Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben van R

Rookie
7 nov 2016
4
3
Ik zie een BMW van een particulier op marktplaats, vraagprijs €14.500,- en bieden vanaf €14.000,-. Ik geef aan interesse te hebben en wil afspreken voor een proefrit. Zegt Stukje dat doe ik niet! Je mag de motor wel door een bedrijf laten keuren maar voor de koop mag je er niet op rijden!!!

Is dit normaal?
 
als het nu een motor van 2000 euro was en als je dan zelf een beetje handig bent, dan zou je het misschien nog kunnen wagen. Maar 14000 euro zonder proefrijden. No wat.
Maar ik zou verkoper wel eens vragen waarom hij dat niet wil
 
Verplaats je even in zijn positie. Veel particuliere verkopers hebben er helaas slechte ervaringen mee. Er komen vaak rare personen op zo’n advertentie af.

Ik denk dat het kan schelen als je gewoon afspreekt om te komen kijken en dan bij hele grote interesse informeert of je misschien een proefritje kunt maken. Dan kan hij zien dat je betrouwbaar bent en kunnen jullie eventueel overleggen wat er voor nodig is dat hij je met een gerust hart de weg op kan laten gaan met zijn motor.
 
Als je hem trouwens door een bedrijf mag laten keuren heb je ook veel zekerheid.

In het geval dat je gewoon nog niet zeker weet of zo’n motor wat voor je is, en je bent je nog aan het oriënteren, kan ik wel begrijpen dat een particuliere verkoper niet zit te wachten om daarvoor zijn dure motor uit te lenen en speciaal voor jou thuis te blijven. Hij kent je niet. Veel zogenaamde kopers komen niet eens opdagen.
 
Als je hem trouwens door een bedrijf mag laten keuren heb je ook veel zekerheid.

In het geval dat je gewoon nog niet zeker weet of zo’n motor wat voor je is, en je bent je nog aan het oriënteren, kan ik wel begrijpen dat een particuliere verkoper niet zit te wachten om daarvoor zijn dure motor uit te lenen en speciaal voor jou thuis te blijven. Hij kent je niet. Veel zogenaamde kopers komen niet eens opdagen.
Dan moet de verkoper het ding niet te koop zetten, maar gewoon inruilen in de handel. Proefrit is bij het te koop zetten van een motorfiets iets wat je gewoon kunt verwachten als verkoper zijnde. Om dat bij voorbaat op zo een lompe manier al uit te sluiten en de koper op extra kosten te jagen, Wie weet is het bedrijf in de buurt wat toevallig tijd heeft wel onderdeel van the game en blijkt het ding zo krom als een hoepel na aanschaf, of zou die wel toestemming geven om naar je eigen lokale monteur te laten gaan om zijn motor geheel na te laten lopen op alles, waarbij echt wel beplating of iets los moet, tevens hoe wil die dan een proefrit vookomen? spelletjes als het om geld gaat worden er genoeg gespeeld. Zoals de waard is....
 
Ik had begin van deze week nog een HP2 Sport te koop.
De eerste belangstellende leek achteraf alleen uit op een ritje.
Even naar huis gereden om aan zijn vrouw te laten zien.
Terug.. en kort dat hij last van zijn polsen had.

En de reacties op mijn andere motor zijn om te huilen.
Nu gekocht door mensen die de papieren niet hebben om hem over te schrijven.

Ik was even vergeten dat ik ze beiden in zou ruilen bij de dealer.
Maar door mijn ongeduld krijg ik nu toch de particuliere douche uitgestort. :+
 
Verplaats je even in zijn positie. Veel particuliere verkopers hebben er helaas slechte ervaringen mee. Er komen vaak rare personen op zo’n advertentie af.

Ik denk dat het kan schelen als je gewoon afspreekt om te komen kijken en dan bij hele grote interesse informeert of je misschien een proefritje kunt maken. Dan kan hij zien dat je betrouwbaar bent en kunnen jullie eventueel overleggen wat er voor nodig is dat hij je met een gerust hart de weg op kan laten gaan met zijn motor.

Met zo'n bericht al in de advertentie ga ik niet eens kijken. Als iemand interesse toont kun je best snel eruit halen of iemand serieus interesse heeft of niet.
Ik zelf rij met een andere motor mee dus ik kan zien wat ze doen en er vandoor gaan moet het een beste rijder zijn en de tank van de te verkopen motor is niet zo vol.
 
Vind het nog helemaal niet zo gek dat hij je niet laat proefrijden. Relatief dure motor, en je weet niet wie er langs komt om proef te rijden.
Zou mijn huidige motor ook nooit meegeven voor een proefrit.. te duur en er komen waarschijnlijk alleen maar mensen op af die hem "eens gereden willen hebben in hun leven" net als bij @Worldbeater en dan met een lul-excuus van je polsen doen zeer.. :N

@Honda Aap ziet wel erg veel beren op de weg.. Als deze motor is onderhouden door een BMW garage dan hebben zij dus de onderhoudshistorie in huis. Daar even nagaan wat de historie van de motor is en je weet genoeg. Lijkt me nou niet dat een officiële BMW dealer zich gaat bezighouden met "shady" spelletjes.

Heb bij de verkoop van mijn vorige motor degene die een proefrit wilde maken een overeenkomst laten tekenen (Met ID bewijs nummer erbij etc.) Slopen = Kopen.
 
Dan komt bij mij de vraag op, wanneer je zou toegeven dan gaat de eigenaar hem zeker naar een motorzaak rijden?
En is die motorzaak wel naar keuze of heeft de verkoper daar ook nog voorwaardes aan verbonden?:+

Ik zou zeggen verplaats je lekker niet in de verkoper en verplaats je gewoon naar de volgende occasion;)
 
Aan de ene kant snap ik verkoper, maar als je er zo instaat, verkoop hem dan aan een opkoper, ja, krijg je minder maar geen risico
Zou zelf idd niet kopen zonder rijden
Zelf diverse motoren verkocht, iedereen heeft proef gereden, bij de laatste reed ik met de auto mee, bij gebrek aan capabele motor
En duidelijk afspreken, bij schade heb je automatisch de motor gekocht
 
Iklaat altijd weten dat proefrijden kan maar dat ik het volledige aankoopbedrag eerst wil hebben
als borg,zo weet je ook gelijk of iemand serieus is,overigens heb ik altijd de motor verkocht na een proefrit
en dat zijn er veel geweest.
Wat ik mij afvraag hoe da verzekeringstechnisch zit?
Je spreekt een prijs af en hij betaald ovb de proefrit maar vervolgens veroorzaakt hij flinke schade.
Neem aan dat de polis nog op jouw naam staat?
Wie gaat de terugval in no-claim betalen?
(Op een motor van 14k zal die premie best hoog zijn)

edit:
Zou het een optie zijn om de koper de motor via motorshare te laten huren?
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mij afvraag hoe da verzekeringstechnisch zit?
Je spreekt een prijs af en hij betaald ovb de proefrit maar vervolgens veroorzaakt hij flinke schade.
Neem aan dat de polis nog op jouw naam staat?
Wie gaat de terugval in no-claim betalen?
(Op een motor van 14k zal die premie best hoog zijn)

edit:
Zou het een optie zijn om de koper de motor via motorshare te laten huren?
Ligt er aan,ik betaal sowieso weinig ,ik zit al jaren op de max korting,maar kan me voorstellen dat
bij andere wel een probleem kan zijn,bij motorzaken zit je vast aan een vast bedrag wat je kwijt ben
als je schade veroorzaakt,bij ons was dat 1500,- ,zoiets zou je ook af kunnen spreken.
 
Nog ter aanvulling, ik heb aangeboden mijn rijbewijs te kopiëren, een overeenkomst te tekenen dat bij schade ik die moet betalen en zelfs om met mijn motor mee te rijden, dus gewoon even van motor ruilen (we hebben het zelfde type).
Ik lees wel dat een enkeling ook geen anderen op hun motor laten rijden, maar ruil je dan je motor in of verkoop je via een motorzaak?
 
Nog ter aanvulling, ik heb aangeboden mijn rijbewijs te kopiëren, een overeenkomst te tekenen dat bij schade ik die moet betalen en zelfs om met mijn motor mee te rijden, dus gewoon even van motor ruilen (we hebben het zelfde type).
Ik lees wel dat een enkeling ook geen anderen op hun motor laten rijden, maar ruil je dan je motor in of verkoop je via een motorzaak?

Dan zou ik hem ook een overeenkomst laten tekenen voor vergoeding eventuele schade wanneer die op jou motor plaats neemt;)

De eerste persoon anders dan mijzelf die op mijn R6 reed was de latere koper.
Op de Alp mag alleen @Eric1977 rijden om te checken of de remmen goed zijn:+
 
Nog ter aanvulling, ik heb aangeboden mijn rijbewijs te kopiëren, een overeenkomst te tekenen dat bij schade ik die moet betalen en zelfs om met mijn motor mee te rijden, dus gewoon even van motor ruilen (we hebben het zelfde type).
Ik lees wel dat een enkeling ook geen anderen op hun motor laten rijden, maar ruil je dan je motor in of verkoop je via een motorzaak?

Uk heb mijn laatste 2 verkocht zonder proefrit voor de verkoop. Het mocht wel..maar nadat ie op de ander z'n naam stond. Dit ivm verzekering. De ene stond geschorst....de andere toen niet.
Beviel ie echt niet..dan nam ik hem terug op naam. En ja..dan komt er wel een koper bij (te zien bij ovi.rdw). Maar ik wist zeker geen gezeik te hebben met verzekering of boete.
Doordat ze hem op hun naam moesten zetten (en betalen uiteraard) wist ik dat ik de testpiloten eruit haalde. Ik zou dit zelf ook prettig vinden bij aankoop. Al die manieren van rijbewijs achterlaten, meerijden etc etc helpen uiteindelijk geen fuck als er een probleem is. Denk aan. Vallen oid....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan