Motor loopt niet lekker

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
Mijn motor heeft mij afgelopen week in de steek gelaten. (lees ik mocht hem terug naar huis duwen toen ik net 4 km gereden had :( )

Nou vraag ik mij af wat er aan de hand is, ik kan het niet helemaal plaatsen.

Stationair loopt hij prima, start ook makkelijk.
Geef ik gas, dan slaat hij bijna meteen af.
Geef ik heel voorzichtig een klein beetje gas, dan kan ik het toerental iets laten klimmen, van ca 1000 rpm stationair tot ca 1500rpm. Hou ik dan het gas vast, dan gaat hij steeds zwaarder lopen en in het toerental terug te zakken. Laat ik het gas weer los, dan daalt het toerental eerst extreem (ca 500rpm) om daarna weer netjes stationair te gaan draaien. Geef ik meer gas, dan slaat hij meteen af.

Ik vermoede een probleem met de luchttoevoer. Heb het luchtfilter schoon geblazen, maar dat is het probleem niet. Zelfs zonder luchtfilter heb ik precies hetzelfde gedrag. Toen de tank er toch af was heb ik gelijk maar even de carburateurs leeg laten lopen, dus dat heb ik ook al gehad.

Maar nu de grote vraag.... wat zou het kunnen zijn, wat kan ik nog meer proberen?
 
Het lijkt alsof de motor wel loopt op de stationairsproeiers, maar niet op de hoofdsproeiers.
Die zouden verstopt kunnen zijn.
Is het dan niet vreemd dat hij lijkt te stikken? Ik bedoel, beetje gas erbij en hij reageert eerst goed, maar loopt dan steeds moeizamer. Het beeld dat ik bij verstopte sproeiers heb is dat er gewoon geen peut in de cilinders komt, of te weinig zodat hij geen vermogen kan leveren maar wel blijft lopen.
 
of de vlotterkamers lopen op een of andere manier niet vol[genoeg]
Daar heb ik geen beeld bij, is dat makkelijk te controleren/verhelpen? (mijn sleutel ervaring is dat ik vanmorgen groen als gras maar eens begonnen ben mijn motor te slopen door de tank eraf te halen (en volgens mij is het me gelukt alles weer op de juiste plek terug te zetten. )
 
zoals je het omschrijft klinkt het alsof je stationair sproeiers verstopt zitten. Kan zijn dat er 1 of meer carburateurs dit probleem hebben. Open maken en schoon maken, doorblazen of doorprikken.
Is het dan niet vreemd dat hij stationair juist wel goed loopt?
En als het een probleem is van een carburateur, zou hij dan niet gewoon op een pot door blijven lopen? (dat doet hij ook als een bobine stuk is, uit ervaring weet ik dat en dat het dan slecht rijdt met erg weinig vermogen)
 
Is het dan niet vreemd dat hij stationair juist wel goed loopt?
En als het een probleem is van een carburateur, zou hij dan niet gewoon op een pot door blijven lopen? (dat doet hij ook als een bobine stuk is, uit ervaring weet ik dat en dat het dan slecht rijdt met erg weinig vermogen)
klopt, daarom even de pomp omzeilen.
Al is het alleen maar om even uit te sluiten dat er wel genoeg benzine in de carb`s komt.

Maar ik las dat je de vlotterbakken al een keer hebt afgetapt.
Kwam daar nog veel benzine uit?

Hoe reageert hij op de choke?
Loopt hij dan wel op in z`n toeren of smoort hij dan ook dicht?
 
klopt, daarom even de pomp omzeilen.
Al is het alleen maar om even uit te sluiten dat er wel genoeg benzine in de carb`s komt.

Maar ik las dat je de vlotterbakken al een keer hebt afgetapt.
Kwam daar nog veel benzine uit?

Hoe reageert hij op de choke?
Loopt hij dan wel op in z`n toeren of smoort hij dan ook dicht?
Uit beide carbs (zijn dat de vlotterbakken?) kwam een aardig straaltje bij het aftappen. Hoe hij op de choke reageert heb ik niet uitgebreid onderzocht. Wel even geprobeerd en volgens mij reageerde hij vergelijkbaar met gas geven. Dus een beetje choke verhoogt het toerental, te veel laat het afslaan.
 
is er nog iets met de motor gebeurt tussen de laatste keer dat je hebt gereden en de storing?

Klinkt mij een beetje als valse lucht of vacuumslangen van de carbs die los zijn of lekken, waardoor de gasschuiven niet liften.... of misschien plakken de gasschuiven wel. Heeft ie wel toeren gemaakt? Lijkt me wel anders kom je niet 4km verder...
 
is er nog iets met de motor gebeurt tussen de laatste keer dat je hebt gereden en de storing?

Klinkt mij een beetje als valse lucht of vacuumslangen van de carbs die los zijn of lekken, waardoor de gasschuiven niet liften.... of misschien plakken de gasschuiven wel. Heeft ie wel toeren gemaakt? Lijkt me wel anders kom je niet 4km verder...
De motor heeft een week of 5 stil gestaan. Toen ik ermee ging rijden heb ik zonder dat me iets opviel nog ca 100km/h gereden. Ineens begon hij een beetje te haperen en voor het verkeerslicht sloeg hij af. Daarna niet meer in de toeren kunnen krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan