Motor loopt niet goed Suzuki GSX600F

19 feb 2020
12
0
Hallo allemaal ik ben David en heb zojuist een MF account aangemaakt om hier mijn vraag te stellen.
Eind 2017 heb ik als mijn eerste motor een Suzuki GSX600F gekocht (uit 1999, toen 20d km op de teller), ongeveer een jaar heb ik er leuk op gereden toen begon hij ruw te lopen (reed nog wel maar klonk ruw).
Ik heb besloten om er zelf aan te gaan knutselen omdat ik behoorlijk handig ben en het leuk vind om hier wat van te leren.
Toen begonnen met de bougies vervangen dat hielp niet echt. Daarna de carburateurs uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, maakte ook geen verschil.
Het probleem verergerde totdat hij niet meer rijdbaar was (viel uit tijdens het rijden). Heel vreemd want de bougies zijn goed (vonken mooi alle 4 als je ze buiten het blok aansluit), de carburateurs lijken ok, en de compressie is ook prima. Dan zou hij toch gewoon moeten lopen?:?
Sindsdien heb ik van alles geprobeerd, onder andere:
Compleet blok vervangen door een ander (2e hands) blok: Geen verandering
Andere bougies (ik heb nu 3 sets liggen): geen verandering
Ontstekings computer vervangen: geen verandering
Carburateurs op alle mogelijke manieren gereinigd (ook ultrasoon), nog steed geen verandering. Schonere carburateurs ga je alleen in de fabriek vinden:
Carburateurs.jpg


Nog steeds loop hij niet goed, op dit moment is het gedrag als volgt:
Hij start met enige moeite en loopt dan zonder choke stationair (~1100RPM), maar klinkt nogal ruw. Met een klein beetje gas geven loopt het toerental op, maar met plotseling een hoop gas valt hij uit.
Als ik de bougie kabel van cyl.1 of cyl.4 (of zelfs allebei) los haal tijdens het stationair lopen loopt hij gewoon door. Als ik hetzelfde doe met cyl.2 of cyl.3 valt hij uit. Dat doet vermoeden dat 1 van de 2 bobines stuk is (cyl.1 en cyl.4 worden samen aangestuurd door 1 bobine). Maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat dat niet het probleem is:
Ten eerste kan ik alle 4 bougies zien vonken als ik ze buiten het blok heb, ze vonken netjes om en om. Ten tweede: als ik de bobines omwissel blijft het gedrag hetzelfde (motor loopt met alleen cyl.2&3 aangesloten op die bobine die eerst cyl.1&4 deed).

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen en ben geneigd om het ding voor schroot te verkopen, tenzij iemand een goed idee heeft hoe dit probleem te verhelpen?
 
Het is even stil geweest maar ik heb zeker niet stil gezeten.

Zoals eerder gezegd liep 1 van de carburateurs over, en 1 kreeg niet genoeg benzine.
Vermoedelijk een probleem met de vlotterkleppen. Omdat daar niets aan te zien is heb ik de 2 problematische vlotterkleppen vervangen. Je kunt gewoon nieuwe bestellen. In NL voor 65E per stuk, op Ebay vond ik een setje van 4 voor 24E (+ nog wat afdichtings rubbers).
Vlotterkleppen_nw.jpg
Vandaag kwam het spul binnen en heb ik de 2 nieuwe vlotterkleppen geinstalleerd.
Ik heb de vlotters gesteld zodat in iedere kamer hetzelfde benzine niveau staat (met doorzichtige stukjes slang aan de carburateur aftap om het vloeistof niveau te zien):
TestOpstelling.jpg
Dus geen overlopende carburateurs en overal genoeg benzine.

Geinstalleerd, gestart en.... Loopt nog steeds kut :? Even liep hij op 3 cylinders (te kort om te controleren welke cylinders), daarna helemaal niet meer.
Vreemd toch?
Misschien gaat het volgend weekend beter....
 
Inderdaad even checken of je choke goed werkt, of ze goed dicht gaan.
Een goede indicatie voor goede stationair carburateur afstelling is:
- Bij koude start moet je de choke gebruiken, als de choke niet nodig is bij koude start staat ie veel te rijk.
- Bij warme motor moet de motor meteen aanslaan, Zoniet staan de mengsel schroeven niet goed.

Zoals eerder gezegd, kijk of je geen valse lucht hebt. (Vacuüm aansluiting van benzine kraan, en of de synchronisatie afdicht rubbers nog goed zijn)
Betreft de brandstofnivo afstelling; ik zag je proefopstelling op de foto , maar voor een juiste afstelling moeten de carburateurs in dezelfde hoek staan als zijnde gemonteerd op de motor. (Ik ga er van uit dat je dat gedaan hebt ). Op de zijkant van de carburateur zit een soort vierkant vakje, dit is een redelijke indicatie van je vloeistof hoogte in je vlotterbakken.
 
Hier nog even een geknutseld fototje.
Geel geeft benzine nivo weer.
Rode pijl geeft markering aan.
Blauw is je vacuümslang aansluiting. Slang aansluiten of afdoppen bij proefdraaien.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2020-03-12-21-52-55.png
    Screenshot_2020-03-12-21-52-55.png
    164,5 KB · Weergaven: 15
Vandaag weer flink bezig geweest (vlotter hoogte, mengsel afstelling, proefdraaien en meten).

Hij liep netjes op 4 cylinders (was al een tijdje geleden dat ik dat had gehoord). Bodywork erop gezet voor een proefrit.

Zodra het bodywork erop zat startte hij niet meer. Dus weer eraf en onderzoeken.

Dan loopt hij weer hortend en stotend, af en aan doen 3 ofwel 4 cylinders mee.

Je zou denken "in 1 cylinder is iets mis waardoor hij niet (continu) mee doet".
Het lijkt er echter op dat niet 1 cylinder het probleem is maar dat het continu wisselt.
Dit wordt bevestigd door verschillende methodes:
-afwisselend loshalen van 1 bougie kabel
-meten van uitlaat temperaturen
-remmenreiniger in 1 carb spuiten

Dus nog steeds hetzelfde probleem als de afgelopen anderhalf jaar met volstrekt onduidelijke oorzaak.

Zijn de bougies nat als hij dan niet meer wil starten?

En wat doe je met de choke?
Alle 4 bougies zijn droog.
Choke gebruik ik zoals het hoort. Choke aan om koud te starten, dan langzaam dicht naarmate het stationair toerental klimt.

Inderdaad even checken of je choke goed werkt, of ze goed dicht gaan.
Een goede indicatie voor goede stationair carburateur afstelling is:
- Bij koude start moet je de choke gebruiken, als de choke niet nodig is bij koude start staat ie veel te rijk.
- Bij warme motor moet de motor meteen aanslaan, Zoniet staan de mengsel schroeven niet goed.

Zoals eerder gezegd, kijk of je geen valse lucht hebt. (Vacuüm aansluiting van benzine kraan, en of de synchronisatie afdicht rubbers nog goed zijn)
Betreft de brandstofnivo afstelling; ik zag je proefopstelling op de foto , maar voor een juiste afstelling moeten de carburateurs in dezelfde hoek staan als zijnde gemonteerd op de motor. (Ik ga er van uit dat je dat gedaan hebt ). Op de zijkant van de carburateur zit een soort vierkant vakje, dit is een redelijke indicatie van je vloeistof hoogte in je vlotterbakken.

Bij deze carburateurs zit geen choke die dicht gaat maar een "starter (enricher) system". De choke bedienen heeft wel duidelijk effect dus die werkt.
startersystem.jpg
Toen alle 4 cylinders werkten leek het mengsel iets aan de rijke kant:
Hij startte koud met bijna geen choke, liep koud zonder choke, na gas geven loopt toerental niet vlot terug.
Ik heb de mengsel schroeven van 2 1/4 slag uit naar 2 slagen uit gezet, toen was het beter.

Synchronisatie afdichting zijn ok en vacuum aansluiting is afgedopt.

Op mijn carburateurs niet zo'n mooi vierkantje vakje maar wel een soort nokje (in deze foto nog geen benzine in de slang):
Carb_vlotterniveau.jpg
 
Dan worden de opties qua carburatie gering, het lijkt me dat als de motor vanaf je eerste start mooi liep dat je met je carbs afstelling op de juiste weg bent.
Met mijn gsx600f had ik destijds iets soortgelijk, toen kwam ik er achter dat soms 1 van de vlotters soms bleef hangen en dus overstroomde. Dan krijg je m dus niet of heel moeilijk aan de praat. Dan ruik je dus ook duidelijk een erge benzine lucht.

Ik zou toch nog eens testen met een externe brandstof toevoer (dus even zonder tank) om uit te sluiten dat het een toevoer probleem vanaf de tank is.
(Wel weer je vacuümslang aansluiting op carburateur afdoppen.)

Daarna nog eens de checks doen die niks kosten.: b.v. bougiekap aansluiting aan de kabels goed controleren (Deze zaten bij mij destijds ook los en zelfs bij 1 kabel was de kabel erg gecorrodeerd ( deze heb ik toen iets ingekort)
 
Het lijkt er op dat jullie gelijk hebben. Er stroomt maar nauwelijks benzine van de tank naar de carburateurs. De zwaartekracht moet al het werk doen (geen pomp), het hoogteverschil is maar 10cm.
Dat verklaart waarom er geen brandstof filter in zat toen ik hem kocht.
Brandstof filter is niet verstopt of zo, maar misschien moet hij toch een keer vervangen. Zit er nog verschil tussen filters, zijn er die makkelijker doorstromen?
Voor nu heb ik hem door gespoten en de brandstof leiding iets ingekort (lag in een bocht). Straks proberen of ik kan rijden.
 
Jawel, daarnet voor het eerst in anderhalf jaar weer een rondje gereden (kort want hij is nog geschorst). Dat ging goed, ik ga hem nu weer verzekeren en een nieuw brandstof filter bestellen.
Bedankt allemaal voor het helpen!
 
Ik zou eens nakijken als ik jou was of in het werkplaatshandboek of op de onderdelen "oem" tekeningen of er überhaupt een filter tussen hoort.
Bij mij zat er op de gsx600f geen filters tussen. Het zou zo maar eens kunnen dat de luchtbel in je filters de stroom verstoren.
Kan ook dat je membraan in je benzinekraan stuk is is.
In ieder geval was het bij mij zo dat als je aan de benzinekraan vacuüm slang zoog (was om te testen 😉uiteraard ) dat er veel benzine uitliep.
 
Ik zou eens nakijken als ik jou was of in het werkplaatshandboek of op de onderdelen "oem" tekeningen of er überhaupt een filter tussen hoort.
Bij mij zat er op de gsx600f geen filters tussen. Het zou zo maar eens kunnen dat de luchtbel in je filters de stroom verstoren.
Kan ook dat je membraan in je benzinekraan stuk is is.
In ieder geval was het bij mij zo dat als je aan de benzinekraan vacuüm slang zoog (was om te testen 😉uiteraard ) dat er veel benzine uitliep.

Het oude type van voor 97 had geen filter, de nieuwe van na 97 tot 2006 ofzo??? Wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan