motor loopt slecht, ratelt en produceert witte rook

achamemnon

Die hard MF'er
5 nov 2006
270
0
Vorige week was ik een stukje aan het rijden op mijn Kawa GPZ500s uit 1993. Opeens begon hij behoorlijk te knetteren. Het leek alsof de uitlaat eronderuit gevallen was. Bij thuiskomst heb ik de uitlaat gedemonteerd. daarbij bleek dat hij nogal verroest was en dat hij los zat.

Goed, nieuwe bocht gekocht en dit weekend netjes geinstalleerd. Maar bij het starten hoorde ik een nog harder gerammel dan de week ervoor. Stationair draaien deed hij al helemaal niet. Onder de 4000rpm slaat hij af. Verder komt er witte rook uit de uitlaat en volgens mij ook ergens uit het motorblok.

Nu weet ik dat witte rook vaak duidt op vocht. een lekke koppakking is dan de eerste verdachte. Maar mij klinkt het raar in de oren. Kan een lekke koppakking zo ineens problemen gaan geven? En het installeren van een nieuwe uitlaat heeft de zaak behoorlijk erger gemaakt, daar snap ik niets van

Heeft iemand een idee wat er mogelijk aan de hand is?

hartelijk dank
 
mis je veel koelwater?
zoja waarschijnlijk koppakking
als het borreld bij lopende motor is het zeker
de witte rook ruikt/smaakt dat zoet?

zou misschien ook water in de tank kunnen zijn.
door "foute" benzine of buiten in veel regen gestaan an afvooer kanaaltje dichtgeslibt van je tankdop
 
Laatst bewerkt:
bij de rook ruik ik meer een brandlucht. Het koelwater was inderdaad op. maar ik weet niet of daar uberhaubt wat ingezeten heeft. Ik heb hem weer bijgevuld, maar hij loopt niet lang genoeg om al dat koelwater weer op te maken. Hij loopt hooguit een minuut. na die minuut gaat hij zo beroerd lopen dat hij gewoon afslaat, ongeacht hoeveel gas ik geef. Rijden op de motor is dan ook niet echt mogelijk.

Water in de tank? dat weet ik niet. ratelt de motor dan zo, als er water in de tank zit??
 
waarschijnlijk een afgebroken bougie of een afgebroken klep vandaar die ratel !!!!!
de oorzaak is waarschijnlijk te heet geworden doordat er geen koelvloeistof in zat. (ergens lekkage)
blaast hij in het luchtfilterhuis?????? dan is er een inlaatklep defect

veel sucses ermee !!!!!!!
 
Ik heb nog geen ervaring met echt sleutelen aan mijn motor, maar mijn koekblik is toevallig afgelopen zaterdag onderhanden genomen.
Klachten: witte rook, koelvloeistof die weg was, verrot lopen bij starten....maar soms ook tijdens het rijden (3 van de 4 pitten, soms zelfs maar 2 en dus af en toe afslaan)
(ow en kachel werd niet warm...maar die heb je niet op motor :P )
Oorzaak: koppakking lek tussen koelvloeistof kanaal en cilinder 1 EN lek tussen cilinder 1 en 2 (compressie weg)

Na het vervangen van de koppakking was alles weer in orde, als was ik wel bang dat de kop gescheurt zou zijn....maar gelukkig niet.
Een koppakking kan er trouwens zomaar mee ophouden...zonder aankondiging.
Echter...geen gerammel....dus een klep ofzo kan nog steeds.
Is het misschien een distributieketting die een tand versprongen is ofzo?
 
Maakt het uit? Het deel 'maar ik weet niet of daar uberhaubt wat ingezeten heeft' zegt voor mij genoeg _O-


haha, nou even ter verduidelijking: ik hou de vloeistoffen echt wel bij. ongeveer twee-wekelijks. de laatste keer was ongeveer een week na de laatste check. dus helemaal zeker weten of er iets in zat op het moment dat de problemen begonnen, dat weet ik niet.

Maar goed, hartelijk dank voor al jullie suggesties!! top!
 
Terug
Bovenaan Onderaan