DavidWielemaker
Rookie
- 19 feb 2020
- 12
- 0
Hallo allemaal ik ben David en heb zojuist een MF account aangemaakt om hier mijn vraag te stellen.
Eind 2017 heb ik als mijn eerste motor een Suzuki GSX600F gekocht (uit 1999, toen 20d km op de teller), ongeveer een jaar heb ik er leuk op gereden toen begon hij ruw te lopen (reed nog wel maar klonk ruw).
Ik heb besloten om er zelf aan te gaan knutselen omdat ik behoorlijk handig ben en het leuk vind om hier wat van te leren.
Toen begonnen met de bougies vervangen dat hielp niet echt. Daarna de carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, maakte ook geen verschil.
Het probleem verergerde totdat hij niet meer rijdbaar was (viel uit tijdens het rijden). Heel vreemd want de bougies zijn goed (vonken mooi alle 4 als je ze buiten het blok aansluit), de carburateurs lijken ok, en de compressie is ook prima. Dan zou hij toch gewoon moeten lopen?
Sindsdien heb ik van alles geprobeerd, onder andere:
Compleet blok vervangen door een ander (2e hands) blok: Geen verandering
Andere bougies (ik heb nu 3 sets liggen): geen verandering
Ontstekings computer vervangen: geen verandering
Carburateurs op alle mogelijke manieren gereinigd (ook ultrasoon), nog steed geen verandering. Schonere carburateurs ga je alleen in de fabriek vinden:
Nog steeds loop hij niet goed, op dit moment is het gedrag als volgt:
Hij start met enige moeite en loopt dan zonder choke stationair (~1100RPM), maar klinkt nogal ruw. Met een klein beetje gas geven loopt het toerental op, maar met plotseling een hoop gas valt hij uit.
Als ik de bougie kabel van cyl.1 of cyl.4 (of zelfs allebei) los haal tijdens het stationair lopen loopt hij gewoon door. Als ik hetzelfde doe met cyl.2 of cyl.3 valt hij uit. Dat doet vermoeden dat 1 van de 2 bobines stuk is (cyl.1 en cyl.4 worden samen aangestuurd door 1 bobine). Maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat dat niet het probleem is:
Ten eerste kan ik alle 4 bougies zien vonken als ik ze buiten het blok heb, ze vonken netjes om en om. Ten tweede: als ik de bobines omwissel blijft het gedrag hetzelfde (motor loopt met alleen cyl.2&3 aangesloten op die bobine die eerst cyl.1&4 deed).
Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen en ben geneigd om het ding voor schroot te verkopen, tenzij iemand een goed idee heeft hoe dit probleem te verhelpen?
Eind 2017 heb ik als mijn eerste motor een Suzuki GSX600F gekocht (uit 1999, toen 20d km op de teller), ongeveer een jaar heb ik er leuk op gereden toen begon hij ruw te lopen (reed nog wel maar klonk ruw).
Ik heb besloten om er zelf aan te gaan knutselen omdat ik behoorlijk handig ben en het leuk vind om hier wat van te leren.
Toen begonnen met de bougies vervangen dat hielp niet echt. Daarna de carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, maakte ook geen verschil.
Het probleem verergerde totdat hij niet meer rijdbaar was (viel uit tijdens het rijden). Heel vreemd want de bougies zijn goed (vonken mooi alle 4 als je ze buiten het blok aansluit), de carburateurs lijken ok, en de compressie is ook prima. Dan zou hij toch gewoon moeten lopen?
Sindsdien heb ik van alles geprobeerd, onder andere:
Compleet blok vervangen door een ander (2e hands) blok: Geen verandering
Andere bougies (ik heb nu 3 sets liggen): geen verandering
Ontstekings computer vervangen: geen verandering
Carburateurs op alle mogelijke manieren gereinigd (ook ultrasoon), nog steed geen verandering. Schonere carburateurs ga je alleen in de fabriek vinden:
Nog steeds loop hij niet goed, op dit moment is het gedrag als volgt:
Hij start met enige moeite en loopt dan zonder choke stationair (~1100RPM), maar klinkt nogal ruw. Met een klein beetje gas geven loopt het toerental op, maar met plotseling een hoop gas valt hij uit.
Als ik de bougie kabel van cyl.1 of cyl.4 (of zelfs allebei) los haal tijdens het stationair lopen loopt hij gewoon door. Als ik hetzelfde doe met cyl.2 of cyl.3 valt hij uit. Dat doet vermoeden dat 1 van de 2 bobines stuk is (cyl.1 en cyl.4 worden samen aangestuurd door 1 bobine). Maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat dat niet het probleem is:
Ten eerste kan ik alle 4 bougies zien vonken als ik ze buiten het blok heb, ze vonken netjes om en om. Ten tweede: als ik de bobines omwissel blijft het gedrag hetzelfde (motor loopt met alleen cyl.2&3 aangesloten op die bobine die eerst cyl.1&4 deed).
Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen en ben geneigd om het ding voor schroot te verkopen, tenzij iemand een goed idee heeft hoe dit probleem te verhelpen?