Motor loopt niet

Broemsie

Die hard MF'er
30 sep 2004
527
2
Amersfoort
3 dagen geleden heb ik voor t eerst sinds een half jaar geprobeerd mijn motor te starten. Deze had er blijkbaar nog niet zo veel zin in want hij sloeg niet aan.

Carbs leeg laten lopen, nieuwe bougies en nieuwe brandstof erin; starten--> niets nada noppes. Ik heb in het verleden aardig wat problemen gehad met mijn carburateurs. Maar voordat ik daar weer de schuld geef, wil ik toch wel zeker zijn dat het ook echt de carburateurs zijn die de oorzaak zijn.

De accu had ik aan de lader gehad.. Deze heb ik toch maar even door gemeten-> 12V onbelast en ongeveer 10V tijdens starten. Die is in orde lijkt me.
Vervolgens heb ik een beetje remschijfreiniger bij mijn luchtfilter ingespoten -> niet iedere keer wou ie aan slaan.
Toen heb ik besloten nog wat meer door te meten;
Als eerste alle bougiedoppen. Deze hadden allemaal een weerstand van ongeveer 10 KOhm.. Ook in orde lijkt me.
Toen op vonkjes gecheckt; de bougies van de 2e en 3e cilinder vonkten niet. Dan zou je denken dat t daaraan ligt. Echter; als ik de voedingskabels van de bobine voor cilinder 1 en 4 eraf haal, geeft de bobine voor cilinder 2 en 3 wel een vonk af. :?

Ik zit nu 3 dagen te klooien en ik word er nu aardig flauw van. Iemand enig idee wat t probleem kan zijn?

o, bij de weg; het betreft een Suzuki GSX-R 750 uit 1991.
 
Laatst bewerkt:
Als het "aardpunt" (minpunt) van de CDI toevallig 1 boutje aan frame is, losnemen en terdege reinigen.

Dit geintje zag ik een keer van nabij, er had zich een idiote overgangsweerstand op dat sprotje opgebouwd, oxiden in het boutgat, aan de bout en op het kabelschoentje. Wazig zoekwerk.

Bougiedoppen: de moderne ontstoorde dingen hebben meest ook een metalen buitenkapje dus bederf in kortsluit-richting naar massa=min KAN optreden. Als zoiets gebeurt kun je ook lang zoeken want zal zelden reageren op de paar Volts van een multimeter-voeding.

Minstens afstrepen wat iets NIET is.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer 2 v/d 4 bougies niet vonken, en wel wanneer je de twee vonkende bougies losneemt, zit er duidelijk iets mis in je start-circuit. maar 10V uit je accu tijdens het starten lijkt me wat weinig... hij is echter wel opgeladen, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Dus wat willem 1940 ook al zegt, corrosie, contactspray of andere roestwerende / oplossende zut in de rondte gaan spuiten dacht ik zo. Veel succes, niet je accu leegstarten / startmotor verbranden / boel verzuipen, maar dat wist je vast al.

OotB
 
Zakken tot 10 V is niet ongewoon tijdens starten; een startmotor sleurt makkelijk 100-200 Ampères uit zo'n klein bakje.

Wel voorzichtig met contactreiniger; er bestaan er veel, maar ook veel verschillende kunststoffen dus altijd risico dat er 2 elkaar niet mogen. Ik heb kunststof delen van schakelaars en van computer-slots wel zien barsten/afbreken op eigen veerspanning, kort na een snuif.
 
Goed; vandaag weer even wat geprobeerd..

Nadat ik vannacht de accu maar weer aan de lader had geknoopt, heb ik deze weer in mn motor gezet nadat ik het luchtfilter had verwijderd (dit om de suggestie van Zot uit te kunnen voeren). Bout waarmee de bobine aan het frame zit (+ afstandshouder) schoon gemaakt zoals Willem1940 had aangegeven. Mijn boegiedoppen zijn van kunststof dus dan zou Willem's 2e punt niet opgaan?
Daarna de bobines weer vastgeschroefd op de plek waar ze horen (gisteren had ik deze kort op een andere plek aan het frame geschroefd zodat ik er beter bij kon).
Eerst maar even proberen te starten... sloeg nog bijna aan ook (dus dan zouden de bougies in de cilinders toch vonken?). Nog een keer geprobeerd en tegelijkertijd remschijfreiniger in het luchtfilterhuis gespoten. Sloeg nog niet aan. Een paar broem-broem-pjes en dat was het dan. Maar dat was al meer dan dat de motor dit jaar gedaan heeft. Gas vol opengetrokken en gestart met remschijfreiniger.... Lopen ho maar. Weer de accu doorgemeten met waarden van 11,8V onbelast en 9,5V belast. Dit is gemeten na een half uur starten, met tussenpauzes.

Dat is de stand van zaken.. ;(
 
Wat je zegt van die bobines (1+4 doen het, zet je die kabels op die van 2+3, doet die het ook) zou het zomaar eens kunnen dat het pulsgevertje van 2+3 kapot is).
CDI kapot zou ook nog kunnen.
Of een stekkertje kapot/los/verroest.
Weet niet zeker waar de pulsgevertjes bij zo'n ding zit, maar ze zitten geregeld aan de rechterkant van het blok, achter een klein dekseltje.

Dat eens goed controleren, kijken of ie consequent niet vonkt als je de voedingskabels van 2+3 gebruikt.
 
Hallo heb je kan ook nog iets doen om weer wat wijzer te worden:
Starten en nog een keertje starten en dan even een boegie eruit halen als ie dan zeiknat is kun je nog wel bijwijze van spreken een halfuur door starten maar draaien zal ie niet, is de bougie nat dan allevier eruit halen uurtje laten staan,bougies er weer in en starten zonder choke en dan is kijken wat ie doet.
:)
 
Ik doe altijd, wie de taal verstaat spreekt um ook zeg maar.

We hebben zo'n oud gasstel, gewoon met vlam
Natte bougie even droogbranden, en dan er weer in.
Ervaring leert ook dat warme bougie's vlotter starten
Bougie wel vast houden met een tang, want je brandt je vingers eraan
 
Soes: .... Mijn boegiedoppen zijn van kunststof dus ....

Misschien bestaat er een (wettelijk) ontstoord systeem waarbij om de bougie heen géén geaard metalen kapje ligt, maar dat ken ik dan nog niet; nouja, ik kan echt lang niet alles weten natuurlijk.

Er zal toch niet een extra laagje plastic of rubber over een metalen bus heen zitten? Kijk eens bij de open doprand of daar geen contactmakende ring zit ... ?
 
Hallo heb je kan ook nog iets doen om weer wat wijzer te worden:
Starten en nog een keertje starten en dan even een boegie eruit halen als ie dan zeiknat is kun ze allevier eruit halen uurtje laten staan,bougies er weer in en starten zonder choke en dan is kijken wat ie doet.
:)

Bougies waren niet nat.. iig bedankt voor de tip

Misschien bestaat er een (wettelijk) ontstoord systeem waarbij om de bougie heen géén geaard metalen kapje ligt, maar dat ken ik dan nog niet; nouja, ik kan echt lang niet alles weten natuurlijk.

Er zal toch niet een extra laagje plastic of rubber over een metalen bus heen zitten? Kijk eens bij de open doprand of daar geen contactmakende ring zit ... ?

Hmm.. We hadden het allebei over wat anders denk ik. Ik bedoelde die dingen die je op je bougies moet drukken. Ik heb de ringen die je bedoelde van de, nieuwe, bougies nog eens voor de zekerheid schoon gemaakt.

De 1991 modellen hadden nog wel eens last met de cdi unit.
Geoxideerde verbindingen .
&
klinkt toch als CDI probleem

Dat dacht ik in eerste instantie ook.. Echter de units zelf gaven wel een vonk, zei het alleen als er 1 van de 2 aangesloten was. Maakte niet uit welke bobine ik nam, maakte niet uit welk paar kabels ik erop aan sloot.

Nieuwe stand van zaken; MOTOR LOOPT!!!
In de garage waar mijn motor staat zijn nu enkele gaten in de lucht aanwezig.
Alle contacten nog eens schoon gemaakt, accu opnieuw opgeladen en geprobeerd te starten vanmiddag. Na enkele pogingen kwam ie tot leven. Eindelijk.

Ik wil hierbij even alle motor-forum-ers bedanken die met mij mee hebben willen denken en met suggesties aan kwamen om het probleem op te lossen. Echt super.
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Hai
Ik volg dit nu een poosje ,en ik had hetzelfde probleem met mijn suus.
Na de winterstalling liep de fiets niet meer.
Toen heb ik alle contacten naar de cdi unit schoongemaakt en in gespoten met contactspray.
En het probleem was verholpen
 
Terug
Bovenaan Onderaan