motor loopt niet goed...., oorzaak?

wootie

MF'er
26 jan 2004
76
0
37
Jow Luitjes..,

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat t een hobby-motortje is, voor het sleutelen e.d. maar tis toch leuk als ie loopt..., het liefst zonder er al te veel geld aan uit te geven

Motor: Suzuki gs650GM Katana bouwjaar 1983 Km = ? (teller doet t niet, gestopt bij 127.000)

Symptomen:
- Blauwe/zwarte (ertussenin dus) rook uit de uitlaat (wit bij het starten) bij gasstoten geven. (mijn idee iets met de olie)
- Een zwetende koppakking (er zit bij de *als je op de motor zit* linker cilinder een beetje vettigheid/olie aan de koelribben)
- Redelijk erge trillingen bij 5000 rpm, en over de 7000 durf ik em niet te trekken ivm erge trillen
- Linker uitlaatbocht is niet heet maar warm (behoorlijk koeler als 2,3 en 4e cil) na een tijdje lopen, hij is met een doek ertussen met de handen aan te pakken, de andere cil dan niet (zelfs niet met doek)
- Bougie vonkt volgens mij goed, is een heldere sterke vonk te zien

Ik twijfel erover of de cilinder ook mee loopt, vooral omdat ie zo trilt..., maar hij pakt goed op en loopt ook mooi rond verder...,

Misschien enige ideen? kunnen natuurlijk heel veel oorzaken zijn, maar barst maar los..,
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Sowieso rotte koppakking, niet mee blijven doorknoeien maar VERVANGEN want koelvloeistof in je cilinder is best gemeen (witte rook).
 

wootie

MF'er
26 jan 2004
76
0
37
Sowieso rotte koppakking, niet mee blijven doorknoeien maar VERVANGEN want koelvloeistof in je cilinder is best gemeen (witte rook).
Hmmm.., misschien is t dan toch grijze rook...,

Koelvloeistof kan t in ieder geval niet zijn, tis een luchtgekoelde machine...
 

wootie

MF'er
26 jan 2004
76
0
37
Kan t zijn dat cil 1 door eventueel compressieverlies (omdat er olie/vet op de koelribben zit) niet meer fijn meedoet?
 

sideburns

MF veteraan
7 nov 2001
1.384
0
s-Hertogenbosch
www.fj1200.nl
Ik denk dat het wel mee zal vallen qua koelvloeistof bij een Gs650 uit '83 toch? Beetje witte rook lijkt meer op warerdamp?

Blauwe rook duid op olie, zuigertjes/veren zullen hun beste tijd ook wel hebben gehad. wat lekken langs de klepstelen, en hop je hebt blauwe rook.

Zwart is benzine probleem.
Heeftie lang stilgestaan? Deze winter eens de carbs openmaken en reinigen.
Probeer de originele standen op te schrijven (gasnaald stand, aan slagen op de schroeven e.d)
Ik hoop dat je pakkingen dat overleven. Persoonlijk zou ik misschien eerst eens met carg reiniger aan de gang gaan.

koppakking lekker laten zitten. Zolang je laars niet van de voetsteun afglijdt, noem ik het zweten.

Dat trillen, daar moet je wel naar kijken. Krijg hem eerst weer op alle vier z'n benen. Dan moet het trillen over zijn, anders hebt je grotere problemen in het blok.

Kort: op 4 krijgen, benzine er in. olie bijhouden en rijden.
Dat, of er veel geld tegenaan gooien en hem helemaal opknappen. Half werk is weggegooid geld. IMHO ;)

Succes!
 

sideburns

MF veteraan
7 nov 2001
1.384
0
s-Hertogenbosch
www.fj1200.nl
Vonkt Hij goed? Sterke vonk? Wissel een bougies om, kijk wat hij dan doet.

Hoe ziet de bougie er uit die uit de cylinder komt die niet meedoet?

Nat geslagen (wel benzine)
Heel droog (geen benzine)
Vol olie (misschien dat die cyl. is overleden. Mischien zeg ik)
 

wootie

MF'er
26 jan 2004
76
0
37
Vonkt Hij goed? Sterke vonk? Wissel een bougies om, kijk wat hij dan doet.

Hoe ziet de bougie er uit die uit de cylinder komt die niet meedoet?

Nat geslagen (wel benzine)
Heel droog (geen benzine)
Vol olie (misschien dat die cyl. is overleden. Mischien zeg ik)
Die bougie was aan het draad een beetje vettig, maar de kop was mooi droog en koffiebruin (goed dus volgens mij), hij vonkte ook nog goed, maar heb er voor de zekerheid toch even een andere (lees: nieuwe) ingedraaid, zelfde probleem nog steeds helaas...,

Ben benieuwd, omdat het maar bij een cilinder is, of ie misschien een tekort aan olie heeft gehad ofzow (heb em namelijk laatst gepeild na een ritje waarbij ie toen begon te trillen en kwam erachter dat er minimaal olie in zat *volgens peilglaasje*) misschien dat ie onderweg toch iets is aangelopen...,
 

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
146
56
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Dat is idd de bedoeling...dus je carb staat goed zo te horen.
Yep! :]
Van alles een beetje, als ik de reacties zo zie!
Ik heb ook een pekelfiets. oliegebruik...nou en!
( de meeste olie zal door versleten klepafdichtingsrubbers heen komen)
( je moet geduld hebben, maar het is best wel makkelijk om die te vervangen)

Goed moet wezen:
Afstelling carbs; (naalden nog recht!,stationair-stelschroeven alle vier gelijk, vlotterkamer-niveau's gelijk, c.v.-carb's?: rubbers ok?
Electra: geen vonkoverslag door defecte bedrading of te oude bougiekappen?
Niet twijfelen bij electra, vervangen de boel!

( ik dacht ook de oude bougiekappen te gebruiken, waren er twee aan de binnenzijde helemaal weggevreten van de oxidatie=kopergroen)( was in eerste instantie niet te zien!!)

Alle electra-verbindingen,( stekkertjes), schoonmaken en inspuiten met,
bijv. WD40.
Machtig spul..

Hoe is de klepspeling?!, niet te strak!
Zijn alle kleppen nog recht?

Greetings.........KAWAidioot :+
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Ik heb ook een pekelfiets. oliegebruik...nou en!
Ik zou zeggen dat het schadelijk KAN zijn, althans, mijn pa roept dat weleens. Olieverbruik geeft een schadelijke aanslag. Als die loskomt vooral > gaat lekker tussen je zuigveren en -wand zitten..

Hangt natuurlijk v/d mate af, maar een revisie is zowiezo leuk vind ik. Leerzaam en goed voor je motor. Ik heb er iig nog steeds plezier van zal ik maar zeggen (mij god wat lekte mij XT!)
Ciao.
 
Laatst bewerkt: