Motor maakt meer toeren bij zelfde snelheid

4 mei 2012
2
0
Ik heb een Yamaha XJ 900 S diversion van 1996. Ik heb de motor een aantal maanden geleden zelf een kleine beurt gegeven: motorolie en filter vervangen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen en cardanolie vervangen. Nu blijkt dat de motor meer toeren draait dan voorheen.
Toen: snelheid 100 km p/u bij 4000 toeren in 5e versnelling.
Nu: snelheid 100 km p/u bij 4500 toeren in de 5e versnelling.
Het lampje van de brandstoftank gaat ook eerder branden (c.a. 50 km. eerder).
De motor draait stationair volgens boekje (tussen 900 en 1100 toeren p/m).
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Groetsels!
 
:^

kan niet anders, als het constant is ben je in de war of je hebt tandwielverhoudingen verraderd... wat ik niet denk met een cardan :P
als je vol gas geeft in een hoge versnelling, gaat de toerenteller dan harder omhoog dan de snelheid?
 
Toen: snelheid 100 km p/u bij 4000 toeren in 5e versnelling.
Nu: snelheid 100 km p/u bij 4500 toeren in de 5e versnelling.
Het lampje van de brandstoftank gaat ook eerder branden (c.a. 50 km. eerder).

Blijkt het zo of lijkt het zo? That's the question :+

Laten we voorop stellen dat de tandwielverhouding in je versnellingsbak of cardan niet zomaar veranderd is door verse olie _O-
Als je motor meer toeren draait moet je achterwiel dus ook meer toeren gaan draaien.

Dan heb je maar een paar mogelijkheden over;
- De koppeling slipt (Geef bij die 100km/u eens volgas en kijk of je toerental niet omhoog schiet)
- Je snelheidsmeter heeft een afwijking gekregen (controleren met een navigatie o.i.d.)
- Je achterband is gekrompen :+
 
Ik denk dat het tussen je oren zit.
Of je toerenteller of snelheidsmeter is ineens gaan afwijken.
Als de koppeling zou slippen dan zou hij dat pas bij veel gas geven doen en vanaf een bepaald toerental maar zeker niet constant.
 
Bedankt voor de reacties op mijn vraag.
De optie van een slippende koppeling lijkt me een logische. Dat ik in de war ben is ook wel juist ;-) maar niet in dit geval. Het lampje van de brandstofmeter gaat immers ook c.a. 50 km eerder branden, dus de motor verbruikt meer brandstof dan voorheen. Ik zal morgen wat experimenteren met het gas geven en kijken wat de toerenteller doet. Jullie horen nog.

Groetsels.
 
Ik doe ~5000rpm bij 120KmH op dezelfde motor.
Lampje gaat aan bij ca 300 Km, en dan gaat er 18 liter in.

Koppelpiek ergens bij 7000rpm, als je een volgas acceleratie doet, dan zal hij daar ergens "doorschieten" als de koppeling slipt.
 
Omdat je teller niet met gps werkt. 5000 rpm x verhouding = zelfde met een grote of kleine band. Daadwerkelijke snelheid verandert wel, maar dat zie jij niet op je teller.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan