Motor lekt (veel) benzine bij starten (1999 Yamaha XJ600s)

KarelsXJ600

Rookie
23 apr 2021
15
3
Ha,

Mijn Yamaha xj600s Diversion uit 1999 heb ik onlangs de carburateur van laten schoonmaken, accu vervangen en de boel weer in elkaar gezet. Startte daarna vrij makkelijk en liep erg soepel.
Na twee dagen ging starten echter alweer moeizaam en reed hij heel schokkerig voor hij goed warm was. De volgende ochtend met starten een vrij harde knal en spetterde olie/benzinemix onder de motor vandaan.
Vandaag start hij niet meer, maar klikt en blaast alleen maar terwijl er onder de motor allemaal benzine op de grond lekt (zie video)

Na losmaken van de tank kwam ik er ook achter dat de benzinekraan heel erg lekte. Na het losmaken van de slangetjes bleef er benzine uit de kraan stromen, ongeacht de stand van de kraan. Heb dus vast een reparatiekit voor de benzinekraan besteld. Daarnaast ook nieuwe o-ringen voor de vlotterkamers van de carb besteld, omdat hij daar 'zweette' sowieso. Heb ook alvast nieuwe olie en nieuw oliefilter besteld.

Iemand hier nog meer tips wat het zou kunnen zijn en of ik door moet gaan met repareren of dit beter kan opgeven?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-04-23 at 12.12.33.mp4
    2,5 MB
Niet starten maar je oliepeil checken.
Motor draait waarschijnlijk niet meer rond omdat er flink veel benzine in je carter zit.
dit was ook het eerste wat ik dacht.
let er ook op dat benzine helder kan zijn dus dubbelcheck of je inderdaad een peil hebt waarbij je tegen de scheiding van olie en lucht aankijk en er niet 4 liter benzine op je 3 liter olie ligt.
 
@RWB Ja, super fijn inderdaad 8)7. Carburateur is dus wel net schoongemaakt door een garage die (als het goed is dus weet wat ze doen). Hoe check ik zelf de vlotterhoogte dan?
Niet, dat hadden zij moeten doen als ze vermoedde dat bij het schoonmaken dat verandert kan zijn.
overigens zijn het 4 carburateurs. als je inderdaad de vlotterkamer pakkingen gaat vervangen kan je dat combineren met vlotterhoogte controleren maar ik zou ook zeker de inhoud van de tank controleren op water en roest, je benzine filter etcetc.

maar eerst je oliepeil.
 
Niet starten maar je oliepeil checken.
Motor draait waarschijnlijk niet meer rond omdat er flink veel benzine in je carter zit.
Ja zoals gezegd ga ik hem sowieso leeg laten lopen en de olie + filter vervangen.
Maar ik moet er uiteraard voor zorgen dat er niet weer benzine de carter inloopt. Wat kan daar de hoofdoorzaak van zijn?
 
Is er een manier om dat uit je cilinders te krijgen?
bougies er uit en ronddraaien.
het motorblok, niet de bougies ;)

en fijn dat er E5 wordt getankt maar er kan al maanden lang een dun laagje water (met roest) onderin je tank liggen, los van wat de vorige eigenaar tankte.
dan maakt je vlotterhoogte ook niet uit want kan er roest tussen zitten.
Trek als 1 vd eerste dingen je benzine kraan maar eens los, aangezien je dr al een rep. setje voor hebt, als daar roest zit weet je genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Sinds ik hem heb (juni 2020) altijd euro-98
Dat is E5 en de juiste.

Heb je wel een filter tussen de tank en de carb`s?

Stroomt er benzine uit de vacuumaansluiting van de benzinekraan?
In dat geval stroomt de benzine rechtstreeks het inlaatkanaal in (en je cil en zo je carter in).
Als het via de carb`s doorlekt komt het daar uiteindelijk ook terecht.
 
Dat is E5 en de juiste.

Heb je wel een filter tussen de tank en de carb`s?

Stroomt er benzine uit de vacuumaansluiting van de benzinekraan?
In dat geval stroomt de benzine rechtstreeks het inlaatkanaal in (en je cil en zo je carter in).
Als het via de carb`s doorlekt komt het daar uiteindelijk ook terecht.
Het kraantje lekt op zichzelf. Je kan hem niet dichtdraaien als het ware. Hij lekt niet bij de seals.
Verder lekker de carburateurs een beetje door de klep op de vlotterkamer.

Filter tussen tank en carburateurs weet ik niet zeker. Ik denk van wel, zit gewoon een benzinepomp met benzinefilter op. (of bedoel je dat niet?)
 
bougies er uit en ronddraaien.
het motorblok, niet de bougies ;)

en fijn dat er E5 wordt getankt maar er kan al maanden lang een dun laagje water (met roest) onderin je tank liggen, los van wat de vorige eigenaar tankte.
dan maakt je vlotterhoogte ook niet uit want kan er roest tussen zitten.
Trek als 1 vd eerste dingen je benzine kraan maar eens los, aangezien je dr al een rep. setje voor hebt, als daar roest zit weet je genoeg.
Tank leeggehaald en bekeken. Ziet er nog helemaal als nieuw uit. Alleen een lichte witte aanslag aan de binnenkant maar nergens roest.
 
Tank leeggehaald en bekeken. Ziet er nog helemaal als nieuw uit. Alleen een lichte witte aanslag aan de binnenkant maar nergens roest.
Ik wist niet dat je zo snel was 😉 . Vrijwel alle troep zinkt in benzine dus zou als eerste uit de benzine kraan moeten komen. Ik tap zelf meestal 5 glazen potjes af voordat ik de rest in 1 keer naar een jerrycan overhevel. Gebruik je een slang of pompje dan is het lastig kijken of en wanneer er troep zit.
Kijk je ook in de tank terwijl je naar binnen schijnt met een zaklamp gericht in een tegenover liggend gat , zoals die van het gat waar de benzine kraan zit of andersom de tankdop ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan