gaat. Liever gewoon direct de centen dan een juridische strijd. Helaas kun je niet iedereen zomaar vertrouwen tegenwoordig.

En tsja, als de verkoper zelfs niet wil laten proefrijden na achterlaten van een borg: lekker door naar de volgende 👍
 
Laatst bewerkt:
Bieding is misschien door een kennis gedaan, of zelfs de vrouw van de verkoper. Maar biedingen op marktplaats zeggen helemaal niets. Bij interesse gewoon bellen en gaan kijken. Als je echt niet mag rijden is het jouw keuze om verder te kijken.
 
Uiteindelijk is het aan een verkoper zijn regels te bepalen en daar kan een koper mee akkoord gaan of niet maar ook dit zou ik niet aan meewerken.
Ik heb al teveel drollen gezien die volgens verkoper altijd perfect zijn. Nee ik wacht wel op de volgende dan.


100% waar.

Zowel als koper als verkoper veel figuren gehad waarvan ik dacht..man man. Zo hebben ze ook over mij gedacht denk ik dan maar goed...ik heb geen haast en vind wel een andere koper. Voor jou 10 andere....en andersom geldt dat ook zo.

Ik weet wel dat sleutels achterlaten enzo totaal geen juridische grond hebben.
Liefst geld in het handje...maar goed..die tijd is ook voorbij :Y
 
Wat een enorm gezeik in dit topic weer over proefritjes.

Als koper moet je gewoon een proefritje maken, tenzij je een niet-rijdende motor koopt. Als je dat als verkoper niet wil in verband met waarde/verzekering/potentieel jatten, moet je hem de handel in sturen, al dan niet bij een dealer. Het bedrag wat dan verschild is hetgeen je betaald voor het gemak.

Als iemand bij mij een motor komt kijken, schat ik in of de interesse serieus is. Zo wel, ID kaart of rijbewijs achter laten en rijden met dat ding.

Voor TS: geen motor kopen zonder proefrit.
 
Geen proefrit geen deal.

Misschien een keer langsrijden op een motor, moet je er wel 1 hebben, en wisselen dat je een proefrit maakt en hij op jouw motor er achter aan rijdt? Of mss in zijn auto achter je aan rijdt?

Het nadeel is dat als je hem via marktplaats verkoopt je niet aan een proefrit ontkomt, zou je zelf ook doen toch?
 
Nou, ik zal de bal dan maar inkoppen:
- loopt motor koud/lauw/warm OK?
- remmen OK?
-trekt niet naar links of rechts?
-maakt geen abnormale geluiden?
-alle functies werken naar behoren?
-etc.....
Dit inderdaad en nog meer, vooral "past de motor bij mij"
In mijn 42 jaar dat ik motor rij nog nooit een motor zonder proefrit gekocht.

De verkoper wil gewoon een hogere prijs dan inruil voor zijn motor maar niet het risico wat daar bij komt.
Kan, zijn motor, maar je verkleind je doelgroep, ik zou bv ook nooit zo kopen.
 
Het nadeel is dat als je hem via marktplaats verkoopt je niet aan een proefrit ontkomt, zou je zelf ook doen toch?
Ik heb mijn vorige in consignatie bij Ten Kate Motoren gezet.
Die hadden hem in onderhoud en wilden hem graag verkopen, zij het risico en de verzekeringen.
Ik een goed verkoopkanaal en uiteindelijk een goede prijs gekregen.

En ja daar hangt dan weer een prijskaartje aan voor Ten Kate, maar dat is dan niet meer dan logisch, zij doen het werk en lopen het risico.
Dat was het mij waard.
 
Ik had begin van deze week nog een HP2 Sport te koop.
De eerste belangstellende leek achteraf alleen uit op een ritje.
Even naar huis gereden om aan zijn vrouw te laten zien.
Terug.. en kort dat hij last van zijn polsen had.

En de reacties op mijn andere motor zijn om te huilen.
Nu gekocht door mensen die de papieren niet hebben om hem over te schrijven.

Ik was even vergeten dat ik ze beiden in zou ruilen bij de dealer.
Maar door mijn ongeduld krijg ik nu toch de particuliere douche uitgestort. :+
Mijn vader wilde ooit eens een motor kopen, hij vond het een heel mooi ding. Tot slot nog even een proef ritje maken..
Hij heeft hem niet gekocht, want hij vond de motor niet lekker rijden, niet dat de motor in slechte conditie was of zo, maar hij vond het geen fijn ding om op te rijden.. Heeft ie ook tegen de verkoper gezegd.
Is al lang geleden, was een Honda, weet niet meer wat voor model.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan