Motor loopt niet goed Suzuki GSX600F

19 feb 2020
12
0
Hallo allemaal ik ben David en heb zojuist een MF account aangemaakt om hier mijn vraag te stellen.
Eind 2017 heb ik als mijn eerste motor een Suzuki GSX600F gekocht (uit 1999, toen 20d km op de teller), ongeveer een jaar heb ik er leuk op gereden toen begon hij ruw te lopen (reed nog wel maar klonk ruw).
Ik heb besloten om er zelf aan te gaan knutselen omdat ik behoorlijk handig ben en het leuk vind om hier wat van te leren.
Toen begonnen met de bougies vervangen dat hielp niet echt. Daarna de carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, maakte ook geen verschil.
Het probleem verergerde totdat hij niet meer rijdbaar was (viel uit tijdens het rijden). Heel vreemd want de bougies zijn goed (vonken mooi alle 4 als je ze buiten het blok aansluit), de carburateurs lijken ok, en de compressie is ook prima. Dan zou hij toch gewoon moeten lopen?:?
Sindsdien heb ik van alles geprobeerd, onder andere:
Compleet blok vervangen door een ander (2e hands) blok: Geen verandering
Andere bougies (ik heb nu 3 sets liggen): geen verandering
Ontstekings computer vervangen: geen verandering
Carburateurs op alle mogelijke manieren gereinigd (ook ultrasoon), nog steed geen verandering. Schonere carburateurs ga je alleen in de fabriek vinden:
Carburateurs.jpg


Nog steeds loop hij niet goed, op dit moment is het gedrag als volgt:
Hij start met enige moeite en loopt dan zonder choke stationair (~1100RPM), maar klinkt nogal ruw. Met een klein beetje gas geven loopt het toerental op, maar met plotseling een hoop gas valt hij uit.
Als ik de bougie kabel van cyl.1 of cyl.4 (of zelfs allebei) los haal tijdens het stationair lopen loopt hij gewoon door. Als ik hetzelfde doe met cyl.2 of cyl.3 valt hij uit. Dat doet vermoeden dat 1 van de 2 bobines stuk is (cyl.1 en cyl.4 worden samen aangestuurd door 1 bobine). Maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat dat niet het probleem is:
Ten eerste kan ik alle 4 bougies zien vonken als ik ze buiten het blok heb, ze vonken netjes om en om. Ten tweede: als ik de bobines omwissel blijft het gedrag hetzelfde (motor loopt met alleen cyl.2&3 aangesloten op die bobine die eerst cyl.1&4 deed).

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen en ben geneigd om het ding voor schroot te verkopen, tenzij iemand een goed idee heeft hoe dit probleem te verhelpen?
 
nee, er zijn ook draadjes en stekkertjes enzo.

Wat Zot zegt, het zit 'm ergens in jouw boord elektra.

Je hebt de halve motor al vervangen, dus het probleem zit nog steeds in de andere (niet vervangen) helft. Dus alle stekkers nakijken en/of schoonmaken, controleren op draadbreuken, accu nog wel in orde? Kortom, meten is weten.


Ten eerste kan ik alle 4 bougies zien vonken als ik ze buiten het blok heb, ze vonken netjes om en om. Ten tweede: als ik de bobines omwissel blijft het gedrag hetzelfde (motor loopt met alleen cyl.2&3 aangesloten op die bobine die eerst cyl.1&4 deed).


Dus zou ik als eerste hiernaar kijken, de aansturing van de bobine die deze 2 bougie's laat vonken.
 
Laatst bewerkt:
dat wil nog niet zeggen dat de pulsgever op beide niet verrot kan zijn bv.

Verder vonken bougies vrij makkelijk bij 1 atmosfeer, maar onder druk wordt dat een ander verhaal. Dus controleren of er 1 cm vonk te genereren is bij 1 atmosfeer

Goeie. :t
'T zou wel toevallig zijn dat op beide blokken dezelfde pulsgever verrot is, maar 't kan.
 
met dezelfde carbu's op beide blokken ? nog een kleine mogelijkheid dat 1 EN 4 carbu-problemen hebben.
worden de uitlaten van 1 en 4 uberhaupt warm ?
als je op bv 6000 tr de bougies van 1 en 4 af haalt, zakt het toerental dan wel ?

of je kan (zonder luchtfilterkast) wat remmenreiniger enkel in 1 en 4 spuiten. reageert het blok daar op is je ontsteking in orde en heb je carbu-problemen.
 
Laatst bewerkt:
dat wil nog niet zeggen dat de pulsgever op beide niet verrot kan zijn bv.

als alle bougies vonken zijn die pulsgevers voor mij in orde. pulsgever heeft geen invloed op vonken binnen of buiten de motor. ze doen het of ze doen het niet.
of ze doen het niet meer als ze te warm worden, maar dan zou TS dat gezegd heben (mag ik hopen).
 
Als ik t zo lees dan zou ik deze bike houden als knutselproject.

Je hebt 'm al voor de helft uit elkaar gehad, ik zou een leuke bike ernaast kopen waarmee je dit seizoen lekker kan touren, en dan in de vrije uurtjes lekker knutselen aan je huidige met als missie dat ding weer lopend te krijgen.

Goeie leerschool, hoge funfactor, voldaan gevoel en als je 'm gefixt hebt voor een leuk prijsje doorverkopen

Win win win
 
Voor motoren is sowieso de regel n+1 dus maakt geen fuck uit.

En het zit je hoog hé die schoenen 😂.

TS moet helemaal zelf weten wat ie doet natuurlijk maar die bike is op z'n hoogst 1000 euro waard (eventuele emotionele waarde erbuiten gelaten aangezien het z'n eerste is) en zou voor mij een leuk project voor de vrije uren zijn.

En voor de rest lekker rijden.

Maar goed ik zal nogmaals ventileren op basis waarvan ik reageer op dit forum en dit is puur vanuit mijn eigen mening en ervaringen.

Let's agree to disagree no hard feelings.
 
Er klopt iets niet.

-Een ander tweedehands blok geprobeerd.
-Een andere ontsteking geprobeerd.
-Het ligt niet aan de bobines.
-De carbs zijn 3 keer gereinigd.

Er word wat over het hoofd gezien, het is ggewoon iets simpels.

Controleer alles maar systematisch overnieuw, te beginnen bij de benzinetank.
-tank schoon?
-brandstoffilter en benzinepomp.
-ontluchting tankdop.
-En dan de rest van het brandstofcircuit.

En daarna elektrisch alles nóg een keer nalopen.

Maar doe eerst maar wat Zot en Janbros zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan