Motor loopt niet goed Suzuki GSX600F

19 feb 2020
12
0
Hallo allemaal ik ben David en heb zojuist een MF account aangemaakt om hier mijn vraag te stellen.
Eind 2017 heb ik als mijn eerste motor een Suzuki GSX600F gekocht (uit 1999, toen 20d km op de teller), ongeveer een jaar heb ik er leuk op gereden toen begon hij ruw te lopen (reed nog wel maar klonk ruw).
Ik heb besloten om er zelf aan te gaan knutselen omdat ik behoorlijk handig ben en het leuk vind om hier wat van te leren.
Toen begonnen met de bougies vervangen dat hielp niet echt. Daarna de carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, maakte ook geen verschil.
Het probleem verergerde totdat hij niet meer rijdbaar was (viel uit tijdens het rijden). Heel vreemd want de bougies zijn goed (vonken mooi alle 4 als je ze buiten het blok aansluit), de carburateurs lijken ok, en de compressie is ook prima. Dan zou hij toch gewoon moeten lopen?:?
Sindsdien heb ik van alles geprobeerd, onder andere:
Compleet blok vervangen door een ander (2e hands) blok: Geen verandering
Andere bougies (ik heb nu 3 sets liggen): geen verandering
Ontstekings computer vervangen: geen verandering
Carburateurs op alle mogelijke manieren gereinigd (ook ultrasoon), nog steed geen verandering. Schonere carburateurs ga je alleen in de fabriek vinden:
Carburateurs.jpg


Nog steeds loop hij niet goed, op dit moment is het gedrag als volgt:
Hij start met enige moeite en loopt dan zonder choke stationair (~1100RPM), maar klinkt nogal ruw. Met een klein beetje gas geven loopt het toerental op, maar met plotseling een hoop gas valt hij uit.
Als ik de bougie kabel van cyl.1 of cyl.4 (of zelfs allebei) los haal tijdens het stationair lopen loopt hij gewoon door. Als ik hetzelfde doe met cyl.2 of cyl.3 valt hij uit. Dat doet vermoeden dat 1 van de 2 bobines stuk is (cyl.1 en cyl.4 worden samen aangestuurd door 1 bobine). Maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat dat niet het probleem is:
Ten eerste kan ik alle 4 bougies zien vonken als ik ze buiten het blok heb, ze vonken netjes om en om. Ten tweede: als ik de bobines omwissel blijft het gedrag hetzelfde (motor loopt met alleen cyl.2&3 aangesloten op die bobine die eerst cyl.1&4 deed).

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen en ben geneigd om het ding voor schroot te verkopen, tenzij iemand een goed idee heeft hoe dit probleem te verhelpen?
 
Staan alle stationair sproeiers gelijk afgesteld. (2,5 omwenteling )
mischien toch nog eens de carburateurs nazien of alles correct gemonteerd is.
Hoe secuur je ook te werk gaat, er kan heel makkelijk iets misgaan / vergeten worden.
(De kleine rubberen ringetjes onder de diafragma kapjes of de rubberen ringetjes om je stationair sproeiers b.v.)
 
met dezelfde carbu's op beide blokken ? nog een kleine mogelijkheid dat 1 EN 4 carbu-problemen hebben.
worden de uitlaten van 1 en 4 uberhaupt warm ?
als je op bv 6000 tr de bougies van 1 en 4 af haalt, zakt het toerental dan wel ?

of je kan (zonder luchtfilterkast) wat remmenreiniger enkel in 1 en 4 spuiten. reageert het blok daar op is je ontsteking in orde en heb je carbu-problemen.
Dank allemaal voor het mee denken en de tips.
Uitlaten 1 en 4 worden wel warm.
Zojuist even geprobeerd om remmen reiniger in carbs 1 en 4 te spuiten. In carb 1 had geen effect, bij carb 4 liep het toerental duidelijk op.
Het probleem analyseren wordt bemoeilijkt omdat het van keer tot keer verandert: vorige week bleef hij stug stationair doorlopen (liep lelijk maar bleef wel lopen), vandaag wilde hij de hele tijd uitvallen. To be continued...
 
Dank allemaal voor het mee denken en de tips.
Uitlaten 1 en 4 worden wel warm.
Zojuist even geprobeerd om remmen reiniger in carbs 1 en 4 te spuiten. In carb 1 had geen effect, bij carb 4 liep het toerental duidelijk op.
Het probleem analyseren wordt bemoeilijkt omdat het van keer tot keer verandert: vorige week bleef hij stug stationair doorlopen (liep lelijk maar bleef wel lopen), vandaag wilde hij de hele tijd uitvallen. To be continued...
Dit zijn de moeilijkste mankementen.

Er kan beter gewoon iets echt kapot zijn, dan heb je het vaak zo gevonden.

Maar wat ik al zei. Rustig en systematisch dingen nalopen.
Alles wegstrepen, en je vind het 9 van de 10 keer, mits je kennis van techniek redelijk is.
 
Dank allemaal voor het mee denken en de tips.
Uitlaten 1 en 4 worden wel warm.
Zojuist even geprobeerd om remmen reiniger in carbs 1 en 4 te spuiten. In carb 1 had geen effect, bij carb 4 liep het toerental duidelijk op.
Het probleem analyseren wordt bemoeilijkt omdat het van keer tot keer verandert: vorige week bleef hij stug stationair doorlopen (liep lelijk maar bleef wel lopen), vandaag wilde hij de hele tijd uitvallen. To be continued...
even warm als 2 en 3 ?
de ontsteking in 4 werkt dus. en dus ook in 1, hoewel het niet zeker is dat de vonk in de cylinder plaats vindt. maar je ontsteking werkt dus (in 1 op zijn minst tot aan uitgang bobijn.
4 heeft dus sowieso een carbu probleem.
 
Ik denk het ook.
Er is gewoon iets misgegaan. Bijna alles vervangen en te gehaast.
Tip, begin helemaal overnieuw met controleren. Systematisch.

Helemaal mee eens. Systematisch zoeken en controleren is de enige manier. Ik ben handig en slim genoeg, maar heb weinig ervaring met verbrandings motoren. Daarom is het onmisbaar dat jullie meedenken!

Controleer alles maar systematisch overnieuw, te beginnen bij de benzinetank.
-tank schoon?
-brandstoffilter en benzinepomp.
-ontluchting tankdop.
-En dan de rest van het brandstofcircuit.

Ik test nu zonder de tank op de motorfiets. Voor het starten doe ik brandstof in het korte stukje slang naar de carburateurs tot die beginnen over te lopen (dan staan dus de vlotter kamers vol met benzine).
Zo kan ik me concenteren op het functioneren van de motor zonder onzekerheid of de carburateurs brandstof krijgen.

Vanochtend even getest (toen ook al gepost), hij wilde toen nauwelijks lopen.
Zoals eerder gezegd gaf remmenreiniger in carb. 4 iets verbetering.
Daarnaast viel het volgende toen op: Als ik wat gas geef komt er soms een plof uit een carburateur. Het lijkt alsof er soms lucht door een carburateur naar buiten wordt geblazen (niet continue maar af en toe, soms erger dan anders). 1 keer was er een duidelijke plof en kwam er een wit wolkje uit carb. 1. Wat zou dit vreemde gedrag kunnen verklaren? Of misschien is het gewoon normaal als de airbox niet er op zit?

Nu net op jullie verzoek nog een keer getest en gekeken naar uitlaat temperatuur, selectief loshalen van bougie kabels en inspuiten van remmenreiniger. Deze keer een duidelijk resultaat:
Loshalen van bougie kabel 4 maakt geen verschil, loshalen van 1, 2 of 3 zorgt voor een dip in toerental.
Inspuiten van remmenreiniger in carb 4 zorgt voor een toerental verhoging.
Uitlaat 4 wordt als enige niet heet (35C, de ander 3 te heet voor mijn IR-thermometer).
Dus overduidelijk dat (op dit moment) cylinder 4 niet mee doet. Maar als ik remmenreinger erin spuit doet hij wel mee, dus de onsteking lijkt in orde.

Dan zijn we weer terug bij carburateurs, in dit geval nr. 4.

Maar ook gelijk de kern van mijn frustratie, vanochtend liep hij heel anders dan vanmidddag. En reken maar dat als ik het later test er weer iets anders aan de hand is ;-) Zo ga ik al een jaar in cirkeltjes rond, en nooit verdwijnt het probleem.
Maar deze keer met jullie hulp gaat het misschien lukken O-)

Back to business.
Het probleem lijkt in de (nr. 4) carburateur te zitten.
De laatste carburateur schoonmaak en herbouw sessie heb ik heel rustig en aandachtig (2 weken lang) gedaan, dus ik ken hem inmiddels goed van binnen, weet precies hoe die werkt en weet dat er vanbinnen niets verstopt of kapot is.
De stationair sproeier staat (net als bij de de andere 3 carbs) op 2 1/4 slag uitgedraaid, wat de voorgeschreven fabrieks stand is. Onder de stationair schroef en de hoofd sproeier zitten O-ringen, die zijn vervangen door nieuwe (bij alle 4 carbs).
Ik weet dat er benzine in de vlotter kamer staat (ff aftap schroefje los dan druppelt er benzine uit). Ik ga ervan uit dat hij helemaal vol is want carb.1 begon al over te stromen terwijl ik benzine in de benzine slang goot.
Kort gezegd is er aan de carburateur niets zichtbaars mis.

Weer wat mooie info voor jullie om over te denken :)

Ondertussen ga ik morgen rustig naar mijn werk (onbemande vliegtuig prototypes bedenken en bouwen), en as. woensdag nog een keer dezelfde test doen om te zien of de symptomen dan nog hetzelfde zijn.
Of misschien moet dan het probleem weer ergens anders gezocht worden?

Bedankt allemaal en: Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
" Voor het starten doe ik brandstof in het korte stukje slang naar de carburateurs tot die beginnen over te lopen (dan staan dus de vlotter kamers vol met benzine)."

loopt het slangetje over of de carburateur(s)? De vlotternaalden moeten afsluiten toch?
 
Als de carburateurs overlopen dichten de vlotternaalden niet af...

Ik zou die carburateurs eens door een professional na laten kijken, want daar zit je probleem.
 
" Voor het starten doe ik brandstof in het korte stukje slang naar de carburateurs tot die beginnen over te lopen (dan staan dus de vlotter kamers vol met benzine)."

loopt het slangetje over of de carburateur(s)? De vlotternaalden moeten afsluiten toch?

Uit de carburateur begint een klein beetje benzine te komen, dus de vlotternaald sluit inderdaad niet 100% waterdicht af (op 1 carburateur in ieder geval). Dat is inderdaad niet perfect maar lijkt me niet de oorzaak van de slecht lopende motor.

Als de carburateurs overlopen dichten de vlotternaalden niet af...

Ik zou die carburateurs eens door een professional na laten kijken, want daar zit je probleem.

De uitdaging zit er natuurlijk in om het zelf voor elkaar te krijgen ;)
 
Uit de carburateur begint een klein beetje benzine te komen, dus de vlotternaald sluit inderdaad niet 100% waterdicht af (op 1 carburateur in ieder geval). Dat is inderdaad niet perfect maar lijkt me niet de oorzaak van de slecht lopende moor.

Als je benzine langs je naald ziet stromen ligt dit niet aan je naald , maar sluit je vlotter plunjer niet goed af. (Als de motor niet loopt).
Je naald sluit nl. je benzine toevoer niet af. Dus zoeken bij je vlotter. 1-Hoogte (brandstof nivo), 2- zit de vlotter plunjer niet omgedraaid ( 180°) gemonteerd? 3- is de kop van je vlotter plunjer mooi schoon/ glad.

Ikzelf heb destijds bij mijn carbs. het brandstof nivo (vlotters) afgesteld met een doorzichtige brandstofslang die je aan de vlotterbakken monteerd. Dit is de enige goede manier om je brandstof nivo in alle carbs hetzelfde te krijgen. (Let op, hierbij kunnen de vlotterhoogtes allemaal verschillend zijn)
 
Als ik de bougie kabel van cyl.1 of cyl.4 (of zelfs allebei) los haal tijdens het stationair lopen loopt hij gewoon door.

Uit de carburateur begint een klein beetje benzine te komen, dus de vlotternaald sluit inderdaad niet 100% waterdicht af (op 1 carburateur in ieder geval). Dat is inderdaad niet perfect maar lijkt me niet de oorzaak van de slecht lopende motor.

neeeuuuhhh, lijkt mij echt niet een oorzaak ...
ik hoop dat er in je onbemande vliegtuigjes geen carbu's zitten :+
 
Ff een stomme vraag: Heeft jouw gsx600f ook zo'n vacuüm benzinekraan?
Zoja: vergeet dan bij motor laten lopen zonder tank niet om de aansluiting af te doppen waar normaal je vacuümslang van je benzinekraan op aansluit.
Want dan gaat ie stationair nooit mooi lopen 😉
 
Ff een stomme vraag: Heeft jouw gsx600f ook zo'n vacuüm benzinekraan?
Zoja: vergeet dan bij motor laten lopen zonder tank niet om de aansluiting af te doppen waar normaal je vacuümslang van je benzinekraan op aansluit.
Want dan gaat ie stationair nooit mooi lopen 😉
Ja en dat had ik inderdaad nog niet gedaan. Ga ik zeker doen, benieuwd naar het resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan