Motor maakt kloppend geluid als hij warm is

SanderGSX

MF'er
5 aug 2020
74
24
Sleutelaars,

Mijn GSX1400 uit 2005 maakt sinds kort een kloppend geluid. Hij doet dat niet als het blok koud is, alleen warm. Het geluid is zowel stationair als rijdend hoorbaar, ik voel het ook in de shifter en het rempedaal. De frequentie van het kloppen neemt toe en af met het motortoerental en lijkt afkomstig uit de linkeronderzijde van het blok. Lijkt achter de kap van de stator te zitten.

Ik ben bang dat het een krukaslager is eigenlijk, maar dan zou ik verwachten dat het koud ook herrie maakt. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Misschien zit je dynamorotor wel los,ik heb dat bij een andere motor ook meegemaakt,men dacht dat de krukaslagers er
uit lagen maar bleek de dynamo rotor te zijn die niet goed vast zat.
Drijfstanglagers hebben ze op het GSX1400 forum ooit bij 1 motor meegemaakt ,maar die had er al 300000 miles
op zitten,het is dus niet iets wat een kwaal is bij deze motoren.
Dat zou een meevaller zijn! Maar dan zou ik het ook moeten horen met een koude motor lijkt me?
 
Sleutelaars! Ben nog niet bij een motorzaak geweest. Wel even de tijd genomen om naar de rotor en stator te kijken, omdat ik begreep dat het zou kunnen dat de bout los loopt bij deze motoren. Kap open, bout zat goed vast. Viel me wel op dat de starterkrans veel ruimte heeft, ik vroeg me af of dat normaal is (zie video). Verder zag ik dat er een tandje is afgebroken van de starterkrans. Dat lijkt me niet echt kwaad te kunnen. Het hoort niet, maar het zal niet het geluid veroorzaken wat ik hoor. Het afgebroken tandje niet kunnen vinden dus ga zsm olie + filter wisselen. Ik vermoed dat iemand zonder het juiste gereedschap heeft geprobeerd de rotor vast te draaien en geprobeerd heeft de rotor vast te zetten door de starterkrans te blokkeren. Vervolgens daarmee een tand afgebroken. Het blijft een aanname, maar het lijkt me zeer sterk dat die tand afgebroken is door de startmotor...

Anyway, denken jullie dat het normaal is dat de starterkrans zoveel ruimte heeft?
 

Bijlagen

  • 20220902_114519.mp4
    26,1 MB
Als dat tussentandwiel gemonteerd zit tussen de starter en het grote tandwiel beweegt het startertandwiel dan nog zoveel?,het is overigens niet erg als dat iets heen en weer kan op de as ,op en neer mag er geen speling op zitten,dat is belangrijker,maar dat
zal bij jou wel niet het geval zijn anders start de motor ook slecht of niet.
 
Als dat tussentandwiel gemonteerd zit tussen de starter en het grote tandwiel beweegt het startertandwiel dan nog zoveel?,het is overigens niet erg als dat iets heen en weer kan op de as ,op en neer mag er geen speling op zitten,dat is belangrijker,maar dat
zal bij jou wel niet het geval zijn anders start de motor ook slecht of niet.
Met het tussentandwiel kan de starterkrans nog steeds voor/achter schuiven ja. Op/neer zit er nauwelijks/geen speling op, starten gaat probleemloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan