Motor loopt alleen op PRI stand

Inbox4me

MF veteraan
24 sep 2002
3.141
1
Omgeving Heerenveen
Ik heb m'n gsx-f schoongemaakt, en hiervoor de tank eraf gehad. Vandaag ff starten (goed een maandje stilgestaan): geen probleem. Maar tijdens het rijden merkte ik dat hij héél slecht reageerde op het gas en uitviel.

Thuis tank gelicht en gekeken of er slangen klem zaten, leek niet het geval. Hierna wilde hij niet starten, ff op pri gezet, 10 mins wachten en starten. Stukje gereden op PRI: deed het, alleen 't schijnt niet goed te zijn om op deze stand te rijden dus gewoon weer op normale stand: weer inhouden en uitvallen :(

Iemand enig id wat er aan de hand kan zijn?
 
Je benzinekraan wordt waarschijnlijk d.m.v. vacuum opengezet als je motor loopt. (te zien aan vacuumslangetje van inlaatspruitstuk naar benzinekraan)
Zit dit slangetje aan beide kanten goed vast?
Zo ja, dan is waarschijnlijk je benzinekraan kapot. Of beter gezegd het membraantje wat d.m.v. het vacuum de kraan openzet.

Het kan trouwens geen kwaad om op de stand PRI te rijden. Hou er alleen rekening mee dat de kraan nu niet automatisch dicht gaat als je je motor afzet.
Als de vlotternaalden niet 100% afdichten kan er dus benzine overstromen als je de motor stil hebt staan.
 
Je benzinekraan wordt waarschijnlijk d.m.v. vacuum opengezet als je motor loopt. (te zien aan vacuumslangetje van inlaatspruitstuk naar benzinekraan)

Klopt.

Zit dit slangetje aan beide kanten goed vast?
Zo ja, dan is waarschijnlijk je benzinekraan kapot. Of beter gezegd het membraantje wat d.m.v. het vacuum de kraan openzet.

Ik heb gister de boel gecheckt, alles leek goed te zijn. Zal 't morgen nog even controleren voor de zekerheid

Het kan trouwens geen kwaad om op de stand PRI te rijden. Hou er alleen rekening mee dat de kraan nu niet automatisch dicht gaat als je je motor afzet.
Als de vlotternaalden niet 100% afdichten kan er dus benzine overstromen als je de motor stil hebt staan.

Er zijn nogal verschillende meningen over of het wel of niet kwaad kan. Iig thnx voor je suggestie :)
 
kan geen kwaad om op pri stand te zetten, enkel zoals gezegd kan de carb overlopen als ie ergens niet 100% afdicht.
en dat gebeurt wel eens, kan ook geen kwaad.

wat je probleem betreft, 2 mogelijkheden:
of de kraan zit verkeerd ineen (neem aan dat je die niet opengehaald hebt dus dat is het niet)
of die vacuumdarm, als het de darm niet is is het mss het rubbertje in de kraan dat defect is maar volgens mij moet je het ook in die vacuumdarm zoeken.
die zijn redelijk gevoelig.
 
kan geen kwaad om op pri stand te zetten, enkel zoals gezegd kan de carb overlopen als ie ergens niet 100% afdicht.
en dat gebeurt wel eens, kan ook geen kwaad.
---------------------------------------------------------------------------------




het kan zeker WEL kwaad als de carb's overlopen je loopt grote kans dat de cilinders vol lopen,de benzine zal langs je zuiger veren in het carter komen waardoor er verdunning van de olie ontstaat(slechte smering benzine smeert slecht)en er zullen ook dampen in het carter ontstaan die explosief zijn.
en je hebt ook kans dat de cilinder vol loopt dan krijg je tijdens het starten vloeistof slag(de zuiger gaat omhoog zal vast lopen doordat er boven op de zuiger benzine staat en als de kleppen dicht staan kan de benzine nergens heen dus kan de zuiger niet verder) met kans op kromme drijfstang
 
K30Groesdrijf1sm.jpg


K30Groesdrijf2sm.jpg



net zoals de auto van nitromax, ook vloeistof in het blok met bovenstaand gevolg...
 
Zo ver is het bij mij gelukkig niet gekomen :X

Het bleek dat er een slangetje loszat bij de benzinekraan en dat hij daardoor valse lucht aanzoog. Hierdoor liep hij erg onregelmatig, maar hij rijd gelukkig weer als een zonnetje! :]
 
Beste forumleden,

Mijn motor ervaart op dit moment een soortgelijk probleem. De motor betreft een Suzuki XF 650 Freewind uit 1997.
Het probleem is ontstaan nadat mijn lokale motorzaak de carburateurs gereviseerd heeft. Hierbij zijn de carburateurs ook ultrasoon gereinigd.

Het benzinekraantje laat geen (of te weinig) benzine door als hij op de ON-stand staat. Hierdoor kan de motor alleen rijden als de benzinekraan op de op de PRI-stand staat. Mijn lokale motorzaak was in de veronderstelling dat het benzinekraantje stuk was, en dus is deze vervangen voor nieuwe. Echter, heeft dit nieuwe benzinekraantje het probleem helaas niet opgelost.

Ik vermoed zelf dat de vacuümslang ergens fase lucht trekt, of dat er een vacuümslang verkeerd gemonteerd is na het reviseren en reinigen van de carburateurs. Zijn dit de enige twee mogelijke oorzaken van het probleem? Of zijn er nog eventuele andere oorzaken die er ook toe kunnen lieden dat de benzinekraan niet naar behoren werkt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en zie ze graag tegemoet.

Dennis
 
Ik zou terug gaan naar de motorzaak, en daarna een andere motorzaak zoeken. Zo'n lastig probleem is het niet...

Ze kunnen de benzinekraan testen als de motor gestart is (benzineslang lostrekken van de benzinekraan en kijken of deze voldoende opbrengst heeft). Mocht dit niet zo zijn, effe een vacuümpomp op het vaccuumpunt van de benzinekraan zetten.

Opbrengst nog steeds niet goed, filter benzinekraan verstopt, of vaccuumgedeelte benzinekraan stuk. (Maar dit is niet te verwachten aangezien je een nieuwe benzinekraan hebt).

Opbrengst wel goed, dan ligt het waarschijnlijk aan de vaccuumslang die van de carburateur aftakt. Of je membraan van deze carburateur is lek.
 
Beste forumleden,

Mijn motor ervaart op dit moment een soortgelijk probleem. De motor betreft een Suzuki XF 650 Freewind uit 1997.
Het probleem is ontstaan nadat mijn lokale motorzaak de carburateurs gereviseerd heeft. Hierbij zijn de carburateurs ook ultrasoon gereinigd.

Het benzinekraantje laat geen (of te weinig) benzine door als hij op de ON-stand staat. Hierdoor kan de motor alleen rijden als de benzinekraan op de op de PRI-stand staat. Mijn lokale motorzaak was in de veronderstelling dat het benzinekraantje stuk was, en dus is deze vervangen voor nieuwe. Echter, heeft dit nieuwe benzinekraantje het probleem helaas niet opgelost.

Ik vermoed zelf dat de vacuümslang ergens fase lucht trekt, of dat er een vacuümslang verkeerd gemonteerd is na het reviseren en reinigen van de carburateurs. Zijn dit de enige twee mogelijke oorzaken van het probleem? Of zijn er nog eventuele andere oorzaken die er ook toe kunnen lieden dat de benzinekraan niet naar behoren werkt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en zie ze graag tegemoet.

Dennis
Waarom iets vervangen dat een veronderstelling is en geen diagnose?
En als de diagnose juist is en de kraan niet goed functioneert had hij met slechts een revisiesetje je kraan weer in orde kunnen brengen.

Idd, terug naar die lokale en het probleem op laten lossen (zonder bij betaling) en vervolgens op zoek gaan naar een betere monteur.
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Terug
Bovenaan Onderaan