Motor maakt 'kloppend' geluid

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Hallo allemaal,

Mijn GSX 600 R uit 2002 maakt een soort 'kloppend' geluid bij lage snelheid, bij wat hogere snelheden wordt het meer een schurend geluid. Het geluid klinkt wanneer het schurend is alsof er iets aanloopt zoals de remschijf oid. Bij lage snelheid is het echt een 'klak" en voel ik dit ook door het frame vibreren. Het is niet constant maar terugkerend, de snelheid van het 'kloppen' hangt enkel af van de snelheid waarmee ik rijd. Bij lage snelheden voel ik echt een serieuze tik door het frame.

- Koppeling inknijpen doet niets
- Gasgeven heeft geen effect op het geluid
- Motor uitgezet tijdens het rijden maar dit veranderde ook niets aan het geluid.


Ik hoopte dat het de ketting is oid. maar die heb ik al op de juiste spanning gezet.
Wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn van het geluid?
 
Ketting, zeer waarschijnlijk. :Y

Check of er ergens een "harde" schakel inzit. Als het goed is moet je die ook gewoon kunnen zien. Ander cenario: half gebroken schakel. Das gevaarlijk. :/

So wie so: nieuwe set kettingwielen/ketting erop. :t
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Mijn GSX 600 R uit 2002 maakt een soort 'kloppend' geluid bij lage snelheid, bij wat hogere snelheden wordt het meer een schurend geluid. Het geluid klinkt wanneer het schurend is alsof er iets aanloopt zoals de remschijf oid. Bij lage snelheid is het echt een 'klak" en voel ik dit ook door het frame vibreren. Het is niet constant maar terugkerend, de snelheid van het 'kloppen' hangt enkel af van de snelheid waarmee ik rijd. Bij lage snelheden voel ik echt een serieuze tik door het frame.

- Koppeling inknijpen doet niets
- Gasgeven heeft geen effect op het geluid
- Motor uitgezet tijdens het rijden maar dit veranderde ook niets aan het geluid.


Ik hoopte dat het de ketting is oid. maar die heb ik al op de juiste spanning gezet.
Wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn van het geluid?

Leg eens uit wat jij verstaat onder de juiste kettingspanning ;) Vuistregel is, ga op je motor zitten.Dan moet je de ketting c.a 2cm naar boven en 2cm (3,5 -4cm total play) naar beneden kunnen bewegen.Gaat dit niet dan staat hij te strak.

Kettingslijtage, eerst goed spannen dan mag je de ketting niet al te ver van het achterste tandwiel kunnen trekken. En check zoals eerder aangeven vastzittende schakels.

Maak een een foto van de tandwielen of rij langs een goede motorzaak en laat ernaar kijken ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan