Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit te twijfelen… heb pas in een ander topic al beschreven hoe ik ooit wegreed terwijl het schijfremslot er nog op zat, zal ik nu ook vertellen hoe ik eens op m’n plaat ging tijdens een proefrit? 8)7

Het betrof een CB550K3. De vorige eigenaar had er een hoog stuur op gezet. Ik was een sportstuur gewend. Gooide hem in een bocht, raakte een scheur, kwam in een wobble en daar lag ik. Stuur krom, tank geschaafd, remhendel half afgebroken. Motor opgeraapt met hulp van een automobilist die stopte en met lood in mijn laarzen terug naar de verkoper, die een kennis was van mijn oom…

Was in 1989, dus gelukkig wel al een tijdje geleden. Die motor uiteraard wel meteen gekocht voor de vraagprijs. Was achteraf een van mijn betere aankopen. Heel veel plezier mee gehad en verschillende reizen in de Alpen mee gemaakt.
 
Iedereen heeft toch een WA-verzekering?

Als je schade toe brengt aan materialen van een ander kun je een beroep doen op die verzekering.
Voor de testrit wel even je autosleutels achterlaten.
Bij wa zijn motorvoertuigen uitgesloten, omdat die verplicht een eigen verzekering hebben
 
14k en geen proefrit… _O- …..hoop geld voor een tweedehandse, mocht je twijfelen en voor zulke bedragen kun je beter naar een dealer gaan en proefrijden.
 
14k en geen proefrit… _O- …..hoop geld voor een tweedehandse, mocht je twijfelen en voor zulke bedragen kun je beter naar een dealer gaan en proefrijden.
Eigenlijk is dit niet logisch. Hoe nieuwer een motor, hoe duurder en hoe kleiner de kans dat er iets mis is.

Die BMW van de advertentie is relatief jong, ziet er keurig uit. Is sowieso een dure fiets van hoge kwaliteit. Het is een toerfiets en niet een motor om wheelies en burn-outs mee te maken. Eigenaar woont in een goede buurt, alles netjes onderhouden en dergelijke. Je kijkt uiteraard naar de onderhoudshistorie, het aantal eigenaars, hoe lang hij hem heeft, de kilometerstand, hoe hij stationair loopt, enz. Dan is het risico erg klein.

Risico op gekke dingen is juist groot bij oudere, goedkopere motoren of hooligan-fietsen waarmee de neiging om te stunten groot is. Vooral als ze er zelf aan geknutseld hebben.
 
Op zich snap ik de verkoper wel, je motor van 14k meegeven aan iemand die je niet kent. Je hoort genoeg horrorverhalen. Aan de andere kant, zowel particulier kopen als verkopen brengt nou eenmaal risico's met zich mee. Wil je dat niet, dan moet je naar de handel gaan.

Als koper zou ik er trouwens ook niet in mee gaan als iemand eisen stelt dat ik eerst moet betalen of het ding op naam moet zetten voor ik een proefrit mag maken.

Ik heb zelf ook een keer een motor gekocht waarvan de eigenaar niet wilde dat ik een proefrit maakte. Hij had een nieuwe motor besteld en kreeg 5500 inruil van de dealer. Bij geen inruil kreeg hij 750 euro korting. Ik kon hem kopen voor diezelfde prijs, dan had hij en 5500 euro, en 750 korting. Hij had ook de offerte van Motoport waar dit zo op stond. Zou ik hem aan bonken rijden dan had hij geen van beide, dus hij wilde geen proefrit, was vooraf ook netjes vermeld. Het was mijn eerste motor, net m'n rijbewijs, ik snapte hem op zich wel. Ik kon die motor kopen voor de inruilprijs, de dealer had er zeker 1000 of 1500 bovenop gegooid, dus de deal was voor mij ook gunstig.

Echter 5500 of 14k, dat verschilt nogal, dus tot hoe ver ben je bereid risico te nemen...
 
Ik zit te twijfelen… heb pas in een ander topic al beschreven hoe ik ooit wegreed terwijl het schijfremslot er nog op zat, zal ik nu ook vertellen hoe ik eens op m’n plaat ging tijdens een proefrit? 8)7
...
Ja dat is een risico.

Ik vind het wel "normaal" om als toekomstige koper de volgende regels te hanteren voor mijzelf:
  • Ik wil zelf serieus zijn en de intentie tot kopen hebben. Ik zou nooit gaan proefrijden op een motor die ik niet zo willen kopen.
  • Schade is voor mij inderdaad, lijkt me logisch. Bij vallen is het inderdaad vergoeden of kopen.
  • En bekeuring tijdens de rit, is ook voor mij (en ja ik heb de acceleratie van de Energica ook getest op de snelweg tijdens de proefrit O-), de dealer reed er wel achter, ook voor uitleg onderweg en een test laadsessie) (die kwam ook vlot mee ;))
Eigenlijk gezond verstand regels. Zou sowieso normaal moeten zijn.

En ik ben me er van bewust dat er mensen zijn die hier heel anders over denken helaas.
 
Eigenlijk is dit niet logisch. Hoe nieuwer een motor, hoe duurder en hoe kleiner de kans dat er iets mis is.

Die BMW van de advertentie is relatief jong, ziet er keurig uit. Is sowieso een dure fiets van hoge kwaliteit. Het is een toerfiets en niet een motor om wheelies en burn-outs mee te maken. Eigenaar woont in een goede buurt, alles netjes onderhouden en dergelijke. Je kijkt uiteraard naar de onderhoudshistorie, het aantal eigenaars, hoe lang hij hem heeft, de kilometerstand, hoe hij stationair loopt, enz. Dan is het risico erg klein.

Risico op gekke dingen is juist groot bij oudere, goedkopere motoren of hooligan-fietsen waarmee de neiging om te stunten groot is. Vooral als ze er zelf aan geknutseld hebben.
Andersom idd, laten keuren bij een bmw dealer en bij goed uitslag dan kopen. Die BMW zal goed zijn….. ;)
 
Hier nog een berichtje van de plaatser van dit topic. Bedankt voor jullie reacties, op een enkeling na is een proefrit dus normaal.
Ik heb 2 weken geleden ook op zo'n BMW gereden en die motor liep erg rauw. Heel jammer anders had ik gekocht. Voor mij is een proefrit dus een vereiste!
 
Iklaat altijd weten dat proefrijden kan maar dat ik het volledige aankoopbedrag eerst wil hebben
als borg,zo weet je ook gelijk of iemand serieus is,overigens heb ik altijd de motor verkocht na een proefrit
en dat zijn er veel geweest.


Zo gemakkelijk gaat dat niet... In België mag er max 3000€ cash gegeven worden, ga je die "koper" eerst heel het bedrag op je rekening laten storten dan?

En los daarvan, ik wil ze niet tellen, die een lening aan zullen gaan voor een motor... die willen eerst beslissen zodat ze weten hoeveel ze moeten gaan vragen bij de bank.


Ik ben ook niet geneigd om de eerste de beste te laten testrijden op een dure motor.

Je zal zeker de eerste niet zijn waarvan:

- de testrijder met de noorderzon verdwijnt... en een "gestolen auto" bij je achterlaat op de inrit.
- de testrijder de motorfiets laat vallen, of erger nog, in een ongeval betrokken raakt.
 
Een proefrit houdt altijd wat risico in, maar een motor kopen van een particulier is ook niet risicovrij.

En kopen bij een handelaar? Is dat dan wel risicovrij? Hier zijn al motoren opgekocht door een handelaar, via de telefoon en slechts met wat foto's.
Denk je dat die handelaar een testrit komt doen?

Hij zet die motor gewoon bij hem in de shop, + xxxxx€ en daar wordt 'm ook dikwijls verkocht zonder testrit, want ja... bij een handelaar zit je wel goed. _O-
 
Mijn broer heeft vroeger bij de lokale Volvo dealer gewerkt (als auto wasser)
Kwam een stel binnen, proefrit met 1 van destijds duurste modellen
Kopie id, oh, en mijn vriendin blijft hier wachten
Dame staat na 1 uur op en wil weg lopen, verkoper probeert haar tegen te houden, wachten tot je vriend terug is
Vriend? Ik ben een dame van plezier, hij heeft me ingehuurd om hier een uur te wachten, tijd is op, dus tot ziens, of wil je bijbetalen? Blijf ik langer

Die auto was dus gestolen, en een uur rijden ver
 
Hier nog een berichtje van de plaatser van dit topic. Bedankt voor jullie reacties, op een enkeling na is een proefrit dus normaal.
Ik heb 2 weken geleden ook op zo'n BMW gereden en die motor liep erg rauw. Heel jammer anders had ik gekocht. Voor mij is een proefrit dus een vereiste!
Het verschilt ook per motor, niet elke motor loopt even zacht.
Nu weet ik niet hoe je technische kennis is, maar een verkoper kan dan ook denken heb je weer zo'n testpiloot die een lulsmoes gebruikt om hem toch niet te kopen.
 
Zo gemakkelijk gaat dat niet... In België mag er max 3000€ cash gegeven worden, ga je die "koper" eerst heel het bedrag op je rekening laten storten dan?

En los daarvan, ik wil ze niet tellen, die een lening aan zullen gaan voor een motor... die willen eerst beslissen zodat ze weten hoeveel ze moeten gaan vragen bij de bank.


Ik ben ook niet geneigd om de eerste de beste te laten testrijden op een dure motor.

Je zal zeker de eerste niet zijn waarvan:

- de testrijder met de noorderzon verdwijnt... en een "gestolen auto" bij je achterlaat op de inrit.
- de testrijder de motorfiets laat vallen, of erger nog, in een ongeval betrokken raakt.
Woon niet in België 🥴 ,zo heb ik het altijd gedaan en is nooit een probleem geweest,
ook niet bij motoren die ik aan je landgenoten verkocht heb. ;)
 
En kopen bij een handelaar? Is dat dan wel risicovrij? Hier zijn al motoren opgekocht door een handelaar, via de telefoon en slechts met wat foto's.
Denk je dat die handelaar een testrit komt doen?

Hij zet die motor gewoon bij hem in de shop, + xxxxx€ en daar wordt 'm ook dikwijls verkocht zonder testrit, want ja... bij een handelaar zit je wel goed. _O-
Ook bij handelaren is er verschil.
Jan met schuurtje en advertenties op marktplaats zal anders zijn als een goed bekend staande dealer als bv Ten Kate.
Bij problemen en garantie zal die dealer ook zijn best doen om het op te lossen.

en dat zul je ook in de aankoopprijs terug zien, alles heeft zijn waarde.
Een perfecte motor voor een belachelijk lage prijs zul je inderdaad niet veel tegenkomen.

En ja, je kunt zeker een goede motor bij een particulier tegenkomen. Tijd / Geld / Risico het zijn allemaal afwegingen.
 
Ook bij handelaren is er verschil.
Jan met schuurtje en advertenties op marktplaats zal anders zijn als een goed bekend staande dealer als bv Ten Kate.
Bij problemen en garantie zal die dealer ook zijn best doen om het op te lossen.

en dat zul je ook in de aankoopprijs terug zien, alles heeft zijn waarde.
Een perfecte motor voor een belachelijk lage prijs zul je inderdaad niet veel tegenkomen.

En ja, je kunt zeker een goede motor bij een particulier tegenkomen. Tijd / Geld / Risico het zijn allemaal afwegingen.
Handelaar = de schuurtjes, doorschuivers
Tenkate ea = motorzaak

Groot verschil en vallen niet onder dezelfde noemer "handelaar"
 
Mijn vader wilde ooit eens een motor kopen, hij vond het een heel mooi ding. Tot slot nog even een proef ritje maken..
Hij heeft hem niet gekocht, want hij vond de motor niet lekker rijden, niet dat de motor in slechte conditie was of zo, maar hij vond het geen fijn ding om op te rijden.. Heeft ie ook tegen de verkoper gezegd.
Is al lang geleden, was een Honda, weet niet meer wat voor model.
Heb ik vijftien jaar geleden ook wel eens gehad met een VTR 1000 Firestorm.
De 2Brothers uitlaten vond ik veel te hard en er haperde af en toe wat bij de injectie.
Hikjes.
Maar verder wel een motor of dertig gekocht zonder proefrit.
Vaak wen je aan een zitpositie.

Mijn tweede motor was daarvan een goed voorbeeld.
De motor in zijn geheel net wat te klein, knieën te hoog, stuur voor mij te laag, tank in de buik.
Bij de proefrit mijn lies verrekt, maar wat wilde ik het ding graag hebben.
We hebben het een half jaar heel goed samen gehad.
Totdat het blok naar de eeuwige jachtvelden is gegaan. :')

IMG-20220708-WA0003.jpg
 
En kopen bij een handelaar? Is dat dan wel risicovrij? Hier zijn al motoren opgekocht door een handelaar, via de telefoon en slechts met wat foto's.
Denk je dat die handelaar een testrit komt doen?

Hij zet die motor gewoon bij hem in de shop, + xxxxx€ en daar wordt 'm ook dikwijls verkocht zonder testrit, want ja... bij een handelaar zit je wel goed. _O-
Je maakt er wel een verhaal van alsof ik dat beweer.

Bij aankoop bij een handelaar of dealer is het simpelweg een andere situatie dan bij een particulier. Je hebt in het laatste geval een stuk minder kans op een fijne afloop in het het geval je getild bent. Wat niet zegt dat dat bij een koop bij een bedrijf per definitie makkelijk en goed geregeld is. Er gelden gewoon andere regels.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik vijftien jaar geleden ook wel eens gehad met een VTR 1000 Firestorm.
De 2Brothers uitlaten vond ik veel te hard en er haperde af en toe wat bij de injectie.
Hikjes.
Maar verder wel een motor of dertig gekocht zonder proefrit.
Vaak wen je aan een zitpositie.

Mijn tweede motor was daarvan een goed voorbeeld.
De motor in zijn geheel net wat te klein, knieën te hoog, stuur voor mij te laag, tank in de buik.
Bij de proefrit mijn lies verrekt, maar wat wilde ik het ding graag hebben.
We hebben het een half jaar heel goed samen gehad.
Totdat het blok naar de eeuwige jachtvelden is gegaan. :')

Bekijk bijlage 1793536
Das een RG250, heb iik aantal keren op gereden, bijzonder fijn ding!
 
Heb ik vijftien jaar geleden ook wel eens gehad met een VTR 1000 Firestorm.
De 2Brothers uitlaten vond ik veel te hard en er haperde af en toe wat bij de injectie.
Hikjes.
Maar verder wel een motor of dertig gekocht zonder proefrit.
Vaak wen je aan een zitpositie.

Mijn tweede motor was daarvan een goed voorbeeld.
De motor in zijn geheel net wat te klein, knieën te hoog, stuur voor mij te laag, tank in de buik.
Bij de proefrit mijn lies verrekt, maar wat wilde ik het ding graag hebben.
We hebben het een half jaar heel goed samen gehad.
Totdat het blok naar de eeuwige jachtvelden is gegaan. :')

Bekijk bijlage 1793536
Een WW en die zijn nu goud waard :Y
 
Je maakt er wel een verhaal van alsof ik dat beweer.

Was niet mijn bedoeling.

Maar ervaring leert me dat velen er heilig van overtuigd zijn dat kopen bij een handelaar de beste keuze is...


Ik verkocht vorig jaar mijn MX-5, 2 jaar oud, voor een vrij mooie prijs. (inclusief 1 jaar fabrieksgarantie, want 3 jaar op Mazda)

Interesse van iemand, maar vertrouwde het niet zo goed, want ik ben particulier...

Geen probleem... dan niet.

Nog geen week later een handelaar aan de deur, heeft 500€ van mijn prijs afgepingeld en de MX-5 meegenomen.
Stond vrij snel bij die officiële Mazda dealer te koop voor 2500€ meer dan wat ik initieel vroeg.

Wie denk je dat die wagen is gaan kopen? _O- _O- _O-




Ik wil maar zeggen.. Hier gaat wellicht mijn 1250GS ook verkocht worden tegen het einde van het jaar.
Die is gewoon teveel waard om jan en alleman testritjes ermee te laten doen.
Motor is gewoon goed, dealeronderhouden en geen schade.

Wil een particulier niet kopen zonder testrit? Geen probleem, dan gaat hij die ook maar bij de dealer halen voor een hoop meer euro's dan dat 'm bij mij meegenomen kan worden.
Met gewoon dezelfde garantie, want gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie.
 
Je moet wel op tijd tweetaktolie in het tankje boven de benzinetank doen. O-)
Het waarschuwingslampje brande al dertig kilometer.
Ding had net een volledige revisie gehad in mijn bezit.
Daarom deed ik altijd wat extra olie door de benzine,je weet maar nooit.
 
Was niet mijn bedoeling.

Maar ervaring leert me dat velen er heilig van overtuigd zijn dat kopen bij een handelaar de beste keuze is...


Ik verkocht vorig jaar mijn MX-5, 2 jaar oud, voor een vrij mooie prijs. (inclusief 1 jaar fabrieksgarantie, want 3 jaar op Mazda)

Interesse van iemand, maar vertrouwde het niet zo goed, want ik ben particulier...

Geen probleem... dan niet.

Nog geen week later een handelaar aan de deur, heeft 500€ van mijn prijs afgepingeld en de MX-5 meegenomen.
Stond vrij snel bij die officiële Mazda dealer te koop voor 2500€ meer dan wat ik initieel vroeg.

Wie denk je dat die wagen is gaan kopen? _O- _O- _O-




Ik wil maar zeggen.. Hier gaat wellicht mijn 1250GS ook verkocht worden tegen het einde van het jaar.
Die is gewoon teveel waard om jan en alleman testritjes ermee te laten doen.
Motor is gewoon goed, dealeronderhouden en geen schade.

Wil een particulier niet kopen zonder testrit? Geen probleem, dan gaat hij die ook maar bij de dealer halen voor een hoop meer euro's dan dat 'm bij mij meegenomen kan worden.
Met gewoon dezelfde garantie, want gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie.
Kom het met enige regelmaar
Was niet mijn bedoeling.

Maar ervaring leert me dat velen er heilig van overtuigd zijn dat kopen bij een handelaar de beste keuze is...


Ik verkocht vorig jaar mijn MX-5, 2 jaar oud, voor een vrij mooie prijs. (inclusief 1 jaar fabrieksgarantie, want 3 jaar op Mazda)

Interesse van iemand, maar vertrouwde het niet zo goed, want ik ben particulier...

Geen probleem... dan niet.

Nog geen week later een handelaar aan de deur, heeft 500€ van mijn prijs afgepingeld en de MX-5 meegenomen.
Stond vrij snel bij die officiële Mazda dealer te koop voor 2500€ meer dan wat ik initieel vroeg.

Wie denk je dat die wagen is gaan kopen? _O- _O- _O-




Ik wil maar zeggen.. Hier gaat wellicht mijn 1250GS ook verkocht worden tegen het einde van het jaar.
Die is gewoon teveel waard om jan en alleman testritjes ermee te laten doen.
Motor is gewoon goed, dealeronderhouden en geen schade.

Wil een particulier niet kopen zonder testrit? Geen probleem, dan gaat hij die ook maar bij de dealer halen voor een hoop meer euro's dan dat 'm bij mij meegenomen kan worden.
Met gewoon dezelfde garantie, want gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie.
Tja zo werkt dat bij handelaren,zoeken een suffe particulier en bieden laag,trap je er in dan staat de motor ff later voor meer weer te koop
bij een dealer of andere handelaar :Y
Zo werken die sites als ik wil van mijn motor af.nl ook,die werken als hulpje voor handelaren,eerste bod is altijd schofterig laag ,trap
je daar niet in bieden ze wat meer,trapje daar nog steeds niet in bieden ze na een tijd wachten nog wat meer,maar dat is dan nog steeds ruim
onder de marktwaarde.
 
Laatst bewerkt:
Tja zo werkt dat bij handelaren,zoeken een suffe particulier en bieden laag,trap je er in dan staat de motor ff later voor meer weer te koop
bij een dealer of andere handelaar :Y

Zo'n suffe particulier ben ik niet.
Ik heb die MX-5 verkocht voor quasi hetzelfde bedrag dat ik 'm kocht een jaar eerder.. ik had er bijna winst op gemaakt. 🤷‍♂️


Toen ik mijn Supertenere wilde verkopen afgelopen winter heb ik wel wat biedingen gehad van dat soort handelaars... die dachten even dat ik snel geld nodig had. _O-





Maar goed, denk dat ik die GS gewoon bij de dealer ga achterlaten, gaat me een hoop nodeloze discussie's vermijden... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan