Motor maakt kloppend geluid als hij warm is

SanderGSX

MF'er
5 aug 2020
74
24
Sleutelaars,

Mijn GSX1400 uit 2005 maakt sinds kort een kloppend geluid. Hij doet dat niet als het blok koud is, alleen warm. Het geluid is zowel stationair als rijdend hoorbaar, ik voel het ook in de shifter en het rempedaal. De frequentie van het kloppen neemt toe en af met het motortoerental en lijkt afkomstig uit de linkeronderzijde van het blok. Lijkt achter de kap van de stator te zitten.

Ik ben bang dat het een krukaslager is eigenlijk, maar dan zou ik verwachten dat het koud ook herrie maakt. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
 

Ik hoop dat het hoorbaar is. Ik heb het niet over het tikken van de injectors (tenminste, ik denk dat dat de injectors zijn, anders zijn het denk ik de klepstoters). Je hoort het slecht op de video, maar het gaat om het kloppende achtergrondgeluid. Als ik een schroevendraaier op de kap zet en de andere kant tegen mijn oor, is het heel duidelijk hoorbaar. Dat geluid is er niet als de motor nog koud is. Helaas kan ik die schroevendraaiertruc niet op een microfoon toepassen denk ik
 
Ik snap je misschien.. je denkt; Als ik laagtoerig rijdt, dan belast ik de krukas minder vanwege een half MV kwadraat en al dat gedoe maar je moet meer zo denken;
Stel, je staat voor stoplicht op de fiets.. zaterdagavond..
Je hebt een blommige boerendochter achterop..:j

WAT vinden je knieën leuker;
In de 1ste wegfietsen vanaf stoplicht..
Of.. vanuit derde- wat je nu dus doet...

Snap je'm?:)
Je denkt net verkeerd om!
Er bovenop dat de oliepomp toerental nodig heeft om druk te kunnen leveren!

Fuck, nu heel MF overstuur omdat ik wat zinnigs zeg..
 
Je kunt niet zomaar zeggen of een toerental te laag is. Een grote scheepsmotor maakt maar 40 rpm bij langzaam vooruit, en heeft dan volledige hydrodynamische smering op de lagers.
 
Nouja, bij 2500rpm is de gasrespons fel en direct. Boven de 3500 rpm is bij gas loslaten de tegencompressie / remmen op de motor zo sterk dat het net lijkt of je de rem inknijpt. Dus ik heb het idee dat deze motor 2500-3000 rpm goed kan hebben. Max rpm op mn toerenteller is 8000, is niet zoals een supersport 16k rpm ofzo :9

Anyway, ik heb net getest. Met koppeling in klopt het net zoveel als zonder koppeling in. Zowel in neutraal als in de versnelling, dat maakt geen verschil
 
Misschien zit je dynamorotor wel los,ik heb dat bij een andere motor ook meegemaakt,men dacht dat de krukaslagers er
uit lagen maar bleek de dynamo rotor te zijn die niet goed vast zat.
Drijfstanglagers hebben ze op het GSX1400 forum ooit bij 1 motor meegemaakt ,maar die had er al 300000 miles
op zitten,het is dus niet iets wat een kwaal is bij deze motoren.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit je dynamorotor wel los,ik heb dat bij een andere motor ook meegemaakt,men dacht dat de krukaslagers er
uit lagen maar bleek de dynamo rotor te zijn die niet goed vast zat.
Drijfstanglagers hebben ze op het GSX1400 forum ooit bij 1 motor meegemaakt ,maar die had er al 300000 miles
op zitten,het is dus niet iets wat een kwaal is bij deze motoren.
1 keer rijden met een te laag oliepeil en het is gebeurd.

Een collega van mij heeft het blok van z'n honda vfr in de soep gedraaid. Samen gaan rijden en vlot gereden, in de terugweg verliest de motor vermogen tot hij vastloopt.
Vermoedelijke oorzaal is (veel) te hoog oliepeil. (Icm weinig klepspeling)
 
Ik snap je misschien.. je denkt; Als ik laagtoerig rijdt, dan belast ik de krukas minder vanwege een half MV kwadraat en al dat gedoe maar je moet meer zo denken;
Stel, je staat voor stoplicht op de fiets.. zaterdagavond..
Je hebt een blommige boerendochter achterop..:j

WAT vinden je knieën leuker;
In de 1ste wegfietsen vanaf stoplicht..
Of.. vanuit derde- wat je nu dus doet...

Snap je'm?:)
Je denkt net verkeerd om!
Er bovenop dat de oliepomp toerental nodig heeft om druk te kunnen leveren!

Fuck, nu heel MF overstuur omdat ik wat zinnigs zeg..
Ik mot geen blommige boerendochter achterop mijn fiets.
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan