Motor loopt af en toe op 1 cilinder

Gixxer Bassie

MF veteraan
24 mrt 2011
2.046
0
Facebook
Mijn GS500e uit 1991 loopt af en toe maar op 1 cilinder...

Ik heb het volgende gedaan:

-Kleppen gesteld
-Carburateurs gereinigd en gesynchroniseerd
-Bobines doorgemeten en vallen allebei binnen de toleranties met de weerstand
-Nieuwe bougies erin gezet

Als ik de motor start loopt hij alleen op de linker cilinder en als ik meer gas geef lijkt het of rechts soms ook wat aan wil slaan. Als ik de bougiedop eraf trek dan merk ik geen verschil en links blijft dan gewoon lopen. Ik heb de bougies tegen het frame gehad en links vonkt heel goed en rechts vonkt maar heel weinig.

Ik heb ook nog de rechtse bobine aan de linkerkant geplaatst en toen met de bougie tegen het frame gekeken of hij goed vonkte en dat deed hij!

Vandaag heb ik een stukje gereden en wat mij ook opviel was dat als ik bijna stilstond het gas blijft hangen rond de 3500 toeren. Als ik helemaal stil sta dan blijft hij nog hangen en als ik de koppeling loslaat en weer wegrijd dan zakken de toeren ook weer. Bij stilstand stottert hij ook iets en af en toe lopen de toeren zomaar uit zichzelf wat op.

Wie kan mij op weg helpen? of wat doe ik verkeerd?

Bas
 
Laatst bewerkt:
de bobines zijn meestal een probleem net zo als de lagers van de krukas.

toen je de bobines omgedraaid had (links en recht)
heb je hem toen ook gestart of alleen maar gekeken naar de vonk?

het probleem aan dezelfde kant blijft, ligt het aan de desbetreffende cilinder of de kabel naar de bobine.. de bougie kan ook nog verkeerd zijn;)

op mijn GS500e heb ik bobines van een VFR. sindsdien geen last meer van uitvallende cilinder;)

hoeveel km heeft je GSje gelopen??

je zegt dat je de carbs hebt gesynchroniseerd, hoe heb je dat gedaan?
heb je de carbs ook afgesteld?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de carbs gesynchroniseerd met de carbtune.

De afstelling daar ben ik nog mee aan het experimenteren.
Ik heb de bobines alleen omgedraaid en gekeken naar de vonk.
Hij heeft 78.000 gelopen
 
misschien toch maar een wiel monteren dan. wie weet rolt ze dan zelfs weer.

te flauw, sorry. bougiekapje ben bougiedop doormeten/vervangen kan veel helpen. kost je minder dan een tientje. ook zeker even de aarding van bobines controleren, en alle kabels nagaan op breuk of beschadiging. ik weet niet zeker of een gs een 180 graden of 360 graden faseverschil heeft, maar als het 180 is ook even je pickup doormeten(al lijkt het mij eerder 360 graden).

je kunt ook nagaan of je last hebt van valse lucht, of de vlotter van je carb blijft hangen, gasnaald blijft hangen.

ik zou zelf beginnen met valse lucht geloof ik.
 
Ben net terug uit turkije, ga vol goede moed weer aan de slag van de week!

Voor de vakantie heb ik wel de bobines doorgemeten en die waren goed.
Bedoel je dat met doormeten van bougiekapje?

Ik heb primair en secundair gemeten.

De Deo-proef heb ik gedaan: Met draaiende motor heb ik remreiniger rond de inlaat gespoten en merkte geen verschil.

Carbs heb ik al twee keer uit elkaar gehad en schoon gemaakt
 
Laatst bewerkt:
start de motor en bepaal welke cilinder er het niet doet, verwissel de bobine's links en rechts, en bepaal dan welke het niet doet. is het probleem mee verhuisd dan is het je bobine, bougie kabel, bougiekapje.

de weerstand kan veranderen van een spoel als hij belast word(warm word) en zal hij dus niet goed werken;)

word de bougie van de cilinder die het niet doet nat?
 
Nee, aan een bougiekapje valt zelden zinvol iets te meten maar ze kunnen sinds de verplicht ingebouwde radio/tv-ontstoring nog zieker worden dan een bougie; vertonen dan onderbreking òf doorslag onder hoogspanning maar zonder die hoogspanning lijken ze meestal gaaf.

Meestal is 1 nieuw kapje niet erg duur om mee te experimenteren.
 
Ik heb gemerkt dat het de rechter cilinder is die hapert.
Als ik daar de bougiedop vanaf trek blijft de motor gewoon lopen. Als ik die dop er weer op doe merk ik wel wat verschil. De toeren klimmen dan iets op.
Trek ik de linker bougiedop eraf dan valt de motor stil. Dus het is de rechter cilinder.
Ik ga dit weekend als ik tijd heb de bobines omwisselen en testen.

De kabel van de bougiedop kan je zo uit de bobine trekken. Kan het niet zijn dat daar misschien een los contact ofzo zit?
 
Zojuist even gesleuteld.

Toen ik begon liep de linker cilinder goed en de rechter niet. De rechter pruttelde af en toe wat en als ik de dop eraf trok dan merkte ik een klein verschil.
Ik heb de bobines omgewisseld en de motor toen weer gestart. Nu liep de rechter cilinder goed en de linker deed vrijwel niets. Heel af en toe een kuchje.

Dit wil dus zeggen dat de bobine kapot is toch?

Kan ik nu beter allebei de bobines vervangen of alleen die ene?
 
Ik heb er een GS500 bij gekocht en wil deze voor onderdelen gebruiken.
Heb een Bobine verwisseld en hij loopt nu op beide cilinders.

Nu de volgende klus:
Motor heeft heel weinig compressie en trekt niet echt hard. Top van ong. 140 KM/h
 
Geen 25KW
En zoals ik compressie meette was dit allebei minder dan 5 Bar met gas open

Van de week nog een keer een meting doen met een andere meter en dan post ik de uitslagen weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan