Motor lekt (veel) benzine bij starten (1999 Yamaha XJ600s)

KarelsXJ600

Rookie
23 apr 2021
15
3
Ha,

Mijn Yamaha xj600s Diversion uit 1999 heb ik onlangs de carburateur van laten schoonmaken, accu vervangen en de boel weer in elkaar gezet. Startte daarna vrij makkelijk en liep erg soepel.
Na twee dagen ging starten echter alweer moeizaam en reed hij heel schokkerig voor hij goed warm was. De volgende ochtend met starten een vrij harde knal en spetterde olie/benzinemix onder de motor vandaan.
Vandaag start hij niet meer, maar klikt en blaast alleen maar terwijl er onder de motor allemaal benzine op de grond lekt (zie video)

Na losmaken van de tank kwam ik er ook achter dat de benzinekraan heel erg lekte. Na het losmaken van de slangetjes bleef er benzine uit de kraan stromen, ongeacht de stand van de kraan. Heb dus vast een reparatiekit voor de benzinekraan besteld. Daarnaast ook nieuwe o-ringen voor de vlotterkamers van de carb besteld, omdat hij daar 'zweette' sowieso. Heb ook alvast nieuwe olie en nieuw oliefilter besteld.

Iemand hier nog meer tips wat het zou kunnen zijn en of ik door moet gaan met repareren of dit beter kan opgeven?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-04-23 at 12.12.33.mp4
    2,5 MB
Ik wist niet dat je zo snel was 😉 . Vrijwel alle troep zinkt in benzine dus zou als eerste uit de benzine kraan moeten komen. Ik tap zelf meestal 5 glazen potjes af voordat ik de rest in 1 keer naar een jerrycan overhevel. Gebruik je een slang of pompje dan is het lastig kijken of en wanneer er troep zit.
Kijk je ook in de tank terwijl je naar binnen schijnt met een zaklamp gericht in een tegenover liggend gat , zoals die van het gat waar de benzine kraan zit of andersom de tankdop ?
Jazeker! Heb het eerst allemaal in een emmer laten lopen. Benzine was schoon. Daarna inderdaad in de tank gekeken met een zaklamp etc. Ziet er dus nog als nieuw uit. Wel zojuist een nieuw benzinefilter gemonteerd. De oude was wel redelijk vies.
 
Visueel kan je daar weinig uit afleiden het gaat om de werking. Tenzij natuurlijk het conische gedeelte beschadigingen heeft.

Zou ze eerst testen met de juiste vlotterhoogte, als ze dan niet goed blijken te werken dan pas vervangen en daarna opnieuw vlotterhoogte adhv wphb afstellen.
Ja vlotterhoogte afstellen ben ik niet zo bekend mee.. Geen idee hoe dat moet.
 
Ja vlotterhoogte afstellen ben ik niet zo bekend mee.. Geen idee hoe dat moet.
vlotterhoogte afstellen heb ik maar 1 keer gedaan omdat een set carburateurs meer dan 1 keer los was geweest.
het scheelt ook per type motor hoe het moet , je moet de complete set carburateurs in een bepaalde hoek vastzetten in je bankschroef waarbij de vlotter op een bepaalde hoek af zou moeten dichten tov een bepaald gedeelte op je carburateur(s) .
Je hebt er sowieso een werkplaatshandboek voor nodig en hoewel zeer zeker nuttig is het niet het eerste waar ik zou gaan zoeken als de mogelijkheid bestaat dat er overal troep in je brandstof systeem zit.

die vuiligheid tussen vlotternaald en zitting kan zitten, soms wel dan weer niet op dinsdag wel , maar alleen tussen 12:00 en 13:00 .
sommige naalden kunnen anders zijn, imitatie tov origineel waarbij het nuttig kan zijn die hoogte te controleren en dan voornamelijk als je nog problemen hebt na een complete check van het brandstof systeem.

Laatste poging om aan te geven welke volgorde je het beste kan hanteren.
 
Hij geeft aan dat het boven de vlotterkamer lekt door een klep??, cilinders staan (waarschijnlijk) vol met 98, de garage heeft carburateur "schoongemaakt" en als de kraan blijft lopen van de tank zou het drijfvermogen vd vlotter dit gewoon moet stoppen.

Lijkt mij dan toch in de vlotter te zitten, misschien inderdaad niet de hoogte dan wel een beschadiging oid
 
Ja en als het doormekaargeflikkerd is ook,
Ja vlotterhoogte afstellen ben ik niet zo bekend mee.. Geen idee hoe dat moet.
@KarelsXJ600 begin er mee dat als de carbs van de vlotterkamers ontdaan zijn door de boel ondersteboven te houden of de vlotters op gelijke hoogte staan, de naalden zitten dan aan in de zitting.
Vlotterhoogte zou je met veel gepiel af kunnen stellen door met slangetjes aan de aftap te gaan zitten meten of het niveau ok is, openmaken, bijbuigen dichtmaken meten en je bent een halve tank benzine verder voordat je het vermoeden hebt dat het goed staat.
Een beetje afhankelijk van de carburateurs kan je een referentiepunt opzoeken en bij het ondersteboven houden meten wat de vlotter boven je referentiepunt uitsteekt, dat is best een goede controle.
Als er bij het onderstebovenhouden een vlotter in de behuizing verdwijnt kan je er wel vanuitgaan dat er iets niet klopt... Alleen precies is goed genoeg maar precies is bij vlotterhoogte afstellen een heel ruim begrip
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ja en als het doormekaargeflikkerd is ook,

@KarelsXJ600 begin er mee dat als de carbs van de vlotterkamers ontdaan zijn door de boel ondersteboven te houden of de vlotters op gelijke hoogte staan, de naalden zitten dan aan in de zitting.
Vlotterhoogte zou je met veel gepiel af kunnen stellen door met slangetjes aan de aftap te gaan zitten meten of het niveau ok is, openmaken, bijbuigen dichtmaken meten en je bent een halve tank benzine verder voordat je het vermoeden hebt dat het goed staat.
Een beetje afhankelijk van de carburateurs kan je een referentiepunt opzoeken en bij het ondersteboven houden meten wat de vlotter boven je referentiepunt uitsteekt, dat is best een goede controle.
Als er bij het onderstebovenhouden een vlotter in de behuizing verdwijnt kan je er wel vanuitgaan dat er iets niet klopt... Alleen precies is goed genoeg maar precies is bij vlotterhoogte afstellen een heel ruim begrip
Inmiddels na inspectie gezien dat bij een van de vier vlotters de vlotter niet goed vastzat aan de naald. Dat houdt in dat met het gaan drijven de naald niet werd opgehaald, dan wel neergelaten.. Dat zou natuurlijk een overstroming kunnen veroorzaken.. Is een van de vier die dat doet voldoende voor zulke problemen?

Nog een vraag: ik moet nu alle olie enzo vervangen, omdat mn carter volzit met benzine waarschijnlijk, maar ik kan nu uiteraard de motor niet warm laten draaien om de olie makkelijk eruit te laten lopen. Maakt dat veel uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Is een van de vier die dat doet voldoende voor zulke problemen?
Ja

Nu kan moet je eigenlijk nog even checken of het nu wel goed is door de carb met benzine te vullen en te kijken of dit niet wegstroomt/loopt, en je vlotter dus goed afdicht.

Nog een vraag: ik moet nu alle olie enzo vervangen, omdat mn carter volzit met benzine waarschijnlijk, maar ik kan nu uiteraard de motor niet warm laten draaien om de olie makkelijk eruit te laten lopen. Maakt dat veel uit?
Koude olie aftappen kan prima. Dit gaat alleen wat langzamer dan warme olie aftappen. Daarna wel natuurlijk even goed op pijl zetten.
 
Ik lees hier meermaals om de vlotterhoogte te controleren.
Maar waarom zou dat ineens verkeerd zijn. Niemand heeft eraan gezeten.

Onderstaande heb ik zelf ook gehad met mijn Yamaha FZ750. De carbs lijken op de plaatjes best op elkaar.
Ik had ook 1 inlaatkanaal die helemaal vol stond met benzine.

Ik denk daarom dat er een andere schuldige is als het inlaatkanaal helemaal vol staat met benzine.
Wrs in verleden veel E10 getankt? Dat vreet alle rubber op. Het probleem is wrs de O-ring van de vlotterzitting.
De vlotternaald dicht wel af, maar de benzine loopt er net zo makkelijk langsop.
Bij een nieuwe vlotterzitting met nieuwe O-ring (let op: Moet zijn van viton) moet bij plaatsen een lichte weerstand zijn. Dan is oke!
Niet alle revisiesets zijn viton. Uitzoeken! Geen NBR toepassen, want dan ben je over een paar maanden weer aan de beurt.
Ik heb voor mijn carbs een viton-set in Thailand besteld voor een net bedrag. Ja bij mij was de prijs in NL ook €50/ carb.
(mijn set wordt ook gebruikt voor revisie in Yamaha buitenboord-motoren in Thailand/ veel zoekwerk om dat uit te vinden)
Inmiddels heb ik al weer ca 50k gereden met deze nieuwe vlotterzittingen. Sindsdien alles prima. :t

zie Vlotternaaldzitting

Edit/ toevoeging
Let op bij starten met vol inlaatkanaal dat je geen waterslag maakt.
Als benzine boven op de zuiger staat en je gaat starten dan kan deze in de cilinder niet comprimeren.
Dan MOET er wel ergens iets stuk gaan!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan