Motor leasen, prijzen en ervaringen gezocht

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Beste allen,

Ik ben nu ruim 7 maanden aan het werk bij mijn huidige werkgever waarbij is op de motor woon/werk-verkeer rij. Ik heb hiervoor, om tijdens het eerste jaar(contract) te bekijken of dit beviel, een oudere motor gekocht.

Nu bevalt het motor rijden me prima. Het idee was om zodra ik mijn nieuwe contract krijg een nieuwere motor aan te schaffen, met bv. ABS en die wat zuiniger rijdt.
Nu waren we op het werk zo ineens in een discussie verzeild geraakt over leasen van auto’s etc en kwam bij mij het idee op dat het leasen van een motor ook een optie is. Nu ben ik dus op zoek naar mensen met ervaring hierin. Wie least een motor (via de zaak)? Ik heb een snel rondje op Google gedaan maar kon niet zo direct leaseprijzen vinden die voor een werkgever zouden gelden. Iemand een idee wat de gangbare tarieven zijn voor zakelijke lease?

Vanwege mijn functie kan ik invloed uitoefenen op het beleid hierin, en bv. regelen dat ik wat salaris inlever en daarvoor in de plaats de leasemotor kan krijgen. Dat zou nog fiscaal vriendelijk zijn ook.

Ik hoor graag ervaringen en meningen 😊
 
Wat ik erover kon vinden, is BMW de enige die motoren least.
 
Geen ervaring mee, maar dit is al wel eens gevraagd op het forum. Kan het alleen even niet zo snel en duidelijk terugvinden.

Maar even een praktisch dingetje, wat als het vriest/sneeuwt. Hoe ga je dan naar het werk ?
 
Zelf geen ervaring. Maar heel veel motormerken/ dealers of zaken doen aan zakelijke lease. Dus zeker niet alleen BMW.
Zoek op Google, Zakelijke motorlease en je schrikt ervan wat een hits je hebt. :P
Ook oudere M-F topics hierover. Staat al veel over geschreven.
 
en zakelijke prijzen zal je moeten krijgen via een offerte. dat hangt namelijk sterk van de afspraken af die je maakt met wat er allemaal inclusief is zoals motorkleding en hoe vaak dat vervangen wordt.
 
BMW en Yamaha deden het al een poos idd, via eigen leasebedrijf of bijvoorbeeld XLLease (Yamaha). Verder bieden bijna alle dealers en motorzaken diverse arrangementen aan.

Sowieso handig om even stil te staan bij wat je wilt bereiken: louter financiering of volledig operationeel leasen?

Als ik je goed begrijp ben je in loondienst, aldus, betaald de baas mee?

Als ja: overleggen wat de mogelijkheden zijn (budget, eventueel raamwerkcontract met leasebedrijf/wagenparkbeheerder) en offertes aanvragen. Kosten zijn sterk afhankelijk van de voorgenomen gebruiksduur en het kilometrage, alsook het gehanteerde rentepercentage. Je zult dus echt even naar jouw specifieke situatie moeten kijken.

Als nee: dan ben je imho beter af met het zelf kopen van de motor. Liefst met spaargeld, eventueel met een PL, gewoon bij de bank welteverstaan, want doorgaans gunstiger rente dan die je vaak bij leasemaatschappijen aantreft.

Voor ondernemers kan het leasen aantrekkelijk zijn i.v.m. het niet hoeven aanwenden van werkkapitaal voor de aanschaf + aftrekbaarheid van kosten + het kunnen verrekenen van BTW. Als werknemer heb je die laatste 2 mogelijkheden iig (meestal) niet, en dan ben je al snel onevenredig veel duurder uit dan bij het zelf financieren van de aanschaf.

Indicatie van prijzen, bijvoorbeeld: €233 pm voor een Yamaha FJR1300 en €153 pm voor een Tracer 900. Let op, dat zijn bedragen exclusief BTW, en uitgaande van op basis van 10000 km per jaar, een contract van 60 maanden, en exclusief onderhoud, verzekering en brandstof. Meer of minder km's betekent bijbetalen, en bij voortijdig ontbinden van het contract betaal je een boete.

Zie: klik
 
Ik heb "toevallig" van de week een offerte gekregen. Duurder dan ik (de werkgever) waarschijnlijk uiteindelijk moet betalen ivm afspraken met lease maatschappij en de offerte komt van de dealer.

Net geen 800 p.m. ex btw full operational (geen brandstof voorschot).

Gaat om een R1200GS incl. de drie optiepaketten. 37,5k km per jaar, looptijd 48 maanden en inleveren bij 150.000.

Nu wordt het tijd om te lobbyen op de zaak om het ook toegestaan te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik schrik ook wel even van die prijs.

Dan is een auto wel een stuk goedkoper om te leasen
 
Ik schrik ook wel even van die prijs.

Dan is een auto wel een stuk goedkoper om te leasen
Ik schrik helemaal niet zo van dat bedrag: een dergelijke motor kost je over 150000 km en 4 jaar gemakkelijk €700 of meer per maand als je het zelf bekostigt:

- €6000 onderhoud
- €4500 of meer aan banden
- €3600 verzekering
- €480 belasting
- pakweg €20000 afschrijving

Tel de rente die de leasemaatschappij berekent erbij op en dan zit je zo op die €800 pm.

Om het verhaal voor TS nog even af te maken: stel dat de werkgever dit niet voor je regelt, maar dat je particulier gaat leasen - aannemende dat je dezelfde voorwaarden zijn gegund - dan komt er natuurlijk nog brandstof bij, en 21% BTW over het geheel (die je als niet-ondernemer meestal niet kunt verrekenen, dus: kosten). Dan komt het totaal al gauw op €1200 per maand voor zo'n BMW. In die situatie is zelf financieren dus goedkoper.

Daar rij ik een ruime station voor...
Definieer "ruim" ;)

Mijn laatste leaseauto dateerde van 2012, en die Volvo V60 kostte €1048 per maand, excl. BTW en brandstof, 4 jaar of 160000 km. Ik vond die V60 niet zo ruim :+
 
V70 met 4 jaar, 120K km voor € 740. Dat is best ruim })

Heeft mijn huidige 308 (liters kofferbak bekeken) meer ruimte dan jouw V70 en die kost nog minder.

Maar door die "ruime" auto sta je wel elk jaar in de file te koekeloeren. En dat kost mij minimaal 100 uur extra reistijd op jaarbasis....
 
Laatst bewerkt:
Ik schrik helemaal niet zo van dat bedrag: een dergelijke motor kost je over 150000 km en 4 jaar gemakkelijk €700 of meer per maand ...

Ik schrok er ook niet van, ik ging er in eerste instantie zelfs vanuit dat er een kale motorfiets geoffreerd was omdat ik nog niets gespecificeerd had. Dat bleek uiteindelijk dus wel mee te vallen.

Veel kilometers rijden maakt het gewoon duur om een motorfiets te rijden ipv een auto.
 
Laatst bewerkt:
Ik schrok er ook niet van, ik ging er in eerste instantie zelfs vanuit dat er een kale motorfiets geoffreerd was omdat ik nog niets gespecificeerd had. Dat bleek uiteindelijk dus wel mee te vallen.

Veel kilometers rijden maakt het gewoon duur om een motorfiets te rijden ipv een auto.

Ik schrok in eerste instantie even, maar als ik er wat langer over na denk valt het misschien ook wel mee, het grote verschil is natuurlijk dat als je een (bv ) Audi kiest, hij na die 4 jaar en die km's pas op de helft van zn leven is, en een motor is toch al wel aardig op met die km stand, tel daar de hogere onderhoudskosten van een motor bij op, incl het sneller slijten van banden e.d. dan is het inderdaad logisch dat het meer is als een auto.

Ik rij zelf ook het hele jaar met de motor, en zeg ook altijd tegen collega's als ze daar om vragen dat motor rijden get jaar rond duurder is als auto rijden, als je het alleen zo op papier zet met deze lease prijs schrik ik er alleen wel beetje van ( wat mij niet laat twijfelen ofzo hoor), maar een lease prijs is uiteraard gewoon gebaseerd op de jaarlijkse kosten, en de afschrijving van de fiets
 
Maar even een praktisch dingetje, wat als het vriest/sneeuwt. Hoe ga je dan naar het werk ?

Voor de casus; hetzelfde als nu. Dus maakt geen verschil of ik wel of niet lease ;)

In de praktijk; ik heb een auto, maar geen parkeergelegenheid op het werk. Dus dan kan ik even verderop parkeren voor EUR 5-6 per uur. Of op 3 km loopafstand van het werk. Maar dan kom ik ook nog eens file tegen. De trein is ook een optie, maar dan moet ik vooral in de middag veel eerder weg om de kinderen op te halen. Thuiswerken is ook een optie, op de paar dagen per jaar dat dit voorkomt.
 
Ik heb "toevallig" van de week een offerte gekregen. Duurder dan ik (de werkgever) waarschijnlijk uiteindelijk moet betalen ivm afspraken met lease maatschappij en de offerte komt van de dealer.

Net geen 800 p.m. ex btw full operational (geen brandstof voorschot).

Gaat om een R1200GS incl. de drie optiepaketten. 37,5k km per jaar, looptijd 48 maanden en inleveren bij 150.000.

Nu wordt het tijd om te lobbyen op de zaak om het ook toegestaan te krijgen.

Zodeju, dat is ruim 46.000€ incl. over die 4 jaar. _O-
 
Zodeju, dat is ruim 46.000€ incl. over die 4 jaar. _O-

Beetje raar bedrag; toevallig heb ik sinds twee weken een BMW R1200GSA met alle opties in de lease via de zaak. Ik plak een deel van het contract hier even onder ter vergelijk.

Overigens vind ik het nog steeds een ENORME berg geld hoor

full
 
Zodeju, dat is ruim 46.000€ incl. over die 4 jaar. _O-

Zonder brandstof kom ik op 38.400 voor 4 jaar, daar zit dan alles verder in. Kijk alleen eens wat een all-risk verzekering is zonder opgebouwde schadevrije jaren, dat zal ook niet weinig zijn.

Ik ga die 4 jaar alleen niet halen. Ik rijd tussen de 50 en 55k per jaar zakelijk. Met 3 jaar is de motor dus weer weg. Krijg je wel weer een boetebedrag voor terug, dat dan weer wel.
 
Beetje raar bedrag; toevallig heb ik sinds twee weken een BMW R1200GSA met alle opties in de lease via de zaak. Ik plak een deel van het contract hier even onder ter vergelijk.

Overigens vind ik het nog steeds een ENORME berg geld hoor

[afbeelding]

Dit is dan waarschijnlijk de prijs van de leasemaatschappij waar al zaken mee gedaan werden?

Dit is een offerte zonder enige korting. Daar wij +/- 350 auto's in de lease hebben zitten verwacht ik dat er nog wel een substantiële korting op zit. Ook hebben we beide andere kilometers, bij mij wordt toch met de helft meer gecalculeerd.
 
BMW en Yamaha deden het al een poos idd, via eigen leasebedrijf of bijvoorbeeld XLLease (Yamaha). Verder bieden bijna alle dealers en motorzaken diverse arrangementen aan.

Sowieso handig om even stil te staan bij wat je wilt bereiken: louter financiering of volledig operationeel leasen?
full operational lease. Financiering zie ik het nut niet direct van in om dat bij een derde partij te doen ;)

Als ik je goed begrijp ben je in loondienst, aldus, betaald de baas mee?

Als ja: overleggen wat de mogelijkheden zijn (budget, eventueel raamwerkcontract met leasebedrijf/wagenparkbeheerder) en offertes aanvragen. Kosten zijn sterk afhankelijk van de voorgenomen gebruiksduur en het kilometrage, alsook het gehanteerde rentepercentage. Je zult dus echt even naar jouw specifieke situatie moeten kijken.

Als nee: dan ben je imho beter af met het zelf kopen van de motor. Liefst met spaargeld, eventueel met een PL, gewoon bij de bank welteverstaan, want doorgaans gunstiger rente dan die je vaak bij leasemaatschappijen aantreft.
Ben inderdaad in loondienst. Geen idee nog of de baas wilt meebetalen.
Zoals gezegd beslis ik mede over het beleid. Is nog jonge organisatie waar nog geen echt beleid is momenteel.
Andere optie is om brutoloon in te leveren in ruil voor een lease motor. Dat is voor mij evengoed fiscaalvriendelijk en heeft verder geen nadelen (eerder voordelen omdat lager verzamelinkomen). Dan komen de kosten op ca. de helft uit.
Voor ondernemers kan het leasen aantrekkelijk zijn i.v.m. het niet hoeven aanwenden van werkkapitaal voor de aanschaf + aftrekbaarheid van kosten + het kunnen verrekenen van BTW. Als werknemer heb je die laatste 2 mogelijkheden iig (meestal) niet, en dan ben je al snel onevenredig veel duurder uit dan bij het zelf financieren van de aanschaf.

Indicatie van prijzen, bijvoorbeeld: €233 pm voor een Yamaha FJR1300 en €153 pm voor een Tracer 900. Let op, dat zijn bedragen exclusief BTW, en uitgaande van op basis van 10000 km per jaar, een contract van 60 maanden, en exclusief onderhoud, verzekering en brandstof. Meer of minder km's betekent bijbetalen, en bij voortijdig ontbinden van het contract betaal je een boete.

Zie: klik
Dat zijn nog leuke bedragen om eerlijk te zijn. Maar ben benieuwd wat de bedragen incl. onderhoud en verzekering doen. Ga morgen even rondje bellen denk ik.
 
Ik schrik helemaal niet zo van dat bedrag: een dergelijke motor kost je over 150000 km en 4 jaar gemakkelijk €700 of meer per maand als je het zelf bekostigt:

- €6000 onderhoud
- €4500 of meer aan banden
- €3600 verzekering
- €480 belasting
- pakweg €20000 afschrijving

Tel de rente die de leasemaatschappij berekent erbij op en dan zit je zo op die €800 pm.

Om het verhaal voor TS nog even af te maken: stel dat de werkgever dit niet voor je regelt, maar dat je particulier gaat leasen - aannemende dat je dezelfde voorwaarden zijn gegund - dan komt er natuurlijk nog brandstof bij, en 21% BTW over het geheel (die je als niet-ondernemer meestal niet kunt verrekenen, dus: kosten). Dan komt het totaal al gauw op €1200 per maand voor zo'n BMW. In die situatie is zelf financieren dus goedkoper.Definieer "ruim" ;)

Mijn laatste leaseauto dateerde van 2012, en die Volvo V60 kostte €1048 per maand, excl. BTW en brandstof, 4 jaar of 160000 km. Ik vond die V60 niet zo ruim :+
20.000 afschrijving? Je moet wel met een restwaarde rekenen natuurlijk....
 
Terug
Bovenaan Onderaan