done-and-gone
MF veteraan
- 27 mei 2003
- 5.359
- 1.701
400km is niet nodig, maar de 220km die ik nu telkens kan rijden, vind ik zelf weinig. Ik wil er op vakantie ook liever minder rekening mee hoeven houden. Ook omdat ik niet weet hoe het zit met het aantal tankstations in andere landen. (ja ok....dat is natuurlijk uit te zoeken.)
Ik heb met de Cagiva zowel in Schotland als Noorwegen/Scandinavië gereden, ondanks de "beperkte" actieradius. Voor beide landen wordt wel gewaarschuwd met een voldoende volle tank te rijden. Ik heb maar 18 liter (inclusief reserve ...). Tank helemaal leeg bij plm. 265 km. Stelregel was na 100 km afgelegd steevast de eerste de beste benzinepomp opzoeken. Je moet je ook bedenken dat je op vakantie veel binnendoor rijdt en gezien het lage tempo je dagelijks minder kilometers maakt dan je wellicht denkt. Zeker in bijvoorbeeld Schotland (60 km singletrack roads) niet. Daardoor ben je al gauw een tijdje aan het rijden en is het gewoon lekker even af te stappen ondanks dat je nog 'maar' 100 km hebt gereden. Maar met die stelregel ben ik nooit in de problemen gekomen.
Wil je doorkachelen dan ga je de autobahn/peage/etc op. Ook daar had ik aan 18 liter genoeg want na 1-1,5 uur rijden wilde ík dan wel m'n duo toch ook echt wel even afstappen, dus meteen tanken. En desondanks toch in één keer 1200 km van Kirchberg (Oostenrijk) naar Apeldoorn in 12 uur. Geen tourbuffel nodig, geen grote tank nodig ...
En dan lassen we nog niet eens rookpauzes in ...
Wat ik maar wil zeggen is ... een grote tank is lekker, je hoeft je wat minder druk te maken maar om 't doorrijden hoef je het niet te doen. En als je in een groep gaat rijden ben je sowieso qua pauzes op de kleinste tank aangewezen.
Niettemin heb je met de XJ900 een goede keuze als toer-/vakantiefiets gemaakt. Veel plezierige kilometers!
Laatst bewerkt: