Motor koper via Marktplaats zonder proef rijden.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zeg ik vantevoren dokken dan weet je dat de motor heel terug komt.


Zodra iemand met een aanzienlijk bedrag cash wil betalen maar jij hebt het geld op de bank nodig en je stort het vervolgens af naar de bank dan krijg je daar vragen over idd. Dus beste is gewoon transactie via de bank. Of als iemand enkel cash kan/wil betalen een bewijs/koopovereenkomst maken zodat je die kan tonen als bewijs van herkomst waar je zwarte geld vandaan komt 😂😂
Cash is gelijk zwart geld?
 
Dat is zo, maar ik ga ervan uit dat dit toch (samen met wat inschatting) de niet-ernstige kopers eruit filtert.
Dat is ook wel zo, maar dat werkt twee kanten op natuurlijk. Als ik als serieus geïnteresseerde een advertentie lees waarin ik de hele motor vooraf moet betalen als borg, een papiertje in moet vullen, etc. dan kijk ik ook verder. En ik zal nooit op iemand z'n motor gaan rijden als ik niet van plan ben dat ding te kopen en de proefrit nog het laatste is om de deal rond te maken. Dat doe ik bij een dealer niet en ook niet bij een particulier.

Een motor kopen/verkopen gaat ook om vertrouwen. Als je het niet vertrouwd en geen goed gevoel bij die persoon hebt dan moet je het niet doen. De motoren die ik tot nu toe heb gekocht en verkocht waren allemaal van een particulier (tot nu toe maar 6, maar toch) en heb ik nooit vooraf geld af hoeven geven, is er niemand meegereden, heb ik niks hoeven ondertekenen en is altijd prima gegaan.

Als je vooraf er al vanuit gaat dat er ellende komt, dan komt die er ook vaak.
 
Ik heb vorige week zondag een motor verkocht aan een Grieks met Turks rijbewijs.
De Engels sprekende baas van de jongen was mee.
Hij wilde hem op de zaak hebben en een faktuur.
Ze zouden de motor later komen halen.

Dus ik heb een verkoop factuurtje gemaakt met nul BTW in de opsomming en overal particulier gezet, in de aanhef en de regel 0% BTW.
In de avond netjes €4.000 euro op de rekening. :t

Maar nu het overschrijven nog.
Door de week heeft de baas blijkbaar geen tijd om de motor over te schrijven op de zaak met een KvK en zijn legitimatie.
En de werknemer waar de motor voor is krijgt pas over vier weken een BSN nummer.
Ze hebben ook geen collega die hem even op naam kan zetten.
Hij wil NU rijden en de verzekering en wegenbelasting dan wel betalen ondertussen.
Maar meenemen is binnen 24 uur overschrijven heb ik gezegd.
Het ene moment snapt hij dat, het andere moment wil hij hem weer ophalen, desnoods zonder kentekenplaat. 8)7

Honderd WhatsApp berichten verder. :')
Nu sinds vrijdag niets meer gehoord.

Tot half september ben ik een motorstalling. :? :')
 
Ik heb vorige week zondag een motor verkocht aan een Grieks met Turks rijbewijs.
De Engels sprekende baas van de jongen was mee.
Hij wilde hem op de zaak hebben en een faktuur.
Ze zouden de motor later komen halen.

Dus ik heb een verkoop factuurtje gemaakt met nul BTW in de opsomming en overal particulier gezet, in de aanhef en de regel 0% BTW.
In de avond netjes €4.000 euro op de rekening. :t

Maar nu het overschrijven nog.
Door de week heeft de baas blijkbaar geen tijd om de motor over te schrijven op de zaak met een KvK en zijn legitimatie.
En de werknemer waar de motor voor is krijgt pas over vier weken een BSN nummer.
Ze hebben ook geen collega die hem even op naam kan zetten.
Hij wil NU rijden en de verzekering en wegenbelasting dan wel betalen ondertussen.
Maar meenemen is binnen 24 uur overschrijven heb ik gezegd.
Het ene moment snapt hij dat, het andere moment wil hij hem weer ophalen, desnoods zonder kentekenplaat. 8)7

Honderd WhatsApp berichten verder. :')
Nu sinds vrijdag niets meer gehoord.

Tot half september ben ik een motorstalling. :? :')
Wel een dure motorstalling: 4.000 euro :+.
 
Wel een dure motorstalling: 4.000 euro :+.
Mja, hij staat ondertussen nog op Facebook en Marktplaats.
Maar het is dood en doodstil op een enkele stomme vraag na. _O-

Ik wilde hem eigenlijk deze week in originele staat brengen en inruilen bij de dealer.
Bij losse verkoop van de extra set wielen, Hyperpro schokbreker, LED koplamp, en origineel BMW verhoogd zadel zal ik het bedrag minimaal evenaren. O-)
 
Het lijkt er steeds meer op dat als je contant geld gebruikt dat je gelijk een crimineel bent, best een foute ontwikkeling..
Mee eens. Het wordt ook steeds meer onaantrekkelijk gemaakt om cash uit te geven, zie de zelfscan bij de supermarkt waar cash niet gaat.
En dan de Geldmaat. In mijn omgeving zijn er weinig en een aantal zijn vaak defect. Vooral geld storten (wat maar bij een beperkt aantal automaten kan) werkt heel vaak niet. Best bijzonder, we hebben nu een jaar of 30 ervaring met geldautomaten dus het principe zou zo ondertussen toch wel moeten werken zou je denken...
In Duitsland is cash nog king - daar vindt men het bv. in restaurants vaak niet fijn als je met pin betaalt vanwege de relatief hoge kosten.
 
Mee eens. Het wordt ook steeds meer onaantrekkelijk gemaakt om cash uit te geven, zie de zelfscan bij de supermarkt waar cash niet gaat.
En dan de Geldmaat. In mijn omgeving zijn er weinig en een aantal zijn vaak defect. Vooral geld storten (wat maar bij een beperkt aantal automaten kan) werkt heel vaak niet. Best bijzonder, we hebben nu een jaar of 30 ervaring met geldautomaten dus het principe zou zo ondertussen toch wel moeten werken zou je denken...
In Duitsland is cash nog king - daar vindt men het bv. in restaurants vaak niet fijn als je met pin betaalt vanwege de relatief hoge kosten.
Op het gebied van geautomatiseerd betalingsverkeer is Nederland heel ver in vergelijking met andere landen (zowel binnen als buiten Europa), zowel qua efficiency als kosten.
 
In Duitsland is cash nog king - daar vindt men het bv. in restaurants vaak niet fijn als je met pin betaalt vanwege de relatief hoge kosten.
Vorig jaar op Kreta waren ze bij evenementen bureaus ook allergisch voor pinnen.
Ik kreeg een volledige ontkenning op mijn vraag. _O-

Dan moeten ze dat misschien weer opgeven bij de belastingen. :?

Maar als ze je na een week en enkele betalingen kennen dan kan (deel)pinnen ineens wel. 8)7
 
Op het gebied van geautomatiseerd betalingsverkeer is Nederland heel ver in vergelijking met andere landen (zowel binnen als buiten Europa), zowel qua efficiency als kosten.
Zeker, maar dat je al scheef aangekeken wordt als je in een restaurant 200 piek cash afrekent gaat wat te ver vind ik.

Vorig jaar op Kreta waren ze bij evenementen bureaus ook allergisch voor pinnen.
Ik kreeg een volledige ontkenning op mijn vraag. _O-

Dan moeten ze dat misschien weer opgeven bij de belastingen. :?

Maar als ze je na een week en enkele betalingen kennen dan kan (deel)pinnen ineens wel. 8)7
Het is natuurlijk geen geheim dat er in zuid-Europa een complete zwarte economie bestaat. Ga er maar vanuit dat een groot deel van de betalingen gewoon buiten de boeken blijft als jij daar een scootertje of een bootje huurt.

In NL ook niet geheel onbekend, maar wordt wel minder. Zoals de dame van de lokale aanhangerverhuur eens ad-rem tegen een klant zei die om een BTW-bonnetje vroeg: "Dat kan, maar dan komt er wel BTW bij".
 
Een overschrijvingsbewijs is genoeg uit eigen ervaring.
Dus als jij een half miljoen aan cash afstort bij de lokale geldautomaat dan is een stortingsbewijsje van je bank voldoende om aan te tonen dat je geld eerlijk verdiend is? _O-
Denk dat je iets heel anders bedoelt of dat je mn tekst verkeerd leest :)
Is de bewijslast niet andersom?
Moet je bank aantonen dat jij je geld eerlijk hebt verdient???

Tuurlijk moet je zelf aantonen hoe je aan dat cash komt lijkt me toch volkomen logisch 8)7
 
Dus als jij een half miljoen aan cash afstort bij de lokale geldautomaat dan is een stortingsbewijsje van je bank voldoende om aan te tonen dat je geld eerlijk verdiend is? _O-
Als je de vrijwaring inlevert, kun je toch aantonen dat het geld komt van een motor die je verkocht hebt?
 
Als je de vrijwaring inlevert, kun je toch aantonen dat het geld komt van een motor die je verkocht hebt?
Nee daarmee toon je alleen aan dat je vanaf dat moment geen eigenaar meer bent 🥴🥴 niet hoeveel je in cash hebt ontvangen en van wie ofc (nogal essentieel als een bank vraagt waar je afgestortte cash vandaan komt)
 
Nee daarmee toon je alleen aan dat je vanaf dat moment geen eigenaar meer bent 🥴🥴 niet hoeveel je in cash hebt ontvangen en van wie ofc (nogal essentieel als een bank vraagt waar je afgestortte cash vandaan komt)
Ja, maar je kan wel aantonen dat er ergens ineens een bult geld vandaan komt. Het gaat die banken er ook maar om om 80% eruit te filteren zodat ze kunnen roepen dat ze hun best hebben gedaan.
Je kunt anders ook het koopcontract vervalsen.
 
Net als het witwassen van geld.
In het geval dat iemand cash wil betalen voor je motor ga je dit juist tegen door een overeenkomst op te stellen (zodat je kan aantonen van wie en waarvoor je dit geld hebt ontvangen) en kan je het dus gewoon naar de bank storten. Stel er komen vragen over kan je dit altijd bewijzen.

Zonder overeenkomst kan je de herkomst dus niet bewijzen. Ook niet enkel met een vrijwaring.
 
In het geval dat iemand cash wil betalen voor je motor ga je dit juist tegen door een overeenkomst op te stellen (zodat je kan aantonen van wie en waarvoor je dit geld hebt ontvangen) en kan je het dus gewoon naar de bank storten. Stel er komen vragen over kan je dit altijd bewijzen.

Zonder overeenkomst kan je de herkomst dus niet bewijzen. Ook niet enkel met een vrijwaring.
Als je 12000 euro op de bank stort rondom het moment waarop je je MT-10 uit 2018 hebt overgeschreven en dus niet meer in jouw bezit is, waarom zou dat niet als aannemelijk kunnen worden gezien? Lijkt me een heel plausibele verklaring. Waarde is realistisch, tijdlijn klopt en eventueel bij de nieuwe eigenaar nog te checken. Maar als je vragen krijgt over een dergelijk bedrag, sta je echt wel al langer op de radar.
 
Als je 12000 euro op de bank stort rondom het moment waarop je je MT-10 uit 2018 hebt overgeschreven en dus niet meer in jouw bezit is, waarom zou dat niet als aannemelijk kunnen worden gezien? Lijkt me een heel plausibele verklaring. Waarde is realistisch, tijdlijn klopt en eventueel bij de nieuwe eigenaar nog te checken. Maar als je vragen krijgt over een dergelijk bedrag, sta je echt wel al langer op de radar.
Dit is wel een aanname overigens. Heb je ooit de vragen gezien die gesteld worden zodra ze bewijs van transacties willen?
Dan wordt er gevraagd om originele facturen, betalingsovereenkomsten, advertenties als bewijs, chat verkeer etc etc

Dan wil je niet aankomen met enkel een vrijwaring zonder bedragen, zonder te weten wie de nieuwe eigenaar is en een verhaaltje over 'ja maar, motor verkocht'
Zou juist heel naïef zijn van een bank om dat zomaar te geloven,,, want je verkoopt je motor voor 10k en die andere 6k die uit schimmige zaken komen wordt er gewoon bijgestort... onder het mom van 'ja maar, goede zaken gedaan motor verkocht voor iets boven de marktwaarde'

Dus dat vrijwaring verhaal lijkt me niet zo heel sterk. Je wilt gewoon een duidelijke overeenkomst op papier hebben, wat je hebt verkocht, aan wie, en voor hoeveel, liefst met kopie id erbij.... Dan heb je een waterdicht verhaal. Al is het alleen maar omdat ze anders voor verdere onderzoek en bewijzen je rekening kunnen bevriezen 🥴🥴 En anders laat de kopers zelf het geld storten en gewoon overmaken, ook een kleine moeite.

Elke transactie boven 10k moet gemeld worden, daar mag je dan evt uitleg/bewijzen over geven. Daar hoef je uiteraard niet langer voor op de radar te staan. Gaat gewoon steekproefsgewijs.
 
@DucatiPower Kan best zo zijn hoor, ik denk alleen dat je als particulier die 1x in de zoveel jaar een geldbedrag stort tegelijkertijd met de verkoop van een object dat dichtbij die waarde zit, niet veel hebt uit te leggen. Volgens mij zijn er wel makkelijkere en grotere vissen te vangen, zeker met de personele onderbezetting. Mogelijk is de koper interessanter voor ze met z’n cash betaling… Maar veel ervaring heb ik er niet mee. Een paar honderd euro storten vind ik al spannend ;)
Transacties melden boven de 10k geldt voor o.a. banken zover ik weet, niet voor Piet Particulier,

Een koopovereenkomst is in NL tussen particulieren niet gebruikelijk. Zelf nooit gedaan bij aan- of verkoop (wel een keer in Duitsland) en ken volgens mij ook niemand die dat doet. Maar uiteraard is het mogelijk als je erop staat. Of het waarde heeft? Je kunt daar vast ook creatief mee omgaan en ook dan ligt het risico meer bij de verstrekker van de cash dan de ontvanger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan