Motor langere tijd (jaren) wegzetten

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.207
6.697
Uden
Ik heb een aantal brommers die al lang stilstaan. Nu is het na lange tijd steeds gedoe met verstopt of vervuilde stationair sproeiers.
Ik heb er stabilisator i.c.m 98 in gedaan maar het laat te wensen over.
Zou dit probleem opgelost zijn met enkel tanken met Aspen, Ecomaxx of zou 100+ octaan ook voldoende zijn?
Af en toe starten deed ik eerst ook wel maar ik vergeet het vaak te doen.
Neem me niet kwalijk als er meerdere topics over geopend zijn maar ik heb ze zo snel niet gevonden.
Het gaat enkel om 4-takt motoren uit de <90's.
 
Benzine kraan dicht en carbs leeg maken.
Drogen dan juist de rubbers in de carburateurs niet uit?
Mijn Blade deed ik dat ook bij en na lange tijd stilstaan zeek alle benzine uit de vlotter bakken. 3 nachten laten staan en de rubbers zaten wel weer vol en de carbs waren ook weer lekvrij. Het is wel een gedoe steeds.
 
Als je de benzine in de carbs laat zitten dan verdampt de benzine als nog en staan de rubbers ook droog. En blijft er troep achter wat niet verdampt.
Ik gooi begin winter mn motor altijd vol met euro 98. Dan in de garage kraantje dicht en laat de carbs leeg lopen.
Volgende lente kraantje open en starten.
Dat is wel natuurlijk maar 6 maanden.
 
Je titel begint met motor tijd wegzetten, met tussen haakjes jaren. In geval van jaren zou ik dan alle benzine eruit doen. Benzinetank eraf halen en beetje vullen met nieuwe motorolie, daarna om de zoveel tijd eens ronddraaien. Misschien zelfs wat olie door laten lopen de carburateur in? Bij ingebruikname alles weer schoonspoelen met nieuwe benzine. Ik weet trouwens niet hoe fabrikanten en importeurs het met hun transport doen, motoren staan misschien ook wel maandenlang of langer in de opslag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan