Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
denk dat het er een beetje van af hangt wat voor figuur er op de oprit staat , heb een poos geleden een motor verkocht aan iemand die er helemaal wild van was en vreselijk serieus , als het klikt dan klikt het , heb hem gewoon een proefrit laten maken , maar als er een of ander jochie met een pas gehaald rijbewijs had gestaan dan had ik het niet gedaan
 
denk dat het er een beetje van af hangt wat voor figuur er op de oprit staat , heb een poos geleden een motor verkocht aan iemand die er helemaal wild van was en vreselijk serieus , als het klikt dan klikt het , heb hem gewoon een proefrit laten maken , maar als er een of ander jochie met een pas gehaald rijbewijs had gestaan dan had ik het niet gedaan
Ja, maar dat is ook even de inschatting die een motorzaak ook maakt. Iemand met net z'n rijbewijs krijgt ook geen hayabusa mee.
 
Als de onderhoudshistorie goed is, had de verkoper het kunnen en moeten weten. Dus van de domme houden wordt dan moeilijk
Dat is wel een interessante. Als een verkoper stelt dat de motor altijd goed onderhoud heeft gehad en er is daarna een mankement dat bij normaal onderhoud ontdekt had moeten zijn heeft de verkoper toch iets verzwegen. Ofwel dat er toch geen onderhoud is geweest, ofwel dat daar iets aan het licht is gekomen dat hij nu niet heeft gemeld.

Vraag is dan wel wat voor mankement bij normaal onderhoud gegarandeerd aan de orde zou moeten komen.
 
Hier even snel drie stuks te koop gevonden. 8)7
Het voorbeeld is eentje.
Bekijk bijlage 1793749
Ik heb er jaren geleden 1 kunnen kopen voor de helft van dat bedrag,ben toen wezen kijken,ik schrok er van
hoe klein deze motoren in werkelijkheid zijn 😳 ,paste er dan ook met geen mogelijkheid op:N,dingen zijn gemaakt voor kleine Italiaantjes,het is dus bij dromen gebleven.
 
Ik heb er jaren geleden 1 kunnen kopen voor de helft van dat bedrag,ben toen wezen kijken,ik schrok er van
hoe klein deze motoren in werkelijkheid zijn 😳 ,paste er dan ook met geen mogelijkheid op:N,dingen zijn gemaakt voor kleine Italiaantjes,het is dus bij dromen gebleven.
En was die wel in rijdbare staat?
Er zijn (zoals je vast weet) nog bedrijfjes bezig geweest om die injectie opnieuw uit te vinden.
Maar wel gaaf om in het echt te zien.
Jammer van de afmetingen dan. ;)
(Het bouwt wel lekker licht :') )
 
En was die wel in rijdbare staat?
Er zijn (zoals je vast weet) nog bedrijfjes bezig geweest om die injectie opnieuw uit te vinden.
Maar wel gaaf om in het echt te zien.
Jammer van de afmetingen dan. ;)
(Het bouwt wel lekker licht :') )
Ja deze was omgebouwd naar carburateurs er stond 1800km op de teller,met mijn 120kg
kon ik me echt niet tussen het kontje en de tank wringen,hoe graag ik het ook zou willen ;)
Ik heb toen maar deze NS400R gekocht als troost waar ik wel genoeg ruimte op had,was ook
nog eens zo,n 10000,- goedkoper.
divmo0183.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik koop mijn motoren nieuw - in een aantal gevallen uit de folder - dus een proefrit is vaak niet eens mogelijk. De enige proefrit die ik ooit gemaakt heb was in 1996 toen ik mijn 1e sportfiets ging kopen (GSXR600). Omdat ik niet wist of het iets voor mij was heb ik toen een halve dag een GSXR uit de verhuur van mijn toenmalige dealer meegekregen. Daarna altijd supersport blijven rijden zonder proefritten.
 
Ja deze was omgebouwd naar carburateurs er stond 1800km op de teller,met mijn 120kg
kon ik me echt niet tussen het kontje en de tank wringen,hoe graag ik het ook zou willen ;)
Ik heb toen maar deze NS400R gekocht als troost waar ik wel genoeg ruimte op had,was ook
nog eens zo,n 10000,- goedkoper.Bekijk bijlage 1793797
En die NS400R is er nog? :)
 
Ik koop mijn motoren nieuw - in een aantal gevallen uit de folder - dus een proefrit is vaak niet eens mogelijk. De enige proefrit die ik ooit gemaakt heb was in 1996 toen ik mijn 1e sportfiets ging kopen (GSXR600). Omdat ik niet wist of het iets voor mij was heb ik toen een halve dag een GSXR uit de verhuur van mijn toenmalige dealer meegekregen. Daarna altijd supersport blijven rijden zonder proefritten.
Nieuw kopen = garantie.
Je staat als consument heel sterk met een nieuw product. Dat moet aan duidelijke eisen en verwachtingen voldoen. Daarbij zal een gerenommeerde dealer ook z’n best doen zodat je nog eens terug komt voor onderhoud en een volgende aankoop.

Dat heb je allemaal niet bij particuliere verkoop en daar zit ‘en nou net de kneep.
 
Dat is wel een interessante. Als een verkoper stelt dat de motor altijd goed onderhoud heeft gehad en er is daarna een mankement dat bij normaal onderhoud ontdekt had moeten zijn heeft de verkoper toch iets verzwegen. Ofwel dat er toch geen onderhoud is geweest, ofwel dat daar iets aan het licht is gekomen dat hij nu niet heeft gemeld.

Vraag is dan wel wat voor mankement bij normaal onderhoud gegarandeerd aan de orde zou moeten komen.
Dit lijkt mij het onderhoud zoals voorgeschreven door de fabrikant. Wat bij xxxx KM's moet worden gedaan.
 
Dit lijkt mij het onderhoud zoals voorgeschreven door de fabrikant. Wat bij xxxx KM's moet worden gedaan.

Ja, maar wat is een voorbeeld van een mankement dat een motorfiets kan hebben dat bij voorgeschreven onderhoud zou moeten zijn opgemerkt.
 
Ik gebruik een overeenkomst die getekend wordt voor een proefrit. Daarin meld ik eventuele bekende problemen/mankementen of beschadigingen, km stand etc... en de afspraak bij schade door proefrit. Aspirant koper informeer ik hierover zodra hij aanstuurt op een bezichtiging en proefrit. Nooit gedoe over gehad. Nou ja... diegene die het niet wil.. ziet sowieso al af van de bezichtiging/proefrit.
Schijnt een prima filter te zijn om bepaald volk buiten de deur te houden. Werkt prima !
Heb zelf al 2 motoren in Duitsland gekocht bij particulieren. Hier is dat heel normaal. ADAC heeft een mooi format hiervoor.
 
En duidelijk afspreken, bij schade heb je automatisch de motor gekocht

Ik gebruik een overeenkomst die getekend wordt voor een proefrit.

Bovenstaande idd... gewoon een juridisch bindende overeenkomst laten tekenen waar alle afspraken in staan, liefste wel ff laten controleren door een jurist ivm rechtsgeldigheid... met je ID en volledig geldbedrag uiteraard voor als mensen nog rare ideeën krijgen.

Dan kan je rustig iemand een proefrit laten maken. Brokken = dokken 🤣🤣

Zo niet dan zoek maar lekker verder :W
 
Ik gebruik een overeenkomst die getekend wordt voor een proefrit. Daarin meld ik eventuele bekende problemen/mankementen of beschadigingen, km stand etc... en de afspraak bij schade door proefrit. Aspirant koper informeer ik hierover zodra hij aanstuurt op een bezichtiging en proefrit. Nooit gedoe over gehad. Nou ja... diegene die het niet wil.. ziet sowieso al af van de bezichtiging/proefrit.
Schijnt een prima filter te zijn om bepaald volk buiten de deur te houden. Werkt prima !
Heb zelf al 2 motoren in Duitsland gekocht bij particulieren. Hier is dat heel normaal. ADAC heeft een mooi format hiervoor.
Idem hier, ook met de tijd erbij voor eventuele boetes achteraf.
 
Dan kan je rustig iemand een proefrit laten maken. Brokken = dokken 🤣🤣

Rustig zou ik dat niet noemen.. .

Er moet ook geld zijn om te dokken he... en dat weet je op voorhand niet. Voor je het weet zit je in een procedure die langer duurt dan een paar dagen...
En als jij het geld nodig hebt om die nieuwe motor te kopen moet je het ook maar zien te overbruggen.



Testritten zijn NOOIT zonder risico, wat voor papiertje je ook op gaat maken. 🤷‍♂️
 
Idem hier, ook met de tijd erbij voor eventuele boetes achteraf.
Zo’n overeenkomst is allemaal leuk en aardig maar wat nou als diegene bijv schade maakt en die geeft aan het niet te gaan betalen ondanks de getekende overeenkomst. Dan moet je een juridische procedure aan gaan wat waarschijnlijk meer geld kost dan je lief is en waar je een hoop tijd aan kwijt bent.
 
Ik ben ooit naar een motor gaan kijken , eenmaal daar bleek pas dat er geen proefrit gemaakt mocht worden.
maar ik mocht wel een stukje achterop mee rijden?
grappig verhaal , ik heb de goede man veel succes gewenst met zijn handel ,

Als ik voor een habbekrats een project koop kan ik geen proefrit maken, maar daar is dan de prijs ook naar.
Als ik voor de gewone marktprijs een naar zeggen prima rijdende motor koop wil ik er ook op gereden hebben.
 
Zo’n overeenkomst is allemaal leuk en aardig maar wat nou als diegene bijv schade maakt en die geeft aan het niet te gaan betalen ondanks de getekende overeenkomst. Dan moet je een juridische procedure aan gaan wat waarschijnlijk meer geld kost dan je lief is en waar je een hoop tijd aan kwijt bent.
Dat is zo, maar ik ga ervan uit dat dit toch (samen met wat inschatting) de niet-ernstige kopers eruit filtert.
 
Niet dat het hier veel belang heeft,maar die wet telt alleen bij BTW plichtigen,handelaars dus,niet bij een verkoop tussen 2 particulieren.
Als ik uw moto koop mag ik die dus wel cash betalen,ook boven de €3000.
Uw bank gaat waarschijnlijk wel een bewijs vragen van de herkomst van het geld,als je het op je rekening wil zetten.
Het lijkt er steeds meer op dat als je contant geld gebruikt dat je gelijk een crimineel bent, best een foute ontwikkeling..
 
HIer in Nederland mag je gewoon 10k storten zonder vraag/melding dacht ik
Niet dat het hier veel belang heeft,maar die wet telt alleen bij BTW plichtigen,handelaars dus,niet bij een verkoop tussen 2 particulieren.
Als ik uw moto koop mag ik die dus wel cash betalen,ook boven de €3000.
Uw bank gaat waarschijnlijk wel een bewijs vragen van de herkomst van het geld,als je het op je rekening wil zetten.
 
Er moet ook geld zijn om te dokken he.
Dat zeg ik vantevoren dokken dan weet je dat de motor heel terug komt.

Het lijkt er steeds meer op dat als je contant geld gebruikt dat je gelijk een crimineel bent, best een foute ontwikkeling..
Zodra iemand met een aanzienlijk bedrag cash wil betalen maar jij hebt het geld op de bank nodig en je stort het vervolgens af naar de bank dan krijg je daar vragen over idd. Dus beste is gewoon transactie via de bank. Of als iemand enkel cash kan/wil betalen een bewijs/koopovereenkomst maken zodat je die kan tonen als bewijs van herkomst waar je zwarte geld vandaan komt 😂😂
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan